beginners en dan een jong paard gekocht wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:11

Sabientjeuh schreef:
Let_be schreef:
En zo worden een hoop jonge paarden verziekt en zijn een hoop ruiters/amazones bang geworden.... en ongelukken gebeurt!

Ik zou proberen om in overleg de koop ongedaan te maken. Misschien in ruil voor vergoeding en gezamenlijk zoektocht naar een paard die puberteit voorbij is en voldoende ervaring heeft...

Sjonge, wat minder heftig kan ook wel!!
Met veel lessen en begeleiding kan ze er ook wel komen....

Dat is niet heftig, dat is gewoon de waarheid.

Ikzelf heb zo'n 8 jaar rijervaring en heb afgelopen zomer een 4-jarig paardje gekocht. Een hele uitdaging en het kost flink wat doorzettingsvermogen. Zonder hulp van meer ervaren mensen zou het mij ook niet lukken.

Of het een verstandige keuze is, tsjah... Ik denk eerder dat je er gewoon het beste van moet proberen te maken TS. Al denk ik wel dat het voor onervaren, bangere ruiters verstandiger is om een ervaren paard te kopen.[/quote]

De TS heeft er toch begeleiding bij, en als ze denkt dat het dan niet lukt moet ze zelf een beslissing nemen.
Dat hoeft heel bokt toch niet voor haar te doen. Als ze wel een goed gevoel bij het paard heeft, zie ik het probleem niet.

Ben als 8 jarige ook van een manegepony op een eigen pony gezet die net zadelmak was, daarna mn pony die k zelf onder het zadel heb gemaakt (toen was k 11) en toen een paard die zadelmak (en compleet verkeerd zadelmak is gemaakt!)was. Nou ik leef nog steeds. En let op zo krijg k heel bokt over me heen. Want volgens de meeste hier moet je 20 jaar ervaring hebben voor je dat kunt doen....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:09

Ik rijd zelf twaalf jaar, heb tien jaar lang twee kwpnners verzorgd, toen ben ik tegen mijn huidig paardje aangelopen. Ik heb altijd geroepen dat ik als ik zelf een paard zou kopen, ik er eentje zou nemen van een jaar of negen met wat ervaring hier en daar. Maar het liep anders. Mijn paard was net 4 toen mensen mij vroegen haar te rijden. Ze had geen spieren, had steigerproblemen en kon bijna niks. Ik heb haar bijna een jaar geleased en sinds kort heb ik haar gekocht. Ik heb goede begeleiding en ze kan inmiddels heel veel en is bijna van haar problemen af, anders had ik er niet eens over gedacht haar te kopen. Dus verstandig, niet echt, maar soms is er gewoon een klik. Je moet denk ik doen wat je gevoel je ingeeft en goede begeleiding zoeken, dan kom je een heel eind.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:34

Supervixen schreef:
Ik rijd zelf twaalf jaar, heb tien jaar lang twee kwpnners verzorgd, toen ben ik tegen mijn huidig paardje aangelopen. Ik heb altijd geroepen dat ik als ik zelf een paard zou kopen, ik er eentje zou nemen van een jaar of negen met wat ervaring hier en daar. Maar het liep anders. Mijn paard was net 4 toen mensen mij vroegen haar te rijden. Ze had geen spieren, had steigerproblemen en kon bijna niks. Ik heb haar bijna een jaar geleased en sinds kort heb ik haar gekocht. Ik heb goede begeleiding en ze kan inmiddels heel veel en is bijna van haar problemen af, anders had ik er niet eens over gedacht haar te kopen. Dus verstandig, niet echt, maar soms is er gewoon een klik. Je moet denk ik doen wat je gevoel je ingeeft en goede begeleiding zoeken, dan kom je een heel eind.

