Op welke manieren aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justice19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:58

ik had eerst ook altijd heel veel moeite met het nageeflijk rijden van een paard maar er zijn een paar dingen die het makkelijker maken:
zorg dat je paard voorwaarts is.
volg met je hand de mond van een paard-> een stille hand betekent dat je hand gelijk is aan de beweging van de mond van het paard niet dat je je hand op 1 punt vastzet.
Een paard is net een elastiekje zorg dus dat je hem eerst goed rekt met het losrijden dus veel figuren rijden!
en trek je paard nooit in de krul, het paard zal zich verzetten in de rug en je krijgt de tegengestelde werking hij maakt zijn rug hol ipv bol. (probeer maar s met een zweepje als je die bol buigt veert ie wel, hol niet en wat denk je nou dat fijner rijd een paard met een soepele bewegende rug of een strakke stijfe rug?)
tenslotte liet je ook nog weten dat je dat weleens op een manege paard oefende er zijn best manege paarden die goed nageeflijk lopen maar ook heel veel manege paarden die zich door de verschillende rijstijlen en door ruiters die een paard wel in de krul trekken zich vastzetten en dus moeite hebben om nageeflijk te lopen omdat ze dan in een keer andere spieren moeten gebruiken. dus als het niet lukt hoef het echt niet altijd aan jou te liggen. dus een tip die ik al eerder heb gelezen hier vraag of je een keer op een pony/paard mag rijden van iemand die het paard al wel nageeflijk heeft lopen en vraag of die persoon je helpt ook is het maar even dan heb je een ieder geval een beetje de feeling ervan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:32

Kyra schreef:
Als ik dit lees stel ik me voor: gestrekte armen, handen naast de schoft, naar beneden gedrukt; oftewel vast zetten van de armen en een gespannen zit aannemen.

Waarom is een lage brede hand nou weer gelijk een hand die vast word gezet Verward met een vaste hand bereik je geen constante druk, want het paard word bij elke stap in zijn mond gerukt! Niet de bedoeling dus! zoals jij het nu beschrijft klinkt het als in de krul trekken, en dat is absoluut niet waar ik het over heb. Het is aan het paard vragen of hij wil zakken, doet hij dat dan toestaan....

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:00

Je hebt het principe helemaal goed begrepen shiloh,leuk te lezen dat je zoveel geleerd hebt in jullie logeer weekeinde. OK dan!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:45

proudmama schreef:
Je hebt het principe helemaal goed begrepen shiloh,leuk te lezen dat je zoveel geleerd hebt in jullie logeer weekeinde. OK dan!

THANX Haha!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:48

Shiloh"]
[quote="Kyra schreef:
Als ik dit lees stel ik me voor: gestrekte armen, handen naast de schoft, naar beneden gedrukt; oftewel vast zetten van de armen en een gespannen zit aannemen.

Waarom is een lage brede hand nou weer gelijk een hand die vast word gezet Verward met een vaste hand bereik je geen constante druk, want het paard word bij elke stap in zijn mond gerukt! Niet de bedoeling dus! zoals jij het nu beschrijft klinkt het als in de krul trekken, en dat is absoluut niet waar ik het over heb. Het is aan het paard vragen of hij wil zakken, doet hij dat dan toestaan....
[/quote]

Nou dit is de laatste keer hoor: Zo stelde ik het mij voor toen ik het las, dus ik dacht dat dat bedoeld werd!

Het blijft het beste om gewoon in de bak te staan en live te aanschouwen wat er nu werkelijk gebeurd, dan achter de pc je in te beelden via de woorden die ingetypt zijn. Dat heb ik hierboven ook al eens gezegd. pfff lastig hoor.

Maar als jij jouw paard uitnodigd met een toegevende hand, is er niks aan de hand, toch?

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:38

Lielle,

inderdaad is het VAAK zo dat handen laag en breed vastzetten is.
maar dus niet ALTIJD. Handen breed is bij mij ongeveer 20cm, maar dat verschilt soms nogal. 50cm zeker niet, dat is een beetje overdreven en daarmee bereik je , denk ik, niks.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:18

Ik vind dat je als je je handen zo breed houd je paard wel leuk 'aan de teugel' kan laten lopen, maar echt nageefelijk worden ze er ook niet van!! Veel been geven en je handen vooral NIET zo breed zetten, je laat het paard geen andere keus naar mijn mening Verward Zo krijg je elk paard met ze hoofd naar beneden, maar of ze nou zo nageefelijk zijn
Mja.. mijn mening Haha!

chillse

Ik vind dat je als je je handen zo breed houd je paard wel leuk 'aan de teugel' kan laten lopen, maar echt nageefelijk worden ze er ook niet van!! Veel been geven en je handen vooral NIET zo breed zetten, je laat het paard geen andere keus naar mijn mening Verward Zo krijg je elk paard met ze hoofd naar beneden, maar of ze nou zo nageefelijk zijn
Mja.. mijn mening Haha! Cool

chillse

Sorry 2 keer!!!! *oops

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:33

ilse_lieffie schreef:
Mja.. mijn mening Haha!

