Paard in verzet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:24

listiglistje schreef:
Tonidressuur schreef:
Zelf heb ik nog maar zelden een paard meegemaakt dat dit gedrag vertoonde zonder duidelijke reden.

Niet? bokt staat er vol van en in mijn eigen omgeving zie ik het ook vaak gebeuren...
hoe vaak hoor je dat het fout gaat met ruiters en jonge paarden!

Vaak onstaat dit gedrag door onzekerheid van het paard of door snel het spelletje doorhebben door geen duidelijke leiding van de ruiter.
Afwachtend rijden, niet consequent zijn, zaken vermijden en toelaten werken dit gedrag in de hand.

Na een paar tikken met de zweep was het paard van ts weer braaf....

Kan net zo goed zijn dat paard dan braaf door z'n pijn heen loopt omdat ie anders op z'n donder krijgt.
Waarom is het zo moeilijk eerst het andere uit te sluiten? Hiermee kan je net zo goed je paard naar de kl*ten helpen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:27

unicorn_kiss schreef:
Kan net zo goed zijn dat paard dan braaf door z'n pijn heen loopt omdat ie anders op z'n donder krijgt.
Waarom is het zo moeilijk eerst het andere uit te sluiten? Hiermee kan je net zo goed je paard naar de kl*ten helpen

Als je goed leest in mijn eerdere posts zeg ik dat zelf ook, alles uitsluiten ;)
Maar ik zie dat vaak genoeg gebeuren met jonge paarden, vooral de moderne KWPN paarden die hoog in het bloed staan...

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:30

Ik heb Ts al een pb gestuurd.
Mijn paard doet dus precies hetzelfde.
In het begin ging het rijden goed tot op den duur ze ging staken en ik durfde haar niet aan te pakken.
Aangezien ik alleen ben met rijden.
Als 3 jarige beleerd ongeveer 20x gereden en toen 1.5 jaar stil gestaan i.v.m het krijgen van een veulen en laten uitgroeien.
Ze doet het nu nog steeds maar durf haar nu weer iets meer aan te pakken. (Opnieuw laten inrijden in nov 2009)
Als ik harder wil gaat ze op de noodstop en trapt en dreigt met steigeren. Been is niet reageren op dat moment en zweep is slaan. Na paar tikjes en trappen van haar kan ze opeens alles met plezier.
Zadel is op maat gemaakt en word elk jaar naargekeken en fysio, chiropractor komt geregeld paard mankeerd niks.
Ja haar karakter is het probleem en ze weet dat ze ooit mij de baas was. Ik werd bang van haar met rijden en of ze dat doorhad.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:35

sietske83 ik zou haar wegbrengen naar een adres met een goede en handige ruiter met lef,
en als ze er doorheen is daar ter plaatse lessen nemen onder begeleiding, hoe haar te rijden en hoe het op te lossen, als je allen bent.
Meestal als je gewoon consquent bent en het niet toe laat gebeurd het niet meer en zijn het de braafste dieren om te rijden....

Dan kun je thuis ook weer met plezier met haar aan de slag! Zo is paardrijden toch niet leuk :(:) en dat moet het wel zijn....

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:48

listiglistje schreef:
sietske83 ik zou haar wegbrengen naar een adres met een goede en handige ruiter met lef,
en als ze er doorheen is daar ter plaatse lessen nemen onder begeleiding, hoe haar te rijden en hoe het op te lossen, als je allen bent.
Meestal als je gewoon consquent bent en het niet toe laat gebeurd het niet meer en zijn het de braafste dieren om te rijden....

Dan kun je thuis ook weer met plezier met haar aan de slag! Zo is paardrijden toch niet leuk :(:) en dat moet het wel zijn....

Ik heb haar laten wegbrengen. In 2009 de eerste stal durfde er niet op te rijden ze heeft er 2 weken gestaan en 2x gereden.
Toen weer terug gehaald en weer laten onderzoek in kliniek vinkega probleem was dominantie lichamelijk 100% goed.
Op hun aanraden naar stal Gert van den Hof gebracht hij had haar na 2 dagen weer onder controlen ze is er 5 weken geweest.
Toen ze terug kwam begon het na paar x rijden weer opnieuw. Mijn 1 instructeur zei na 3 x ik kan je niet helpen met een stakend paard.
(heb er respect voor dat ie ervoor uitkwam)
Ben bij iemand anders gaan lessen en daar gaat het goed.
Durf weer op haar te rijden. Bij haar in de bak doet ze nooit wat.
Thuis mag ze me graag uitproberen. Maar ik moet zeggen dat ze op dit moment aan de verliesende kant staat.( om het zo te zeggen)
Ze doet het elke dag op dit moment soms doet ze helemaal niks ze heeft zo van die dagen.
Mijn ouders kunnen me nu via het raam volgen in de bak. En ik moet zeggen ik kom er nu met een goed gevoel af als ze de strijd weer eens heeft verloren en de sterren van de hemel loopt. Ze kan het wel maar ze wil gewoon niet altijd.
Ik probeer door te zetten want dat is de enige oplossing.
Ik rij de laatste weken met een dikke lach op mijn gezicht als we aan het rijden zijn.

Ben er nog nooit afgevallen en heb de 60 meter bak al paar x bokkend naar de overkant meegemaakt bij mijn istructrice in het verleden.
De moedersvader is Jazz en de kinderen van mijn merrie's moeder zijn niet allemaal makkelijk wat ik van de fokker laatst hoorde.

