Rollen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Rollen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:43

Snapt het dier het wel allemaal.
Kan namelijk ook angst of het echt helemaal niet meer weten zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:49

HIHIHI....ik heb een ezeltje gehad en die deed dat ook altijd!
Dit is echt om onder het werk uit te komen. Er zijn al div. goede tips gegeven, belangrijkste is om hem voor te zijn en dus in beweging te houden.
Maar de foto's zijn echt kostelijk!! Kleine intelligente opdonder!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:54

Een ezel kun je niet met een paard vergelijken, een paard is een vluchtdier en een ezel niet,
Ik zie het niet om onder het werk uit te komen, maar meer als ik weet het niet meer, vaak word word er aan genomen dat een shet zadel en ruitermak word geboren, maar ook een shet heeft dezelfde opleiding nodig als een paard van 180 en dan kan een kind niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:33

Brendaaaa schreef:
Zilfstar schreef:
Hmmm, voeten van ruiter steken in mijn opinie onder zijn buik uit en vind haar ook ver boven zijn hoofd uitsteken. Hoe lang is ruiter en hoe groot is pown?

Zeg hou eens op zeg, het gaat over een SHETLANDER. Daar moet je die standaard criteria toch een beetje voor loslaten, want anders passen er feitelijk alleen baby's op. En ze kunnen echt wel wat meer gewicht dragen!

Kan de toon wat minder??? TS vraagt om hulp en ik zie gewoonweg een te grote ruiter op een shet. En zie daar een duidelijke mogelijke reden in voor het gedrag.

Het is daarbij ontzettende flauwekul dat shets meer zouden kunnen dragen dan een paard... OOK bij shets moet je uitgaan van 15 tot 20% van hun eigen lichaamsgewicht. Daarbij stel ik niet eens dat de ruiter te zwaar is maar TE LANG. En dat ze wellicht (ik zeg WELLICHT, dus misschien...) met haar lengte de pony in de weg zit. Zij raakt bekant zijn benen met haar voeten en steekt ver boven zijn koppie uit. Die pony gaat echt niet voor niks liggen. Hij staakt. Dat wordt dan vaak geschoven op de welbekende koppigheid en eigenwijsheid van shets (Oh, kijk hem eens leuk ondeugend zijn, dat lieve kleine ding), maar wanneer wordt er eens naar die kleine mannen geluisterd?? Als mijn Fries tijdens het rijden ineens zou gaan rollen, ga je ook kijken wat er hem dwars zit en wordt het ineens niet op koppigheid gegooid. Een shets is OOK een paard en deze geeft heel duidelijk iets aan.

En als deze pown 110 is kan mijn dochter er bij wijze van prima op. Die is 111 cm en dat is echt geen baby, integendeel... ze is 6,5. Shets zijn gewoonweg geen tiener en volwassen materiaal...

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:44

Ik vind het kind niet te groot hoor. Ze steekt wel wat uit maar niet heel veel en ze is ook heel slank.;)
Na aanleiding van de foto´s en jouw verhaal denk ik ook dat het onder het werk uitkomen is.
Blijf volhouden en streng zijn, al als hij vertraagt of zijn hoofd omlaag doen aanpakken en doorrijden, zodat hij niet eens kan gaan rollen. Als je dit consequent doet zou het toch moeten lukken..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:55

midgie schreef:
Een ezel kun je niet met een paard vergelijken, een paard is een vluchtdier en een ezel niet,
Ik zie het niet om onder het werk uit te komen, maar meer als ik weet het niet meer, vaak word word er aan genomen dat een shet zadel en ruitermak word geboren, maar ook een shet heeft dezelfde opleiding nodig als een paard van 180 en dan kan een kind niet.