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik heb al vaker mijn manier van rijden beschreven en ook mij werd verweten dat ik mijn paard in de krul trek.
Als mensen die mij nog nooit hebben zien rijden dat vinden...dan vinden ze dat maar zo.

Maar ik weet zelf wel beter. Ze is wel degelijk nageefelijk!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:43

ilse_lieffie schreef:
Mja.. mijn mening Haha! Cool

Hoe kan het dan dat als je het paard met breed gevraagd hebt en hij komt en je geeft hem dan de ruimte om ook echt te zakken, hij dit dan ook echt doet, en dan zo laag weer lekker je hand op zoekt? Sorry maar dat noem ik nageefelijk, zou dit alleen in de krul trekken zijn, dan komt hij toch weer omhoog zodra je hem wat meer de ruimte geeft Verward

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:11

helemaal met shiloh en antoinette eens!

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:47

Ach ieder zijn mening, zo heb ik het geleerd, en er wordt toch om ieder zijn mening gevraagd. Als ik met mijn handen te breed zit zegt mijn instructrise er altijd wat van

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:49

Ik vond deze tekst op mijn pc: wat vinden jullie ervan?
sorry voor de lange tekst. Bloos!
AAN DE TEUGEL
Hoe maak je een paard duidelijk dat hij nageeflijk moet worden? Dit is een van de grootste problemen van het paardrijden en ook een van de meest onderschatte. Het paard moet iets leren, dat tegen zijn natuur ingaat. Zijn natuurlijke reactie is terugduwen en dan doet hij automatisch zelf zijn mond pijn. Als reactie op deze pijn ontstaan allerlei mondproblemen en vervolgens meestal ook nog een vastgezette rug. Een methode om het paard te leren nageeflijk te worden is het weerstand bieden met de hand. Dit betekent dat de ruiter tijdelijk, door het sluiten (dichtknijpen) van de vingers de spanning op de teugel gaat vergroten. Het doel hiervan is het paard (te dwingen is een lelijk woord, dus zeggen we:) "uit te nodigen" de spanning terug te brengen en dus "nageeflijk" te worden. De weerstand die de hand biedt is net iets groter dan de weerstand die het paard terug geeft. Let erop dat je niet teveel spanning op de teugel zet. Een paard is erg sterk en paarden die in paniek raken kunnen hele rare dingen doen. Geef hem even de tijd om uit te zoeken wat je bedoelt. Hij moet leren begrijpen dat het niet jouw bedoeling is om zijn mond pijn te doen, maar dat hij moet nageven. Zodra het paard nageeft, moet de hand onmiddellijk ontspannen, anders vraag je om verzet. Als de hand van de ruiter namelijk doorgaat met spanning opbouwen krijgt het paard zijn verdiende beloning: "GEEN PIJN IN DE MOND" niet. Probeer dit in eerste instantie tijdens het halt houden.
Wanneer het paard nageeft beloon hem dan. Maak hem duidelijk dat dit is wat je bedoelt. Het is de kunst niet meer aan het paard te vragen dan hij lichamelijk (en geestelijk) aankan. Wanneer je een paard in een houding dwingt, waar hij niet aan toe is qua lenigheid, kracht en handigheid, wreekt zich dat onmiddellijk in de aanleuning.
HOE KRIJG JE EEN PAARD AAN DE TEUGEL ?
We gaan eerst even samenvatten, wat we nodig hebben:
Een ruiter met een goede zit en een zachte hand, die het paard voor de benen maakt en houdt. Het doel? Een paard dat voor de benen is, de rug ontspant, nageeflijk is en aanleuning zoekt. Wanneer het paard nog niet nageeflijk is gaan wij eerst eens wat weerstand bieden. Je kan dit doen tijdens het halt houden (handig om mee te beginnen) en later eventueel in stap, draf en galop. Voor een jong paard of een paard dat nog nooit geleerd heeft na te geven, kan longeren met een paar goed afgestelde bijzetteugels, of nog liever aan de Goque, een goede oefening zijn om mee te beginnen.
Bij "weerstand bieden" is de teugel te vergelijken met een bijzetteugel en je hand vergelijk je dan met het bevestigingspunt voor de bijzetteugel aan het zadel of de singel.
TIP: Zet niet meteen al teveel spanning op de teugel. Een paard is sterk en hoe meer jij hem uitdaagt, des te harder kan hij zich gaan verzetten.
