Tikkende tijdbom in 1 bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Re: Tikkende tijdbom in 1 bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:31

misschien gevoelig paard en voelt hij jouw spanning?

CarolandRuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 11:43

connie64 schreef:
misschien gevoelig paard en voelt hij jouw spanning?

Verder doet hij nergens anders zo...
En hij doet precies hetzelfde wanneer er iemand anders op zit.
Zou het dan ook zo zijn dat het aan mij ligt...? :oo

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:00

Kun je niet een keer iemand je paard laten rijden in die bak?
Natuurlijk wel iemand die helemaal niets er vanaf weet dat hij soms wat vreemd doet daar.. Misschien doet ie het dan niet, & ligt het toch aan jou.
& als ie het wel doet, dan weet je dat het niet aan jou ligt..
Lijkt mij fijn om te weten of het aan jezelf ligt of niet :j

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:07

tja ik ken het gevoel. maar dat was in mijn eigen bak. mijn paard was superlief. maar 1 hoek was altijd een probleem. in die hoek was een bosje. als ik in stap naar die hoek toe ging was er niets aan de hand. maar zodra we aan het werk gingen schrok ze steeds weer. als ze buiten in de wei stond kon ze de bak in en dat deed ze ook, natuurlijk niets aan het handje.
wat soms hielp was om maar in de helft van de bak te beginnen en langzaam aan de bak groter maken.
maar dat hing wel van haar dag af. verder was het gewoon een kwestie van accepteren en gedrag negeren.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:15

is het misschien een idee om je paard daar telkens te gaan longeren, dat hij in de gaten krijgt dat het niet eng is, want als je zelf weet dat hij daar elke keer schrikt of niet helemaal reageerd zoals jij het wil dat je dan met een bepaalde spanning er op gaat zitten in die bak. (wat is me dan wel kan voorstellen)
misschien vind hij het op een bepaalde manier wel eng om in een bak te rijden als er auto's langs heen komen,
maar op de weg niet.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:21

Aardstralen en wateraders, las ik gisteren een topic over. Wel lachwekkend voor de nuchtere bokkers onder ons, maar misschien het opzoeken eens waard!

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:25

Ik heb dit ook met mijn paard gehad. Bij 1 bak 1 hoek. Ik kon doen wat ik wou, ze vertikte het om die hoek in te gaan.
Ik heb haar expres in die hoek gelongeerd, eerst aan de hand er langs, met het erop af rijden haar geruststellen, en ga zo maar door. Blijft vreemd, blijkbaar heeft ze er toch ooit iets gezien wat bij haar veel indruk heeft gemaakt, zou alleen niet weten wat

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:36

Even iets heel anders. Mijn paard had dat ook bij een bepaalde buitenbak, werd er gek van maar ik weet wel waar t van kwam. Ik heb nl. een keer schouderbinnenwaarts geoefend in die bak en dat ging voor geen meter, dit was nog in de tijd dat geduld niet mijn sterkste kant was en ik werd boos op haar. Vervolgens bleef ze een hele tijd gespannen in die bak ook al reed ik lekker relaxed. Ze had heel goed onthouden dat die 1e keer dat we er waren niet leuk was en dat moest echt even slijten.

Ik gooi t dus even over hele andere boeg maar zou er misschien zoiets gebeurd kunnen zijn, gewoon stukje spanning door bepaalde oefening die je gedaan hebt of iets in die richting?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:47

Als hij zo'n bui heeft in die bewuste baan, wat doe jij dan? Geef je op en ga je ergens anders trainen of rij je gewoon je ding net als in willekeurig welke andere baan ook?

CarolandRuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 16:53

Just_Sannee schreef:
Kun je niet een keer iemand je paard laten rijden in die bak?
Natuurlijk wel iemand die helemaal niets er vanaf weet dat hij soms wat vreemd doet daar.. Misschien doet ie het dan niet, & ligt het toch aan jou.
& als ie het wel doet, dan weet je dat het niet aan jou ligt..
Lijkt mij fijn om te weten of het aan jezelf ligt of niet :j

Ik heb er al eens iemand anders op laten rijden. Dan doet hij ook zo vaag... :S

roelie74 schreef:
tja ik ken het gevoel. maar dat was in mijn eigen bak. mijn paard was superlief. maar 1 hoek was altijd een probleem. in die hoek was een bosje. als ik in stap naar die hoek toe ging was er niets aan de hand. maar zodra we aan het werk gingen schrok ze steeds weer. als ze buiten in de wei stond kon ze de bak in en dat deed ze ook, natuurlijk niets aan het handje.
wat soms hielp was om maar in de helft van de bak te beginnen en langzaam aan de bak groter maken.
maar dat hing wel van haar dag af. verder was het gewoon een kwestie van accepteren en gedrag negeren.

