Bitloos op het strand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: Bitloos op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:16

Eh ik zeg toch niet dat hij niet goed te controleren is? Als je eerdere berichten leest zie je juist van wel. Ben alleen nog nooit met hem naar het strand geweest hoe kan ik het dan weten daarom vraag ik toch adviezen.

Ik neem de eindbeslissing over tempo, gang. richting, enz. Maar ik het strand weet ik het níet zeker.
Dus het is of gewoon bitloos omdat hij dan gewoon ontspannender is, of ik doe een gewoon bitje eraan, absoluut niet die pelham. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:42

Ik snap het probleem van je stalgenoten niet zo eigenlijk.
Als jouw paard er vandoor zou gaan kun jij hem schijnbaar niet houden zonder bit en met bit wel. En dan neemt die zo gezegd alles mee. Als hun een bit in hebben kunnen hun toch hun paarden tegen houden dus nee sorry ik zie even de logica van je stalgenoten niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:50

NeverGiveUp schreef:
Eh ik zeg toch niet dat hij niet goed te controleren is? Als je eerdere berichten leest zie je juist van wel. Ben alleen nog nooit met hem naar het strand geweest hoe kan ik het dan weten daarom vraag ik toch adviezen.

Ik neem de eindbeslissing over tempo, gang. richting, enz. Maar ik het strand weet ik het níet zeker.
Dus het is of gewoon bitloos omdat hij dan gewoon ontspannender is, of ik doe een gewoon bitje eraan, absoluut niet die pelham. :)

Dit spreekt elkaar tegen. Maak je inschatting over wat wel en niet kan aan de voorzichtige kant. dat kan een bit betekenen of geheel niet meegaan.
Tigra_ schreef:
Ik snap het probleem van je stalgenoten niet zo eigenlijk.
Als jouw paard er vandoor zou gaan kun jij hem schijnbaar niet houden zonder bit en met bit wel. En dan neemt die zo gezegd alles mee. Als hun een bit in hebben kunnen hun toch hun paarden tegen houden dus nee sorry ik zie even de logica van je stalgenoten niet.

Ik wel, maar als ik in een groep rij heb ik liever ruiters bij me die hun paarden onder controle hebben. Dan kan ik zelf ontspannen van de rit genieten ipv problemen van een ander te moeten opvangen. Als ik op stap zou gaan met een combinatie die hulp nodig heeft dan is dat trainen en dat vraagt een heel andere instelling van de groep. Al wil ik die verantwoordelijkheid eigenlijk al niet eens hebben.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:51

@ tigra Zie ik wel vaker niet, waarom doen mensen zo overdreven?
Ze lijkt me erg onzeker dat ze altijd zo met controle bezig zijn. Laatst waren de paarden de open wei ingerend (ze staan nu alleen op de paddocks) nou ik vond het geweldig, die mensen waren helemaal in paniek, ooooh ze zijn op hol geslagen!
Die paarden hadden de dag van hun leven.

@ Tamary

Ja beetje wel he :o , haha, ik weet het gewoon niet zeker daarom. Misschien heeft iemand wel gewoon een kunststof bitje voor me te leen.
Ik ga wel echt mee trouwens. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:54

@tamary

En van wie moet je op een ander letten. Als ieder op z'n eigen paard let en z'n eigen paard onder controle houdt is er totaal niets aan de hand. Sommige kunnen gewoon van een mug een olifant maken. Bedoel lees eens goed wat er staat de logica zie ik er totaal niet in terug hoor!

Hun vinden dat ze met bit "moet". Omdat ze het paard dan wel kan houden mocht het er vandoor gaan.
Maar wat is het probleem als hun wel met bit rijden dan hoeven ze niet eens bang te zijn dat haar paard de rest mee neemt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 00:01

Dat vind ik dus het jammere, dat ze ervan maken dat ik onverantwoordelijk ben tegenover hun, als ze nog zeiden dat het gevaarlijk voor mijzelf is, maar nee IK breng iedereen in gevaar met mijn paard waar ik totaal geen controle over heb.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:07

