wijken ; discussie over de beenligging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickskeh

Re: wijken ; discussie over de beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:44

Het paard moet buigen om je binnen been bij wijken! Bij optie 2 kan dit niet, want dan geef je precies de andere hulpen :S Je begrenst met je buitenteugel en buitenbeen, legt je binnenbeen aan, kneepje in de buitenteugel, binnenbeen aandrukken en gaan met die banaan --> peace of cake :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:45

Mickskeh schreef:
Het paard moet buigen om je binnen been bij wijken! Bij optie 2 kan dit niet, want dan geef je precies de andere hulpen :S Je begrenst met je buitenteugel en buitenbeen, legt je binnenbeen aan, kneepje in de buitenteugel, binnenbeen aandrukken en gaan met die banaan --> peace of cake :P

Wijken is een oefening waarbij het paard na genoeg recht blijft met een klein beetje stelling naar de kant waar het vandaan kwam.
Geen buigingsoefening dus!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:51

Mickskeh schreef:

Bij wijken blijft het paard nagenoeg recht, met lichte stelling naar de buitenkant (dus als hij naar rechts wijkt moet hij licht naar links kijken). Bij appuyeren buigt je paard wél om je binnenbeen heen.
Piece of cake dus :P

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:52

Laatst bijgewerkt door Mickskeh op 19-05-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:53

Hoi,
Ik denk dat het voor ieder paard anders is.
Namelijk, ik heb een jong paard waarvoor ik bij het wijken (naar rechts bijv.) mijn rechterbeen overdreven ver naar achtern moet doen, terwijl ik dan met mijn linkerbeen eigenlijk helemaal niks doe. Als zijn voorhand teveel naar links ga, sluit ik hem op met mijn linkerteugel. Wanneer hij teveel opzij gaat hou ik hem tegen met mijn linkerbeen.
Bij mijn oudere paard doe ik het weer heel anders. namelijk, voor het wijken naar rechts, ga ik enkel op mijn linkerzitbeenknobbel zitten en dan gaat ze eigenlijk al helemaal kaarsrecht opzij.. dus dan doe ik niks met mijn rechterbeen. maar als ik dit paard met mijn linkerbeen tegenhoud (op de singel) gaat ze wijken naar links en als ik haar tegenhoud met mijn linkerbeen vlak achter de singel, dan doet ze traver..
Dus ik ben van mening dat het aan paard ligt hoe je de hulp geeft.
Groetjes Candeletta

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:54

Mickskeh schreef:
heee????!!!! Neeee man!! Naar buiten kijken is toch echt appuyeren 8)7

als een paard wijkt naar de kant dat hij wijkt, dan is het appuyeren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:55

Candeletta schreef:
Mickskeh schreef:
heee????!!!! Neeee man!! Naar buiten kijken is toch echt appuyeren 8)7

Goh en ik maar moeilijk doen.Wist niet dat appuyeren zo makkelijk is!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:56

Klopt niet wat je zegt Mickshek, je spreekt jezelf tegen :) Bij appuyeren kijkt het paard binnen, in de richting waar hij heen gaat. Bij wijken kijkt hij naar buiten, in tegengestelde richting.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:57

ambre schreef:
Candeletta schreef:

Goh en ik maar moeilijk doen.Wist niet dat appuyeren zo makkelijk is!

Er komt wel iets meer bij kijken dan dat, hoor ;)

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:58

het is maar net wat je de binnen en buitenkant noemt, ik zal het anders zeggen:
bij appuyeren kijkt het paard waar hij heen gaat, bij wijken juist niet, zo bedoelde ik het in ieder geval, misschien is jouw binnenkant, mijn buitenkant? We bedoelen in ieder geval hetzelfde..:)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:02

Optie 1 maar het blijft een punt van discussie blijkbaar.
Volgens mij is ie simpel uit te leggen. De kant waar de buiging naartoe moet ligt op de singel en het been achter de singel helpt om die buiging erin te houden.

Maarja, als je dan op concours weer een jury treft die denkt dat met wijken het hoofd niet mag neigen in de richting van waar je komt kan je het nog zo leuk uitvoeren als er in het boekje staat maar als de jury niet hetzelfde boekje gelezen heeft krijg je nog geen punten.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:03

Mickskeh schreef:
het is maar net wat je de binnen en buitenkant noemt, ik zal het anders zeggen:
bij appuyeren kijkt het paard waar hij heen gaat, bij wijken juist niet, zo bedoelde ik het in ieder geval, misschien is jouw binnenkant, mijn buitenkant? We bedoelen in ieder geval hetzelfde..:)

Ja, volgens mij hebben we een andere binnen en buiten in gedachten ;) Maar ik snap wat je bedoeld.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 21:03

pfoeh....wat ik hier allemaal lees maakt het niet makkelijker,....
bij wijken kijkt het paard toch ietwat naar binnen? (dus wijkt bijv voor het rechterbeen en daarbij minimaal naar rechts kijken, dat je als het ware net de wimpers ziet?) (dan heb ik het over wijken van de binnenhoefslag of middenlijn naar de hoefslag)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:07

Ik doe ook optie 1 :j en heb verder ook helemaal geen probleem met appuymenten en travers, paarden weten het verschil tussen een hulp voor zijwaarts en een hulp voor buiging :j
ik weet alleen niet hoe ik dat doe, heb er nog niet over nagedacht, ik doe het gewoon..
Maar het is inderdaad wel een intressante discussie :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:09

Anne_GTI schreef:
Optie 1 maar het blijft een punt van discussie blijkbaar.
Volgens mij is ie simpel uit te leggen. De kant waar de buiging naartoe moet ligt op de singel en het been achter de singel helpt om die buiging erin te houden.

