Meer buiging om binnenbeen bij travers en appuyeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:36

Hebben jullie ook hard geoefend de afgelopen dagen? Ikke wel.
Ik merk dat hij nog wat moeite heeft met die extreme stelling gewoon door te lopen dus daar zit wel een verbeterpuntje.
Hij komt er in ieder geval lekker los van, het is een fijne oefening.

Vudress

Re: Meer buiging om binnenbeen bij travers en appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:42

Je zult dat ook niet met een weekje voor elkaar hebben. Als hij wat terugkomt is de kans dat hij wat scheef wordt ook erg groot.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:05

Hoe ik het mijn paard heb geleerd:

Ik ben begonnen met hem te leren het achterbeen naar binnen te verplaatsen zodat hij op 2 sporen loopt, ik geef been, geen reactie, harder been. Net zo lang tot hij voor een minimale druk opzij gaat voor mijn buiten been. Wanneer hij dit snapt en eenvoudig doet begin ik met de stelling. Ik probeer hem licht te buigen naar de kant waar ik heen ga en vervolgens geef ik been met mijn buiten been om hem zijn achterhand naar binnen te laten zetten. met mijn binnen been begrens ik het schouder.

Ook kan je je paard meer leren buigen door veel schouderbinnenwaards of schoudervoor te doen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:09

Misschien vind je dit maar niks, maar ik heb advies gekregen om voltes te rijden: openen en sluiten.
Dus dat is wel helemaal naar de basis....Succes

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:13

Vudress schreef:
Zorg dat je stelling kunt vragen op de lange zijde. Zonder dat er iets verandert in het gaan van je paard. Je paard moet dus blijven sporen en niet stiekem met de schouders naar binnen of buiten gaan. Houd de binnenhoefslag aan om dit te kunnen controleren en rijd eens recht op de spiegel af. Blijf vooral varieren in de hoeveelheid stelling. Wees niet bang om af en toe wat meer stelling te vragen, het gymnastiseren is juist het belangrijkste. Het is dan ook erg belangrijk dat je paard goed nageeft op je binnenteugel. Je binnenteugel moet in een boog kunnen hangen op het moment dat je paard nageeft. Vergeet ook niet om overgangen te rijden en te schakelen terwijl je dit doet. Zo kun je blijven controleren of je paard gehoorzaam is.

Zodra je dit kunt op de lange zijde, zonder dat er maar iets verandert, kun je een oefening inzetten. Begin met het vragen van de stelling en zet pas de oefening in als je paard hetzelfde recht blijft en nageeft. Als je dat voor elkaar hebt kun je ditzelfde werk in de oefening doen.

Dit doen wij ook tijdens les. Maar dan op de volte. Misschien is op de lange lijn voor mij de volgende stap?

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:33

Daisies schreef:

Ik ben begonnen met hem te leren het achterbeen naar binnen te verplaatsen zodat hij op 2 sporen loopt, ik geef been, geen reactie, harder been. Net zo lang tot hij voor een minimale druk opzij gaat voor mijn buiten been. Wanneer hij dit snapt en eenvoudig doet begin ik met de stelling. Ik probeer hem licht te buigen naar de kant waar ik heen ga en vervolgens geef ik been met mijn buiten been om hem zijn achterhand naar binnen te laten zetten. met mijn binnen been begrens ik het schouder.

Ook kan je je paard meer leren buigen door veel schouderbinnenwaards of schoudervoor te doen.

Hmm en toch vind ik dit een beetje "omgekeerde wereld" door met een hulp de achterhand te verplaatsen, het is veel makkelijker de voorhand voor de achterhand te houden dan andersom. Daarom is het ook zo belangrijk bij deze oefening dat je paard eerst recht is en stelling kan behouden op de AC lijn zonder tact of impulsverlies, als dat voor elkaar is kun je het paard vragen enkele passen naar binnen te komen op je buitenbeen (wat hij al kent door het wijken voor druk en het sluiten van een volte) met je binnenbeen regel je het tempo en de teugels regelen de stelling aan de voorkant en zorgen dat de voorhand iets voor de achterhand blijft. Zelf vind het gemakkelijker om dit te oefenen in een hele grote brede bak zodat je niet afhankelijk bent van de beperkte 20 mtr breedte en je dus meerde malen enkele passen kunt inzetten richting het appuyement.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:04

Tja, als je lengtebuiging zou krijgen door alleen stelling te vragen, was het wel heel makkelijk. Leer je paard eerst echt lengtebuiging aan op voltes van 10 meter en kleiner. Dan pas beginnen met travers en appuyementen. Op de kleine volte vooral in werken met de binnenbeen en reactie vragen. Dan ervoor zorgen dat je hem kunt begrenzen en nageeflijk kunt houden met je buitenteugel. Zorg ervoor dat ie niet gaat uitzwaaien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:10

Het is moeilijk uit te leggen, maar je moet het paard voor gevoel meer onder je brengen. Travers en apuyementen zijn gewoon best verzamelde oefeningen. Dus meer bij je houden via zit. Wat zegt je instructrice hier verder?

