Knijpen, zagen met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Knijpen, zagen met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:01

Nee een paard in de krul, betekent nog niet dat het paard zich ontspant in de kaak/hals lijn.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:01

Op zich helemaal mee eens.. maar als je een slecht gereden paard niets vraagt.. komt ie vaak absoluut niet naar beneden. Dan moet je wat mij betreft 'teveel' doen in het begin met je teugels (niet zagen of in de krul rukken!!!) en is het de bedoeling dat je uiteindelijk toe gaat naar zeer weinig met je handen doen natuurlijk. Je kunt denk ik niet in een week van zwart naar wit gaan (van slecht gereden naar goed gereden).
Een goed gereden paard moet niet veel bij nodig zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:02

CM_ schreef:
Idd, ze willen het paard in de krul. En op deze wijze gaat het paard in de krul. Van aanleuning is geen sprake.

Ze moeten nu alleen nog het verschil leren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:03

Een wat moeilijker paard rijd je eerst goed aan het been, en weer op eigen benen.
Dan kun je iets meer verbinding nemen en zo het paard weer nageeflijk laten lopen.
Niets geen knaapjes voor nodig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:04

CM_ schreef:
Knijpen, kneedjes, frummeltjes, bibbertjes etcetcetcetc

Valt allemaal onder de noemer "zagen"
En is dus m.i. hartstikke fout.

Een elastische hand, bereikt uiteindelijk veel en veel meer.
Helaas zijn er nog mensen die denken te kunnen lesgeven, die dit onwetende ruiters leren doen.. eeuwig zonde.

Klopt. Ik ben er een aantal jaren geleden ook ingetrapt, en dat is ontzettend jammer.
Gelukkig heb ik nu een geweldige instructrice gevonden, maar die zijn redelijk zeldzaam tegenwoordig.
Genoeg van die meiden met een orun cursusje die klanten leren zagen, en blije klanten hebben omdat het paard in de krul loopt. |(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:33

Hmm dan ben ik benieuwd naar jouw instructrice Sodeletuut want jij woont in de buurt, misschien wil ze mij ook wel lesgeven? Ik ben erg blij met mijn huidige maar onze agenda's matchen eigenlijk niet meer.
Maar zij is wel degene die mij af en toe zegt een knijpje te geven, werken naar de ontspanning. Zij kan wel zien of mijn paard ontspant in de hals/kaak en dat gebeurd ook wel eens.
Maar als mijn paard weer omhoog komt -omdat ik dus niet op zit te letten- hoor ik telkens van de grond van niet alleen mijn instructrice dat mijn paard zit te klieren en dat ik haar weer naar beneden moet rijden.
Is dit dan zo vreselijk fout? Ik heb nogal vaak het idee dat ik trek aan de teugels maar dat schijn ik niet te doen en dat het niet erg is dat ik af en toe het paard weer naar beneden rijd door een kneepje.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:40

Zinia schreef:
Hmm dan ben ik benieuwd naar jouw instructrice Sodeletuut want jij woont in de buurt, misschien wil ze mij ook wel lesgeven? Ik ben erg blij met mijn huidige maar onze agenda's matchen eigenlijk niet meer.
Maar zij is wel degene die mij af en toe zegt een knijpje te geven, werken naar de ontspanning. Zij kan wel zien of mijn paard ontspant in de hals/kaak en dat gebeurd ook wel eens.
Maar als mijn paard weer omhoog komt -omdat ik dus niet op zit te letten- hoor ik telkens van de grond van niet alleen mijn instructrice dat mijn paard zit te klieren en dat ik haar weer naar beneden moet rijden.
Is dit dan zo vreselijk fout? Ik heb nogal vaak het idee dat ik trek aan de teugels maar dat schijn ik niet te doen en dat het niet erg is dat ik af en toe het paard weer naar beneden rijd door een kneepje.

Monique de Rijk, ze is echt fantastisch. Sinds ik haar heb leren kennen, gaat het zo goed met rijden. Mijn paard met artrose heeft geen kreupel stapje meer gezet sinds ik les heb van haar.. www.atletischerijkunst.nl . Ze komt elke zaterdag geloof ik een rondje groningen/noord-drenthe doen. (ze woont zelf in duitsland). Maar ik zou haar absoluut mailen voor een proeflesje, echt de moeite waard. Ik wil nooit meer anders.

