Hals 'inkorten'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FLIP123

Re: Hals 'inkorten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:30

Hallo,

Ik lees net dit topic. En inderdaad jou paard loopt te veel met haar gewicht op haar voorbenen.
Nu is dit natuurlijk heel moeilijk om uit te leggen om dit te veranderen. En wanneer je iets niet begrijpt leg ik het natuurlijk graag aan je uit, je kunt me altijd een pb sturen.

Ten eerste wat helpt absoluut niet.
- trekken aan de teugels of het hoofd om hoog willen tillen.
- het helpt ook niet om harder te gaan draven.

Zoals ik lees in de vorige reactie dat het paard niets meer wil. Zie ik het stukje protest bij jou paard. hij/zij wil niet. Maar waarom niet? Dit is iets wat je je bij alles moet afvragen.

Ik denk dat het bij jou paard kan zitten in:
- altijd al zo gelopen hebben, dus gewoonte
- daarom jou nieuwe hulpen niet begrijpt.

Maar hoe los je dit nu op?

Allereerst met heel heel veel geduld!!
En zelf proberen te voelen en achterhalen waarom het niet wil.

Maar dit is natuurlijk heel heel moeilijk.
Daarom is het volgens mij het beste om paardrijles te nemen met dit paard.
( dit zeg ik omdat, jou helpen niet kan zonder dat ik het paard echt onder het zadel heb zien lopen, en jou ook niet echt heb zien rijden) Het heeft namelijk te maken met het stukje van aanvoelen waarom je paard niet wil meewerken.

Ik wens je heel veel succes!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:40

FLIP123 schreef:
Hallo,

Ik lees net dit topic. En inderdaad jou paard loopt te veel met haar gewicht op haar voorbenen.
Nu is dit natuurlijk heel moeilijk om uit te leggen om dit te veranderen. En wanneer je iets niet begrijpt leg ik het natuurlijk graag aan je uit, je kunt me altijd een pb sturen.

Ten eerste wat helpt absoluut niet.
- trekken aan de teugels of het hoofd om hoog willen tillen.
- het helpt ook niet om harder te gaan draven.

Zoals ik lees in de vorige reactie dat het paard niets meer wil. Zie ik het stukje protest bij jou paard. hij/zij wil niet. Maar waarom niet? Dit is iets wat je je bij alles moet afvragen.

Ik denk dat het bij jou paard kan zitten in:
- altijd al zo gelopen hebben, dus gewoonte
- daarom jou nieuwe hulpen niet begrijpt.

Maar hoe los je dit nu op?

Allereerst met heel heel veel geduld!!
En zelf proberen te voelen en achterhalen waarom het niet wil.

Maar dit is natuurlijk heel heel moeilijk.
Daarom is het volgens mij het beste om paardrijles te nemen met dit paard.
( dit zeg ik omdat, jou helpen niet kan zonder dat ik het paard echt onder het zadel heb zien lopen, en jou ook niet echt heb zien rijden) Het heeft namelijk te maken met het stukje van aanvoelen waarom je paard niet wil meewerken.

Ik wens je heel veel succes!

Bedankt voor de tip! Ik zal oefenen oefenen oefenen met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel geduld:P

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:29

huh? ik snap je ff niet...[/quote]
Een paard is zo gebouwd, dat hij met een ruiter redelijk vlug op die voorhand komt
op de foto zie je, als je een denkbeeldige lijn maakt, dat de lijn oploopt van de schoft naar de kont toe, de kont staat dus iets omhoog
die lijn moet omgekeerd worden
zo dus:
http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... x=72&ty=54
(is een wat extreme galopfoto, maar hier zie je duidelijk dat de kont lager zit dan de schoft)

Goed, wat moet er gebeuren, die kont met lager komen, dwz dat het achterbeen meer moet onder het paard worden
als dat gebeurd dan gaat de schoft omhoog, en om dat te compenseren zal een paard zijn hals inkorten.
dus moet je beginnen vanachter, en eindigen met de voorkant (vandaar de term: van achter naar voor rijden, eerst de achterhand (de motor!) activeren zodat die ondertreedt, waardoor de voorkant vanzelf korter wordt)

Om dat te bereiken moet je beginnen met het paard aan de hulpen te zetten, dus been = vooruit, terugwerkende hulp = terug.eenmaal ze lekker aan het been staan, kun je het paard meer op de achterhand zetten (dus actieve overgangen vooruit en terug rijden, veel cirkelwerk, zowel groot als klein), als het paard dan ontspant en actief loopt, kun je beginnen werken aan de lossigheid vanvoor

Echter, waarom zegt iedereen hier: neem les
je kunt overgangen rijden, maar dat ze eigenlijk niet goed uitgevoerd worden, vanachter mijn schermpje in belgie kan ik dat niet zien, en de andere bokkers ook niet.
Als jij als ruiter zelf niet weet hoe een goede overgang aanvoelt, kun je de goede en de slechte ook nog niet onderscheiden
dus is het handig als je iemand vanop de grond hebt die jouw kan zeggen; ja, nu is het goed, of nu is het slecht, en zodoende zal jij ze ook leren herkennen.
Wij kunnen theorie geven (overgangen en voltes rijden!) maar kunnen niet zien of je die in de praktijk goed uitvoert ;)[/quote]

AMEN! _/-\o_

lifeofmarit

Re: Hals 'inkorten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:32

ikleesevenmee

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:33

lifeofmarit schreef:
ikleesevenmee

ok!