bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:38

Yamcha schreef:
Sloom zijn kan ook te maken hebben met hoe je zit, dat je onbewust toch tegenwerkt. Je paard is nog heel jong, dus ook snel uit balans.

ha ok zal er aan denken maar ik heb al zeg ik het zelf (andere hebben het ok al gezegt :p) een redelijk goede balans en een mooie zit ik probeer haar dan ok zo goed mogenlijk met mijn zit vooruit te krijgen en dit lukt meestal maar haar draf is de ene dag heel uitbundig en mooi en de andere hobbelig en sloom maar ja het is idd nog een jonge merrie en zolang ze maar goed meewerkt ben ik al de gelukkigste persoon op aarde :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:45

Arabesk schreef:
3 of 4 jaar is te jong om uberhaupt in te rijden, zie mijn onderschrift

Mee eens :j de merrie is ingereden toen ze 5 was, de ruin was geloof ik 6......
Eigenlijk nooit problemen gehad met sloom zijn of niet voorwaarts.

@: lilly: rijd haar maar niet teveel. Je zou ze ook nog een jaartje lekker in het land kunnen zetten, en er alleen aan de hand wat mee doen, en verder gewoon een beetje tutten, en over een jaar weer oppakken. Dan is ze veel sterker, en kan ze ook makkelijker wat je vraagt.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:52

Yamcha schreef:
Arabesk schreef:
3 of 4 jaar is te jong om uberhaupt in te rijden, zie mijn onderschrift

Mee eens :j de merrie is ingereden toen ze 5 was, de ruin was geloof ik 6......
Eigenlijk nooit problemen gehad met sloom zijn of niet voorwaarts.

@: lilly: rijd haar maar niet teveel. Je zou ze ook nog een jaartje lekker in het land kunnen zetten, en er alleen aan de hand wat mee doen, en verder gewoon een beetje tutten, en over een jaar weer oppakken. Dan is ze veel sterker, en kan ze ook makkelijker wat je vraagt.

maar ze word 4 deze maand en kan het werk makkelijk aan tuurlijk bedankt voor het idee maar ze heeft een heel goede contitie en een super bloedlijn dus ik kan haar niet laten staan spijtig want wij hebben een weide een hele grote maar nog geen goedkeurig om er een degelijke stal op te zetten alleen een schuilstal en ik vind dat eigenlijk niet genoeg (wil hier geen mensen mee beledigen het is waarschijnlijk een prima oplossing maar ze is mijn eerste paardje en ik wil alleen het beste voor haar) ook is het belangrijk dat ik haar nu rijd ze moet nog aan zoveel wennen en vanaf dat ze 5 is en weet wat ze wil zal ze niet zo snel dingen toelaten en gewoon worden als ze 3 a 4 zijn hebben ze nog iemand nodig om te zeggen wat goed is en wat niet vanaf de moment dat ze dit zelf gaan uitmaken is het te laat

Anoniem

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:01

Je verdient toch geen geld aan haar? Waarom kun je haar dan niet laten staan?

Als jij je paard op een eerlijke manier klaarmaakt en inrijdt, en berijdt, kan dat ook als ze 5 is en ook als ze 6 is. Kan ook nog als ze 8 is. Het is toch prima dat ze weten wat ze willen? De merrie weet ook precies wat ze wil. Maar ze weet ook hoe de verhoudingen liggen, en zolang dat duidelijk is, is er geen enkel probleem.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:07

het probleem is dat ze heel schichtig is en ik haar echt moet leiden als een paard ouder is en neen zegt is het ook neen ik ben zeker van plan haar in het springwedstrijdencirqui te brengen en dan mag ze niet zomaar wijgeren als ze bang heeft van de waterbak, oxer en dergelijke 3 a 4 jaar is zeker niet te vroeg ik spring er pas mee maar alleen omdat het mag haar gewrichten zijn sterker haar lichaam is sterk en nu kan ik er een top paardje van maken sorry maar ik wil mijn paardje naar de top brengen omdat ze dit verdiend ze houd van springen en is dol op mij ze staat zelfs niet graag lang op de wei ik laat haar meestal een uurtje op de wei staan en als ik te laat ben komt ze helemaal bezweet in paniek naar me toe, toegegeven het is een specialeke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:16

Wat jij wil......

