Bij het aandraven minimaal 3x been moeten geven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Re: Bij het aandraven minimaal 3x been moeten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:11

Hoe is hij tijdens het longeren? Reageert hij dan wel op je stemhulp? Anders kun je terug naar het longeren en zodra hij aandraaft bij draf hem flink belonen. Dit kun je daarna ook onder het zadel toepassen tegelijkertijd met je been. Uiteindelijk zal hij begrijpen dan been draf betekent en kun je de stemhulp afbouwen. Een tik met de zweep als het nodig is, geen probleem. Het hoeft geen pijn te doen, maar je bent wel even duidelijk. Hoe duidelijker je nu bent, hoe meer profijt je er later van hebt. Succes! Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:17

1x kuit, geen reactie = meteen een stomp, dan nog geen reactie? Gewoon een mep geven ;)
Leren ze vanzelf, je kunt wel wat aan modderen maar dat werkt niet zo te lezen in je OP..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:21

JoviBan schreef:
Wat heel belangrijk is, is je eigen energie.
Ik ken paarden die bij de ene ruiter meteen actief wegstappen en bij de andere ruiter nauwelijks vooruit te branden zijn. En dat heeft o.a. te maken met het energielevel van de ruiter.

Lijkt mij er mee te maken hebben dat de ene ruiter gelijk veel harder knijpt dan de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:27

Knijpen waarin? :)

Het verschil kan al plaatsvinden zonder enig teugelcontact en zonder het paard met been aan te sporen. Gewoon zitten en gáán.
Het verschil zit 'm dan simpelweg in de houding/zit/uitstraling/intentie/energie van de ruiter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:29

dat herken ik wel. Het is de overtuiging van de ruiter dat je pony/paard vanzelfsprekend reageert op je been, want zo is het gewoon. Kan ooit heel verfrissend werken. Maar die overtuiging kun je ook creeren door met jezelf heel duidelijke afspraken te maken, wat er gebeurt als dat toch niet het geval mocht zijn.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:09

Ik rijd nooit met een zweep, ik heb een klein spoortje als hulp wanneer het nodig is.
Als ik de eerste keer benen geef om aan te draven en hij reageerd niet, dan druk ik meteen al la minute kort de spoor erin.
En dan reageerd hij meteen. Zo ben ik dit op aaan het bouwen, niet reageren, meteen handelen. En het lijkt te werken..
Wat ook helpt bij mij is veel overgangen rijden, stap, versnellen, rustig stappen , aandraven weer stappen, af en toe halt houden, tot hij helemaal alert is, en dan kan ik meer met het serieuze werk beginnen.. succes hoop dat je er wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:41

Kismetje schreef:
Ik rijd nooit met een zweep, ik heb een klein spoortje als hulp wanneer het nodig is.
Als ik de eerste keer benen geef om aan te draven en hij reageerd niet, dan druk ik meteen al la minute kort de spoor erin.
En dan reageerd hij meteen. Zo ben ik dit op aaan het bouwen, niet reageren, meteen handelen. En het lijkt te werken..
Wat ook helpt bij mij is veel overgangen rijden, stap, versnellen, rustig stappen , aandraven weer stappen, af en toe halt houden, tot hij helemaal alert is, en dan kan ik meer met het serieuze werk beginnen.. succes hoop dat je er wat aan hebt.

Hmm oke. Dankjewel. Ik ga de tip zeker meenemen ;)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:57

Ik zou juist niet direct met spoor gaan rijden. Je moet idd direct handelen, maar niet met spoor. Je wilt juist dat ze alert wordt op je been. Als je nu al met spoor gaat rijden, dan zal ze alleen nog maar op de spoor gaan reageren. Een spoor is uiteindelijk om je hulpen te verfijnen, niet om je paard te leren aandraven.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:20

Controleer even bij jezelf of je niet teveel gaat 'meeduwen' en op die manier je pony afremt wanneer je benen geeft. Zorg ervoor dat je ontspannen zit met lange benen en dat je heel 'onafhankelijk' benen geeft! En daarnaast consequent zijn, maar op een manier dat het paard het begrijpt! Dus eerst en vooral controleren dat je zelf ontspannen zit. Dan lichte druk met je kuiten (blijf daarbij onafhankelijk zitten), reageert ze niet, een 'schop', reageert ze nog niet een tik. Let er daarbij op dat als ze wel gaat, dat je onmiddellijk ontspant en haar lekker laat doordraven, zonder dat je gaat bijdrijven. Valt ze stil, begin je terug opnieuw, eerst druk, dan schop, dan tik, één druk, één schop, één tik...

Op de volgende site staat er fijne uitleg over:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... oesnt-work

Veel succes!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:20

Op de site staat het idd erg duidelijk uitgelegd en goed onderbouwd! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:38

Ik ging dus de tip van metheen handelen meenemen. Niet van sporen gebruiken ;)

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:53

heel consequent zijn, been, geen reactie, spoor, geen reactie flinke zweep. dit aanhouden uiteindelijk snapt ie wel dat hij bij been moet reageren