Hoe schrikkerig paard verkeersmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Re: Hoe schrikkerig paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:15

ik zou eens proberen om eerst een soort schriktraining in de bak te doen. gewoon allemaal "enge" dingen neerleggen. als ze jou vertrouwd zou ze gewoon even kijken, en als jij zegt dat het niet eng is dan loopt ze erlangs, is dit niet het geval dan vertrouwt ze jou blijkbaar dus nog niet genoeg en zou ik dus ook nog niet met haar naar buiten gaan.
het is ook erg belangrijk dat je vaak herhaalt. elke dag even langs die "enge" objecten.
je kunt eventueel ook een super makkelijk paard meenemen de bak in. dan kan jou paard daar achter aan lopen en dan ziet ze dat er niks aan de hand is.

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:25

Inderdaad een soort schriktraining doen in de bak, allemaal dekjes en enge dingen neerhangen of leggen.
Bij mij hielp dit goed.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:33

Er worden heel veel goede tips gegeven. Wat het snelst resultaat geeft en voor jou het makkelijkst is, is een ander, niet schrikkerig paard meenemen. Grondwerk doen om leiderschap te krijgen is heel belangrijk, maar dat kost wel meer tijd. Met een ervaren paard ernaast is het meestal in 5 minuten wel gepiept.

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 02:24

grote dingen kan je ook aan de hand er naar toe lopen als ze stil staan en telkens als ze dichterbij durft te komen zonder dat ze raar doet geef je der een beloning en veel praten tegen der als je langs dingen komt die die eng vind heb ik ook gedaan bij mijn paard en doe ik eigenlijk nog steeds, want ze vind vrachtwagens en trekkers nog steeds tien keer niks. :brr:

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 02:29

Ik zou zeker beginnen met alles aan de hand te tonen ,
waar ze bang van is aan laten ruiken ...(en als ze het goed doet ,belonen :) )
Als ik iets tegenkomen waar men paard van opzij springt
ga ik daar niet weg voordat ze er aan geroken heeft ,anders
heeft ze me de volgende keer wéér zitten .

Zeker niet met een ander paard beginnen ,ik ben van mening dat
het paard eerst alleen buiten moet kunnen en dan in groep ,
want de overstap van groep naar alleen rijden is moeilijker dan
van alleen naar groep .

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 05:46

Eerst schriktraining met zoveel mogelijk voorwerpen (zorg er wel voor dat je schriktraining goed doet anders kan dit averrechts werken. Dan stilaan aan de hand buiten. Zorg dat je ten allen tijde rustig blijft als het paard bang wordt. Als hij echt bang wordt zal hij zoeken naar iemand die weet wat hij doet. Vaak is stilstaan (ook al steigert en bokt het paard) de beste oplossing.

nasertto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:38

Misschien kun je eerst een schriktraining in de bak doen, waarbij je paard zelf losloopt, dus kan snuffelen en wegrennen.. Als dat goed gaat, houd je er enkele dingen in en beloon je haar extreem goed, al is het maar een paar stapjes. Dit kan je langzaam aan uitbouwen en later neem je iemand mee de weg op voor steun :)

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:00

ik zou ook een schriktraining in de bak doen en als je naar buiten gaat een verkeersmak paard mee nemen :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:48

Wat doe jezelf.

Ga jij denken van: daar schrok ze de vorige keer ook voor nu zal ze wel weer schrikken ( misschien denk je dit ook ongemerkt) Dit voelt het paard haarfijn aan. Wat doet je paard als ze schrikt. Stilstaan, opzij springen of hard doorlopen?