Begin dus kalm aan en wacht even rustig af. Krijg je geen reactie ? Zet dan een klein beetje meer spanning op de teugel en wacht weer een tijdje af. Het paard moet nu in reactie op de weerstand - biedende hand in de nek en in de kaak ontspannen en het bit afkauwen. Vergeet NOOIT dat de hand ONMIDDELLIJK moet ontspannen, wanneer het paard nageeft. Wanneer het paard begrijpt dat hij, hoe hij en wanneer hij nageeflijk moet zijn (en voor de benen) gaan we "halve ophoudingen" maken, want we moeten zo snel mogelijk "impuls" opwekken. Bedenk, dat ook een looplustig paard voor de benen moet zijn.
Een paard dat niet voor de benen is en niets begrijpt van nageeflijkheid, kan en zal niet op de juiste wijze reageren op halve ophoudingen.
Een trucje (een woord dat je vroeger absoluut niet mocht gebruiken) dat veel gebruikt wordt om het paard nageeflijk te maken is: "het spelen met de hand". Je sluit dan, heel rustig, een aantal keren de vingers van 1 hand. De andere hand zorgt voor voldoende teugelspanning, zodat de verhoogde spanning doorkomt en het bit dus niet door de mond getrokken wordt. Je vraagt op deze manier een lichte stelling (wanneer een paard kijkt in de richting waarin hij loopt, dus iets zijwaarts buigt in de hals noemen we dat: "stelling"). Daarna breng je de spanning rustig weer terug. Door het "spelen met de hand" kan het paard nageeflijk worden. Eigenlijk ben je stiekem bezig met het aanhouden of het weerstand bieden met 1 hand. Vergeet je jouw benen niet?
JE MOET HET PAARD GOED VOORWAARTS BLIJVEN RIJDEN TIJDENS HET SPELEN ! Het is verstandig om met beide handen te spelen. Niet met alle twee tegelijk. Eerst de ene hand, daarna rustig het paard rechtstellen en dan pas met de andere hand gaan spelen. je kunt ook met jezelf afspreken, dat je met jouw linkerhand speelt als je op de linkerhand rijdt. Met jouw rechterhand speel je dan als je op de rechterhand rijdt.
WAARSCHUWING 1: "SPELEN" mag nooit leiden tot het "zagen" in de mond van het paard. Zagen is, al dan niet snel, om beurten de handen sluiten en vaak zelfs met de hand terug werken, zodat het hoofd van het paard van links naar rechts getrokken wordt. Dit zie je vaak bij ruiters die hun paard met de hals in de krul trekken.
WAARSCHUWING 2: Je mag ook vooral niet vergeten, dat dit een trucje, een hulpmiddeltje is. Zodra het paard nageeflijk is, stop je onmiddellijk met spelen en ga je over op halve ophoudingen.
Modeverschijnselen moeten ook niet onderschat worden. Veel bekende ruiters laten hun paarden, tijdens de training en/of het loswerken, met de neus achter de loodlijn lopen. Dit is zeker niet aan te raden voor de gewone huis-, tuin- en keukenruiter. Die bekende ruiters gebruiken deze houding om hun paarden wat extra te gymnastiseren. Dit kan alleen wanneer zo'n paard al lenig en sterk is en een zekere graad van verzameling bereikt heeft.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:48

Ow ja en wat ik eigenlijk wilde zeggen.. ik vind het totaal niet netjes staan ook.. dat moest er nog even bij, maar was te laat!
En het ligt er ook wel aan hoe je rijdt, of je een beetje kan rijden.. Sommige mensen willen namelijk *per se* hun paard 'aan de teugel' laten lopen, en trekken en doen maar wat.. Daar had ik commentaar op, niet op de mensen die echt kunne rijden Clown
Laatst bijgewerkt door chillse op 17-09-03 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:53

het ziet er ook niet netjes uit je handen zo breed, daar ben ik het wel mee eens, maar ik zet zelf ook wel eens mijn handen breed als ze er net niet doorheen komt, maar verder zo min mogelijk want als ik dat doe gaat ze snel achter de teugel lopen
(k hoop dat jullie snappen wat ik bedoel want volgens mij staat het best wel ingewikkeld hierboven haha)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:56

atra girl, ik vind het eerlijk gezegd een beetje een vaag artikel. Hoe kan een stilstaand paard nou voorwaarts zijn Verward Nee, als het aan mij ligt begin je met aan de teugel in de stap... en dan is het de kunst om hem zo lekker nageefelijk te rijden dat hij ook in stilstand lekker contact blijft zoeken met je handen en aan de teugel blijft staan..