Maar het is niet in 1 hoek, het is de hele bak waar hij zo gek doet....
Heel apart allemaal...

babygirlxx schreef:
is het misschien een idee om je paard daar telkens te gaan longeren, dat hij in de gaten krijgt dat het niet eng is, want als je zelf weet dat hij daar elke keer schrikt of niet helemaal reageerd zoals jij het wil dat je dan met een bepaalde spanning er op gaat zitten in die bak. (wat is me dan wel kan voorstellen)
misschien vind hij het op een bepaalde manier wel eng om in een bak te rijden als er auto's langs heen komen,
maar op de weg niet.

Hij heeft een hekel aan longeren :Y)
Maar ik heb hem er ook wel eens gewoon in gezet. Dan is er niets aan de hand en is hij gewoon echt super relaxed...

LotteEnRypke schreef:
Aardstralen en wateraders, las ik gisteren een topic over. Wel lachwekkend voor de nuchtere bokkers onder ons, maar misschien het opzoeken eens waard!

Haha volgens mij ben ik dan een nuchtere bokker, maar ik zal eens gaan kijken :P

manonalberts schreef:
Ik heb dit ook met mijn paard gehad. Bij 1 bak 1 hoek. Ik kon doen wat ik wou, ze vertikte het om die hoek in te gaan.
Ik heb haar expres in die hoek gelongeerd, eerst aan de hand er langs, met het erop af rijden haar geruststellen, en ga zo maar door. Blijft vreemd, blijkbaar heeft ze er toch ooit iets gezien wat bij haar veel indruk heeft gemaakt, zou alleen niet weten wat

Zoals ik al zei, doet hij zo raar in de hele bak...
Als het alleen een hoek was had ik er geen topic over gemaakt ;)
(niet aanvallend bedoeld hoor ;) maar ik heb echt zo geeeeeen idee waar dit aan zou kunnen liggen)

jankawijnsma schreef:
Even iets heel anders. Mijn paard had dat ook bij een bepaalde buitenbak, werd er gek van maar ik weet wel waar t van kwam. Ik heb nl. een keer schouderbinnenwaarts geoefend in die bak en dat ging voor geen meter, dit was nog in de tijd dat geduld niet mijn sterkste kant was en ik werd boos op haar. Vervolgens bleef ze een hele tijd gespannen in die bak ook al reed ik lekker relaxed. Ze had heel goed onthouden dat die 1e keer dat we er waren niet leuk was en dat moest echt even slijten.

Ik gooi t dus even over hele andere boeg maar zou er misschien zoiets gebeurd kunnen zijn, gewoon stukje spanning door bepaalde oefening die je gedaan hebt of iets in die richting?

Ik zou het niet weten :oo bij mijn weten is er niet zoiets gebeurd. Maar het is dan ook al een tijdje geleden dat ik daar voor het eerst had gereden (ongeveer een jaar geleden). Maar misschien is dat het ook wel... Ik weet het echt niet...
Maar jij bent daar gewoon blijven rijden en toen is het wel een keer weer normaal geworden of...?

aerdenhout1 schreef:
Als hij zo'n bui heeft in die bewuste baan, wat doe jij dan? Geef je op en ga je ergens anders trainen of rij je gewoon je ding net als in willekeurig welke andere baan ook?

Nee ik ga dan echt niet ergens anders rijden. Dan neemt hij mij in het ootje;)
Ik probeer gewoon zo te rijden als dat ik anders ook probeer te rijden.

Bedankt voor het mee denken iedereen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:58

Dan word het een raadseltje inderdaad. Die aardstralen vind ik zo gek nog niet hoor.
Wat ook kan is, als er lichtmasten naast de baan staan, dat er een draad stuk is en die wat volt door geeft.
Ik heb dat ooit ook een keer gehad in de baan. 1 paard had daar last van, die had trouwens ook ijzers onder, de rest helemaal niet. Na het verhelpen geen last meer gehad.
Geen idee of je dat kan meten met een of ander apparaat.