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:18

LOCA schreef:
Daisies schreef:

Hmm en toch vind ik dit een beetje "omgekeerde wereld" door met een hulp de achterhand te verplaatsen, het is veel makkelijker de voorhand voor de achterhand te houden dan andersom. Daarom is het ook zo belangrijk bij deze oefening dat je paard eerst recht is en stelling kan behouden op de AC lijn zonder tact of impulsverlies, als dat voor elkaar is kun je het paard vragen enkele passen naar binnen te komen op je buitenbeen (wat hij al kent door het wijken voor druk en het sluiten van een volte) met je binnenbeen regel je het tempo en de teugels regelen de stelling aan de voorkant en zorgen dat de voorhand iets voor de achterhand blijft. Zelf vind het gemakkelijker om dit te oefenen in een hele grote brede bak zodat je niet afhankelijk bent van de beperkte 20 mtr breedte en je dus meerde malen enkele passen kunt inzetten richting het appuyement.

Misschien bedoel D. de travers en jij een appuyement? Hoe wil je travers rijden zonder de achterhand voor je buitenbeen te verplaatsen? Je begint (op wedstrijden) toch vanuit recht op de lange zijde?

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:23

vur schreef:
Tja, als je lengtebuiging zou krijgen door alleen stelling te vragen, was het wel heel makkelijk. Leer je paard eerst echt lengtebuiging aan op voltes van 10 meter en kleiner. Dan pas beginnen met travers en appuyementen. Op de kleine volte vooral in werken met de binnenbeen en reactie vragen. Dan ervoor zorgen dat je hem kunt begrenzen en nageeflijk kunt houden met je buitenteugel. Zorg ervoor dat ie niet gaat uitzwaaien.

Dat zeg ik ook niet, ik ga er vanuit dat het paard al lengte buiging aan kan nemen doordat het voltes correct kan sluiten. Uiteraard werk je voor dat je gaat appuyeren aan de lengtebuiging, ik neem aan dat ts daar al is. Om de lengte buiging te controleren rijd je bijvoorbeeld rechte lijnen waarbij je hem doorbuigt en je buitenbeen waakt voor het uitzwaaien, vervolgens geef je druk met je buitenbeen tot het paard opzij gaat, zodra hij zijwaarts gaat is het buitenbeen direct weer wakend ipv drukkend tot dat je vraagt om het paard weer recht te laten gaan. Ben ook geen ster in uitleggen hoor :-) dit is hoe ik het geleerd heb er van uitgaande dat het paard de lengtebuiging grotendeels onder de knie heeft

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:43

@ Kasparov, ik bedoelde idd een appuyement, ik had de opmerking van D. verkeerd geïnterpreteerd mijn fout! In trouwens alle proeven wordt travers gevraagd na een volte of na een hoek, dit geeft dus de mogelijkheid om bij travers de hoek te gebruiken voor je LB waardoor je niet vanuit een rechte positie de achterhand naar binnen vraagt maar dus de LB van de hoek of volte gebruikt voor de inzet van travers.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:53

Tja, dan heb ik het misschien verkeer begrepen. Als ze lengtebuiging kan, dan is het toch niet zo moeilijk om dit in de zijgangen vol te houden?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:20

Naar mijn mening, kan een paard door het wijken geen travers. Maar kent inderdaad door het wijken wel het opzij gaan voor het been. Maar je zal een paard toch echt zijn kont éerst naar binnen moeten leren zetten, op 2 sporen voordat je hem kan leren buigen. Want hoe kan je nou een travers rijden door te beginnen met de buiging in de hals? Wanneer het paard eenmaal snapt hoe hij op 2 sporen moet lopen kan je dit uitbreiden door stelling te vragen en de voorhand juist te plaatsen. Wanneer je paard dit snapt kan je overgaan in draf. En als een paard eenmaal travers snapt, leer je het appuyeren vaak ook redelijk eenvoudig omdat ze de buiging al kennen.

En bijvoorbeeld mijn paard kruipt snel achter de LL. Dit doet hij extra snel in het appuyeren en travers. Juist door los te laten en hem de ruimte te geven om af te buigen zal hij sneller leren om in een juiste houding de oefening uit te voeren

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:26

Daisies schreef:
Want hoe kan je nou een travers rijden door te beginnen met de buiging in de hals?

Ik zou niet weten waarom dit niet kan.

Als de oefening eenmaal aangeleerd is eerst beginnen met stelling te vragen tot hij loslaat, dán pas de oefening inzetten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:47

Ik neem aan dat je je paard al hebt leren buigen voordat je aan travers begint?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:20

@Daisies, ik mag hopen dat je wilt dat je paard travers loopt over 4 sporen? Als je over 2 sporen gaat, gaan de benen gewoon in een normale rechtdoor gang!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:23

Bedoel ik, sorry ;)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 11:46

Interessante discussie dit, leer je een paard eerst aan op vier sporen lopen met geen of weinig buiging en vraag je zodra hij dit snapt meer buiging? Of begin je met buiging en minder "schuin" en vraag je dan die achterhand steeds verder naar binnen?

