Dag na zware training, wat doe je met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:52

De zwaarste dag van de week is woensdag wanneer we les hebben.

Op donderdag rijd ik haar dan meestal wel, maar rond en laag en iets van een half uurtje. Beweging geven, loswerken en dan klaar.
Soms ook nog wel longeren, maar dan ook niet fanatiek.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:54

Aqua8horse"]
[quote="sjakie schreef:
longeren: paard neerwaarts bijgezet
buitenritje: lekker ontspannen lopen

Neerwaards bijzetten lijkt mij niet zo geweldig. Dat is toch niet ontspannend?
[/quote]
wat is het neerwaarts bijzetten volgens jou dan wel Verward ?

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 08:29

Antoinette schreef:
De zwaarste dag van de week is woensdag wanneer we les hebben.

Op donderdag rijd ik haar dan meestal wel, maar rond en laag en iets van een half uurtje. Beweging geven, loswerken en dan klaar.
Soms ook nog wel longeren, maar dan ook niet fanatiek.

Zodoe ik het ook de dag na de les even lekker vwnw rijden om de stijve spieren beweging te geven. Doe ik dat niet dan is ie 3 dagen van slag OK dan!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:01

Ik longeer me paard met pessoa teugel (Op de laagste stand) en galoppeer die dag niet. Daarna ga ik meestal buiten nog stappen of ze mag nog los.
De tweede dag na de dag dat ze hard gewerkt heeft rij ik weer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:05

Ik zal in principe een dag na zware inspanning nooit alleen maar aan de lange teugel rijden. Of ik longeer met pessoa, of ik rij en zorg toch voor aanspanning in het lichaam, om daarna wel te ontspannen en de rest van de beweging ontspannend te doen, dus bijvoorbeeld wel aan de lange teugel naar buiten oid.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:38

Spreek je dan ook weer dezelfde spiergroepen aan die je de dag tevoren flink heb getraind? Dát probeer ik dus te vermijden omdat die spieren dan juist niet sterker kunnen worden. Omdat ik nog lang niet genoeg rijvaardigheid heb om dat te kunnen ga ik voorlopig maar de dag na een training een buitenrit maken en train ik dus om de dag.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:47

als ik flink getraind heb, zorg ik dat mijn paard de volgende dag niet gelijk op rust staat. Dan longeer ik hem desnoods heel licht.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:30

Euh Mulan, is dat niet een beetje krom...als je de dag na een zware training niet gaat wandelen of zo ben je van spierpijn verzekert hoor (dat heb ik zelfs van verschillende paardenfysiotherapeuten gehoord)

iig, ik ga altijd de dag erna een lekker buitenritje maken, een halfuurtje of zo en alleen stappen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:28

Ik rijd s'avonds van 8 tot 9 en na mij hoeft er meestal niemand meer op het paard waar ik op gereden had.
Ik stap altijd extra lang uit als het paard flink heeft moeten werken en spuit altijd de hoeven en onder benen af.
Met een spons of een klein straaltje waten ga ik een keer over de singelplekken. Als een paard heel erg nat is maar het is te koud om aftespuiten dan stap ik net zo lang tot dat ze redelijk droog is, wrijf ze dan met stro en doe wanneer het nodig is een zweet deken op.

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:15

Het aanspreken van dezelfde spiergroepen bevordert de afvoer van afvalstoffen die stijve spieren kunnen veroorzaken. Ga jezelf maar na, als je een hele tijd niet hebt gereden dan barst je van de spierpijn de andere dag, Boos! maar als je dan gelijk weer gaat rijden is het de dag dáárop weer een stuk minder --> je hebt je afvalstoffen afgevoerd die voor de spierpijn zorgen. Tis egt waar Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:37

Oke, maar dan dus niet nog een keer in dezelfde mate aanspreken want dan kan de spier niet sterker worden, voor zover men in de wetenschap heeft onderzocht. Ff off topic maar ik krijg dus ook giga spierpijn als ik een paar dagen NIET rijd, zijn er meer die hier dan last van hebben??

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:38

Ik stap een uurtje over het harde of ik longeer of rij vwnw. Dat hangt er net vanaf hoe fanatiek ik getraind heb.