_/-\o_

Dilan1993

Re: beginners en dan een jong paard gekocht wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:30

Sabientje, ik zeg niet dat het per definitie fout moet gaan, maar de kans dat het fout gaat met een groene ruiter op een groen paard is groter dan wanneer diezelfde ruiter op een ervaren paard zit

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:32

ik reed nog geen 2 jaar, toen reed ik mijn eerste pony in!
helemaal goed gegaan, samen heel ver gekomen in het springen&crossen,
ik had een super sterke band met hem,

als je goede hulp krijgt kan het zeker! succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:58

Begeleiding is het toverwoordje om hier weer uit te komen. En als ik het zo lees dan betwijfl ik of de exeigenaar de juiste persoon is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:01

xxrossiexx schreef:
Niet slim nee, een jong paard is niet betrouwbaar, en heeft heel veel begeleiding nodig. En je kunt een paard niet begeleiden als je zelf moet ontdekken hoe je moet rijden!

Zat oudere paarden die ook niet betrouwbaar zijn.. :+

Nee TS, misschien een beetje teveel van het goede geweest.. 3 jaar vind ik ook wel erg jong.. Bokt het paard alleen bij die vriendin?
Of probeert ie het ook bij jou? Hij kan ook ergens last van hebben natuurlijk..

Zou op een stal gaan staan waar je van een goede instructeur les krijgt...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:11

Waarom zou het niet kunnen?
Ik zou iig een stalling zoeken waar hij 24/7 buiten staat met schuil stal, zodat hij kan bokken etc. wanneer hij wil.
Dan zou ik een goede instructrice zoeken die je kan begeleiden (dus niet de ex eigenaar, maar iemand waar je een goed gevoel bij hebt).
Zo kun je ong. 3-4x per week 30 minuutjes rond rijden met de les, ga er dan ook niet op als je instructeur/trice en niet is, doe dit pas als jullie echt samen een 'geheel' zijn, dat jullie vertrouwen in elkaar hebben en jij de problemen kan oplossen zonder de hulp van je instructeur/trice.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:43

Ik zou zelf het paard daar weg halen en een stal bij jullie zoeken waar je ook begeleiding krijgt. Wat mij ook heel verstandig lijkt is om het paard minimaal 1x per week door een ervaren ruiter te laten rijden zodat die met het paard kan werken en het paard dingen kan leren. Als je dan van die zelfde persoon ook nog les kunt krijgen. Dus jij 1x per week en je vriendin 1x in de week. Denk ik dat het wel goed moet gaan komen. En anders de optie om het paard in training te laten staan op die stal en eerst een goed basis er op te laten zetten voordat je zelf aan slag kunt gaan en dan zelf op een ander paard gaan lessen zodat jullie er weer even in kunnen komen. En daarna op je eigen paard verder te gaan. Paardrijden moet wel leuk blijven, dat als er teveel tegen gaat zitten ben je er ook zo op uit gekeken. Het zal in ieder geval veel geld gaan kosten voordat je echt zelf plezier van zult gaan hebben maarja.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:24

Leeftijd zegt mij niets, ik ken paarden die jong zijn en betrouwbaarder dan een ouder paard.
Met goede begeleiding kom je al een heel eind en met weinig ervaring heb je dat nodig.
Om met 2 man een paard te rijden waarvan allebei de ruiters onervaren zijn, dat vind ik persoonlijk niet verstandig. Het paard zal ook een hoop moeten leren en word nu in mijn ogen in de war gebracht

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:34

Het is niet bepaalt verstandig om met weinig ervaring een jong paard te gaan berijden, hij moet nog veel leren. Als ik jullie was zou ik dit paard weg doen en een ouder paard nemen rond de 12 jaar, die weet alles al en kunnen jullie toch met plezier rijden. Of heel veel gaan lessen met hem. Dat zou ik doen als ik jullie was. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:46

-> RT-P

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:50

liefde geduld en respect zijn de beste begeleiders
als je die hebt kan je alles
met dieren en met mensen
dus daar kom je een heel eind mee

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:47

Sabientjeuh schreef:
Supervixen schreef:

