waarom loopt mijn pony met zijn tong uit zijn mond?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:56

Nou even wat vaker bitloos doen om iig je paard even een plezier te doen kan toch wel ?
Wedstrijden mag ook tot de L2 ,maar als het bijv. wel met bitloos opgelost is dan heb je tenminste nog iets en nu wil je niet eens het proberen en wedstrijden rijden ,maar dat gaat dus (Iig niet prettig) niet eens..

Jammer dat je het directwegstreeept met een reden die rijtechnisch is :n (je hebt trowuens net zoveel controle..als ze gaan gaan zze toch wel. )

ik rijd ook met een heel pittig dingetje gewooon bitloos hoor :) (Neem dan aub geen hackamore)

NeverGiveUp

Re: waarom loopt mijn pony met zijn tong uit zijn mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:33

Mijn paard is ook nogal heet en die rij ik ook bitloos, het is natuurlijk je eigen keuze maar het kan dus wel :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:56

Tanuya schreef:
bitloos rijden vind ik geen optie omdat hij redelijk druk en schrikkerig is en wil graag wedstrijden rijden

dat drukke en schrikkerige zal juist minder worden met bitloos :j

en wedstrijden kan je tegenwoordig ook bitloos rijden :)*

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:57

rijd je met een 'gewoon' hoofstel of met een stang en trens (S&T)?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:08

Arabesk schreef:
Tanuya schreef:
bitloos rijden vind ik geen optie omdat hij redelijk druk en schrikkerig is en wil graag wedstrijden rijden

dat drukke en schrikkerige zal juist minder worden met bitloos :j

en wedstrijden kan je tegenwoordig ook bitloos rijden :)*

Dat merk ik dan ook weer niet.. Zal toch niet voor elk paard gelden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:07

Wat voor bit gebruik je eigenlijk en heb je al verschillende geprobeerd? Want sommige paarden hebben echt een voorkeur voor de vorm van het mondstuk. Ik ken een paard dat gaat vervelen met een bit met tongvrijheid of een recht bit maar braaf op een ongebroken en licht gebogen mondstuk en ook een hekel heeft aan stangen met een pompwerking. Hij is echt veel beter gaan lopen met een ander bit, je hoeft dus niet perce zonder te gaan als je paard dit bit niet fijn vind. Er zijn zelfs bedrijven die bitten op maat voor je paard kunnen maken voor als je paard echt een gevoelige of lastige mond heeft.

Arabesk dat geloof ik ook niet hoor, ik ken veel paarden die zowel met als zonder bit gereden worden en er zit niet zoveel gedragsverschil tussen met of zonder bit. Dat gaat alleen op als het bit echt heel erg vervelend zit maar dan kan je dat ook verbeteren door een bit wat het paard fijner vind.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:19

ik heb het antwoord gevonden mensen het lag aan het zadel het probleem is opgelost maar bedankt voor alle tips en het meedenken

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:24

Lag het zadel niet goed? En ging hij daarom zijn tong uit zijn mond doen?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:06

heb je deze adviezen al geprobeert en gaat het al beter?

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:32

Mijn paard steekt ook zijn tong uit zijn mond. Alles is nagekeken, tandarts, osteopaat, zadelmaker, zelfs meerdere bitten uitgeprobeerd en niets helpt. Voor mijn gevoel heeft hij het in het verleden aangeleerd aan blijft dit doen. Als ik serieus aan het werk ga, dan stopt het er overigens wel mee.