Zweepje of sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MMMB

Re: Zweepje of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:45

Zweepje,
Je geeft been,als íe dan niet voorwaartser gaat lopen dan zweepje.
Als jij dan opnieuw later been geeft zal hij,als het goed is,wél voorwaartser gaan lopen.

maaike1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:32

midgie schreef:
IK zou geen van beide pakken, zeker als het paard nog niet weet wat er van hem verwacht word, wat wil je dan met de zweep of sporen bereken?
Een traag en sloom jong paard heeft moeiete met zijn balans als je erop zit en moet zo getraind worden dat hij meer voorwaartser in zijn beweging kan gaan worden waardoor ook het tempo hoger word, maar dat heeft echt tijd nodig, je zegt zelf het dier is nog jong, dus neem de tijd, wees blij met wat je al bereikt hebt en werk aan een goeie basis,ga werken aan de zijgangen in stap zodat de achterhand/motor sterker gaat worden zodat hij actiever kan worden.

Ten eerste ben ik ook zeker heel tevreden met wat ik al bereikt heb!
Maar wil hem de hulpen "goed" aanleren, en dus voorkomen dat ik straks zit te schoppen.

Dus denk toch dat ik het met de meeste mensen hier eens ben, en een zweepje ga proberen.

maaike1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:34

Sassol schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een sloom jong paard gehoord. Wel eentje die over het algemeen lekkker energiek en vrolijk is, maar met rijden sloom.

Ik zou eerst eens uitzoeken waarom hij sloom is en de oorzaak weghalen. Niet leuk, inbalans, ergens last van?

Hij is in de omgang wel vrij allert, maar het is in het algemeen wel een ""sloompie"
Heb het iedee dat hij het rijden wel erg leuk vind, en dat hij ook snapt wat de bedoeling is.

Denk dat het een typisch geval is van "liever lui dan moe " ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:56

maaike1991 schreef:
Sassol schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een sloom jong paard gehoord. Wel eentje die over het algemeen lekkker energiek en vrolijk is, maar met rijden sloom.

Ik zou eerst eens uitzoeken waarom hij sloom is en de oorzaak weghalen. Niet leuk, inbalans, ergens last van?

Hij is in de omgang wel vrij allert, maar het is in het algemeen wel een ""sloompie"
Heb het iedee dat hij het rijden wel erg leuk vind, en dat hij ook snapt wat de bedoeling is.

Denk dat het een typisch geval is van "liever lui dan moe " ;)

Een left-brain introvert noemt Parelli dat. Toevallig erg gek op koekjes? Deze paarden moet je een reden geven om voor je te bewegen. Zo'n typische: what's in it for me? houding.

Niet te lang hetzelfde oefenen en voorwaartsheid belonen met stilstaan/stappen. (Als je even flinkt werkt voor mij mag je daarna weer stilstaan) Voorwaarts alleen nog even op rechte stukken vragen.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:10

Ik zou eerst eens een zweepje proberen, maar uiteindelijk moet je zelf zien waarop je paard het beste reageert.
Ik denk dat je met sporen wel de kans hebt om je paard na een tijd ongevoelig te maken.
Alhoewel ik zelf met sporen zijdt, omdat een zweep bij Murano juist het omgekeerde effect heeft,
maar ik voel wel dat hij nu zelfs op spoor niet echt meer direct reageert zoals het zou moeten.
x

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:28

Zeker geen sporen, niemand kan zijn benen honderd procent perfect stilhouden, dus met sporen zal je altijd 'per ongeluk' je paard 'aansporen', zeker als het paard onverwacht schrikt of zo. Met zweep kan je gewoon veel nauwkeuriger zijn en eerlijker! Maar vraag je eerst eens af waarom je paard niet voorwaarts is én zorg ervoor dat als je een zweep gaat gebruiken dat je dat dan wel op een hele correcte manier doet!!! Op de volgende website staat er een goede uitleg over:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... oesnt-work

Veel succes!!! En zoals mijn instructrice het zou zeggen, vooral VEEL PLEZIER!!!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:16

[quote="Tonidressuur"]Zeker geen sporen, niemand kan zijn benen honderd procent perfect stilhouden, dus met sporen zal je altijd 'per ongeluk' je paard 'aansporen', zeker als het paard onverwacht schrikt of zo. Met zweep kan je gewoon veel nauwkeuriger zijn en eerlijker! quote]

Ja idd. Met een zweepje weet je zelf wanneer je corrigeert, met sporen gebeurd het nog wel eens per ongeluk dat je je been net iets teveel eraan houdt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:20

Dat Parelli is wel Hokjes-duwen zeg, jeetje.

