Haflinger kan alleen maar bokken onder het rijden, waarom ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 06:06

Ik ben van mening dat een paard nooit zonder goede reden zulk gedrag vertoont. Klinkt voor mij als een combinatie van iets lichamelijks en een stukje dominantie. Dat een paard bepaald gedrag niet vertoont bij 1 iemand wil in mijn ogen niet zeggen dat hij dan bij die persoon geen last heeft van zijn lijf. Kan ook zijn dat hij zo veel respect heeft dat hij door zijn pijn heen loopt. De vraag is natuurlijk hoe je er achter komt waar de kern van je probleem zit. Zo van wat tekst en foto's blijft het lastig om dat te bepalen. Dus vraag een goede instructeur om raad. Natuurlijk is het laten nakijken door een DA, fysio, osteo altijd goed. De laatste 2 kunnen ook zien en voelen aan de rug of het zadel goed ligt.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:25

ninajojo schreef:
Of de eigenaar rijdt op een andere manier waarop het minder of geen pijn doet.
Je kan niet 100% zeker zijn dat het niets lichamelijks is totdat je een da hebt laten kijken ;)

Tuurlijk kan je het nooit 100% zeker weten, maar dan kun je alle 'gezonde' paarden ook wel lopen nakijken, je vindt altijd wel iets..
Als het geen pijn doet bij de eigenaar is er ook niets aan de hand, dan ligt het aan de ruiter.
Niet dat ik het niet belangrijk vind om de DA erbij te halen als er echt wat is hoor, maar mijn pony vertoonde dit gedrag het eerste half jaar dat ik hem had ook, ook bij andere mensen en toen heb ik 'm helemaal na laten kijken, niets aan de hand (Door, DA, osteo enz.). Ben ik veel grondwerk gaan doen (hij viel me ook aan, enz.) en toen hij me eenmaal had geaccepteerd als leider kon ik gewoon fatsoenlijk rondrijden en viel hij me niet meer aan. Bij andere mensen doet hij het nog wel zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:59

heb je al gekeken of het iets met haar rug is?
dat heb ik wel eens gezien...

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:49

Ze word deze week nog onderzocht door eens lesgeefster van een meisje bij ons op stal, ook gaan we proberen om op plekken te drukken bij dr rug kijken of ze pijn heeft.. ook bokt ze zonder zadel, maar op buitenrit bokt ze veel minder.. aanvallen word ook niet toegestaan.. ik hoop dat de lesgeefster weet wat t is, en anders laten we iemand komen die readings met paarden doet, wil wel weten wat er in haar omspeelt, waarom ze mensen aanvalt enzovoort, we weten ook niet wat er bij haar vorige eigenaren is gebeurd want ze doet het al vanaf begins af aan..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:56

En de lesgeefster heeft verstand van blokkades?
Ik zou er een osteopaat bij halen en een zadelmaker.
Ik zou misschien zelfs nog naar de kliniek gaan voor foto's.

Nadineex

Re: Haflinger kan alleen maar bokken onder het rijden, waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 18:00

nee ze gaat kijken of ze ook pijn heeft en of het zadel ook goed past ,

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:08

Dat bedoel ik juist?
Heeft zij verstand van blokkades en een opleiding tot oteopaat gevolgd?
Is zij zadelmaker?

Haal er alsjeblieft ter besparing van het paard iemand bij die er ECHT verstand van heeft.
Die mensen zijn er niet voor niks.

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 18:10

ik weet het voorderest ook niks, ik heb niks geregeld dat heeft de eigenaar gedaan, ik denk dat ze er wel verstand van heeft anders doet ze dat niet..

lynnXtubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:11

Heb je hem/haar al na laten kijken?:)

Er zal misschien toch wel iets aan de hand zijn..
Ik hoop dat het goed komt, en eigenlijk toch ook wel dan er iets gevonden word..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:12

Ja daarom, maar iemand die alleen een orun opleiding heeft gevolgd heeft hier dus geen verstand van.

Jij bent de eigenaar niet, maar jeetje wat ben ik blij dat ik dat paard niet ben..
Als een paard bokt zonder zadel dan zegt dat toch dat het paard ergens last van heeft?
Of ziet de eigenaar dat niet zo?

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:39

Natuurlijk ziet de eigenaar dat wel, maar als zij niet veel geld heeft kan ze niet zomaar even een foto laten maken voor weet ik veel hoeveel euro terwijl ze het misschien niet kan betalen, daarom wil ze graag eerst iemand er naar laten kijken..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 05:47

dienxx1 schreef:
Natuurlijk ziet de eigenaar dat wel, maar als zij niet veel geld heeft kan ze niet zomaar even een foto laten maken voor weet ik veel hoeveel euro terwijl ze het misschien niet kan betalen, daarom wil ze graag eerst iemand er naar laten kijken..

Ja daar zal ik wel heel simpel in zijn, maar als je zoiets niet kan betalen als paardeneigenaar dan moet je gewoon geen paard nemen..

Maar veel succes verder en ik hoop dat er iets gevonden wordt dat oplosbaar is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:25

Tja als een paard je aanvalt in de wei is dat eigenlijk al een weggever dat je er nog niet op moet stappen! Dat bokken is om aan te geven dat je er af moet;)

Ik zou dus ook veel grondwerken en zoeken wat de haf leuk vindt om te doen (mindgames? buiten wandelen? springen? dressuren? Etc.)

Het zou natuurlijk kunnen dat het paard ergens last van heeft en het niet bij de eigenaar doet omdat de verhoudingen heel duidelijk zijn. Maar ik denk zelf in eerste instantie aan gebrek aan vertrouwen in de mens.