Ik ben ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Re: Ik ben ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:07

Probeer aan te voelen als ze gaat steigeren, denk je dat ze omhoog gaat gaat vraag je plots een buiging en draai je kort. Op deze manier verliest ze evenwicht VOOR ze omhoog gaat en kan ze dat moment niet meer steigeren. Op deze manier weten ze na verloop van tijd dat ze niet meer omhoog kunnen. OPGELET begrijp me niet verkeerd, nooit omtrekken als ze al omhoog staat. Probeer dan niet aan de teugels te komen en te blijven zitten. Blijft dit probleem weet ik een iets extremere maar effectieve oplossing. Neem een rauw eitje bij de hand en als ze omhoog gaat sla je het stuk op haar hoofd. Ze gaat denken dat ze iets geraakt heeft en dat ze bloed door het eigeel-en wit. Ze zal niet meer vlug omhoog gaan hierna omdat ze niet wil 'gewond' raken. Dit werkte zeer goed bij een paard dat heel vaak steigerde.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:42

Dat laatste klinkt echt belachelijk..
Ik ken het truukje niet dus ik weet het niet, maar ik neem aan dat het paard dat niet voorniks doet, dus het is meer symptoom bestrijding en geen oplossing.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:58

Citaat:
Neem een rauw eitje bij de hand en als ze omhoog gaat sla je het stuk op haar hoofd. Ze gaat denken dat ze iets geraakt heeft en dat ze bloed door het eigeel-en wit. Ze zal niet meer vlug omhoog gaan hierna omdat ze niet wil 'gewond' raken. Dit werkte zeer goed bij een paard dat heel vaak steigerde.

wat nutteloos, je laat je paard toch niet denken dat hij gewond is terwijl dat niet zo is..
een paard stijgert niet voor niks, ik denk dat er iets mis is met je pony;
tanden/rug etc.

misschien kan je je pony laten controleren?

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:01

Sommig mensen foppen het paard inderdaad door te laten denken dat ze zich verwond hebben.
Dit kan goed uitpakken maar ook erg slecht, het paard kan er van schrikken en het niet meer doen maar het paard kan ook zo'n deuk opgelopen hebben dat hij niet meer durft te werken voor je. Dan ben je verder van huis.

Als ik de verhalen zo lees moet het toch dieper van binnen zitten bij je pony.
Iets wat niet te voelen is maar alleen op een scan / foto te zien is.
Wil je langer plezier hebben van je beestje is het toch aan te raden om een goed onderzoek te plegen naar de oorzaak.
Het zal even wat tijd en geld kosten maar als het probleem gevonden is kan je weer verder met het oplossen hiervan.

Ik hoop dat je de juiste beslissing, ook met je ouders kan nemen en zorg ervoor dat je pony zo snel mogelijk van haar pijn af komt.
Dat is voor jou prettig en helemaal voor haar.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:37

Wacht even ... je schreef ergens dat haar ene heup 2 cm hoger staat dan haar andere heup?
(-ik lees dit vlug even tussendoor, so correct me if I'm wrong-)

Kan je geen rontgenfoto laten nemen om dit te controleren?
Zo ja, doet de osteophaat ook enkel maar aan damage control, wat hier een blokkade in de rug kan zijn.
Wat wel helpt, is ze in samenspraak met je hoefsmid ze op haar ene achtervoet iets langer zetten, en haar andere iets korter, zeg maar; haar hoeven als 'steunzool' laten fungeren.

Bij ons op de manege is er zo een paard. Liep ook alsmaar stijf in de rug, begon ook echt 'stout' te doen. (Wegspurten na het opstappen oa) Maar nu met ze eigenlijk slecht te bekappen (ongelijk dus) is het veel beter.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:43

het kan inderdaad in de heup zitten als de ene kant wat hoger is dan de andere.Ik zat te deken aan een heup dat soms uit de kom schiet en zelf terugplopt zeg maar.heb ik ook en keer gehad met een paard.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:28

Alles nakijken zou ik zeggen.

Je paard, het zadel, het gebit en jou zit.
Kan me goed voorstellen dat je enorm geschrokken bent en misschien wat angstig ben geworden?
Maar als jij alles laat nakijken en bepaalde dingen kan uitsluiten en bepaalde dingen kan oplossen dan zullen jullie het saampjes weer
heel fijn krijgen!!