hoe gebruiken jullie de teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: hoe gebruiken jullie de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:20

Hier ook als op een fiets.

Vanuit je elleboog, licht zonder kracht te zetten je (bijv. ) linkerarm naar achter bewegen, op dezelfde tijd rechterarm naar voren bewegen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:22

Ik neem aan dat jij bedoelt dat je linksaf wilt slaan Juangi?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:20

Op een fiets gaat je binnenhand wel naar je toe (en je buitenhand van je af), vind ik geen goede vergelijking.

Miko25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:43

Buitenhand tegen de hals en binnenhand iets van de hals. Absoluut niet naar je toe. ;)

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:49

Ik heb altijd geleerd op de manege net als jou eerste uitleg maar bij mn eigenpaard lukt dat niet omdat zei dat niet zo is aangeleerd dus bij haar doe ik mijn ene teugel tegen de hals en met die andere waarmee ik dan 'stuur' van de hals af en lichtjes naar achteren trekken maar dat doe ik alleen bij haar omdat zei alleen daarna luister bij andere bijrijdpaarden doe ik het gewoon zoals het op de manege word aangeleerd.

me12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:13

Ik heb geluk dat mijn verzorgponny makkelijk stuurt.
Als dat ook het geval is bij jou paard/ponny dan zou ik gewoon een heel klein beetje je hand bewegen niet gaan trekken of hand overdreven van de hals af gewoon beetje kantelen enzo als je snapt wat ik bedoel

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:16

Sowieso stuur je als het goed is meer met je gewicht dan met je handen. Je hele lijf draait, je sluit je buitenknie aan waardoor er meer gewicht op je binnenzitbeenknobbel komt en je paard wendt om weer onder je gewicht te komen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:22

Ik alleen met mijn buitenteugel en zit.

Anniek94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:17

Ik heb altijd geleerd dat je niet met je teugels stuurt, enkel met je lichaam en benen. Ik zit ook daardoor ook praktisch niet aan de teugels, heb mijn handen vrijwel stil wanneer ik aan het rijden ben.. Ben het met Isegrim eens :)

Beauty94love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:28

Ik gebruik mijn teugels amper. Ik gebruik ze alleen in noodgevallen en om ze voorzichtig
aan de teugel te vragen. Verder doe ik eigenlijk alles met mijn benen. Je kunt ze ook sturen
met je benen. Als jij je ene been wat meer naar achter legt en je drukt die wat aan, je pakt
de juiste stelling en je gaat zo bijv. je figuur rijden.