Trek je niks aan van mensen die zeggen dat het NIET kan,
het kan zeker wel!
Ga gewoon lekker bitloos naar het strand, enne; genieten!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:20

idd zoals hier al is aangegeven, kijk naar jezelf.
De fout zit niet in bitloos en zeker ook niet in een bit, de fout zit hem in het wel of niet goed genoeg kunnen rijden, de graad van opleiding van zowel ruiter als paard, en of er fiesieke of mentale problemen zijn.
Ik merk wel op dat er veel bitloze ruiters zijn die eigenlijk rijtechnisch er nog niet aan toe zijn, om bitloos te rijden.
Het probleem is dus niet bit of geen bit, maar de kunde van de ruiter, en de opleidingsgraad van het paard.
Het paard zelf is hier zeker niet de fout.
Maar idd zoals ook "Tamary" al aangaf, ook jij hebt een verantwoordelijkheid, tegenover je paard maar ook tegenover de veiligheid en rust binnen de ganse groep.
Als de vorige ruiter met een Pelham reed en daar ook al moeilijkheden mee had, dan is het echt wel heel duidelijk dat je idd weinig kans zult hebben om jouw paardje onder controle te houden met een bitloos hoofdstel, ik vermoed dat je paard nog heel wat moet leren, eerst nageven, en uiteraard ook al de rest dan ook nog natuurlijk.

Elanor schreef:
De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik. Je moet gewoon heel eerlijk naar jezelf zijn: heb jij je paard als het puntje bij het paaltje komt onder controle met een bitloos hoofdstel? Alleen als het antwoord 'ja' is kun je verantwoord een strandrit maken met een bitloos hoofdstel, zo simpel is het. :)

Zeggen dat áls hij gaat, hij ook met een bit niet te houden is, is een drogreden: als je weet dat je je paard als het puntje bij het paaltje komt niet kunt houden, moet je helemaal niet buiten een omheining gaan rijden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 08:50

Dat laatste klopt denk ik niet, want ik denk dat die pelham alleen maar averechts werke, hij is gewoon hier buiten het rustigst zonder bit, en anders een normaal bit.

Ik weet zeker dat het zou kunnen, maar voor de zekerheid en voor de rust hier op stal :P ga ik toch maar kijken naar zo´n bitje. (weet iemand nou wat voor bit ik bedoel!)
Heeft Blade maar even pech :')

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:59

Onzin als een paard gaat dan gaat die en kan je trekken en sleuren wat je wilt maar ook met bit krijg je hem echt niet stil dan hoor.
Maar ik rijd mijn paard zo nu en dan ook bitloos en ben daarmee ook op grote groepen buitenritten geweest, heb hier geen enkel hinder van ondervonden.
mijn paard is vreselijk sterk dus met bit heb ik dan ook al weinig te zeggen maar met een ruk aan de teugels en een "ho" woord stond mevrouw eerder stil dan de andere paarden met een bit O:)
Ik denk dat het gewoon je eigen keuze is wat je wilt met of zonder bit, met beide zaken kan je paard een sprintje trekken en heb je niet zoveel te zeggen :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:01

Ik zou zeggen bespreek dit met jouw instructeur, die kent jouw paard en die kent ook jou en jouw rijkunsten.
Hou er gewoon wel rekening mee dat je het paardje nog niet zo heel lang hebt, en dus dat je zelf ook voor verrassingen kan komen te staan.
Je hoort me echt niet zeggen dat bitloos verkeerd is hoor, maar het is echt de kunde van de ruiter en de graad van opleiding van het paard.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:05

Citaat:
Maar iedereen vind het dus onverantwoord om zonder bit het strand op te gaan, want áls hij ervan doorgaat neemt hij alle paarden daarin mee, en heb ik totaal geen controle meer. (Ik zei toen dat als hij ervan doorgaat hij echt niet meer reageert op een bit, ze zij toen 'Echt wel.'
Toen zei ik dat ik erover zou denken..

Waarschijnlijk mensen die zelf nog nooit bitloos gereden hebben.
Jij kent je paard het beste!
En als ze gaan, dan gaan ze toch wel.. Ook met bit!

Overigens rijden wij veel met een groep van vaak 6 soms 8 mensen waarbij vrijwel iedereen bitloos rijd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:29

NeverGiveUp schreef:
Hahahah horsefan die is echt goed, dat ga ik tegen ze zeggen!
'hoezo zou ik alle paarden erin meenemen, jullie hebben toch gewoon allemaal een bit, dus jullie kunnen ze toch gewoon stopzetten?''