er zijn wel meer ponies die dit doen, is gewoon brutaligheid, ze weten heel goed dat ze zo niets meer hoeven te doen, zelfde als met een flinke bok geven zodat ruitertje eraf ligt en dan hard een rondje door de bak crossen, je ziet die ponies nog net niet lachen
paarden zijn hier meestal te meegaand voor en een volwassene zal het niet zo snel uit de hand laten lopen

edit: dat hoofd op die eerste foto :') t is echt een boef

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:19

Miepie77 schreef:
midgie schreef:

er zijn wel meer ponies die dit doen, is gewoon brutaligheid, ze weten heel goed dat ze zo niets meer hoeven te doen, zelfde als met een flinke bok geven zodat ruitertje eraf ligt en dan hard een rondje door de bak crossen, je ziet die ponies nog net niet lachen
paarden zijn hier meestal te meegaand voor en een volwassene zal het niet zo snel uit de hand laten lopen

edit: dat hoofd op die eerste foto :') t is echt een boef

Miss eesn wat meer in de paard zijn natuur gaan verdiepen, een pony is net als een paard een vluchtdier en heeft bepaalde reacties die gewoon gebeuren, een daarvan is liggen en opgeven, dan ben je echt te ver gegaan in zijn ogen, de mensen zien dat als brutaal en stout en puber gedrag, maar wat al eerder gezegd werd als een fries gaat liggen ga je nadenken wat er aan mankeert en waarom hij gaat liggen als een pony dat doet of een shet dan is hij brutaal, nee hij reageert net als de fries , hi geeft aan dat hij zich totaal overgeeft aan zijn roofdier in dit geval de mens, hij weet het niet meer en gaat liggen en doet dat niet met de gedachten zo dan ben ik daar van af nee van nou eet me maar op, hij lacht je echt niet uit nee hij schreeuwt meer om genade, dus draai het eens om in jou gedachten hij lacht je niet uit , maar schreeuwt om hulp, wat zou je dan doen als mens en hoe is je emotie dan als mens?
Dan wil je hulp geven, een uit gehongerd paard willen we allemaal helpen, maar een paard wat op de grond valt van angst wat ook vaak in de ogen te zien is die is stout en moet op zijn flikker en een schop onder zijn kont of flink met de zweep gemept voor hij gaat liggen, dat werkt alleen maar averecht en hij zal steeds dit gedrag sneller gaan herhalen omdat hem verteld word dat hij angst moet hebben en zich overgeven en o den duur is het een gewoonte geworden en staat het op de harde schijf zo maar even een naam te geven en zal hij zodra de ruiter erop gaat gelijk gaan liggen , ja en dan gaat hij verkocht worden als rotknol en grasmaaier .
Maar je zou b.v ook kunne gaan werken aan de basis zodat het dier het wel leuk gaat vinden en die mensen kinderen gaat vertrouwen en het leuk gaat vinden om met ze een rondje te hobbelen zonder steeds onder stres te moeten afwachten wanneer ze hem gaan opeten.

Draai de rollen eens om, wij verwachten van een paard dat ze als mens gaan denken en doen, maar verdiep je eens in hun manieren , natuur en taal, denk dta je dan al een eind op de goede weg gaat komen,

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:25

@midgie :
Misschien eens niet alles wat paarden en mensen doen zien als zielig en angstig, als je dit allemaal zo ziet, waarom heb je dan zelf een paard, dan moet je er ook niet op gaan zitten
Ik wil met veel rekening houden, heb er zelf 1 met een slecht verleden, maar er is echt een groot verschil tussen angst en gewoon stoutigheid wat een gewoonte is geworden.
Maar ik ga hier verder niet opin want de TS heeft hier niets aan.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:30

Ben idd bang dat dit in het begin niet goed aangepakt is.
natuurlijk moet je alles medisch uitsluiten maar leer mij shets kennen... het zijn heerlijke eigenwijze donders en 1 keer mag iets fout gaan maar de tweede keer mag het niet gebeuren want vaak krijg je het dan niet meer afgeleerd.
Denk dat je de aankomende keren echt in de buurt moet lopen om hem voorwaarts te houden en zorg dat het ruitertje absoluut niet in de beugels blijft hangen want dan heb je pas echt een groot probleem als meneer gaat rollen.
In ieder geval wens ik je veel succes want moet zeggen: ik vind het een leuk koppel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:35

Miepie77 schreef:
@midgie :
Misschien eens niet alles wat paarden en mensen doen zien als zielig en angstig, als je dit allemaal zo ziet, waarom heb je dan zelf een paard, dan moet je er ook niet op gaan zitten
Ik wil met veel rekening houden, heb er zelf 1 met een slecht verleden, maar er is echt een groot verschil tussen angst en gewoon stoutigheid wat een gewoonte is geworden.
Maar ik ga hier verder niet opin want de TS heeft hier niets aan.

