Hulpteugel bij steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:45

Tja...moeilijk verhaal! Maar ze kunnen niet steigeren als ze lopen al is het maar minimaal!
Dus als je voelt dat ze gaat stilstaan is het...naar voren, naar voren en nog eens naar voren!!
En ja...ik weet dat dat soms niet lukt! Ooit een merrie binnen gekregen ( kon niets meer mee gedaan worden) die het deed en na alle middeltjes te hebben geprobeerd heb ik die uiteindelijk door een bepaalde manier weer in het gareel kunnen krijgen!
Heeft het ook nooit meer gedaan, maar deze methode ga ik niet op bokt zetten omdat als het niet op de juiste manier gebeurd en op precies het juiste moment word gedaan het probleem denk ik nog erger word!
Ik kan je al wel vertellen dat een slof teugel bij een echte steigeraar averechts gaat werken!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:49

aerdenhout1 schreef:
Ik kan je al wel vertellen dat een slof teugel bij een echte steigeraar averechts gaat werken!

Hoezo dat dan?
Als je hem gebruikt als het nodig is, dus ze haar hoofd niet omhoog kan doen.
Dan kan ze niet (hoog)steigeren, alleen maar wat springen. Of zie ik dat nou verkeerd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:50

Slof zal je ook niet helpen. Paarden kunnen nog heel goed steigeren met een slof om. Niks helpt tegen steigeren eigenlijk.
Probeer haar heel goed voorwaarts te houden zodat ze de kans niet krijgt. Anders iemand in het midden van de baan met een longeerzweep ofzo.

Edit: de kans dat ze achterover gaan is met slof nog grotere trouwens.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-04-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:50

Mijn paard steigerde ook heel erg en ik heb goed les genomen en toen moest ik haar hoofd naar de kont trekken en flink schoppen zo kunnen ze gewoon niet om hoog komen en mijn paard steigerd niet meer dreigt af en toe alleen al shet werk te moeilijk word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:51

Een slofteugel heb jij ook in je handen, dus 1 voorbeeld van een manier waarop het fout kan gaan:
Pony steigert, jij valt iets achterover, trekt aan de slof, waardoor je je pony nog verder naar achteren trekt. en dan lig je nogmaals achterover met je paard.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:53

maroescha schreef:
Een slofteugel heb jij ook in je handen, dus 1 voorbeeld van een manier waarop het fout kan gaan:
Pony steigert, jij valt iets achterover, trekt aan de slof, waardoor je je pony nog verder naar achteren trekt. en dan lig je nogmaals achterover met je paard.

Ze kan niet hoog genoeg steigeren dat ze achterover gaat als ze met haar hoofd naar beneden staat.
Verder heb ik ook niks aan deze reactie, dus graag even de OP lezen waarom ik dit topic heb geopend.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:54

Hoe steigert ze ?
Maait ze? Wat doet ze precies?
Kun je neiet (dit klinkt heel grof XD) een keer iemand een filmpje laten maken ?
Meestal (9 van de 10 keer) is het echt geen kwaadheid ,maar een (medisch) pijn probleem

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:57

Ze kunnen wel degelijk steigeren met hun hoofd omlaag hoor. Het enige wat ze daarvoor moeten kunnen is 2 benen van de grond kunnen halen.

En inderdaad het enige moment waarop ze dat niet kunnen is als ze lopen.
Maar ik blijf bij m'n mening: Gedragsdeskundige of trainer kunnen je hier super mee helpen. Kost een paar euro, maar voor de lange termijn heel wat goedkoper en veiliger.

Er zijn wel een paar 100 redenen waarom een paard kan steigeren: Last van het bit, last van zadel, rug, angst, zenuwen, verkeerd rij-gedag, verkeerde training enz...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:59

Op een slof kunnen ze gaan hangen, en het hoofd naar een kant trekken daar kan een paard van omvallen , wat een echte steigeraar ook zal doen om van de ruiter af te komen
Levensgevaarlijk!
Ze komen dan niet omhoog, maar...net als je wel eens ziet in films met paarden...het paard word omgetrokken!
Als je voor jezelf heel zeker weet dat er verder niets mis is met het paard en je zadel/hoofd stel, en het echt is uit...ik wil de ruiter van mijn rug want dat is me eerder ook gelukt...dan zal je echt hulp in moeten schakelen als je het niet zelf kan oplossen!