De dag na de cross stap ik meestal een uur over de weg. De dag erna longeer ik en de dag daarna heeft hij vrij. Dan pak ik hem weer op en gaan we weer aan de slag.

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:42

cornelie schreef:
Oke, maar dan dus niet nog een keer in dezelfde mate aanspreken want dan kan de spier niet sterker worden, voor zover men in de wetenschap heeft onderzocht. Ff off topic maar ik krijg dus ook giga spierpijn als ik een paar dagen NIET rijd, zijn er meer die hier dan last van hebben??

uiteraard anders kom je van de regen in de drup Haha! ennuh over jou off topic ik word onwijs stijf, maar dat zal de leeftijd wel zijn Haha! Haha!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:58

AlmostBlack schreef:
Euh Mulan, is dat niet een beetje krom...als je de dag na een zware training niet gaat wandelen of zo ben je van spierpijn verzekert hoor (dat heb ik zelfs van verschillende paardenfysiotherapeuten gehoord)

iig, ik ga altijd de dag erna een lekker buitenritje maken, een halfuurtje of zo en alleen stappen

Mag ik vragen waar jij op baseert dat ik de dag ná zware training niets met mijn paard doe?

Ik waarschuw alleen dat de spierpijn (wanneer daar sprake van is) niet de dag ná de training, maar de dag dáárna het ergst is.
Natuurlijk laat ik mijn paard niet in z'n stal staan de dag daarna!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:00

Maar hardlopers lopen de dag na een zware training ook uit.
Juist om spierpijn te voorkomen.

staverej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:04

Het idee erachter de spierpijn voorkomen door de volgende dag weer te trainen komt doordat je heel simpel gezegd door de spierpijn heen werkt.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:35

runningkawa schreef:
Maar hardlopers lopen de dag na een zware training ook uit.
Juist om spierpijn te voorkomen.

Inderdaad, uitlopen ja. Dat bevordert de doorbloeding en dus de afname van spierpijn. Maar niet trainen.
Vaak hoor je dat spierpijn komt door melkzuur. Dat klopt voor de pijn die je acuut en meteen na het sporten voelt. maar niet voor de pijn die na uren optreedt.
Na een overmatige belasting ontstaat een spierpijn die in de uren na de inspanning langzaam erger wordt. Het begint aan de uiteinden van de spier, waar de pezen vastzitten en verspreidt zich daarna door de hele spier. Kenmerkend voor spierpijn is, dat je het nauwelijks voelt zolang je rust. Maar zodra je gaat bewegen, ben je stijf met een doffe pijn in de spieren, die extra gevoelig zijn. De ergste pijn ondervind je in de periode van 24 tot 48 uur na de training, waarna de pijn langzaamaan verdwijnt en na 5 tot 7 dagen volkomen weg is.

In een onderzoekje werd gemeten welke meetbare veranderingen optreden bij spierpijn. Een groep proefpersonen moest een krachtoefening doen met één arm. De onderzoekers vonden vooral grote veranderingen in de spierkracht. Want de afname in de spierkracht is wel 45 procent. Verder blijkt het volume van de armspier met 5 tot 10 procent toe te nemen. Waarschijnlijk komt de volumestijging door het vasthouden van water. Dit wordt oedeem genoemd. Tenslotte konden ze hun arm minder ver buigen en strekken.
Uit ander onderzoek is bekend, dat bij spierpijn de cellen in de spier scheurtjes vertonen. Waarschijnlijk raken ook de pezen beschadigd. Doordat spiercellen beschadigen gaat de celmembraan lekken en vervolgens gaan bloedcellen de spier binnen om de beschadigde delen op te ruimen. Door deze infiltratie raakt nog meer beschadigd en het geheel begint op een ontsteking te lijken: er is pijn en zwelling, slechts de roodheid ontbreekt. Waarom je precies pijn krijgt door deze spierschade is nog niet bekend. Het zou de vrijgekomen histamine kunnen zijn, die zenuwen prikkelt. Maar ook kunnen de zenuwreceptoren in de spier door de zwelling gevoeliger zijn, wat pijn veroorzaakt als je ze activeert door druk of trek.