Motiveer je paard door het werk afwisselend te maken, dan zul je zien dat het beter gaat. En verder gewoon heel consequent blijven, actie van jou is reactie van je paard. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:22

Tonidressuur schreef:
Zeker geen sporen, niemand kan zijn benen honderd procent perfect stilhouden, dus met sporen zal je altijd 'per ongeluk' je paard 'aansporen', zeker als het paard onverwacht schrikt of zo. Met zweep kan je gewoon veel nauwkeuriger zijn en eerlijker! Maar vraag je eerst eens af waarom je paard niet voorwaarts is én zorg ervoor dat als je een zweep gaat gebruiken dat je dat dan wel op een hele correcte manier doet!!! Op de volgende website staat er een goede uitleg over:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... oesnt-work

Veel succes!!! En zoals mijn instructrice het zou zeggen, vooral VEEL PLEZIER!!!

Hahahaha.
Zou je dat willen? Een compleet stille beenligging?

Naar mijn mening absoluut niet iets wat je moet ambieren als ruiter zijnde, maar goed ieder zn ding natuurlijk. Net als een stille hand, dat moet je ook niet willen. Wel een rustige vriendelijke hand, maar stil; nee.

En als het goed is hoeft men de sporen niet per ongeluk te gebruiken, daar de spoor bij een gewone beenligging altijd iets van de buik afhangt.

Niet waar dus.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:54

Gewoon een zweepje. Die jonge beesten die net zadelmak zijn, zijn nog niet zo ver afgericht dat ze perfect op de hulpen reageren. Zou denk ik gewoon een zweepje erbij pakken. Reageert hij niet op 't been, dan gewoon even een tik. Legt 'ie vanzelf de associatie dat als 'ie niet reageert op een been, dat 'ie dan een tik krijgt.

Want mochten ze ineens opzij schieten, bokken of op hol gaan met je, dan heb je al gauw dat je sporen in z'n buik zitten en daar wordt de situatie niet beter op. :P

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:15

Een jong paard is in principe niet sloom... (her)kent hij wel de juiste beenhulpen?

Toscane2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:28

Metde zweep heb je meer Controle over wat je doet

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:57

Licht er een beetje aan of je stil zit met je benen tijdens het rijden.
Persoonlijk zou ik voor de spoor gaan, maar dan heb je eerder de kans dat je hem pijn kan doen.
In jou plaats zou ik het met een zweepje doen. Maar als de pony dan flipt, zou ik toch een spoortje doen.

maaike1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:01

Vajari schreef:
Een jong paard is in principe niet sloom... (her)kent hij wel de juiste beenhulpen?

Volgens mij snapt ie het wel, naar heeft ie
Niet zo veel zin...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:53

Zweeep :D

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:48

zweep

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:07

ik zou een zweep nemen,wanneer hij niet op je been reageert tik je hem bij je been, om je beenhulp te versterken.

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:01

goede dag,

Ik zou hem eerst beter willen leren kennen ,voordat je met een zweepje of sporen
gaat werken .
Graag hoor ik van je ,of je vooruit gaat!!!
Succes!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:03

zweepje, sporen moet je alleen gebruiken als je echt goed kunt paardrijden, benen stil kunt houden, en je moet weten hoe je er mee om moet gaan.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:06

ik rij met een klein spoortje op me 4jarige poown, want ze reageerde gewoon niet goed op me been enzo.. dus toen zei me instructiese ook dat het beter was als ik een klein spoortje erbij pakte, echter ga ik er voorzichtig mee om, en gebruik ik het niet om haar voorwaarts te maken, maar om haar goed aan het been te krijgen