Ik volg het hier en ben ondertussen hard aan het oefenen.

Beginnen jullie allemaal in stap, of zijn er ook mensen die de voorkeur aan draf geven?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:50

Ik begin met de 4 sporen, laat hem eerst maar eens opzij gaan voor de kuit. Als dat goed gaat, ga ik werken aan de voorkant en de buiging. Begin het liefst op de volte, dan kun je al gebruik maken van de buiging die er al was en is de kans kleiner dat de buiging verbroken wordt!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:51

Ik leer eerst de oefening aan. Dat wil zeggen dat ik een paard leer om gehoorzaam te zijn voor mijn buitenbeen en zo de achterhand naar binnen breng. Pas als een paard op een rechte lijn met zijn achterhand naar binnen kan lopen werk ik aan meer buiging. Het is zo wel heel zwart-wit gesteld natuurlijk. Het is niet zo dat ze pas na het aanleren van de travers nog moeten leren buigen in hun lichaam.

Dat opzij zetten voor het buitenbeen oefen ik al met een vierjarige omdat ik het belangrijk vind dat een paard gehoorzaam is aan beenhulpen. Het verschilt per paard in welke gang ik begin. Meestal de gang die voor het paard het gemakkelijkste is.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:32

Dit is trouwens juist iets waar ik tegenaan loop. Eerder zorgde ik zeker voor buiging en kreeg de achterhand maar iets van de hoefslag. Toen ben ik flink gaan trainen om de reactie zijwaarts voor het been te verbeteren. (zie mijn eerste bericht) Toen ging hij wel “schuin” maar had ik veel moeite de lengtebuiging te behouden. Nu ben ik sinds dit topic veel met extreme stelling gaan werken tijdens rechtuit rijden, en zet de travers in met een lichte stelling. Er lijkt verbetering in. Ook ben ik wendingen om de voorhand gaan oefenen om de zijwaartse reactie op het been van de achterhand te verbeteren.
Schouderbinnenwaarts gaat goed. Heus niet perfect, maar okee, we halen vaak 7’s in de M1. Dus de lengtebuiging zelf is het probleem niet, nu nog goed vertonen bij de travers en appuyementen. Een gevorderde amazone van stal zegt: binnenbeen is héél belangrijk hierbij. Maar als hij daar niet voldoende op reageert, moet ik dan echt die spoor er vol in zetten? Dat lijkt me toch ook niet de goede oplossing, zeker omdat het geen onwil is van het paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:35

Ik heb hetzelfde probleem, ook voldoende lengtebuiging in schouderbinnenwaarts, maar te weinig voor goede travers. Mijn instructrice zegt het ook, buiging moet om je binnenbeen, helemaal mee eens, maar ik vind het zo moeilijk om dat been eraan te houden. Als ik voor mijn buitenbeen de achterhand naar binnen zet, en vervolgens mijn binnenbeen eraan leg voor de buiging, ben ik de 4 sporen dus al weer kwijt. We zijn nog niet lang aan het oefenen met travers, maar hier heb ik dus moeite mee. Blijf vrolijk dooroefenen, en als paardlief ook maar 2 passen goed zet, beloon ik haar flink!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:38

Let er dan op dat je met behoud van (misschien een keer wat minder) stelling de schouders iets naar buiten zet. Dat doe je door twee handen naar buiten te plaatsen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:59

kleinvosje schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, ook voldoende lengtebuiging in schouderbinnenwaarts, maar te weinig voor goede travers. Mijn instructrice zegt het ook, buiging moet om je binnenbeen, helemaal mee eens, maar ik vind het zo moeilijk om dat been eraan te houden. Als ik voor mijn buitenbeen de achterhand naar binnen zet, en vervolgens mijn binnenbeen eraan leg voor de buiging, ben ik de 4 sporen dus al weer kwijt. We zijn nog niet lang aan het oefenen met travers, maar hier heb ik dus moeite mee. Blijf vrolijk dooroefenen, en als paardlief ook maar 2 passen goed zet, beloon ik haar flink!

Dat heb ik precies hetzelfde! op de een of andere manier ga ik m'n binnenbeen afsteken en als ik er op let dat ik dat niet doe zit ik zo beroerd dat er helemaal geen travers meer uitkomt :z

Hoe hebben jullie trouwens geleerd om z'n halshouding "goed" te houden. Bij mij loopt paard net ff er tegen aan en kan hem niet helemaal zo rond houden als ik zou willen. Iemand tips? Het begint al op het moment van de inzet. Bij een volte halve baan draaien blijft alles gewoon goed maar op het moment dat ik de travers wil inzetten geeft hij niet lekker meer na (wat doe ik fout)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:07

Dat heb ik inderdaad ook vibabu. Ik had het ook in de schouderbinnenwaarts een beetje, moest toen van mijn instructrice heel bewust mijn paard wat dieper instellen, en inderdaad, dan was het voor haar wat makkelijker!