_/-\o_

zo zie ik het ook , waar een wil is is een weg , en er zijn ook genoeg paardenmensjes met heeel veel ervaring , die net zo goed een paard de vernieling in hebben geholpen , vooral in stallen waar jonge paarden ingereden worden. ;)
het zal niet makkelijk worden , en je hebt echt wel hele goede begeleiding nodig zijn , maar als je een beetje je verstand gebruikt is er heus een goede kans dat het de ts gaat lukken.

mocht het nou echt heel moeilijk gaan kun je hem tijdelijk ergens anders door laten rijden , en in een ander geval er toch voor kiezen om hem door te verkopen maar zorg dan dat je die keus maakt voor het paard verknald is ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:05

Op zich zouden jullie er met begeleiding natuurlijk moeten kunnen komen..

Maar er is wel een groot nadeel; jullie zijn met zn 2en. Zo breng je een jong paard inderdaad stevig in de war. Spreek bijv af dat maar 1 iemand t paard rijdt totdat de knoppen er fatsoenlijk op zitten. T paard kent nu alles nog maar net, en moet al gaan goochelen met verschillende hulpen (want iedereen doet t toch nét ff anders), dat werkt natuurlijk niet..
Als je van plan bent om een paard te delen is het naar mijn idee altijd wijzer om een wat ouder, beter bevestigd, paard te kopen, ongeacht de ervaring van de ruiters.

Dus als jullie dit door willen zetten zal een van jullie een tijd lang alleen op de grond oid aan de slag moeten gaan met het paard :)

Succes iig!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:22

1 ruiter te veel voor dit jonge paard zit naar mijn mening wel wat in ,,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:22

Het sleutelwoord is geduld en begeleiding. Als jij de toewijding hebt om zoveel geduld op te brengen als nodig is om alles correct en veilig te houden dan zou het moeten kunnen.

Zou je dus eerst zitlessen moeten nemen voordat je weer kan rijden, zou je daartoe bereid zijn? Als je eerst 3 weken zou moeten stappen om je stap correct te krijgen, zou je daartoe bereid zijn? Ben je bereid op alle punten aan jezelf te werken, open te staan voor begeleiding en de fout bij jezelf te zoeken? Enz

Ik noem zomaar wat dingen, maar met zo'n instelling maakt het eigenlijk niet zoveel uit welk paard je hebt. Het paard zal er dan namelijk niet onder lijden en hem maakt het niet uit of hij binnen 2 jaar op M niveau loopt of voor altijd op B niveau. Als hij maar niet in de weg wordt gezeten (fysiek en mentaal).

Wil je graag wedstrijden rijden op korte termijn en heb je specifieke plannen binnen bepaalde tijd dan zou ik nog eens heel goed bedenken of dit de juiste keuze is.

Rosaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:33

Het is aangezien je 7 jaar niet gereden hebt niet de verstandigste koop voor een jong paard, want het kost natuurlijk veel tijd en moeite om het paard ingereden en alles te krijgen. Maar dat vind ik nou juist een van de leuke dingen aan het paardrijden. Ik heb liever een onbeleerd paard dan een paard dat alles al kan. Dan is het ook geen uitdaging meer. Zo moet je het eigelijk zien, als een uitdaging. Dat je paard wat bokte komt natuurlijk altijd wel eens voor. Maar des te langer jij blijft oefenen, des te leuker het word voor jou en je paard. En de klik is ook heel belangrijk. Maar om nu te zeggen dat je er maar het beste van moet maken, klinkt natuurlijk hartstikke positief (not).

