pony gaat achteruit tijdens buiterrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:34

Ik heb dat ook een tijdje gehad met een pony waarop ik reed. Ik stapte dan ook af en liep een stukje en ging er dan weer op. Máár: dat is ontwijken van het probleem, niet oplossen!
Als ik toen had geweten wat ik nu wist... Ik zou nu namelijk net zo lang voorwaarts sturen totdat hij toegaf (desnoods met de zweep) en dan meteen de druk loslaten. Paard moet begrijpen dat achterwaarts gaan = vervelende druk, voorwaarts gaan = ontspanning. Dus ook als hij een stapje vooruit doet niet doorgaan met aansporen maar de druk loslaten. Totdat hij weer op de rem staat.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 17:40

wel een goede tip maar ik rij zonder zadel alleen met een barebackpad dus aan het zadel kan het niet liggen heb der rug na laten kijken maar mankeert ook niets aan!

funnyhorses

Re: pony gaat achteruit tijdens buiterrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:00

Ahh oke das al wat meer info!
Nou dan kun je nog het volgende proberen;

De truuk ligt em bij het belonen op het juiste moment.
Je boos maken en een pets geven helpt niet dan staken ze vaak alleen maar meer.
Dus ergens moet je je paard uit de rare denkzone van hem krijgen.

Neem es wat lekkers mee (heuptasje ofzo en daar wat stukjes appel of snoepjes indoen)
Oefen eerst es tijdens stilstaan door op de schouder te tikken(1x links en 1x rechts,dus beide kanten laten buigen) zodat het hoofd naar jou wend zodat je een lekkertje kunt aanreiken.
Als je paard dit goed snapt,dus tik op de schouder betekend hoofd om voor iets lekkers,doe je dit ook op buitenrit.
In het begin op een willekeurig moment bijv vragen om halt te houden en dan een lekkertje aanreiken en belonen op stem!
Zodra je langs een "bekende staakplek" komt tik je op de schouder,je paard zal zn aandacht dan ineens bij jou hebben,dus uit die zone gehaald worden.Je geeft het lekkertje en loopt gewoon door.

Ook als ie onderweg na "aandringen" van jou iets goed heeft gedaan flink belonen,de lekkertjes hoeven maar piepklein te zijn het gaat om het idee,en gebruik je stem ter beloning.
Dit bouw je eerst flink op en als je de juiste resultaten naar jou idee hebt geboekt bouw je dit weer af.(dan merk je ook vanzelf dat je steeds minder dat truukje hoeft toe tepassen)
Je zult merken dat je paardje dat heel prettig zal vinden,jij ook omdat er geen stress aan te pas komt.Voor jou een truukje en voor je paard beloning en ontspanning.

Probeer het maar eens!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:06

ik ga het zeker proberen echt super bedankt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:11

Doe maar het is leuk om te doen en geeft ook ontspanning.
Zo heb je geen geruk en getrek maar maak je er een spel van.
En geloof me ze hebben het zo door want zeg nou zelf welk paard doet niet graag iets voor een lekkertje?hihi
Bij mn Fjord heeft het zeer goed geholpen,die draaide nml om als ze iets engs zag en was niet meer te stoppen!
Nadat ik mn truukje had toegepast dus tikje met vinger op de schouder als ik spanning voelde en floep daar kwam dr koppie al.Gevolg; enge situatie waren we allang voorbij en paardje bleef relexed.
Nu pas ik het nog maar afentoe toe,ze loopt overal braaf langs en doet met niks meer moeilijk.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:13

denk ook dat het smoesjes zijn.
Mijn pony had laatst verzonnen dat het heel leuk is om los te breken als je aan het wandelen ben. En als je hem dan wil vangen heel hard weg rennen. en als ik dan me rug naar hem toe keerde wist die niet hoe snel die weer naar mij toe moest rennen

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:14

ik zal laten weten als het geholpen heeft
:)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:18

Tesssie14 schreef:
denk ook dat het smoesjes zijn.
Mijn pony had laatst verzonnen dat het heel leuk is om los te breken als je aan het wandelen ben. En als je hem dan wil vangen heel hard weg rennen. en als ik dan me rug naar hem toe keerde wist die niet hoe snel die weer naar mij toe moest rennen

Dat is wel een groot gebrek aan respect naar jou toe.
Wat een lummel! :=

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:18

lisetteexx schreef:
ik zal laten weten als het geholpen heeft
:)

Ja leuk! +:)+