CarolandRuud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:03

aerdenhout1 schreef:
Dan word het een raadseltje inderdaad. Die aardstralen vind ik zo gek nog niet hoor.
Wat ook kan is, als er lichtmasten naast de baan staan, dat er een draad stuk is en die wat volt door geeft.
Ik heb dat ooit ook een keer gehad in de baan. 1 paard had daar last van, die had trouwens ook ijzers onder, de rest helemaal niet. Na het verhelpen geen last meer gehad.

Het is inderdaad 1 groot raadsel :(
Ik zal nog eens kijken naar die aardstralen etc. Maar er staan geen lichtmasten etc. naast de bak. Niets bijzonders in ieder geval. En ijzers heeft hij op dit moment ook niet onder... ;)

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:20

Hallo,

Het paard is op dat moment bang ,even laten gaan
Je rijdt verder goed zo te lezen,dus is er geen ernstig probleem aanwezig
Sommige paarden hebben dat en dat kun je beter hebben als je er niet op zit!

Groetjes Diane (Trust5)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:27

Ik heb hetzelfde met mijn merrie meegemaakt, in de bak waar ze altijd reed. Ik kwam erachter dat het vooral gebeurde aan het eind van de zomer als de zon wat lager kwam, en dan alleen als er nieuwe (zwarte balen) met kuilgras vlak naast de bak lagen en de zon scheen.
Wat bleek, de zon zorgde op het punt van de dag dat ik ging rijden iedere keer voor reflectie op het zwarte plastic van de balen met kuilgras en mijn anders zo koele paard kreeg dat in haar ogen, werd verblind en schrok daardoor. Serieuze paniekacties volgden, tot ik erachter kwam waar het door kwam. Een uurtje later, geen probleem. Maar op het uur dat ik ging rijden, werden de paniekreacties niet minder, maar als je weet waar ze door schrikken, kun je er rekening mee houden.

Dus kijk even goed naar de omgeving, reflecterende ramen van de huizen in de buurt, reflectie van de zon in de ruiten van de auto's die voorbij komen, you name it. Probeer uit te vinden wanneer ze het doet, en is het de hele bak of een bepaalde hoek? In onze rijbak hadden een aantal duiven hun nest in een boom. Je zag ze niet maar de paarden hoorden ze wel, en daar kon ook weleens een reactie op komen.

Ik geloof niet zo in aardstralen of in bakkabouters, er is een reden voor, alleen zie of hoor jij die waarschijnlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-04-11 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:30

aerdenhout1 schreef:

Was er niet zo lang geleden een ongeluk op een renbaan waar paarden werde geelectrocuteerd door een beschadigde stroomleiding in de grond?

Edit: [VN] Engelse racepaarden gestorven door elektrocutie

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:33

Goh dat is een echt raadsel :?
Het enige wat ik me nog kan bedenken zijn idd de aardstralen

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:21

Mijn pony deed altijd heel raar in een bak. Ik heb haar een tijdje door mijn instructie laten rijden omdat ik er niet door kwam. Het gedrag zat zo vast in haar gebakken dat het de eerste keren haar ook niet lukte om haar normaal door de bak te krijgen. Maar wat mijn pony ook deed ze bleef gewoon doorrijden en net doen of er niets aan de hand is. (hiervoor moet je wel een hele vaste zit hebben en heel concequent zijn) Op een gegeven moment heeft ze zich overgegeven en nu loopt ze de sterren van de hemel in die bak ook met mij!

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:26

dat is raar.
is hij niet een keer ergens heel erg van geschrokken dat die daar iedere keer aan denkt?

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:35

zijn er ook geen hoogspanningskabels in de buurt?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:38

LisaFalco schreef:
Het enige wat ik me nog kan bedenken zijn idd de aardstralen

Daar moest ik nou ook net aan denken
(hoewel dat hele aardstralen gedoe voor mij als een hoop bla bla klinkt maar goed ik ben een mens, geen paard ;) )

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:43

staat en een windmolen naast die misschien hoog piept wat wij niet horen of iets anders dat wij niet kunnen horen wat spiegeld misschien. eens kijk in welke hoek hij het doet door met hem door de bak te wandelen.