Wie heeft zijn paard pas laat ingereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yess

Re: Wie heeft zijn paard pas laat ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:47

Ik heb mijne met 6 ingereden, niet omdat het de bedoeling was, maar wegens plaatsgebrek. Ik rijd voor een handelsstal en de jonge paarden staan in Polen in de opfok. Er komt pas nieuw grut als er weer ruimte is.
Dus de ene keer zijn ze 3, de andere keer 6. Moet zeggen dat het niet heel veel scheelt, de jonkies duren wat langer voor ze in balans zijn, terwijl de ouderen het werk makkelijker aanpakken, maar wel wat sneller een grotere mond hebben.
In mijn profiel zie je een paar mooie voorbeelden. Zippo of Max was 6 toen k m zadelmak maakte (foto's zijn van 5e x rijden ofzo) en Zefaulan en Cornelis waren 3,5 bij t maken van de foto's en net wat langer onder t zadel. Je ziet vooral t verschil in kracht.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:52

ik ben er ook voor om ze met drie in te rijden en dan het land weer op,
zo doe ik het met al mijn paarden.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:58

Mijn nu bijna 3 jarige fjord, staat denk ik ook nog een jaar stil.
misschien ga ik er een paar keer opzitten, maar dat zal het dan ook wel weer zijn

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:58

De mijne heb ik met 4,5 jaar door een professional laten inrijden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:05

Mijn fries is op 3 jarige leeftijd al ingereden, echt heel jong dus.
Ik had haar toen nog niet. De dochter van de eigenaar is er ook meteen mee gaan springen, tot een meter toe.
Dit zou ik nooit zo jong gedaan hebben, maar ze schijnt er nu geen last van te hebben.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:10

Met 5 jaar begonnen, pony is inmiddels net 7 en bijna alle knopjes zitten er inmiddels op.
Duidelijk gemerkt dat we langer moesten wachten want met 3/4 jaar was het niet te doen.

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:28

Mijn vosje is nu 3. Al heel 'rijp' voor zijn leeftijd. Ik ben nu begonnen met veel longeren, grondwerken en longeren met zadel enzovoort. Heb laatst de tijd uitgebreid genomen er eens op te klimmen. Hij was voor zijn doen nog heel lief. Maar ik ga hem pas echt doorijden als hij tegen de 4,5 aan is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:27

ik heb mijn paard laat laat ingereden.
ik heb haar in oktober 4 jaar.
toen ik haar kocht zou ze 5.5 zijn en in die zomervakantie een paar x onder het zadel zijn geweest.
toen ik haar thuis had meteen proberen met het gevolg dat het zadel er net zo hard naast lag. ik moet dus totaal beginnen met alles omdat ze het niet meer wist of niet heeft geweten. dit weet ik gewoon helaas niet zeker bij haar.

nu is het geval een tijdje geleden had ik de tandarts erbij een andere die ik normaal heb, en die vroeg hoe oud is ze eigenlijk. ik zeg heel mooi 9.
maar toen zei ze heel fijn dat ze best 2 jaartjes ouder kon zijn gezien haar tandenstand.

qua rijden en omgang is zo zowieso soms een beetje raar, ze houd wat van drama en stres af en toe.
ik kan absoluut niet alleen op buitenrit dan liggen we beiden om.
alleen in de bak gaat als ik er met de trailer ben heen gereden.
en verder qua omgang heeft ze soms zoown typisch momentje dat ze gewoon zeggen mn zusje en ik dom doet of we zeggen das spikkel(bij naam dikk) weer.

dus tsja mijn paard is een raadsel.....
ik heb me nu wel voorgenomen om een paard te kopen dat na de verplichting van de chip geboren is. voor die tijd konden ze toch net iets te veel ermee sjoemelen....

het liefst zie ik dat een paard al vrij jong leert wat er later van hem om haar word verwacht en dan rond 3.5 richting 4 beleerd worden tenzij ze er gewoon nog niet aan toe zijn.
het moet kunnen dat je met 2.5 richting 3 al een keertje er op zit en wanneer ze hier braaf mee zijn ze gewoon nog een jaar kunt laten staan.
tevens vind ik het eerst beleren voor de kar ook fijn. de spieren zijn meer ontwikkeld ze weten wat t stuur etc is.
met longeren heb ik soms mijn vraagtekens, niet of je het nu wel of niet goed doet. maar een jong paard moet op zijn eigen benen lopen en dan laten we ze om het ze moeielijker te maken rondjes om ons heen rennen.
dan is voor de wagen toch een stuk beter om het ze te leren

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:44

die van ons zijn toen ze 4,5 waren ingereden nu worden ze bijna 5 1tje deze maand en de ander volgende maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:47

Ik ben met 3 jaar begonnen om voor de kar te beleren, rustig werk.
En toen ze 4,5 was heb ik haar pas ingereden.

Voordelen?
Als 't goed is gaat zo'n paard (als je er zuinig op bent) wat langer mee, theoretisch gezien.
En ze zijn op die leeftijd ook psychisch al wat verder, dus het "baby" is er een beetje af en ze zijn niet zo bang/naïef meer als wanneer ze 2,5 zijn. Veel zelfstandiger en beter in balans :)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:07

Mijn Fjord was acht toen ik haar kocht en drie weken daarvoor zadelmak gemaakt.
Ze is altijd grasmaaier geweest, ik ben heel blij dat ze zo laat is ingereden. Ze is nu 20 en in de kracht van haar leven.

