slof/ tiedeman...of helemaal geen hulpteugels bij buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Re: slof/ tiedeman...of helemaal geen hulpteugels bij buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:03

Ik denk dat als je hem eraan doet maar niet gebruikt, alleen op het moment dat ze weg zou schieten en je krijgt haar niet terug, het niet zo'n ramp is als je hem er even bijpakt. Ik denk dat het best wel kan dat je paard erop reageert.
Ik hou persoonlijk echt helemaal niet van hulpteugel gebruik en ik heb mijn paard steevast zonder hulpteugel mee naar buiten genomen. Het spannend vinden mag best, want dat IS het gewoon ook voor veel paarden die het niet (meer) gewend zijn, maar die ontspanning komt vanzelf... Ze kunnen altijd ergens van verschieten en in een oogwenk weg zijn en dan ben je met een slof ook te laat denk ik (maar dat weet ik dus niet, omdat ik er nooit mee rijd :) )

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:32

Ik zou dan ook eerder een martingaal gebruiken, niet al te strak afstellen, een beetje kijkerig is niet zo erg. Maar wanneer het echt te erg word ben je nog in de mogelijkheid m terug te halen omdat je contact houd.

Edit: met een slof moet je idd maar net op tijd reageren, als ze wegschiet en haar hoofd omhoog gooit denk ik dat je niet snel genoeg bent om de slof erbij te 'pakken'

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:38

karel162 schreef:
cap op, spoortje om, evt een zweepje en een touwtje om de hals om je vast te houden, maar meer dan dat vind ik eng worden buiten bij lastige paarden.

Waarom nou weer een spoortje om? >;)
Een spoor is om extra (verfijnde) hulpen te geven. Niet om hem net wat harder te prikken als hij niet luistert.

Wat veel mensen vergeten hier, die toch aanraden om met slof te blijven rijden, is dat dat echt niet makkelijk is hoor :n Om een slof echt GOED te gebruiken, als je er nooit mee rijdt.
Zoals ik al zei, kan je beter een thiedeman gebruiken. (Of martingaal) Aangezien die alleen inwerkt als het nodig is, en als je een slof verkeerd gebruikt (wat blijkbaar al gebeurd is), dan werkt hij constant in.

@ Daydream: Dus aan een slof trekken + been geven is wel goed???
:n

Zou die slof lekker opbergen!