Maarja, als je dan op concours weer een jury treft die denkt dat met wijken het hoofd niet mag neigen in de richting van waar je komt kan je het nog zo leuk uitvoeren als er in het boekje staat maar als de jury niet hetzelfde boekje gelezen heeft krijg je nog geen punten.

Gelukkig heb ik het juiste boekje gelezen vorig jaar met de jurycursus. ;)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:11

Ik denk dat het aan het moment ligt. ik ga voor optie 2 maar wanneer het paard bijvoorbeeld zijn achterhand voor gaat brengen dan corrigeer je dat door je been meer naar de singel te doen. Gaat de achterhand juist niet genoeg mee dan leg je je been meer naar achteren. Kan in 1 lijntje dus veranderen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:15

Ik heb een totaal andere theorie, nl, het paard wijkt niet alleen op het been, maar vooral doordat er met de teugels, twee handen naar 1 kant, het gewicht op de schouder wordt geplaatst aan de kant waar het heengaat. Door verkeerd teugel gebruik ontstaan meer problemen dan door verkeerde beenligging.
De benen zijn meer voor voorwaarts dan voor zijwaarts, hoewel het binnenbeen zeker bijdraagt tot de zijwaartse beweging. Het binnenbeen kan een tíkje achter de singel voor verschil, maar het buitenbeen moet ECHT achter de singel, dus nog verder. Dit been heeft nl controle over de achterhand, dat die niet voor raakt, wat zou kunnen als je drijft met alleen je rechterbeen...net als bij bv appuyeren. Daarbij is het bij wijken zo dat je niet de kont opzij moet zetten, wat een been achter de singel suggereert, maar het hele paard.

Colonel Carde leert het zo aan, en ik neem aan dat een vorig hoofd ecuyer van de Cadre Noir wel weet hoe het hoort volgens "het boekje". Daarbij is het ook het meest logische.
Ik had hiervoor ook een prachtig lesmiddel, een dingetje op zwenkwieltjes met een soepele hals eraan en teugels en die liet heel goed de gevolgen van bepaalde teugelvoeringen zien.

Hoewel er bij wijken niet zo zeer sprake is van buiging, evenals bij schouderbinnenwaarts, heb je natuurlijk wel een binnen en buitenbeen (al is het maar vanwege de stelling). En een binnenbeen gaat nooit achter de singel zoals een buitenbeen dat doet. Als je al je binnenbeen wat naar achteren plaatst, wat echt wel kan en soms moet, moet het buitenbeen gewoon nog verder naar achteren.
Wil je niet spreken van buigen om het binnenbeen, denk dan in elk geval aan wijken voor het binnenbeen. Dan weet je ook wat binnen en buiten is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:25

Lusitana,kan best zijn dat jij het zo geleerd hebt maar zo wordt het nu de jury's niet onderwezen.2 benen naar achteren doe ik alleen met aantreden en ik leg ook geen been bij voorbaat al naar achteren om een achterhand te corrigeren die misschien niet eens uitzwaait.
Maar ik ben het met je eens dat je uiteindelijk alleen maar 2 handen de kant op doet waar je heen gaat,je gewicht verplaatst en dan een aanwijzing geeft met je binnenbeen een pietsje naar achteren.
Constant drijven is dan niet nodig,het paard moet wijken tot je het teken geeft te stoppen.

En vroeger moest je ook continu drijven om je paard aan elkaar te krijgen,dat hoeft inmiddels ook allang noiet meer.Dus 'vroeger' was niet altijd beter,getuige ook het niveau vd sport tegenwoordig in vergelijk met vroeger.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:36

zoals lusitana het schrijft zo hoort t officieel ook . zo wordt het ook op de instrukteursopleiding omschreven hoor..
eenhalve ophouding ter attentie op twee teugels
het binnenbeen in combinatie met de binnenhand vraagt lichte stelling iets van de hals en onderhoudt de nageeflijkheid
het binnenbeen drijft voor en zijwaarts en ligt net achter singel
het buitenbeen beperkt de mate van zijwaarts gaan [begernzing] en drijft voorwaarts
de ruiter zit recht boven zijn paard en kijkt in de richting waarheen hij rijdt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:38

Maar dan wordt dus niet de plaats vh buitenbeen beschreven.Zo staat het er ook prima,alleen leg ik mijn buitenbeen alleen naar achteren als ik voel dat de achterhand voor komt.En meestal is 2 handen iets meer naar opzij voldoende om de voorhand weer voor te zetten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:42

ja precies, als je paard netjes paralel blijft ad hoefslag hoeft je buitenbeen niet naar achter. ik denk dat dat weer afhangt in hoeverre je paard bevestigd is in de oefening. ik heb m zo letterlijk uit het orun boek gehaald. zelf gebruik ik in het wijken en appyeren mn gewichtshulpen vind het dan nog makkelijker en mooier gaan eigenlijk

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:43

Ik ook,maar met africhten moet je ze meestal wel even met het been duidelijk maken wat de bedoeling is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:47

yep :j het gaat me er hier om dat het duidelijk wordt dat het binnenbeen niet zover naar achter gelgd dient te worden ,ik zie geregeld dat mensen hun been tot ad de flank naar achter leggen en dan de achterhand zijwaarts duwen... :\ en als je ze gaat vertellen dat t zo niet hoort krijg je een discussie...er zijn zoveel mensen die het verkeerd aan mensen leren en nog meer mensen die het verkeerd geleerd hebben :x

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:50

Ja,vooral die pony kinderen.Als of ze dan nog kunnen zitten en het beest er nog wat van voelt met dat been op het dekje....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:52

:D ja en dan ben je 15 jr verder en zijn het paardenbezitsters en kan je het helemaal opnieuw uitleggen...leer het ze nou meteen goed aan?please?