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:59

ik op 3,3/4

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:28

Mijn paard is op 7 jarige leeftijd ingereden, eerst fokmerrie geweest.
Verder geen problemen gehad met dat ze dingen moeilijker leert.

Mijn andere paard is zadelmak gemaakt op 4 jarige leeftijd. Die leek was nog erg jong in doen en laten, dus die hebben we nog even laten staan.

Persoonlijk vind ik niet dat je je aan een leeftijd moet houden, maar moet kijken wanneer het paard redelijk is uitgegroeit. En natuurlijk in zijn gedrag wat volwassener is. :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:31

Mijn verzorgpony is op 8 jarige leeftijd 'ingereden', had al vaker een zadel op de rug gehad maar nu serieus begonnen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:33

Die van mij zal rond 4.5 beleerd worden. :) Bedoeling was eerst met 3.5, maar blijkt uit paspoort dat hij een jaar ouder is. Dus vandaar.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:35

met 6 zadelmak gemaakt en met 8 jaar echt begonnen met rijden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:47

Mijn ruin is nu 5 jaar oud en ik ben van plan er deze zomer voor het eerst eens op te gaan zitten. Op 3 jarige leeftijd was het echt nog een jonkie, heel slungelig en een concentratievermogen van niks. Ik ben toen wel begonnen met grondwerken en een jaartje later heb ik de lange lijnen erbij gepakt. Nu op 5jarige leeftijd vind ik hem klaar voor wat meer werk omdat zijn concentratie veel beter is maar vooral omdat hij eindelijk een beetje massa heeft gekregen en het lichamelijk aan kan.
Echt doorrijden ga ik pas mee beginnen als ik het gevoel heb dat hij het aankan (ik vermoed dat dit volgend jaar het geval is, dus wanneer hij 6 is)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 23:02

Dat is hier dus ook, concentratie van 0,0 en echt nog een puppy..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:10

Mijn huidige wedstrijdpaard is nu 6 en ongeveer sinds augustus 2010 in training (als 3jarige zadelmak en daarna als fokmerrie gebruikt) en ik merk dat ze zowel geestelijk als lichamelijk heel stabiel is. Voordeel is dus ook dat we qua training wel sneller kunnen als met een jong paard. Ook mogen we door naar de volgende klasse als we er klaar voor zijn en hebben we geen last meer van de leeftijdsbeperking van de KNHS.

Nadeel is dat ze weinig (wedstrijd)ervaring hebben in vergelijking met de meeste leeftijdsgenoten. En al te oud is voor alle jonge-paarden wedstrijden, want daar had ze zeker goed in kunnen scoren.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:19

mijn merrie op 5,5j. Verder nog twee paarden op 4/4,5 en 6/7j. Ook een aantal jonge paarden zadlemak gemaakt. Ik kan niet echt een vergelijk maken, met jonge paarden. Mijn merrie was al NET zadelmak toen ik haar kocht en de andere twee hadden al een behoorlijke geschiedenis. Niet helemaal eerlijk als ik ze zou vergelijken. Ik had wel het idee, dat ze sneller aannamen als eenmaal het vertrouwen wat hadden en wat stabieler waren in gedrag en beweging.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:29

Ik heb er meerdere van 10+ bereden en betuigd. Zowel groen uit het land als al jaren in handen (als dekhengst)

Ik merk weinig verschil, alleen dat pony's die al wat meer in handen geweest zijn zich beter kunnen concentreren.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:29

Mijn ruin wordt op dit moment ingereden, hij is 5 jaar. Het was een bewuste keuze om te wachten tot deze leeftijd. Mijn merrie heb ik toendertijd ingereden toen ze bijna 4 jaar was, achteraf was dat te vroeg (lees; ik schrik als ik foto's van toen terug kijk, ze is daarna nog zo gegroeid...)
Mijn ruin is nu een heel stabiel paard, zowel geestelijk als lichamelijk.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:32

Wij hebben een friese merrie (nou ja me ouders)
die is met haar 3 de ingespannen voor de koets nouja toen ze 3 en half jaar was.
en nu is ze 5 en zijn we begonnen aan het inrijden.
ze heeft eerst een tijdje rust gehad en daarna de koets weer opgepakt.
en nu is ze klaar voor de volgende stap.
het gaat al heel goed. alles gaat onder profesinelle begeleiding.
het probleem waar we nu wel op gestuit zijn is dat ze het eng vind als iemand over haar hoofd hoogte heen komt.
volle gewicht op haar hangen vind ze goed. op stappen is geen enkel probleem.
maar zodra je boven haar uit komt flipt ze.
ook maakt het niet uit of je eerst gaat zitten of eerst gaat staan.
ze vind het gewoon nog een beetje eng.
maar ze is er al een stuk rustiger onder.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:34

Mijn paardje is nu 6 en die ga ik deze zomer inrijden (met hulp). Eerder heb ik er al wel een aantal keren op gezeten en verschillende zadels gepast. Dit was echter altijd kort en in halt of stap.

Klaas2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:45

Ik ben voorstander van niet met 3 jaar al te beginnen.
Heb een 3 jarige en zoals het er nu uit ziet, wordt hij komende winter beleerd en dan volgend voorjaar pas doorgereden en eigenlijk is dat nog vroeg genoeg.