puberprobleem! zowel paard als ruiter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:49

Pentax schreef:
Consequent zijn, jij bepaalt het tempo, niemand anders.
Laat hem onder zijn eigen tempo lopen, niet luisteren is een gang lager. Op den duur begrijpen ze de boodschap echt wel.

Maar dan moet je wel weten hoe en wat.. En heel goed los kunnen laten anders kan het nog wel eens averechts werken.

Johanna59

Re: puberprobleem! zowel paard als ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:53

Als jou instructeur er op stapt en begrijpt wat je bedoelt, maar dit niet oplossen kan, dan schiet je instructeur te kort. Gauw een betere nemen.

xDeems

Re: puberprobleem! zowel paard als ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 16:59

Als ik hem voorwaarts wil rijden, wat natuurlijk is geprobeerd, gaat het hoofd omhoog, neus in de lucht, weg controle en maar rennen.
Tja, een uur dat proberen heeft ook geen zin, en werkt alleen maar stresvoller.

even voor de duidelijkheid: paard staat voor de kar, gaat op buitenrit, wordt losgegooid, vrijgesprongen, springen en dressuren.
Met springen gaat het ook allemaal super eigenlijjk, ookal vind ik zelf ook dat de dressuur eerst goed voor mekaar moet zijn.
Ik merk gewoon dat hij springen helemaal geweldig vindt, en dan wendt hij in galop echt perfect, springt over enzo.

Ik los het nu op door te gaan stappen, ontspanning zoeken en weer aandraven.
Dat gaat een tijdje goed en dan ga ik weer stappen ná het moment dat het perfect ging.
Dus eigenlijk op het beste moment. En zo een tijdje door met veel tempoverwisselingen in stap en in draf.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 06:51

met spingen zet je hem dus aan het werk, wendingen, foltes, sprongetje afleiding dus, moet je met dressuur dan ook doen en niet naar de snelheid kijken, zet er maar een hidernis/sen neer ga er omheen rijden. *D 8-)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:23

xDeems schreef:
Als ik hem voorwaarts wil rijden, wat natuurlijk is geprobeerd, gaat het hoofd omhoog, neus in de lucht, weg controle en maar rennen.
Tja, een uur dat proberen heeft ook geen zin, en werkt alleen maar stresvoller.
.

Voorwaarts is niet uit elkaar laten vallen en doorjakkeren :o

Je moet van achter uit naar voren rijden, goed tussen je benen houden en naar een stille (licht weerstand biedende)
hand toerijden, ontspant het paard en geeft het na, ontspan je je hand...zo leert het paard de hand volgen.
Rijtechnisch vergt dit natuurlijk wat vaardigheden en wat ruitergevoel ;) een juiste timing is cruciaal...

Sunlight6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:02

Ik heb ook een tijdje een paard gereden die dit had, dat is inderdaad heel vervelend.
Ik heb toen maar eens een goede instructrice gezocht en zij zei ook dat ik hem maar ff hard aan het werk moest zetten. Dus heel veel wendingen rijden, en allemaal dingen waardoor hij wel op jou MOET letten.

Ik begon toen mijn benen heel erg af te steken hij zo snel ging maar dan moet je juist been geven!

Dus zet hem vooral lekker aan het werk, en ik weet niet of je les hebt maar anders zou je dat kunnen overwegen ;)

Succes hé! :)