Maar ik lach :D.

Het is de vos uit mijn profiel zijn foto's uit 2009 dec net terug van beleren

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:31

listiglistje schreef:
unicorn_kiss schreef:

Als je goed leest in mijn eerdere posts zeg ik dat zelf ook, alles uitsluiten ;)
Maar ik zie dat vaak genoeg gebeuren met jonge paarden, vooral de moderne KWPN paarden die hoog in het bloed staan...

o sorry niet gezien
Klopt inderdaad wat je zegt

Mallootje

Re: Paard in verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:57

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn merrie. M'n omgeving zei ook "doorrijden, je hebt haar pas, ze probeert je uit". Ik heb haar toen toch laten onderzoeken en daaruit bleek dat ze een blokkade in de rug had, die waarschijnlijk gekomen was door een keertje vast te liggen op stal oid. Chiropractor is langsgeweest, heeft haar behandeld, en daarna liep ze meteen weer als een zonnetje! Heeft nooit meer gebokt .. Dus bij haar was het echt een uiting van pijn.

Zoals eerder is gezegd: Laten onderzoeken, en pas als je zeker bent dat het niet medisch is, dan pas even op je tanden bijten en doorrijden!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:11

JulieDR schreef:
Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn merrie. M'n omgeving zei ook "doorrijden, je hebt haar pas, ze probeert je uit". Ik heb haar toen toch laten onderzoeken en daaruit bleek dat ze een blokkade in de rug had, die waarschijnlijk gekomen was door een keertje vast te liggen op stal oid. Chiropractor is langsgeweest, heeft haar behandeld, en daarna liep ze meteen weer als een zonnetje! Heeft nooit meer gebokt .. Dus bij haar was het echt een uiting van pijn.

Zoals eerder is gezegd: Laten onderzoeken, en pas als je zeker bent dat het niet medisch is, dan pas even op je tanden bijten en doorrijden!

Mee eens :j

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:55

Citaat:
Is ze gevoelig onder het zadel na het rijden? Vertoont ze dit gedrag ook aan de longe?

Nee, ze is totaal niet gevoelig na het rijden en aan de longeer lijn vertoond ze ook geen afwijkend gedrag (ze doet altijd een beetje gek aan de longe, maar dat is al vanaf dag 1, en is verder ook niet hinderlijk, ze is dan gewoon vrolijk)

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:06

Ik ben beniuewd hoe het nu met jou en je paard gaat. En of de hengstigheid misschien een reden van verzet is geweest.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:15

ja ben ook wel benieuwd hoe het nu met je paardje gaat TS. Ben je er al achter wat de oorzaak is? Heb je er iemand naar laten kijken?

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:25

Hmm ze is de laatste weken heel braaf geweest (zowel bak als weiland) probleem was verholpen dacht ik, paar wedstrijdjes gereden 195 en 189-6(oeps). Maar sinds een paar dagen begint ze weer moeilijk te doen, deze keer laat ze me al amper opstappen en zodra ik zit dan doet ze weer normaal, pas als ik dan aan de galop ga beginnen, legt ze de oren in de nek, krijg ik een bok. Vervolgens probeer ik het opnieuw en dan doet ze het wel gewoon. Verder is ze dan super braaf. Het valt me wel op dat de meeste probleempjes die ik tegen kom steeds zijn bij het doorzitten...

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:58

Nina_love schreef:
Hmm ze is de laatste weken heel braaf geweest (zowel bak als weiland) probleem was verholpen dacht ik, paar wedstrijdjes gereden 195 en 189-6(oeps). Maar sinds een paar dagen begint ze weer moeilijk te doen, deze keer laat ze me al amper opstappen en zodra ik zit dan doet ze weer normaal, pas als ik dan aan de galop ga beginnen, legt ze de oren in de nek, krijg ik een bok. Vervolgens probeer ik het opnieuw en dan doet ze het wel gewoon. Verder is ze dan super braaf. Het valt me wel op dat de meeste probleempjes die ik tegen kom steeds zijn bij het doorzitten...

Dat heb ik ook gehad met mijn merrie! Als ik ging doorzitten ging ze staken! (lees; steigeren) vooral op de rechterhand. Mensen zeiden ook : Doorrijden die merrie! Ze is nog jong, je hebt haar pas ze is je aan het uitproberen. Heb haar toen toch ook helemaal na laten kijken en er zat inderdaad ook n blokkade. Die is verholpen en daarna met goede moed begonnen met rijden. Ze is natuurlijk niet zomaar vergeten dat ze met het steigeren heel wat had gewonnen door mijn angstigheid. Heb haar daarna nog meerder malen na laten kijken maar alles was 100% goed pas TOEN heb ik haar doorgepakt op het steigeren en nu loopt ze als een trein! En is ze heel braaf met het doorzitten! Dus ik zou toch zeggen: Laat het even nakijken als je dan voor 100% zeker weet dat er niks aan de hand is pak haar dan pas door...
Mensen met rugklachten hebben ook soms een goede dag en kunnen dan van alles en 2 dagen later zijn ze helemaal niks waard....

Succes iig!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:43

Vroeg me af hoe het nu gaat met je merrie??? :)

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 21:18

Dit probleem niet weer tegen gekomen, ze heeft nu alleen een beetje de lente in de bol en is echt te vrolijk.