Maar waarom gebeurt dit gedrag dan altijd bij een shet of kleine pony?
Ik denk omdat je met een groot paard een hele andere voor bereiding hebt, die leid je op tot rijpaard en met een shet gebeurd dat 9 van de 10 x niet, dus het dier word overvallen.
IK zie het ook niet als zielig en angstig, maar meer dat een mens een paard niet zo moet vermenselijk en eens meer over zijn natuurlijke reacties na gaat denken .
En idd dat zeg ik ook in mijn vorige post, het word uiteindelijk een gewoonte die wij mensen hebben aangeleerd door eerst angst te creëren en dan word het een gewoonte, hoeveel paarden worden op deze manier niet zadelmak gemaakt, overbluft en vanuit angst een gewoonte aanleren??

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:18

bedankt voor al jullie tips, commentaar, en vermoedens.
daar kan ik echt wat mee!
en ik denk dat het niet opgeven/bang kan zijn.
het lijkt me ook echt dat hij dat doet als hij moet werken.
maar toch bedankt iedereen! :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:25

Mijn vorige pony heeft dit 1x geprobeert, ze kwam voor het eerst in een bak en dacht, hey, das lekker zand!
Heeft ongelooflijk op dr mieter gehad en heeft het nooit meer gedaan. Pony was niks mis mee en met de band was daarna ook niks mis. Aanpakken die handel, is ie nou helemaal!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:25

Ik vind de ruiter niet te groot.. Wil je eens naar het zadel kijken? Ik heb het gevoel dat hij niet lekker ligt..

Mijn shet deed dit vroeger ook, ging rollen als ik met hem door zand liep, hem aan het longeren was, of dat er iemand op zat.. Levensgevaarlijk! Ik heb hem, sorry bokt! Een gigantische schop gegeven en hij heeft het nóóit meer gedaan!

Het is natuurlijk niet echt eerlijk voor de pony.. Eerst vond je het grappig dat hij dat deed, en nu moet hij op zijn flikker krijgen..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:27

Die van mij had er ook een handje van om dit te doen. maakte niet uit wie erop zat, hij zakte door z'n benen en ging dan lekker liggen rollen. 1z m'n zusje nog net op tijd eraf kunnen trekken, anders had ze er onder gelegen.
op een gegeven moment kon ik wel aan z'n gedrag zien dat hij wat van plan was. klinkt hard maar hij heeft toen een paar x een flinke tik met de longeerzweep gehad als hij door z'n benen dreigde te gaan en dit heeft geholpen. hij haalde het toen niet meer in z'n hoofd om te gaan liggen/rollen met iemand erop.

hij had overigings wel wat nieuws bedacht om er onderuit te komen :o gewoon met kind en al onder net iets te lage hekjes doorlopen :+ met als gevolg dat kind aan de balk hing en pony lekker op stal stond. maar ook dat was weer gauw opgelost. :D

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:56

Shauni schreef:
Ik vind de ruiter niet te groot.. Wil je eens naar het zadel kijken? Ik heb het gevoel dat hij niet lekker ligt..

het klopt dat het zadel niet lekker ligt op de eerste paar foto's.
dat komt omdat hij naar voren schoof door het water waar ze net doorheen waren geweest.
en doordat de staartriem te groot was maar daar zijn nu een stuk of 6 gaatjes bij geprikt en als het goed is ligt hij nu perfect!
en ik heb ook niet het idee dat hij er last van heeft.