Maar zeg nooit dat je niet gewaarschuwd bent.......

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:19

wat is er te waarschuwen aan ze is bijna 4 ze is echt wel oud genoeg ik ken mensen en die begonnen op hun paard zijn 3 jaar al te springen en andere beginnen soms al van 2,5 jaar te rijden ga daar eens tegen klagen i.p.v tegen iemand met een bijna 4jarig paardje

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:20

lilly_s18 schreef:
....... nu kan ik er een top paardje van maken sorry maar ik wil mijn paardje naar de top brengen omdat ze dit verdiend ze houd van springen en is dol op mij ze staat zelfs niet graag lang op de wei ik laat haar meestal een uurtje op de wei staan en als ik te laat ben komt ze helemaal bezweet in paniek naar me toe, toegegeven het is een specialeke

Maar een uurtje op de wei :? de rest van de tijd staat ze op stal? Dat vind ik mishandeling!
Staat ze met een vriendje op de wei of alleen? Dan is het niet zo raar dat ze aan jou gaat hangen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:22

Daarnaast, het beste voor je paardje is echt niet een vreselijke stal 24/7 met 1 uurtje op de wei.
Het beste en fijnste voor je paardje is lekker op de wei.
Verder nu geen tijd om lang te reageren, maar ik ga mee in alles wat arabesk zegt en zal zeggen, ze heeft dezelfde visie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:23

lilly_s18 schreef:
wat is er te waarschuwen aan ze is bijna 4 ze is echt wel oud genoeg ik ken mensen en die begonnen op hun paard zijn 3 jaar al te springen en andere beginnen soms al van 2,5 jaar te rijden ga daar eens tegen klagen i.p.v tegen iemand met een bijna 4jarig paardje

Natuurlijk kan het altijd erger.
Maar ik denk dat je paard zo op haar 15e versleten is. En dat is zonde van een mooi paard.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:24

lilly_s18 schreef:

4 jaar is een mooie leeftijd hoor!
Met 4 jaar lekker rustig beginnen en vanaf hun 5e lekker doorpakken en gericht trainen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:24

alleen en wa zijde gelle voor mense? ik vind het mishandeling dat paarden op hun 2,5 worden ingereden dat kreupelheid of ziektes niet worden behandeld dat paarden te weinig eten krijgen of dat zelfs mensen op paarden durven slaan of stampen maar een uurtje per dag op de wei? (+ natuurlijk nog rijden) dat vind ik belanchelijk manege paarden of pony's staan soms maar 1 of 2 dagen per week op de wei en die redden het ook wel

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:25

Terwijl, als je haar op haar 5e of 6e inrijd, ze toch echt een stuk langer zal meegaan.
T is niet zomaar dat IJslanders, die pas op hun 5e worden ingereden en vaka pas op hun 6e doorgereden worden en vaak 24/7 op het land staan, gemiddeld altijd een hoge leeftijd bereiken.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:28

Slofje schreef:
Terwijl, als je haar op haar 5e of 6e inrijd, ze toch echt een stuk langer zal meegaan.
T is niet zomaar dat IJslanders, die pas op hun 5e worden ingereden en vaka pas op hun 6e doorgereden worden en vaak 24/7 op het land staan, gemiddeld altijd een hoge leeftijd bereiken.

ijslanders zijn pony's paarden gaan zoizo maar tot een jaar of 25 mee ik ken een D-pony die ook jong was opgeleert altijd veel wedstrijden gedaan en vanaf een bepaalt moment manege pony geworden betekent gemiddeld 3 uur per dag rijden en ze is ouder dan 40 geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:30

Ken ook iemand die rookte als een ketter en 105 werd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:32

Het IJslandse Paard. niet de ijslandse pony ;) Behoort tot de paarden, met een kleine stokmaat. Net zoals de falabella, dat is ook een paard.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:34

lilly_s18 schreef:
Slofje schreef:

ijslanders zijn pony's paarden gaan zoizo maar tot een jaar of 25 mee ik ken een D-pony die ook jong was opgeleert altijd veel wedstrijden gedaan en vanaf een bepaalt moment manege pony geworden betekent gemiddeld 3 uur per dag rijden en ze is ouder dan 40 geworden!

