Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:04

amillia schreef:
Elco schreef:
NOT DONE..Er zijn zelfs stallen waar het niet eens is toegestaan om met slof te rijden..En je mag ook pas met slof rijden als jezelf al met stang en trens hebt gereden of onder toezicht van iemand die hier ervaring mee hebt..Als je niet weet hoe je er precies mee om moet gaan en zeker bij een jong paard is dit echt funest voor het paard..

Wat een onzin!

Stang en trens zegt niets over het niveau van een ruiter, en een goede grand-prix ruiter kan nog steeds heel beroerd zijn in de omgang met de slof! Zelfs een beginner kan met S&T rijden, ermee om kunnen gaan is de kunst en tussen wel en niet ermee om kunnen gaan is een heel groot grijs vlak, en dan heb ik het nog niet gehad over de verschillende meningen hierover.

En daarbij heb ik ook nog nooit gehoord dat er op welke stal dan ook niet met slof gereden mag worden, dat bepaal je toch zeker zelf wel?! Hooguit als je paarden van andere rijd, dan kan de EIGENAAR beslissen of het wel of niet mag.

Nou ik weet niet van wat voor planeet jij vandaan komt, maar die stallen bestaan ECHT..Maar als jij een beginner met S&T wilt laten rijden zegt ook wel over het niveau van degene die dat toe laat..En het minimale niveau van iemand die met S&T mag rijden is Z, en dat wil niet zeggen dat diegene er ook paard vriendelijk mee omgaat maar behoort wel de werking ervan te weten en zo ook met een slof..En niet te vergeten dat dit meisje pas 14 jaar is en onwetend hier in is..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:21

aerdenhout1 schreef:
NOU NOU NOU...een beginner met stang en trens laten rijden???? Ik zou dat toch niet willen voor mijn paarden hoor!!!!
Dat er veel Z ruiters niet goed mee omgaan, ben ik met je eens.

Nee, was ook meer bedoelt van iedereen kan een paard uit de stal plukken, S&T indoen en erop stappen(dan heb je ook met S&T gereden toch?). Zoals ik al zei het is de kunst ermee om te kunnen gaan, en een deel kan dat gewoon niet maar alleen omdat ze een keer S&T erin hebben gehad mogen hun wel met slof rijden en andere niet? Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:42

amillia schreef:
Elco schreef:
NOT DONE..Er zijn zelfs stallen waar het niet eens is toegestaan om met slof te rijden..En je mag ook pas met slof rijden als jezelf al met stang en trens hebt gereden of onder toezicht van iemand die hier ervaring mee hebt..Als je niet weet hoe je er precies mee om moet gaan en zeker bij een jong paard is dit echt funest voor het paard..

Wat een onzin!

Stang en trens zegt niets over het niveau van een ruiter, en een goede grand-prix ruiter kan nog steeds heel beroerd zijn in de omgang met de slof! Zelfs een beginner kan met S&T rijden, ermee om kunnen gaan is de kunst en tussen wel en niet ermee om kunnen gaan is een heel groot grijs vlak, en dan heb ik het nog niet gehad over de verschillende meningen hierover.

En daarbij heb ik ook nog nooit gehoord dat er op welke stal dan ook niet met slof gereden mag worden, dat bepaal je toch zeker zelf wel?! Hooguit als je paarden van andere rijd, dan kan de EIGENAAR beslissen of het wel of niet mag.

Nou ik weet niet van wat voor planeet jij vandaan komt, maar die stallen bestaan ECHT..Maar als jij een beginner met S&T wilt laten rijden zegt ook wel over het niveau van degene die dat toe laat..En het minimale niveau van iemand die met S&T mag rijden is Z, en dat wil niet zeggen dat diegene er ook paard vriendelijk mee omgaat maar behoort wel de werking ervan te weten en zo ook met een slof..En niet te vergeten dat dit meisje pas 14 jaar is en onwetend hier in is..[/quote]
hoe weet jij dit? toen ik 13 was heb ik ook regelmatig met stang en trens gereden op het z paard van mensen waar ik toen de pony ook reed...
en inderdaad echt bullshit over dat je niet eerder met slof mag rijden, als je nog geen Z bent..
ik ben ook geen Z, heb ook regelmatig met slof gereden.

ts: ik zou het toch aan je instructrice vragen :j die weet hoe je rijd en hoe je er mee omgaat.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:54

Een slofteugel is juist een handige hulp bij het inrijden en trainen van jonge paarden. Het is een stukje veiligheid voor de ruiter. Het paard kan dan het bit niet zo snel vastpakken en er vandoor gaan. Als je gewoon rijdt, hangt hij door. Goed rijden met deze teugel vergt wel enige ervaring. En het kan niet altijd bij alle paarden. Maar dat heb je gauw genoeg door.
Longeren doe je toch ook met een slofteugel. Touwtjes werken namelijk ook op precies de zelfde manier.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:32

Ik kan hier weer duidelijk uit opmaken dat hier wéér op gaat je hebt met mensen met paarden en paardenmensen..Blijf vooral zo door gaan zolang het niet je eigen paard is doe lekker waar je zin in hebt hier is toch geen eer aan te behalen..Tis alleen weer dat de paarden er weer de dupe van worden van onkundig rijden..

Hoe kunnen jullie nu zeggen dat het GOED is om een jong paard met slof te rijden en ook nog eens te longeren met slof echt onbegrijpelijk..
Ga eens van een kundige instructeur les nemen en niet van iemand die denkt dat ze kunnen les geven..

MoniqueB

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:36

Wordt er tegenwoordig dan niet meer geleerd dat je het paard van achteren naar voren moet rijden?

Ik heb echt nog nooit een paard zien verbeteren door het gebruik van een slof. Vaak was het het begin van het einde. Wij zijn nu bijna 2 jaar bezig geweest om een paard dat was ingereden met slof, geestelijk en lichamelijk weer op orde te krijgen. Van mij mogen die dingen op de brandstapel!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:41

Johanna59 schreef:
Een slofteugel is juist een handige hulp bij het inrijden en trainen van jonge paarden. Het is een stukje veiligheid voor de ruiter. Het paard kan dan het bit niet zo snel vastpakken en er vandoor gaan. Als je gewoon rijdt, hangt hij door. Goed rijden met deze teugel vergt wel enige ervaring. En het kan niet altijd bij alle paarden. Maar dat heb je gauw genoeg door.
Longeren doe je toch ook met een slofteugel. Touwtjes werken namelijk ook op precies de zelfde manier.

Bij het inrijden zou ik de slof toch echt niet gebruiken! Het is een middel om ongewenst gedrag te corrigeren, dus niet om mee in te rijden, trainen of omdat je dan ''in geval van nood'' de neus van een paard op z'n borst kan trekken.