En handen zo breed en laag ziet er ook absoluut niet mooi uit te zien.. maar als je aan het trainen/inrijden bent, dan hoeft het er ook niet netjes uit te zien. Het laag en diep laten lopen van je paard is een warmloop/train fase... zodra je de ring in gaat, is je paard opgericht en is er niks meer te zien van dat je hem zo laag en diep hebt gereden... behalve natuurlijk dat het paardje lekker los en ontspannen is en lekker door de rug en nek komt...

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:12

Opzich vind ik het wel een goed artikel, maar dat stuk over beginnen met halthouden daarna eventueel in stap klopt niet meer.
Ik vind het het fijnst om een paard in draf of galop nageeflijk te krijgen en in te stellen waar ik hem wil hebben, je hebt dan meestal de meeste voorwaartse drang die je om kan zetten in echt werken van spieren.
Stappen is meestal in het begin loslopen van de spieren, maar daarna draaf ik toch al snel aan. Werk makkelijker in draf verder los, dan in de stap.
Valt wel op dat deze discussies echt ongelooflijk vaak terug blijven komen en steeds dezelfde mensen blijven reageren.. (1 van de enige onderwerpen waarbij niet wordt gezegd "gebruik de zoekfunctie eens")

Ik blijf er ook bij dat dat met je handen laag en breed zetten best kan werken, mits je goede begeleiding hebt en dat ontbreekt meestal.
Zelf zou ik er in de manegelessen nooit aan beginnen, opzich geen slechte instructie, maar er zijn wel meer mensen die de aandacht nodig hebben.. En tuurlijk kan ik wel zeggen van "ik zal mijn handen niet vastzetten" maar dat sluipt er volgens mij gewoon in..

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:25

Ben het helemaal eens met jullie. Mijn paardje is ook lekker aan de teugel in stap en draf enzo, maar halthouden EN aan de teugel zit er nog niet in. Dan wil ze ontpsannen. Verward Waarom dat eerst gaan forceren? Of is het toch beter om ook in halthouden aan de teugel te werken?

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:53

Ik ben het grotendeels met Shiloh eens voor wat betreft het eerst iets dieper instellen en later oprichten.

Citaat:

Ik snap wat je bedoelt, maar dit is niet wat de meesten in dit topic denk ik op doelen. Het beeld wat jij schept is (denk ik) deze:
Omdat de ruiter het paard koste wat het kost aan de teugel wil hebben en dit afdwingt door de handjes vast te zetten en daarmee gepaard gaande de armen, schouders en het middenrif en de doorstroom van de beweging door de rest van het lichaam naar het paard).
Ik denk dat de meesten bedoelen dat het paard met dat het onverwaardelijk voorwaarts gaat, dieper en lager ingesteld wordt om het zo meer over de rug te laten lopen. Daarbij onspant het paard zich meer en zal makkelijker aan de teugel gaan en lichter in de hand zijn. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Citaat:
Eerlijk gezegd zie ik dit liever als kneepjes, want eigenlijk zit je je paard dan jiust om de seconde in de mond, en dat is ook niet fijn, de enige reden waarom het paard nu zakt is omdat hij afwil van die kneepjes.

Dat is met een weerstandbiedende hand ook. Hij wil af van de druk op de teugel en zakt met zijn hoofd. Effect is idem dito.
Ik heb ooit gelezen dat Coby van Baalen iets soortgelijks doet. Ze zegt; ze masseert als het ware de paardenmond door lichte ronddraaiende bewegingen te maken met haar handen.