Dus mocht je paard ongewild toch een keer spierpijn oplopen, dan zal je de spierschade wat sneller kunnen laten genezen door het de volgende dagen rustiger aan te doen. Er zijn namelijk geen harde onderzoeksresultaten of rekken na het ontstaan van spierpijn nut heeft. Maar als je bedenkt, dat er spiervezels gescheurd zijn, zou rekken nog meer schade kunnen aanrichten dan er al is.

(Er 'doorheen trainen' is dus niet zo'n goed idee, Staverej )

In principe is de spier na zo'n twee dagen weer voldoende hersteld om nieuwe training (belasting) aan te kunnen.

Natuurlijk helpt een goede warming -up om speirpijn te voorkomen, evenals een goede cooling down en afspuiten om de doorbloeding te bevorderen, maar het allerbeste om spierpijn te voorkomen is nog steeds een hele geleidelijke opbouw in de training. Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:53

low-impact gaan rijden... meer uitlopen zoals hardlopers doen. Het komt er vaak op neer dat ik een buitenritje ga maken of lekker ga klooien met kleine dressuuroefeningen als voltes openen en sluiten, slangevoltes etc. Veel wendingen in een normale arbeidsdraf/galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 01:49

staverej schreef:
Het idee erachter de spierpijn voorkomen door de volgende dag weer te trainen komt doordat je heel simpel gezegd door de spierpijn heen werkt.

Dat is zeker niet verstandig denk ik. Dan rommel je wat met pijngrenzen en tolerantie-niveau's denk ik.

Maar als je echt spierpijn opgelopen hebt, dan is het het slimste om toch te bewegen, maar dan rustig aan en zeker niet overdrijven of forceren. Als een paard dan beter aan gaat voelen omdat zijn spieren dus weer werken en daarom bloed krijgen, weer warm worden enzovoort; wees dan zo verstandig om niet door te rijden. Wees streng voor jezelf en stel het vervolg van de training dan uit naar een andere dag, geef die spieren nog even wat tijd om tot rust te komen. Spierpijn veroorzaken heeft te maken met het overschrijden van grenzen (niet verleggen) en dat hoeft niet iedere dag, lijkt mij?

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 01:53

Dag na zware training of concours, ga ik meestal eerst een eind stappen buiten en daarna in de bak nog even een los drafje en galopje (op zn eigen benen). Keer naar voren rijden en terug.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:14

de dag na een zware training doe ik meestal wat basiswerk, heel simpel, niet te lang. de dag daarop krijgt ze een dagje rust...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:30

Ik bouw na een zware training of een wedstrijd af. Mijn paard staat sowieso nooit stil na een wedstrijd (denk eens aan maandagsziekte). Je paard 'vrij geven' na een zware training is mijn inziens het stomste dat je kunt doen.
Ik bouw de training in de dagen erna af. Als ik bv. zondags wedstrijd gehad heb, rij ik maandag lekker over de rug, pak alle spiergroepen op, stel hem het laatste kwartier hoger in en rij hem een kwartier weer laag na. Dinsdags hetzelfde, maar minder zwaar. Ik laat wel alle spiergroepen weer aan bod komen. Woensdag is heel divers: hetzij een buitenrit, hetzij springen, hetzij longeren. Donderdag is meestal de rustdag (komt in mijn agenda ook het beste uit)!

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:29

toppie toch!! OK dan!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:36

Ik zorg altijd dat ik de dag voor zware training ook een lichte training of buitenrit maak en de dag na de zware training een buitenritje, lichte training of longeren. Mijn paard is spierbevangen (maandagziekte) geweest dus in principe moet ik hem iedere dag rijden of longeren. Daarbij komt dat hij een soort van bommetje wordt als ik hem een dag geen beweging geef (in vorm van rijden/longeren) vooral in de herfst/winter als hij de wei niet meer op kan.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:51

fijn dat ik dat even weet annemieke Haha! , daarom ga je in de winter naar je papa heh... zodat ik een bommetje onder me kont heb Tong uitsteken