met buitenrijden erg actief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitano

Re: met buitenrijden erg actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:34

ik vond het in het begin prettig om meer op mn stem te rijden, omdat mijn tinker op mn been ineens naar voren vloog, misschien een idee om eerst daarmee te beginnen in combinatie met een remmende hulp bijvoorbeeld? Dat hielp bij mijn tinker heel erg goed.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:40

Rijd je alleen of in een groepje als je naar buiten gaat? Dat kan namelijk erg schelen! Mijn paard is ook een beetje een rauwdouwer, vooral in groepen. Als ik alleen rijd of met één ander gaat het wel (af en toe een dribbel of erg voorwaards maar wel regelmatig) maar in een groep ohlala! Wat al eerder is genoemd, in een groep rijd ik met thiedeman (een beetje rembekrachtiging als het nodig is) want bij haar helpt terugzitten e.d. ook totaal niet. Meestal probeer ik het toch te vermijden die groepen. Mijn paard en ik hebben het dan lekkerder en dan komt er geen hulpteugel aan te pas. Af en toe moet ik wel met een groep mee (eerste rit op een nieuw paard of een jong paard voor de eerste keer buiten) want wat dat betreft als het mis gaat: ik ben er als eerste :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:55

Gewoon het paard leren, dus laten ondervinden dat rustig leuker is voor hem.
Dit klinkt mssn heel stom en net iets te simpel, maar paarden houden nu net van simpel, en ook van rust, kijk naar een paard dat je op de weide loslaat, sommige gaan echt wel even al bokkend en galoperend de weide even over en weer , en dan , tjaaaaa hoofd omlaag en rust.
Een paard kiest echt niet uit zichzelf om maar te lopen, dat lopen heeft een reden , zoek die reden, en je hebt de oplossing.
Eigenlijk moet je een beetje voor detective spelen als je een goede ruiter wil zijn, kleine signalen leren op te merken, en daar dan gepast op reageren.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:31

Ik gebruik bij eigenlijk al de paarden die ik heb gereden, een korte ophouding, wanneer ze tempo minderen, door opkropping of iets anders, ontspannen. Wanneer ik dit volhield (soms een uur lang) Gingen alle paarden mijn tempo aanhouden. Ook werkt het heel goed om goed te ontspannen en is wel even die teugels wat langer te maken.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:09

Mijn paard heeft dat ook wanneer ik een poos niet in het bos heb gereden. Wat goed helpt is veel om bomen laten lopen, of er af stappen en ze mag dan niet verder komen met haar hoofd dan mijn schouder. Doet ze dat wel dan maak ik een maai beweging met mijn arm, zodat ze gewaarschuwd wordt, hier en niet verder. Niet in mijn ruimte komen. Steeds onverwacht stoppen zodat ze de aandacht bij mij heeft. Niet naar het paard kijken, wat doet ze, maar vooruit. Wanneer je kijkt, geeft je eigenlijk de boodschap, waar moeten we naar toe?
Ze heeft respect voor me te tonen. Drammen heeft vlg. mij te maken, of met angst/onzekerheid of dat ze snel weer naar huis wil. Ik bepaal het tempo, niet mijn paard. Ik oefen dit dan zo'n 3 maal per week en klim er dan weer op. Vaak gaat het dan een stuk beter.