Ik ken ook wel een standaard manegepaardje die oud word, maar ik heb het over het gemiddelde van IJslanders. Gemiddeld worden álle ijslanders ouder dan de gemiddelde leeftijd van andere paarden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:34

Precies, uitzonderingen zijn er altijd.
Als je gewoon op een verantwoorde wijze je paard traint en behandeld, dan is er niks aan de hand ja..
Als iemand mij nu zegt dat ik 10 jaar aan haar leven vast kan plakken door 1x per week minder te rijden en haar meer rust te geven (wat ze nu al in overvloed krijgt trouwens) dan teken ik ervoor :D
Mijn 5-jarige rij ik 2x in de week hooguit en longeer dr daarnaast hooguit 2x per week. Hebben we s een weekje geen zin om te trainen, dan gaan we gewoon lekker spelen in de bak of wandelingen maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:35

er zijn zoveel andere leuke dingen om te doen, grondwerk, wandelen etc

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:36

Slofje schreef:
Het IJslandse Paard. niet de ijslandse pony ;) Behoort tot de paarden, met een kleine stokmaat. Net zoals de falabella, dat is ook een paard.

Ook zo'n domme regel. Een PAARD van amper 70 cm... :7

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:38

Of vrijheidsdressuur, aan de hand fietsen, spelen, observeren..

Ja, k heb een vriendin (koppig kind dat ze is) nog steeds niet bij te weten brengen dat een falabella een paard is. :P
Maar het is er wel 1!
(en het is een paard, dus je kunt er op rijden. Humhum. Ook hier zijn dus uitzonderingen :P)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:42

tuurlijk zou ik haar ook metteen minder rijden moest dit bewezen zijn maar mijn paardje moet heel vaak gereden worden ze heeft veel te veel engerie als ik haar 2 dagen niet rijd en zet haar op de wei of longeer haar word ze tijdens het rijden nog altijd net iets te vrolijk ze is dan wel meestal braaf maar mijn paardje heeft haar beweging onder de ruiter hard nodig en trauwens ze staat op een manege en ik heb ook school en andere verplichtingen ik kan haar niet zomaar de hele tijd op de weide laten staan ze kan hier echt wel van genieten dus doe ik het zo vaak mogelijk maar niet te lang want als ze weet dat ik er ben wil ze niet anders dan met mij meegaan ze is heel aanhankelijk en vertrouwt mij daarom moet ze ook nu aan alles gewent raken het is ook niet zomaar een recreatie pony het is een sportpaard

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:46

Poe krijg t er benauwd van, zonder punten en komma's, als in 1 ademstoot geschreven. Leest heel vervelend..

Wat je zegt: niet 'zomaar' een recreatiepony, maar een sportpaard... Daar ga je veel mensen mee voor het hoofd slaan hoor :P Die van mij is óók een recreatiepaard, als k dr toch in een vakje moet plaatsen, maar ze wordt wel degelijk flink getraind.
Zie veel vaker bij maneges dat paarden amper buiten komen. Daar zouden ze s wat aan moeten veranderen, aan dat beleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:48

Je kan het ook niet precies weten. Je kan wel proberen je paard op een paardgerichte manier te houden. Sociaal contact in onmisbaar voor een paard. Beweging, vrije beweging ook. Het hele lichaam van het paard is daarop gemaakt, daarom is weidegang zo belangrijk. De tijd van inrijden heeft te maken met het sluiten van de groeischijven. Kun je lezen in de link van Arabesk. Het is niet uit de lucht gegrepen wat er wordt gezegd.
Zelfde met elke dag rijden, is niet nodig en ook niet goed, dan kunnen de spieren niet herstellen, en daar komen op den duur klachten van.3 tot 4 keer per week rijden is voldoende voor ieder paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:49

ja sportpaarden, dat is een heel andere diersoort dan het gewone paard. Sportpaarden zijn allergisch voor hooi, willen graag op stal staan en kunnen eigenlijk maar amper op de weide lopen. Ze willen graag presteren en wedstrijden winnen.

8)7

Een paard is een paard, niks meer niks minder. Een paard heeft basisbehoeften en dat is ruwvoer, beweginsvrijheid en vriendjes.

Beweging is goed ja, maar dan moet je je paard wel buiten zetten en niet in z'n stal laten verpieteren en hem daar één uurtje per dag uittrekken om 'm vervolgens door de bak te slingeren en weer op stal te zetten.