Een paard wat naar boven komt is niet klieren, dat is onbalans waardoor ze de lange rugspier niet kunnen ontspannen. Als je ze dan toch naar beneden vraagt, rek je een spier op die gespannen is, en dat is heel schadelijk. Monique de Rijk werkt dus eerst aan rechtgerichtheid, verticale en horizontale balans en voorwaarts neerwaarts rijden, en dan krijg je vanzelf ontspanning en een paard wat dus het hoofdje naar beneden brengt. :j

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:41

Niets af en toe uitnodigen tot zakken dus.. of beetje helpen af en toe om niet weg te lopen over de buitenschouder?
Rij een zeer goed gereden paard en doe daar nagenoeg niets. Ken ook wel andere paarden en bij heel af en toe voorzichtig uitnodigen (niet zagen..) gingen ze veel meer ontspannen lopen. Veel loslaten en op eigen benen leren lopen, maar het kan niet ineens goed gaan naar mijn idee.
Dus jij beweegt geen centimeter met je teugels...??? Ik vrees echt dat je mij verkeerd begrijpt overigens :o .
Ben erg veel bezig met rechtrichten ook.

CM_ schreef:
Een wat moeilijker paard rijd je eerst goed aan het been, en weer op eigen benen.
Dan kun je iets meer verbinding nemen en zo het paard weer nageeflijk laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:51

Paardrijden is moeilijk!! Ik krijg soms zoveel informatie -en ook zoveel verschillende- dat ik compleet System Overload raak soms :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:54

Zinia schreef:
Paardrijden is moeilijk!! Ik krijg soms zoveel informatie -en ook zoveel verschillende- dat ik compleet System Overload raak soms :+

Is ook zo, ik vind het ook ontzettend moeilijk. Maar een goede instructrie is al een hele hoop fijner. :j Ik zou je zeker een lesje van Monique aanraden. :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:05

amsterdam_30 schreef:
Niets af en toe uitnodigen tot zakken dus.. of beetje helpen af en toe om niet weg te lopen over de buitenschouder?
Rij een zeer goed gereden paard en doe daar nagenoeg niets. Ken ook wel andere paarden en bij heel af en toe voorzichtig uitnodigen (niet zagen..) gingen ze veel meer ontspannen lopen. Veel loslaten en op eigen benen leren lopen, maar het kan niet ineens goed gaan naar mijn idee.
Dus jij beweegt geen centimeter met je teugels...??? Ik vrees echt dat je mij verkeerd begrijpt overigens :o .
Ben erg veel bezig met rechtrichten ook.

CM_ schreef:

Dat sowieso niet, mag ik hopen althans. Je moet namelijk een "nageeflijke hand" hebben (of ook wel elastische, zoals hier boven al een keer genoemd werd).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:58

amsterdam_30 schreef:
Op zich helemaal mee eens.. maar als je een slecht gereden paard niets vraagt.. komt ie vaak absoluut niet naar beneden.

je hebt vragen en vragen...
Je begint aan de achterkant en gaat vandaaruit het paard wat meer laten buigen en rekken in z'n lijf - zodoende zal de aanleuning verbeteren en komt het zakken dus wél vanzelf.
Dmv oefeningen maak je een paard losser en actief - dan vraag je dus wel wat van het paard, maar doe je dat niet via kneepjes en ander geklooi aan de teugels.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 01:29

Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:35

xSlvna schreef:
Ik 'speel' ze naar onder, ik doe alles hoogstens 4/5 passen achter elkaar, soms zaag ik 4/5 passen licht, gezien als ik niks doe blijft ze met dr neus in de lucht, wanneer ze ontspanne is is 1 zacht kneepje bij mij al genoeg en gaat ze al naar onder, onbeleerde paarden 'zaag' ik indd naar onder, om hun het 'aan de teugel' lopen te leren en hun vanuit die houding te laten ontspannen.

Meen je dat serieus? :')
Dan zou je echt echt echt niet thuis horen op een paard, laat staan op een jong (onbeleerd) paard!!!

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:53

xSlvna schreef:

Ik zat even stilletjes mee te lezen, maar dit is toch niet echt serieus toch?!?!?! :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:35

Ik hoop ook dat het niet serieus is........
Hoe dan ook, als het paard niet zelf naar beneden komt, zou je een instructeur naar je rijden moeten laten kijken. Veel mensen denken dat ze niks doen met hun handen, maar houden ze geen ogenblik stil. En heel veel mensen zitten slecht, waardoor ze op de rug bonken en het paard de rug wegdrukt. En dan komt je paard idd niet naar beneden als je niks doet, want je doet veel te veel.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 12:43

Jammer dat mensen zo les krijgen en dan denken dat dit hoort. |(

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:05

Ik geef toe dat ik soms wel eens door vraag, maar op de juiste moment ontspan ik haar wel weer.
Ik heb best een pittig paardje, en soms word ze gewoon een beetje te jolig en dan moet ik haar gewoon weer even laten weten dat het op dat moment niet toegestaan is.
vaak als ik op dat moment weer ontspan dan is ze er gewoon weer bij en heb ik me contact weer terug.
buiten dat loopt mijn paard ook met een boog in de teugel ontspannen.
Krijg vaak complimeten over de houding van me handen (over de rest van me houding maar te zwijgen), over dat ze stil en dragent zijn..