em_papillonJarig

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:05

Als je niet drijft.. en ze komt niet zo hoog omhoog.. kan je dan niet dat trucje met het omtrekken proberen? Dus zonder te drijven en heel rustig blijven zitten.. alleen maar opzij trekken ?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:06

ze zal zich inderdaad om laten vallen met een slof.....erg gevaarlijk,
begin eens aan de longe,stil staan en weer weg stappen,ik denk dat er bij je basis iets fout is gegaan.
hoe gaat het rijden zelf,kan je haar ontspannen rijden of is het altijd met druk en dwang?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:08

Vanky schreef:
Ze kan niet hoog genoeg steigeren dat ze achterover gaat als ze met haar hoofd naar beneden staat.
Verder heb ik ook niks aan deze reactie, dus graag even de OP lezen waarom ik dit topic heb geopend.

Ze kan echt wel hoog genoeg steigeren hoor, zelfs al zou je haar hoofd naar beneden vastbinden. Ze zal altijd kunnen blijven steigeren en hoog genoeg om achterover te gaan. Daarvoor hoeven ze niet het hoofd omhoog te brengen.

Aan je laatste zin hoor ik dat je je keuze eigenlijk al gemaakt hebt, jij denkt dat een slof de oplossing is. Ik ben bang dat je daar flink van terug gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:11

Die van mij deed dit ook. Fysio laten komen, had ze gigantisch last van 1 bepaalde plek... 2 weken behandeld en nu gaat het weer okee.
Hulpteugel zou ik zelf nooit doen. Dan kan hij helemaal zijn evenwicht niet behouden en val je nog sneller om... Ik zou hem helemaal laten checken (helemaal dus hele mikmak aan fysio/fotos enz) en als hij ECHT niks heeft, iemand erop zetten die goed kan zitten en dan met de longeerzweep voorwaarts houden....

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:28

(Osteopaat is al geweest.)

Bedankt voor de reacties, ik heb overlegt met mijn instructrice en moeder (ook over jullie reacties) en heb mijn beslissing gemaakt.

Er kan dus een slotje op :)

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:39

Ben ik toch wel benieuwd wat je beslissing is geworden eigenlijk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:41

NienkeW87 schreef:

Gewoon met slof gaan rijden zeer waarschijnlijk.
Let wel, het is geen tovermiddel. Het lost je probleem niet op. Als het al iets doet (wat ik betwijfel) dan haalt het niet de oorzaak weg, hooguit een stukje gevolg.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:43

Suzanne F. schreef:
NienkeW87 schreef:

Let wel, het is geen tovermiddel. Het lost je probleem niet op. Als het al iets doet (wat ik betwijfel) dan haalt het niet de oorzaak weg, hooguit een stukje gevolg.

Ik ben indd ook wel erg benieuwd! :j

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:44

Suzanne F. schreef:

Sorry hoor, maar mag ik vragen waar dit op slaat? :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:44

Zo aan je toon in je berichten denk ik dat dit jouw beslissing is. :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:47

Suzanne F. schreef:
Zo aan je toon in je berichten denk ik dat dit jouw beslissing is. :)

Oke.

voor de rest; ik ga deze beslissing ga ik niet openbaar maken.

jessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:00

suzanne het hoeft niet te zijn na al onze spookverhalen over dat slofrijden

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:08

Overal zijn wel spookverhalen over. Ook over mensen die zonder zijn door gereden en ook over mensen die met hulpmiddelen hebben gewerkt.
Je kunt er niets van zeggen, elk paard reageert anders.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:15

In dat geval heeft het ook geen zin om tips te vragen. Elk paard gaat dan toch anders reageren...
Eigenlijk staat dan maar 1 ding vast, waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen. Succes met het steigerprobleem in ieder geval. Ik hoop dat je het juiste vindt.
Laatst bijgewerkt door piezze op 27-04-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:16

piezze schreef:
In dat geval heeft het ook geen zin om tips te vragen. Elk paard gaat dan toch anders reageren...

Ik vraag niet om tips, maar om ervaringen en teugels die misschien ook zouden kunnen helpen. ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:17

Goh dat zal vast een goede oplossing zijn dan, dat je het niet openbaar wilt maken :+

Ik wilde net gaan vragen WAAROM je paard steigert, maar je gaat haar gewoon beletten te steigeren. Het probleem is er nog steeds alleen zíe je het niet meer. Probleem opgelost! Mooi! :x