Nou als er spanning in zijn lichaam komt begint hij te kauwen, hard kauwen bedoel ik dan he, je hebt ook ontspannen kauwen dit is meer hysterisch.

Maar aan deze reacties heb ik wat, ben ik echt blij mee!
Op de grond ben ik druk bezig, heb grondwerk lessen.

Wat een lariekoek zeg dat dat gevaarlijk zou zijn. Ik rijd liever bitloos buiten dan met bit op mijn paard, heb meer controle zonder bit^^

De comeback van horsefan vind ik ook erg mooi ja :P

Mócht je paard te hard gaan en de rem even kwijt, gewoon op een volte zetten. Sluit je zo weer achteraan. Tenzij alle paarden jouw paard volgen op die volte natuurlijk :P

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:39

Tigra_ schreef:
@tamary

En van wie moet je op een ander letten. Als ieder op z'n eigen paard let en z'n eigen paard onder controle houdt is er totaal niets aan de hand. Sommige kunnen gewoon van een mug een olifant maken. Bedoel lees eens goed wat er staat de logica zie ik er totaal niet in terug hoor!
Hun vinden dat ze met bit "moet". Omdat ze het paard dan wel kan houden mocht het er vandoor gaan.
Maar wat is het probleem als hun wel met bit rijden dan hoeven ze niet eens bang te zijn dat haar paard de rest mee neemt.

Jullie zien hier misschien geen probleem, maar ik wel. Wij gaan heel veel buitenrijden en trekken met onze club. Ongelukken gebeuren wanneer iemand (daarvoor niet jijzelf) zijn paard niet voldoende onder controle heeft. Paarden beginnen elkaar in te halen, botsen op elkaar, gaan slaan naar elkaar en er ontstaat chaos.
Het allerbelangrijkste voor een fijne buitenrit zijn het respecteren van een aantal eenvoudige regeltjes :
1) iedereen blijft op zijn plaats. Inhalen is uit den boze.
2) iedereen houdt voldoende afstand.
3) andere mensen/ruiters/voertuigen passeer je in stap
4) iedereen past zijn tempo aan aan degene die leidt (cq voorop rijdt).

Ik ben de laatste om te beweren dat je een bit nodig hebt om een paard te stoppen, maar ik kan je wel zeggen dat, als er met ons één of ander pennykind meerijdt, die persé, omdat het sielugh is om een bit in te doen, bitloos wil meerijden, en dan compleet de controle kwijt is over haar paard, en daardoor de anderen in gevaar brengt, nu, met zo iemand heb ik geen medelijden en die zal ik eens goed haar haver geven. (en geloof me, we hebben dit al meegemaakt in de club).
Het feit dat je zelf niet zeker bent of het paard wel zal onder controle te houden zijn, zegt mij genoeg.
Ik reed mijn vorige paard ook bitloos. Geen enkel moment heb ik erover getwijfeld of ik hem wel in bedwang zou kunnen houden. Ik wist nl zeker dat de noodrem werkte.
Kent je paard de one rein stop ? Stopt hij op whoa ? Is het antwoord hierop "nee", blijf dan gewoon nog even lekker oefenen in de bak.
Bij ons in de club is er eens iemand haar knie aan gort gemept door een paard, wat haar eigen paard inhaalde omdat de berijdster de controle kwijt was. Bij het inhalen haalde het paard uit, en prijs ! Het is niet omdat je zelf je paard onder controle hebt, dat anderen je niet in gevaar kunnen brengen.
En met mensen die het zelf gaan zoeken, heb ik absoluut geen mededogen. Ik zit momenteel thuis met een dubbele open beenbreuk tgv een buitenrij-ongeval, dus ik weet waarover ik het heb. Het ongeluk zit al in een heel klein hoekje, en ik heb echt een probleem met mensen die onnodige risico's nemen.
Ik zeg je één ding : met ons zou je niet meegaan zonder bit het strand op. Jammer, maar helaas. Je bent er zelf al niet zeker van, dit zegt mij genoeg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:03

Pfff jeetje, dus puur omdat de ts er bij stilstaat dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren, en zich bewust is van de risico's die paardrijden meeneemt, heeft ze haar paard niet onder controle?
Dat vind ik nu dus echt achterlijk. Ik zie veel liever dit dan iemand die er klakkeloos vanuit gaat dat omdat er een scherp bit/heftige bitloos optoming inhangt, hij z'n paard wel zal houden.

