Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleins01

Re: Hellup :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:18

Noh de tandarts is geweest... Ze heeft haar tanden gevijld (en ze was braaf:)) en niks spannends.. Heb wel een merrie die hengstentanden krijgt... Daar kan ze ietsjes last van hebben. Wat ik wel tof vond was dat ze ook ging kijken of mijn paard vast zat, en warempel, ik moet een kraker hebben.. Ze staat scheef achter.... Het bitje moest ik ook iets dikker hebben...

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:21

Nou geweldig joh, je weet in ieder geval meer nu en daar kan je mee aan de slag!
Hopen dat het ook allemaal helpt en dat je weer je vertrouwd met je meid bezig kan gaan!!! +:)+

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:23

Denk dat ik Gerrit Droste moet hebben.. Hij woont hier in de buurt en kan me vast helpen.. Ik zal hem eens bellen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:23

Ik zou een ding tegelijk doen, dus eerst de kraker en dan pas later een dikker bit, dun bit is alleen vervelend als jij onrustige,harde handen hebt. Een dikker bit is ook niet altijd zachter, tot die tandjes erdoor zijn kun je misschien beter bitloos gaan rijden en wb het opstappen, iemand erbij die haar heel losjes vasthoud en giga belonen als ze stil blijft staan, succes.
Heeft ze jou zelf ook laten voelen hoe het met het gebit was, want ik had er hier een voor behandeling van de ene en controle van de ander. Hij controleerd het paard en normaal kun je even voelen maar nu was het hupsakee, vijl er in en twee tellen later 100 euro armer voor twee paarden, ene paard had hij redelijk wat werk mee dus ik kreeg echt het gevoel dat hij de tweede heeft gebruikt om aan z'n centen te komen. Buiten het feit dat hij normaal goed werk afleverd vond ik dit niet netjes en dat heb ik hem verteld ook, hij zei dat er een haakje zat en ik heb hem netjes te verstaan gegeven dat hij het volgende haakje niet meer onder handen kreeg.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-04-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:25

Ik ga ook zeker eerst de kraker bellen... en wat betreft dat bit, iedereen zegt dat ik het zachtste bitje heb dat er is en wil geen scherp bit.. Alleen als ik verder in de training zou zijn ofzo... Zo gemeen ben ik nou ook weer niet..

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:27

hoi, ohh ik herken je probleem zo, ik heb een 4 jarige altijd netjes op kunnen stappen maar nu een drama,,hij rent onder je weg, en dat maakt alles voor de ruiter alleen maar erger, de tip heb ik voor je eerst medisch na laten kijken natuurlijk, zadelmaker, bellen om te kijken,of je zadel goed ligt en de tandarts laten komen, als dat alles goed is, dan komt het nu GEDULD,,wij zijn nu 2mnd verder maar we zitten er weer op, samen met een begeleider, hebben we enorm veel geduld gehad eigenlijk terug bij af weer zadelmak maken ,hangen,,praten,, en dan stapje voor stapje verder,, meestal gaat het om een toch vervelende ervaring die ze hebben opgelopen,, ook al weet jij niet wat,, ik wist het ook niet waarom hij ineens zo ging doen.niet boos worden niet schelden maar rust x op x. en dan na mnd ja dan zit je ineens weer, en dan krijg je er een,fijner paard voor terug succes en houdt mij op de hoogte.gr . ;)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:28

Ik moest haar in december ook al laten staan en kon er daarna zo weer op... Vind haar idd de afgelopen niet fijn, ook niet met longeren.. Hoop dat ik op tijd ben zodat ik niet teveel 'schade' heb veroorzaakt... en een gelpadje/bontje gebruiken...

En de tandarts was een schat van een vrouw, haar man mee om het paard te kalmeren.. Ik ben zo trots op mijn paard...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:33

Niet aan allerlei troep onder het zadel beginnen, als je kraker is geweest dan lekker een hele poos longeren zodat eventueel beschadigde spieren zich weer lekker herstellen. Met het longeren kun je ook de rugspieren goed trainen en als je er dan weer op gaat, dan pas zou ik na laten kijken of het zadel nog voldoet.
Je paard is jong en daar kun je nog jaren plezier van hebben dan maakt die paarweken niet rijden ook niet zoveel uit. Rugpijn en mondproblemen probeer je helemaal uit te sluiten dus toppie en veel succes.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:38

Ik rij op dit moment ook niet met een bontje of gelpad... Omdat mijn zadel goed zou passen... Ik zal de kraker vragen of hij kan zien of het zadel past.. Ben sowieso niet zo van die gekke poespas.. Moest toen van de trainer een hulpteugel gebruiken, maar ik heb hem er gauw weer afgehaald toen ik haar naar huis heb gehaald.. Het paardje moet wel paard kunnen blijven en ik heb de tijd wel.. :)

BigOne

Re: Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:52

Hoe is het nu met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:33

mijn zadel ligt ook goed, tanden zijn oke enz enz en die van mij deed hetzelfde, steil overeind. Bleek dat ze in haar nek vastzat en in de kaak......
een zadel kan trouwens heel goed niet-passend worden in een halfjaar!

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:49

Ik wacht nog steeds op een telefoontje van de kraker wanneer hij kan komen... :( Mijn paardje staat nu overdag lekker in de wei, 's avonds in de stal en ik longeer haar nog een beetje aan d'r halster.. Dat mocht ik doen van de kraker... Ga dit weekend eerst een weekendje weg en dan kijk ik volgende week wel verder..

