Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CM_ schreef:Knijpen, kneedjes, frummeltjes, bibbertjes etcetcetcetc
Valt allemaal onder de noemer "zagen"
En is dus m.i. hartstikke fout.
Een elastische hand, bereikt uiteindelijk veel en veel meer.
Helaas zijn er nog mensen die denken te kunnen lesgeven, die dit onwetende ruiters leren doen.. eeuwig zonde.
Zinia schreef:Hmm dan ben ik benieuwd naar jouw instructrice Sodeletuut want jij woont in de buurt, misschien wil ze mij ook wel lesgeven? Ik ben erg blij met mijn huidige maar onze agenda's matchen eigenlijk niet meer.
Maar zij is wel degene die mij af en toe zegt een knijpje te geven, werken naar de ontspanning. Zij kan wel zien of mijn paard ontspant in de hals/kaak en dat gebeurd ook wel eens.
Maar als mijn paard weer omhoog komt -omdat ik dus niet op zit te letten- hoor ik telkens van de grond van niet alleen mijn instructrice dat mijn paard zit te klieren en dat ik haar weer naar beneden moet rijden.
Is dit dan zo vreselijk fout? Ik heb nogal vaak het idee dat ik trek aan de teugels maar dat schijn ik niet te doen en dat het niet erg is dat ik af en toe het paard weer naar beneden rijd door een kneepje.
. CM_ schreef:Een wat moeilijker paard rijd je eerst goed aan het been, en weer op eigen benen.
Dan kun je iets meer verbinding nemen en zo het paard weer nageeflijk laten lopen.
Niets geen knaapjes voor nodig.
amsterdam_30 schreef:Niets af en toe uitnodigen tot zakken dus.. of beetje helpen af en toe om niet weg te lopen over de buitenschouder?
Rij een zeer goed gereden paard en doe daar nagenoeg niets. Ken ook wel andere paarden en bij heel af en toe voorzichtig uitnodigen (niet zagen..) gingen ze veel meer ontspannen lopen. Veel loslaten en op eigen benen leren lopen, maar het kan niet ineens goed gaan naar mijn idee.
Dus jij beweegt geen centimeter met je teugels...??? Ik vrees echt dat je mij verkeerd begrijpt overigens.
Ben erg veel bezig met rechtrichten ook.CM_ schreef:Een wat moeilijker paard rijd je eerst goed aan het been, en weer op eigen benen.
Dan kun je iets meer verbinding nemen en zo het paard weer nageeflijk laten lopen.
Niets geen knaapjes voor nodig.
amsterdam_30 schreef:Op zich helemaal mee eens.. maar als je een slecht gereden paard niets vraagt.. komt ie vaak absoluut niet naar beneden.
xSlvna schreef:Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.
xSlvna schreef:Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.