TS, op wat voor systeem rijd je nu? Een kruislings systeem las ik ergenst? Hoe heftig werkt dit in?
Je zou eventueel voor een keertje een hackamore kunnen pakken. Zou ik niet snel aanraden, maar als hij gewend is om te crossen op het strand zoals jij zegt, zal hij dat daarmee wel laten. Wel een keertje mee oefenen, of het niet te heftig is.

Ook zijn er optomingen waarmee je bitloos kunt rijden, maar ook een bit eraan kunt klikken. Dan begin je met bit, en als je ziet dat het goed gaat klik je het bit er even af.

Maar het belangrijkste is, waar heb jij meer controle op? Want ik heb dus gewoon paarden gereden die met een neckrope om buiten beter stopten dan met bit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:08

Ik rijd zelf met een touwhalster. Misschien wat minder geschikt voor dressuur maar ideaal voor buitenritten.

Een touwhalster is heel licht, maar als er druk op komt kan het wel scherp inwerken. Je moet dus wel bewust met je teugelgebruik om kunnen gaan mocht je paard ervandoor willen gaan. Je mag een paard overigens nooit onbeheerd acherlaten met een touwhalster om. Het is sterk dus breekt niet als het paard vast zit/komt te zitten en het los wil trekken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:14

@Sassol: Daar reed ik eerst ook mee ja, met een stuiterend paard na lang stilstaan de sneeuw in was op die manier zeer goed te doen. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:24

Miss_Malfoy schreef:
Pfff jeetje, dus puur omdat de ts er bij stilstaat dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren, en zich bewust is van de risico's die paardrijden meeneemt, heeft ze haar paard niet onder controle?
Dat vind ik nu dus echt achterlijk. Ik zie veel liever dit dan iemand die er klakkeloos vanuit gaat dat omdat er een scherp bit/heftige bitloos optoming inhangt, hij z'n paard wel zal houden.

TS, op wat voor systeem rijd je nu? Een kruislings systeem las ik ergenst? Hoe heftig werkt dit in?
Je zou eventueel voor een keertje een hackamore kunnen pakken. Zou ik niet snel aanraden, maar als hij gewend is om te crossen op het strand zoals jij zegt, zal hij dat daarmee wel laten. Wel een keertje mee oefenen, of het niet te heftig is.

Ook zijn er optomingen waarmee je bitloos kunt rijden, maar ook een bit eraan kunt klikken. Dan begin je met bit, en als je ziet dat het goed gaat klik je het bit er even af.

Maar het belangrijkste is, waar heb jij meer controle op? Want ik heb dus gewoon paarden gereden die met een neckrope om buiten beter stopten dan met bit.

Dus het is wel OK om naar een scherpe bitloze optoming te grijpen ipv naar een bit ? Dit volg ik niet zo. De eerste die met een mechanische hackamore op één van mijn paarden klimt, die trek ik er persoonlijk weer vanaf. Daar heb ik dus problemen mee met die bitloosfreaks. Alles ik OK, als er maar geen bit inhangt >;)
Ik vind dat als TS er niet zeker van is dat ze haar paard wel onder controle zal kunnen houden, dat ze dan niet op het strand thuishoort. Niet met en niet zonder bit.

Zelf reed ik ook dikwijls met touwhalster, maar daarvoor is het heel belangrijk dat je paard de one rein stop beheerst. Bitloos rijden is één ding. Je erin verdiepen is iets anders.

Afbeelding
Zeg nu zelf : zit dit er een fijne optoming uit ? bitloos is het wel iig. Ik zou nog liever met een pelham rijden, dan met zoiets...