& voor de mensen die zeggen, geef hem een een harde tik.
geloof me, die krijgt hij ook echt, als hij stilstaat is het eerst gewoon aansporen loopt hij dan niet, dan zetten we een boze stem op van; hup! loop door.
en als hij dan nog niet wilt dan krijg het een paar tikken van de zweep.
en eerst was het zo van, als hij gaat liggen dat ze er meteen afsprong.
maar laatst bleef ze een keer zitten en toen een paar tikken en hij kwam gelijk omhoog!
ook moet je veel kracht hebben om zijn hoofd hoog en vooral recht te houden.
want zodra hij zijn hoofd draait en hem op de grond legt dan draait zijn lichaam ook mee.
maar met een beetje kracht proberen we zijn hoofd recht te houden en dan een paar tikjes en dan staat hij meestal ook weer op.
maar het probleem is dat na dat schreeuwen, tikken, en vooral boos worden dat hij er echt niks van leert.
vandaag ook wezen rijden en hij heeft maar een keer gerold op het laatst toen hij er helemaal zat van werd.
dus dat is wel mooi, maar nu nog even naar het NIET rollen toe werken. :j

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:43

Probeer hem voor te zijn. Gaat hij langzamer lopen voor hij gaat liggen? Of met zijn hoofd zakken? Gelijk als je het idee krijgt dat hij wil gaan liggen flink aandrijven en een tik erbij. Eventueel kan er iemand vanaf de grond met een longeerzweep er achterlopen op het moment dat hij wil gaan liggen.

Verder zag ik ergens staan dat hij graag rolt? Mischien denkt hij gewoon als hij de bak ik komt: hmmm lekker even rollen. Dus niet om onder het werk uit te komen, maar gewoon omdat hij behoefte heeft aan een keer flink rollen. Als dit het geval is zou je kunnen proberen om hem voor het rijden even in de bak te laten rollen, en meteen na het afzadelen weer. Dan krijgt hij de kans om lekker uitgebreid te rollen VOOR en NA het rijden. Dan heeft hij tijdens het rijden die behoefte niet meer zo erg :).

Ik ken ook zo'n dondersteen :Y)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:54

tessa_brian schreef:
Probeer hem voor te zijn. Gaat hij langzamer lopen voor hij gaat liggen? Of met zijn hoofd zakken? Gelijk als je het idee krijgt dat hij wil gaan liggen flink aandrijven en een tik erbij. Eventueel kan er iemand vanaf de grond met een longeerzweep er achterlopen op het moment dat hij wil gaan liggen.

Verder zag ik ergens staan dat hij graag rolt? Mischien denkt hij gewoon als hij de bak ik komt: hmmm lekker even rollen. Dus niet om onder het werk uit te komen, maar gewoon omdat hij behoefte heeft aan een keer flink rollen. Als dit het geval is zou je kunnen proberen om hem voor het rijden even in de bak te laten rollen, en meteen na het afzadelen weer. Dan krijgt hij de kans om lekker uitgebreid te rollen VOOR en NA het rijden. Dan heeft hij tijdens het rijden die behoefte niet meer zo erg :).

Ik ken ook zo'n dondersteen :Y)

Ik had vroeger ook een verzorgshetje en die had ook periode's van uitproberen. Deze heeft ze ook gehad. En met bovenstaande manier heeft ze het ook afgeleerd. Vaak voel je het wel aankomen en idd anders met iemand vanaf de grond.

Tis wel een erg leuke pony :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:58

Ja ik doe dat ook; laat tegenwoordig shetlief voor het rijdne in de paddock rollen en na het rijden ook. Maar NIET meer in de bak, ik wil dat hij gewoon weet dat rollen daar gewoon verboden is. Ik ben bang dat hij het anders niet snapt.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:27

Ik laat hem echt ALTIJD rollen voor het rijden en ook na het rijden.
dat is gewoon een ritueel. :+
want als hij dat niet kan is meneer niet onder het zadel niet te genieten.
maar de laatste tijd rolt hij wat minder hij rolt zelfs niet voor het rijden als hij even in de bak mag.
maarja, dan mag het en dan doet hij het niet, haha!
maar het gaat de goede kant op.
vandaag ook niet gerold tijden een buitenrit, wel poging tot.
na het rijden heeft hij wel heerlijk gerold in de bak.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:31

De gouden tip!