Maar zagen??? nee dat zou ik echt nooit doen, dan trek je constant dat bit heen en weer door de mond, terwijl dit toch een gevoelig stuk huid is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:43

Wat is er dan niet toegestaan precies, dat wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal :)

En dat doorvragen, hoe doe je dat dan?

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:55

Nou als je gewoon normaal contact heb, dan heb je je elleboog, pols en teugels in 1 lijn en voel je dat je de controle hebt over het paard. echt mijn paard die *denkt na hoe ik het uit moet leggen* is soms... eehmm.. druk, veel energie, heet, bij bepaalde momenten kan ze gaan ''dribbelen''- aan springen in galop, in galop er soms vandoor schieten, niet terug naar draf willen, na middendraf niet meer willen stoppen, (lees: dit zijn moment op namens en zeker niet constant, dit gebeurd sporadisch eens in de zoveel tijd, vroeger was het wel een minuten kwestie). Ja dan moet ik haar gewoon op dat moment door vragen en haar even op haar plek zetten, op zo'n moment helpt het ''terug zitten en zwaar maken in het zadel'' niet meer.
Als ik door vraag dan houd ik gewoon meer contact(en soort rem zeg maar) en op het moment dat zij weer aan me been is (wat vaak binnen enkele seconden is) dan ontspan ik gelijk.
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, want ik ben niet zo goed in het verwoorden van situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:02

Ik zou je willen aanraden het in dat geval niet op te gaan lossen met je handen, er zijn paarden die daar alleen nog maar gekker van worden. Wat je beter kunt doen is even handen sluiten en direct weer open (niet naar achter trekken) en verder je lang maken in het zadel. Bekken achterover kantelen, bil- en bovenbeenspieren aanspannen, en je hakken overdreven naar beneden drukken. Vervolgens ontspan, diep en rustig uitademen, en met bekken nog steeds iets achterover gekanteld weer gaan zitten. Ik denk dat dat effectiever is.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:51

Ja, heb ik geprobeerd, ik maak me altijd lang, knijp me knieën aan en probeer me hakken goed uit te drukken, Zo zit ik steviger, ik leuk iets naar achter en ga me wat zwaarder maken. Zo houd ik me teugels: langs me pink/ring vinger door naar me w
Duim/wijs vinger, normaal heb ik har dan alleen contact met me duim/wijs vinger, als ze zo is zoals ik beschrijf, dan sluit ik me hand als het ware als een vuist. (hoop dat je het nog begrijpt) haha. Daarna ontspan ik me hand weer. Dit in combinatie met me lichaam dan. Want alleen op zit reageert ze niet. (vanaf telefoon gereageerd)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:10

Ik moet zeggen dat ik blij ben hoe ze het mij de laatste tijd uitleggen. Ik ben jarenlang een manegeruiter geweest, dus sterrenkijken. Dan toch een fijn paardje gekregen, en in het begin ook gewoon laten sterrenkijken, niks aan gewerkt, gewoon fijn contact, veel figuren, goed losgewerkt. En dan zakte hij van zichzelf. Dan maar echte dressuurlesgever gezocht, die begon over naar beneden 'werken'. En dat werkte dus absoluut niet, een hoop protest, en dan toch maar terug naar men vorige instructrice, en na 2 weken zakte hij weer heel mooi, zichzelf dragend, enzovoort. En dan zei de instructirce: 'Dat is de bedoeling, paard moet zelf ontspannen en ik wou het je zelf laten uitzoeken en voelen, nu gaan we aan het echte werk'.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:48

Oh, maar zo heb ik het geleerd. Gooi er maar sporen om en trek hem in de krul. Tsja, dan ben je 15 en denk je toch echt dat je instructrice het wel weet....

Nu heb ik sinds kort weer les van iemand anders en daar heb ik een beter gevoel bij. Ik kan me niet eens voorstellen dat ik vroeger mijn pony met sporen heb gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:05

Ik vind het erg jammer dat het zo aangeleerd wordt, aan de andere kant is het ook iets wat veel manegeklanten (en sowieso ruiters hoor) willen: zo snel mogelijk "aan de teugel". En als je dan niet investeert in leren zitten, kan het niet anders als dat je het met trucjes moet doen. Ik vind spelen met de teugels, kneepjes, enz. trouwens ook gewoon zagen, het is alleen wat subtieler.
Maar het is wat mij betreft net zo goed "oneerlijk" rijden: je speelt vals.