tips om makkelijker door te zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:46

Roodvos schreef:
Ik heb een heel handig boekje: "Correct zitten". De schrijfster adviseert bij doorzitten om vanuit het ontspannen lichtrijden eerst een paar passen te gaan doorzitten en dan, voordat je verstrakt (dus gaat klemmen enz) weer gaat lichtrijden. En dit uitbouwen. Dus eerst 2 of 3 passen, dan 5 enz. Succes met oefenen!

Dit vind ik ook een goeie tip :j
Wat bij mij ook helpt, afleiding. Als ik me heel erg op mijn zit concentreer ga ik vanalles vast houden, terwijl als ik gewoon ga rijden mijn zit wel ontspannen is. Probeer dus bezig te blijven met oefeningen, figuren en overgangen, dan gaat het misschien ook makkelijker. Als je voelt dat je gaat stuiteren even lichtrijden en jezelf weer 'bij elkaar rapen' en dan opnieuw beginnen.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:52

Misschien een paar lesjes of een workshop centered riding volgen?

SandravdB

Re: tips om makkelijker door te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:00

centered rijden wat houd dat in en waar kun je dat doen?

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:08

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:13

bekken kantelen en buikspieren aanspannen, da's wat ik doe i.i.g. ;-) ik neig ook naar benen klemmen, maar dan ga je geforceerd zitten en dus stuiteren

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:14

Ik vind het stilzitten tijdens doorzitten erg moeilijk, en ik 'drijf' met mijn zit ook heel erg in galop. Nu gaf mijn instructrice mij de tip om voor je gevoel je rug heel iets boller te maken. Mijn zit bleef ongeveer gelijk, had een rechte rug, maar voor mijn gevoel had ik mijn rug bol en kon ik makkelijker ontspannen. Weet niet of het voor jou mogelijk is, maar in ieder geval succes :)

djingo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:56

wauw die tip van roodvos vind ik echt erg goed want ik zit in draf zelf vaak ook niet goed door &klem ook best veel.maar wat ik wou zeggen is dat iedereen veel aan deze tip heeft /3 *\o/*

marysa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:25

ik zou dan eerst aan het verrouwen werken met je paard. als jij niet zonder zadel durft te rijden vertrouw je je paard niet en zou je naar mijn mening nooit ontspannen kunnen rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:30

marysa12 schreef:
ik zou dan eerst aan het verrouwen werken met je paard. als jij niet zonder zadel durft te rijden vertrouw je je paard niet en zou je naar mijn mening nooit ontspannen kunnen rijden..

:') Of je vertrouwt je eigen zit niet.
Ik had op mijn vorige bijrijdpaard ook nooit zonder zadel gereden, serieus.

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:33

Buikspieroefeningen doen, en die aanspannen als je doorzit! Je moet hierbij natuurlijk niet de rest van je lijf, zoals je benen (klemmen) niet spannen! Gewoon lekker ontspannen voor de rest :) Ik heb hier eerst ook veel problemen mee gehad, een van mijn paarden zit echt verschrikkelijk, maar nu gaat het super!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 07:02

marysa12 schreef:

Vertrouw mijn paard in zoverre dat ik weet dat hij steigert en flink kan bokken en dat ik geen risico ga lopen want heb een kind van twee en half, dus is niet zo dat ik niet ontspannen durf te rijden maar dat ik de risico's te hoog vind om zonder zadel erop te gaan zitten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:32

SandravdB schreef:
marysa12 schreef:

Vertrouw mijn paard in zoverre dat ik weet dat hij steigert en flink kan bokken en dat ik geen risico ga lopen want heb een kind van twee en half, dus is niet zo dat ik niet ontspannen durf te rijden maar dat ik de risico's te hoog vind om zonder zadel erop te gaan zitten.

Daarom zou ik een voltige singel gebruiken. Naast het feit dan dat zeker in het begin fijner is voor je paard omdat je je vast kunt houden en dus makkelijker ontspannen kan zitten, ook een stuk veiligheid.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:17

marysa12 schreef:

Ik vertrouw mijn paard volkomen, maar die is zonder zadel niet te rijden.
Heb ik na tien minuten een dooie eeh ... jeweetwel :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:29

marysa12 schreef:

Marysa12 als je topic goed leest dan lees je dat topic starter behoorlijke rugklachten heeft. Uit eigen ervaring kan ik alleen maar adviseren: "ga dan nooit zonder zadel rijden!". Want dan is het gebeurd met je rug en wellicht ook met het paardrijden voor de rest van je leven! Dit heeft niets met vertrouwen van het paard te maken. Als je alleen gaat stappen kun je natuurlijk wel zonder zadel rijden. Als jij geen rugklachten hebt (en dat hoop ik oprecht voor je), moet je adviezen van zonder zadel rijden echt niet gaan geven want dan is topic starten de :7