Mijn pony deed dit ook en toen merkte ik dat ze het gewoon echt nodig had voor haar vacht te ouderhouden.(ze stond toen nog 24/7 met winterdeken)
dus heb ik haar telkens ovor de les zonder deken laten rollen
Daarna was er niets meer aan de hand ;)

en nu hoef ik haar niet eens meer te laten rollen ivm dat ze zonder deken staat :(:)

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:34

zoals ik al in mijn vorige bericht heb gezegd laat ik hem echt ALTIJD rollen voor en zelf na het rijden. ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:17

Midgie vroeg waarom het vooral Shetten zijn en andere "kinderpony's" zijn die dit soort gedrag vertonen. Simpel, een kind heeft meestal niet voldoende overwicht over het diertje om hem ook echt op z'n flikker te geven, zodanig dat het ook nog indruk maakt. Wij mensen moeten meestal al lachen als een kind een woedebui krijgt om iets, veel pony's zouden als ze dat konden ook in een lachstuip liggen als een kind ze ernstig gaat vertellen dat iets niet mag. Angst speelt zeker bij de meeste shetten geen rol, wel hun hele attitude. De ellende met Shetten is dat ze door hun maat meestal door kindertjes bereden worden, en ze eigenlijk daar niet het karakter voor hebben. Veel shetten weten zich prima te gedragen als er een volwassene bij is, maar veranderen in complete draken als een kind, ook een wat ouder kind (10 tot 12 jaar), alleen met ze is.

Goed, een oplossing. Want het is zeker wel een serieus probleem, hoe grappig het ook mag klinken en er waarschijnlijk ook uitzien. Bij het zien van de foto's moest ik ook wel even lachen. Maar oke, ik zou de pony eerst een tijd (met ruitertje erop) longeren. Voorwaarts houden, met zowel de hulpen van de ruiter als de zweep. Geen aarzeling van de pony tolereren geen ongevraagde tempowisseling, niets, hij heeft gewoon te luisteren. Ik neem niet aan dat je de hele dag met pony bezig bent, dus die paar uurtjes hooguit mag ie best doen wat jij wil. Heel erg consequent zijn en zodra hij aarzelt niet twijfelen, zweep erover en ruiter een rotschop laten geven zo hard als ruiter kan. Als je dat heel consequent doet leert de pony het snel genoeg af, dan is het niet grappig meer en heeft ie er ook geen voordeel meer van. En dan los de eerste tijd er ook nog bij blijven lopen met de longeerzweep en die wanneer nodig ook gebruiken. Je zal hem steeds minder nodig hebben als je maar consequent genoeg bent.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 00:31

Bedankt voor je reactie!

Longeren heb ik al meerdere malen geprobeerd.
Maar ook daarbij rolt hij als hij ook maar even de kans krijgt en zelf als de ruiten + ik met mijn longeer zweep hem een paar tikken verkopen, rolt hij alsnog om!
maar voor alsnog toen ik dit topic opende was het vele malen erger dan dat het nu is.
vandaag heeft hij geen een keer gerold wel af en toe stil gestaan en proberen te rollen maar het is niet gebeurt! dus zowel hij en ik en het ruitertje leren hiervan.
de ruiter leert streng te zijn, blacky leert dat hij niet mag rollen, en ik tjaa ik ben vooral trots! haha.
ik hoop dat het vanaf nu alleen maar de goede kant opgaat.
iedereen bedankt voor de tips en reacties ik heb er echt wat aan gehad! :j

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:49

Ik vind de foto's geweldig, en ondanks dat ik er ook om moet lachen, heb je wel een probleem.

Zoals al eerder gezegd, probeer het voor te blijven, dus hem niet de gelegenheid geven om te stoppen. Leren zien en voelen wat hij van plan is. Shetties zijn hele leuke pony's mits ze goed opgevoed zijn, en dat betekent dat je heel streng zult moeten zijn. Succes !!!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:40

Zilfstar schreef:
Volgens mij is dit puur staken en heeft dit beessie er dus gewoon geen zin in. Het werd eerst grappig gevonden en wrs niet meteen bij de eerste keer gecorrigeerd. Effect: pown heeft door dat door te rollen hij even zijn eigen ding kan doen en NIET hoeft te luisteren naar wie erop zit. Mijn idee: aanpakken, liefst duidelijk (zacht als het kan, hard als het moet) en in dit geval zeg ik: hard. Ferme tik met de zweep op de billen (oei, nu krijg ik Bokt over me heen) en doorlopen!

ik ben het hier anders volkomen mee eens! :j