Hoeveel keer per week rijden met 3.5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 11:12

@ Arabesk: wist dat dit antwoord van iemand zou komen :P Nee ik wil hier zeker van leren en mee discussiëren. Heb trouwens een vraag gesteld over die groeischijven in een ander topic waarin dus een discussie gaande is over 3jarige inrijden. Ga de discussie dus niet uit de weg, alleen mijn vraag in dit topic is anders en niet van: met hoe oud hebben jullie ingereden en waarom wel/waarom niet.
@Pletje123: dat klinkt goed! Mijn paardje staat voor de rest ook 24/7 op een grote wei in een grote kudde met allemaal maatjes van verschillende leeftijden, heerlijk dus :D

SophievdV

Re: Hoeveel keer per week rijden met 3.5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:14

Het is ook heerlijk om ze zo te zien genieten op het land :D Van de zomer krijgt hij een paar weken vrij, dan zijn wij zelf ook op vakantie en dan mag hij even lekker niksen ;)

Mijn driejarige is al vrij compleet. Ik moet er daarom extra om denken dat ik niet teveel met hem doe, want hij biedt al vanalles aan ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:15

Ik heb het volgende schema altijd geleerd, maar eigenlijk vind ik dat je alles een jaar later zou moeten doen:

3 jaar - 3 keer p.w. 30 minuten
4 jaar - 4 keer p.w. 40 minuten
5 jaar - 5 keer p.w. 50 minuten
6 jaar - 6 keer p.w. 60 minuten
En daarna afhankelijk van de training. Het gaat om een maximum, dus altijd 3 tot 4 keer in de week blijven rijden, en alleen de tijd op laten lopen kan natuurlijk ook (ik ben voorstander van dag training, dag rust)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:18

Voor een 3 jarige vind ik een half uur lang. Liever 4 a 5 keer per week 10 min/kwartier dan 3 keer een half uur..

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 11:19

@Pletje123: Ja heerlijk is dat hè? Mijn paardje krijgt ook lekker een paar weken rust van de zomer, lekker genieten van het mooie land en omgeving daar en zn maatjes. Ik vind het zo geweldig te zien als ik de kudde lekker zie klooien met elkaar en lekker rennen en doen. Gister was ik de waterbakken vullen en toen kwam die van mij helemaal knuffelen en alles. Echt heerlijk.

@ Angela: Thnx voor je schema, heel duidelijk. Daar zit ik met mijn 2 keer per week dus onder. Wil zodra de knoppen er iets beter opzitten en ze gewend is van die 2 keer er 1tje buiten rijden van maken. Dus lekker lange rechte stukken en natuur snuiven :P

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:21

De titel van het topic is toch echt hoevaak rijden met een 3,5 jarige? dus naar mijn mening moeten mensen die het over een vijf jarige hebben idd eigenlijk niet reageren.
Maar goed ik zou het max 3 keer per week 20 minuutjes doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:24

Henkjan schreef:
Voor een 3 jarige vind ik een half uur lang. Liever 4 a 5 keer per week 10 min/kwartier dan 3 keer een half uur..

4 tot 5 keer per week vind ik veel teveel :o Het gaat niet alleen om het fysieke aspect, maar zeker ook om het psychische. Een jong paard heeft een korte spanningsboog, dus lange ritten zijn inderdaad geen optie, maar frequent korte ritjes is ook niet ideaal.

Ik kies voor 15 tot 20 minuten goed rijden, maar wel op een simpele manier en geen ingewikkelde toestanden. Eerst maar gewoon voorwaarts neerwaarts en een prettig stuur ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:25

Henkjan schreef:

Daarom geef ik ook aan dat ik liever alles een jaar later zie ;)

Dit is echter wel het schema dat veel ruiters met iets meer haast gebruiken.

Daarbij is het ook belangrijk om altijd op een positief punt te stoppen. Als je paard dus ineens een stap zichzelf echt recht maakt, of juist stelling en buiging geeft, of nageeft, of wat dan ook van nieuws, dan is het tijd om voor die dag te stoppen, ook als er je pas 5 minuten op zit! Probeer anders om voor de "uiterlijke tijd" iets te nemen wat je paard al kon, en stop als dat netjes is gedaan.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 11:28

Tooske schreef:
De titel van het topic is toch echt hoevaak rijden met een 3,5 jarige? dus naar mijn mening moeten mensen die het over een vijf jarige hebben idd eigenlijk niet reageren.
Maar goed ik zou het max 3 keer per week 20 minuutjes doen.

thnx dit bedoel ik _/-\o_

@Pletjes123: Ben het met je eens. Het is dus bij mij een kwartiertje echt "werken" en voor de rest in en uitstappen. Vooraf longeren doe ik alleen als het nodig is, maar als ze echt compleet relaxed is doe ik dat niet.

@angela: met je eens zeker op dat op een positief punt stoppen. Mijn paardje liet woensdag ook op een gegeven moment lekker haar hoofd en hals zakken en reageerde dus goed op het voorwaarts/neerwaarts vragen en toen ben ik direct gestopt en gaan uitstappen.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:16

mijn merrie word deze maand 4 jaar, ze is nu net een maand onder het zadel en ik rijd haar om de dag iets van 15 tot 20 minuutjes ze is erg pittig dus ik longeer haar ook nog even van te voren! maar ik denk dat je zelf op je eigen gevoel moet afgaan over wat je paardje aankan!