Als ik op stugge paarden zit (niet aan het been, zwaar op de hand), doe ik ook liever mijn handen wat lager, maar niet mijn teugels strak. Ik zet wel een lichte druk op de teugel. Als ik dan voltes rijd, drijf ik eerst met mijn binnenbeen het paard tegen de buitenteugel zodat hij opgesloten zit tussen mijn binnenbeen en buitenteugel. Een los en voorwaarts paard zal hierop mooi door de hals komen en met binnenachterbeen verder onder het lichaam treden (uiteraard wel met een actief werkende achterhand, anders kan het niet). Als het paard zich wat vasthoudt in de kaak of nek of de neiging heeft om wat te gaan hangen, geef ik meestal wel wat kneepjes met mijn binnenteugel om hem aan te moedigen te spelen met het bitje en deze los te laten en daarbij houd ik uiteraard de buitenteugel begrensd. Naarmate het paard losser word en meer warmgelopen is, probeer ik het paard wat meer op te richten. Alleen een licht weerstand biedende hand gebruiken zonder kneepjes te hoeven geven lukt me op lossere paarden of als ik een paard goed losgereden heb. Dan hoeven mijn handen alleen nog maar met de beweging mee te gaan en een beetje weestand bieden als het paard zijn hoofd omhoog wil brengen. Dan laat ik de kneepjes achterwege.

Ik hoop dat ik op de goede weg ben, maar alle kritiek is welkom.
Leer ik van.

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:24

ik wil ff reageren op shiloh het ziet er wel beter uit maar mag ik je 1 tip geven houd je handen recht op niet piano spelen je bent aan het paardrijden Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Brendahorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:30

Het ligt er ook aan hoe laag laag is, als er zo'n rare knik in de lijn van je armen naar de teugels gaat dan kun je nooit een goed contact krijgen (en het ziet er niet uit)
Tijdens het warmrijden laat ik het paard wat lager lopen waardoor je handen automatisch ook wat lager zitten maar als je meer gaat oprichten komen je handen natuurlijk ook hoger...

Verder is het toch echt een gevoel wat ook al gezegd is... Je krijgt steeds meer door hoe je het beste resultaat krijgt op een goede manier. Kijk, als ik been geef en het paard flink door laat lopen zonder dat ik contact heb dan is de neus gewoon naar voren en is ze lang, maar ga ik nou de teugels aannemen, hoeft niet superstrak of wat dan ook, maar dan die activiteit behouden maar niet sneller laten gaan dan gaat het zo'n beetje vanzelf...
maar tis wel iets wat je moet leren voelen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:51

Ik doe het door het paard voorwaarts te drijven en op te vangen met mijn buitenhand. Werkt bij veel paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:13

Dat artikel, daar ben ik het niet helemaal mee eens... Ik rijd een aantal paarden waar je juist niet meer druk op de teugels moet nemen omdat ze zich dan juist sterk gaan maken en dan zijn ze daarna zwaar in de hand of ze hebben zich in hun lijf vastgezet...

Het paard wat ik vandaag reed, deed dat in het begin van vandaag ook...
Het wilde niet nageven op lichte druk, maar hield zich sterk.
Pas na goed voorwaarts rijden met een lichte contact teugel, heel veel volte rijden en van handveranderen (slangenvoltes) ging ze ontspannen in haar hals en nageven op mijn lichte contact teugel. Ze liet zich daarop zakken (ging dus buigen in haar hals) en als ik nu been gaf ging ze ronder worden in plaats van neus naar voren en harder lopen...
Zal even een foto plaatsen ter illustratie (is 2e keer echt dressuren op dit paard wat veel te dik is)
Afbeelding
Afbeelding
zo ziet het er uit als ze zich nog niet loslaat...

Afbeelding
Zo begon ze los te laten...
Afbeelding
En dit vond ik een mooi resultaat voor de tweede keer...

Wel verschilt het per paard wat een fijne manier is... Sommige paarden willen uit ichzelf alleen maar hoog lopen en werkt het wel fijn om gelijk de teugels op maat te houden met lichte druk.
Andere paarden moet je eerst juist met lange teugel losrijden totdat zij zich in hun lijf loslaten (werkt bij Andrew het best) sommige paarden reageren het best op licht spelen (halve ophoudingen maken, of afwisselen met beide handen, pas op voor zagen!!!) Maar zodra je er kracht voor nodig hebt, en er spierpijn van krijgt, dan ben je niet goed bezig!!! Bij dit grote paard kan ik echt niet afdwingen dat ze buigt... Heb even de verleiding gehad om haar op de manier van het artikel af te laten buigen... Werkt niet... Hoef ik echt niet te proberen, want dat paard is dan toch sterker dan ik! De manier die ik nu gebruikt heb, werkt voor dit paard gewoon het fijnst... Gewoon de tijd nemen om los te rijden dus!!! Dan komt het vanzelf!

Brendahorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:27

Je moet natuurlijk nooit op kracht rijden, want paarden zijn altijd sterker dan wij...
Maar wat een dik beestje is dat zeg Knipoog
Ziet er inderdaad stukken beter uit op de onderste foto's!