Mijn tip: blijf oefenen, niet opgeven. Rij ook niet te lang, niet meteen een uur want daar moet het paard zelf ook nog aan wennen. Dus bouw het een beetje op, beter 2x een half uur per dag dan in een keer een uur voor zo'n paard. Ik weet zeker dat als je blijft oefenen en uiteindelijk wedstrijden gaat rijden, iedereen dadelijk denkt van: wow, wat heeft die dat goed gedaan! ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:49

Een slimme keuze is anders...
Het geweldig vinden om op paarden te rijden waar niemand op durft, wil niet zeggen dat je een jong paard kan beleren, en wil ook niet zeggen dat je genoeg ervaring hebt om dit te doen!
Ik rijd nu 9 jaar paard, en rijd nu ook jonge paarden, die erg groen zijn.
Maar ik heb dan ook 2 verzorgpaarden gehad, die ik elke dag allebei reed, + nog 1x per week les, + tussendoor nog paarden waar ik op mocht rijden.
Daarbij komt ook nog kijken, dat deze paarden die ik dingen beleer, manege paarden gaan worden, en ik dit ook nog onder begeleiding doe. Je moet bij het beleren van een paard WETEN waar de knoppen moeten komen, en je moet weten HOE je die knoppen installeerd.. Om het zo maar even te zeggen.
Want hoe gaan jullie je paardje leren aan de teugel te lopen? En wat is volgens jullie het effect hiervan?
Dit paard is nog jong, en dit zou ze eerst moeten weten, voor ze het bij jullie beiden kan doen. Want je vriendin rijd ongetwijfeld anders dan dat jij doet.
En als jullie als 'team' wat verder zouden komen, zou ook het wijken aan te pas komen? Hoe doe je dit dan met zo'n jong paard?
Na een stop van 7 jaar, lijkt het me heeeeeeel moeilijk om dit een jong paard te leren! Als er 1 iemand op zou rijden, had ik nog een idee gehad dat het met veel les goed zou komen, maar er rijden 2 verschillende mensen op, en jullie kunnen wel dingen afspreken over hoe het wat, maar het rijden is heel anders. Ik zelf ben minstens een jaar bezig geweest om het wijken goed onder de knie te krijgen, en hierna kon ik het pas paarden gaan leren... Jullie moeten eerst ZELF weten hoe je iets moet doen, en jullie moeten het ook eerst ZELF goed kunnen, voor dat jullie het dit paard kunnen leren.. Mijn advies zou zijn: laat iemand jullie paard beleren, die deze knoppen allemaal kent, en die ook niet onder de indruk is van een bokje. Daarna kunnen jullie er zelf mee lessen, en het gaan leren.

tommeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:43

Volgens mij moet het wel lukken als je er genoeg tijd in steekt. Ik zelf heb een 1 jarige fries gekocht nog voor ik ben begonnen met rijden rijdt nu al sinds augustus en ben druk bezig met een eigenaars paard die in het begin wat teveel energie had en super snel bang was -> bokken en wegspringen werd een gewoonte maar na een tijd gaat het wel weg, rijdt er wel bijna iedere dag mee maar heb er veel ervaring uit gehaald en er komt er steeds meer bij. Dus gewoon vol houden denk ik en jullie komen er wel en les volgen dat je kan bijgestuurt worden als er iets misgaat.

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:21

ik denk niet dat dat heel slim is, ik snap wel waarom je er in eerste instantie voor gekozen hebt. Een jong paard is niet altijd betrouwbaar, maar heeft heel veel begeleiding nodig. Als je zelf die begeleiding ook nodig hebt zijn het 2 'onervaren' bij elkaar. Het kan natuurlijk ook goed gaan, als je paard lief en makkelijk is, vertrouwen geeft en meewerkt. Als je de baas bent en heel consequent bent scheelt het al veel. en advies vraagt, niet aan 1 persoon, maar meerdere, maar dan toch nog je eigen draai er aan geeft, doe waar je achter staat op je eigen manier.Dan gaat het misschien wel lukken. Wees wel voorzichtig, want je moet beseffen dat wat je aanleert heel moeilijk af te leren is. Maar als je lekker wilt rijden en geen 'zorgen' wilt hebben is het misschien makkelijker om een paard te kopen wat net wat ouder is en al wat ervaringen heeft, wat bijv al een wedstrijden heeft gelopen of een ritje in het bos, dan kan je hem toch nog van alles leren maar wat minder gedoe en risico, misschien. Succes!! en Veel plezier! wat je wel moet behouden!