Ja ik geloof ook best dat een zadel niet-passend kan worden in een half jaar, maar goed, ik moet het ff afwachten... Helaas... Maar goed, alleen het beste voor mijn horsie..

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:21

Nou... Mijn kraker is geweest... Wat een geweldige man!! Ja mijn paard zat van hoofd tot bekken vast... Ik voel me erg schuldig... Maar het gaat goed komen..
Zadel is nog goed maar over een half jaar niet meer...
Alleen, de tandarts is een kwakzalver geweest, mijn paard heeft nog haken volgens de kraker..
Een telefoontje naar de tandarts leverde op dat ik zou liegen.. Weg geld en ik ga nu naar een tandarts in coevorden..

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:45

Ff weer een update.. Gisteren bij de kliniek geweest... Ik mocht zelf ook kijken hoe en wat er in het gebit van mijn paard gebeurde.. Zoveel haken en ogen, logisch dat ze ging steigeren als ik wat van haar vroeg en logisch dat ze niet goed kon kauwen... Hij heeft haar gebitje mooi bijgeveild.. Het resultaat mag er dan ook zijn.. Dat de kraker is geweest heeft ook al zijn vruchten afgeworpen, ze is al super goed te pas en dartelt door de weide... Misschien dat ik dit weekend weer ff mag rijden.. spannend!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:50

Ik hoop dat het gaat werken, laat je het ons weten!?

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:34

Ik hoop dat het gaat werken... Maar moet nog een ander bitje hebben volgens mij van Sprenger ofzo, ken je dat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:49

Zo zie je maar, "een paard kliert niet".

Probeer eerst eens zonder bit te rijden, in ieder geval tot je paard uitgewisseld is (rond z'n 5e jaar).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:04

Ik hoop voor je dat het gaat werken.
Mag ik vragen welke tandarts je gehad hebt?
Ik ben er binnenkort ook een nodig en wil die dus niet hebben :+

Verder naast het gebit probleem en vast zitten van je paard, kijk ook even naar je zelf!
Je geeft aan wat bang te zijn.. paarden zijn daar ook over gevoelig voor.
Kan best zijn dat als je paard los is, het gebit goed is alles nog niet voorbij is omdat jij gespannen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:23

JoviBan schreef:
Zo zie je maar, "een paard kliert niet".

Probeer eerst eens zonder bit te rijden, in ieder geval tot je paard uitgewisseld is (rond z'n 5e jaar).

Dat ligt er natuurlijk aan of dat paard daar geschikt voor is en dat lijkt me in dit geval niet...

Een sprenger bit is goed alleen zijn ze duur dus ik raad aan om een tweedehands bit te zoeken. Zodat je kunt proberen. Je hebt ook winkels die sprengerbitten op proef meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:30

Joolien schreef:
Dat ligt er natuurlijk aan of dat paard daar geschikt voor is en dat lijkt me in dit geval niet...

Ieder paard is geschikt om zonder bit te rijden.
En in dit geval mankeerde dit paard dus nogal wat, wat dan ook zijn gedrag verklaart (dat bedoel je toch met "in dit geval"?).
Maar ookal zou dat niet zo zijn, dan is bitloos altijd een optie.
Maar goed, da's een andere discussie. ;)

Ben blij dat TS eea ondernomen heeft wat haar paard betreft. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:31

JoviBan schreef:
Joolien schreef:

Ieder paard is geschikt om zonder bit te rijden.
En in dit geval mankeerde dit paard dus nogal wat, wat dan ook zijn gedrag verklaart (dat bedoel je toch met "in dit geval"?).
Maar ookal zou dat niet zo zijn, dan is bitloos altijd een optie.
Maar goed, da's een andere discussie. ;)

Ben blij dat TS eea ondernomen heeft wat haar paard betreft. +:)+

Het komt erop neer dat ik tegen bitloos rijden ben dus maar dat is een andere discussie.
Maar als je al weinig vertrouwen hebt in je paard lijkt me het niet verstandig om dan ook nog eens bitloos te gaan rijden niet verstandig.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:54

Ik ben bij Victor geweest van de dierenkliniek in Sleen.. Was voor mij wel 3 kwartier rijden maar ik heb het er voor over gehad nadat hij werd aanbevolen en 2 tandartsen hun werk niet goed hebben gedaan. Hij liet me ook echt zien hoe het allemaal werkt met het gebit (dingen die ik niet wist)... Ik ga er zeker volgend jaar weer naartoe...

En een sprenger bit laat mijn kraker vrijdag zien, ik kan hem bij Divoza op proef krijgen.
De kraker heeft zeker gekeken of ik ook scheef was, maar dat was niet het geval..

Ben eerlijk gezegd ook niet zo van bitloos rijden, maar dat komt omdat ik het ook niet ken.. Wordt eerst ook longeren voordat ik er op ga.. En anders zoek ik wel hulp..

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:55

[quote="daantjuhhh"]Ik hoop voor je dat het gaat werken.
Mag ik vragen welke tandarts je gehad hebt?
Ik ben er binnenkort ook een nodig en wil die dus niet hebben :+

quote]

Ga niet naar Marielle van der Hoeven uit Den Ham, die heeft er een potje van gemaakt en was niet voor reden vatbaar toen ik belde... En dat was 80 euro weggegooid geld helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:56

Victor is inderdaad goed!

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:03

Ken je hem?? Oh ik was echt blij dat ik bij hem was geweest....