Of dit :

Afbeelding

Ik weet niet wat de persoon die dit uitvond in gedachten had, maar ik vind het niet direkt vriendelijker dan dit :

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:25

Er zijn verschillende soorten hacks. BV een bloemhack. Da's al heel wat anders.
Verder zou ik normaal ook zeggen hang er dan een trensje in, maar als ik lees dat paard daar alleen maar gekker van word is de ts daar niet mee geholpen.
En ook een hack werkt zo scherp in als je zelf wil. Dus in geval van nood kun je je paard flink op de rem trekken. Kun je met een trensje ook proberen, maar als het paard daar alleen tegen gaat vechten...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:30

Inderdaad het hangt er ook vanaf hóe bitloos. Als je het zelf niet zo vertrouwd kun je ook een kaptoom en een bitje in doen. Dan houd je de teugel aan het bit gewoon los en kun je die er altijd bijpakken mocht je hem nodig hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:53

Of rijd met een combi (bv van goedhard, die heeft ze). Deed mijn dochter ook met haar pony.
Ik bedoel dan zoiets :

Afbeelding

De bithangers krijg je erbij. Kun je starten met een trensje, gaat het goed, kun de de teugels overpikken op de sidepull. Of omgekeerd.

trouwens : een hackamore als noodrem vind ik ronduit wreed. :r In de springsport doen ze maar beroep op zoiets als niets anders helpt. Dat zegt genoeg. Ik ken iemand die zijn paard letterlijk heeft onderuit getrokken met zo'n ding. Dat heb ik nog niemand met een bit weten te doen.
En zo'n bloem heeft ook een hefboomwerking. Vind ik nu ook niet direkt zachter dan een trensje, wel zachter dan een klassieke hack, maar toch geen vriendelijke optoming.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:41

sevke schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dus het is wel OK om naar een scherpe bitloze optoming te grijpen ipv naar een bit ? Dit volg ik niet zo. De eerste die met een mechanische hackamore op één van mijn paarden klimt, die trek ik er persoonlijk weer vanaf. Daar heb ik dus problemen mee met die bitloosfreaks. Alles ik OK, als er maar geen bit inhangt >;)
Ik vind dat als TS er niet zeker van is dat ze haar paard wel onder controle zal kunnen houden, dat ze dan niet op het strand thuishoort. Niet met en niet zonder bit.

Zelf reed ik ook dikwijls met touwhalster, maar daarvoor is het heel belangrijk dat je paard de one rein stop beheerst. Bitloos rijden is één ding. Je erin verdiepen is iets anders.

Afbeelding
Zeg nu zelf : zit dit er een fijne optoming uit ? bitloos is het wel iig. Ik zou nog liever met een pelham rijden, dan met zoiets...

Of dit :

Afbeelding

Ik weet niet wat de persoon die dit uitvond in gedachten had, maar ik vind het niet direkt vriendelijker dan dit :

Afbeelding

beide hacks hangen hier al veels te laag ;)
Ikzelf rij ook met een hack op men koudbloed, kijk vnvd wel eens voor een foto
maar die hangt op de hoogte van een hoge neusriem, en is een met korte scharen, rij trouwens ook altijd met lange teugel en op zit, die hack is er enkel voor als paardlief eens denkt dat ze niet hoeft te luisteren ;)
en al hang je er een stuk ijzerdraad rond, een optoming is zo scherp als de ruiterhand!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:45

Ik reed midden door de woonwijk zonder een bit en heb nooit problemen gehad.
Als jij vertrouwen hebt in je paardje dat je hem goed onder de knie hebt zou ik het lekker doen zoals jij wilt :D
Ik zei altijd maar, als hij er vandoor wilt gaan, gaat hij toch wel met of zonder bit ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:47

Die hackamore vind ik ook zoiets raars. Yes geen ijzer meer in de mond! Laten we het ergens anders stoppen... Blijkbaar had de maker toch nog steeds het idee dat je je paard moet controleren met een optoming...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:10

amen Sassol ! Of zo'n ding nu laag hangt of hoog, ik kan je wel zeggen dat het nooit ofte nimmer nog maar in de buurt zou komen van één van mijn paarden.
Als het paard ervandoor wil gaan, kun je met een bit ook niet veel aanvangen, akkoord. Maar dan ligt er een probleem aan de basis, dat ik toch eerst opgelost zou willen zien vooraleer ik over het strand zou gaan rijden.