Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Re: Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:38

Jouw verhaal lijkt extreem veel op het verhaal betreft mijn vz paardje. Die is ook diverse malen spierbevangen geweest. Zijn bouw klopt niet helemaal, flink overbouwd, rare voorhoeven, rare achterbenen.

Met hem zijn we ook al jaren aan het tobben en hij is extreem sterk met rijden. We rijden hem bitloos (altijd al), maar het laatste jaar heeft hij meer stil gestaan, dan dat we er op zaten. Zijn nu weer een paar maanden aan het proberen en er is een Belgische osteopaat Stefan Alen geweest. Daarnaast vanalles en nog wat na laten kijken en uitgeprobeerd. Hij heeft onwijs veel moeite met bochten maken.

En ik zeg wel EXTREEM STERK, maar eigenlijk is het waarschijnlijk een houding die het paard niet kan maken, dus 'sterk' wil ik het niet noemen, maar hij kan het gewoon niet, hij kan niet nageeflijk lopen. In galop lijken zijn achterbenen wel van een konijn en het lijkt net of hij op eieren loopt/waggelt. Heb je dat bij jouw paard ook? Volgens Stefan Alen zit er iets in zijn rug niet goed, dat heeft hij een paar mnd terug weer goed gezet. We willen hem binnenkort weer eens laten komen, want eigenlijk is er geen verbetering...

Ik ben benieuwd naar de filmpjes.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:39

Je zou de filmpjes met je verhaal eens kunnen mailen naar kliniek de Bosdreef in Belgie. Ik heb daar hele goede ervaringen en ze kijken verder dan standaard problemen. Ze denken echt met je mee. Niet geschoten is altijd mis.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:56

Filmpjes zijn upgeload. Jammergenoeg niet heel duidelijk. En iets van te ver. Je ziet bijvoorbeeld niet dat ze constant die druk terug wil gaan opzoeken. De houding die ze loopt aan de longe is voor haar gemakkelijk. Zeer lang en op de voorhand. Ook zijn er van deze x geen extreme trekpartijen te zien. Is jammer voor de lezer maar goed voor mij en mijn paard.
Deze houding kun je onder het zadel vragen in stap. Morgen zal ik het even filmen.

http://www.youtube.com/user/SunsetBD#p/ ... vZYYTVEXwY
http://www.youtube.com/user/SunsetBD#p/ ... Sz-ITuQUjo
http://www.youtube.com/user/SunsetBD#p/ ... rC9xTuVsZk

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:34

Ik neem aan dat je onder het zadel veel (schijn)overgangen rijdt? Om haar wat van je hand af te krijgen kun je ook veel vierkanten/rechthoeken proberen ipv voltes. Maar ik denk dat je dat allemaal wel doet. Je schrijft dat je niet lang genoeg draaft om tempowisselingen te rijden maar op 1 lange zijde kun je zeker 4 keer schakelen. Wat ik ook vaak doe is draven en dan afwenden op de lange zijde, in stap overgaan en dan weer wegrijden. Vooral ook alles op de binnenhoefslag rijden zodat ze niet ook nog eens aan de kant kan gaan kleven, ze zoekt duidelijk graag steun van iets :D

De filmpjes laten denk ik niet helemaal zien wat jij bedoelt maar af en toe krijg je wel het idee dat ze zo op haar neus gaat vallen. Die bijzetjes, ookal zitten ze vrij los, geven haar wel de kans om ergens in te gaan hangen. Dat kun je met dubbel longe werk veel meer zelf in de hand houden dus die touwtjes lijken mij bij haar niet ideaal. Doordat ze er in kan gaan hangen loopt ze op de touwtjes ipv op haar eigen benen.

Ik wacht nog even de filmpjes van het rijden af, wel vervelend dat je (nog) niet lekker met haar kunt werken want het is een hartstikke leuk dier. :j

Wel logisch dat ze met iemand erop moeite heeft met instappen want ze mist natuurlijk nog veel aan balans.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:49

Eerst lichamelijke problemen uitsluiten.
Daarna overnieuw beginnen, paard in training zetten bij iemand die met heel veel geduld en een zachte hand haar leert het bit te accepteren, wellicht ook een ander (zachter) bitje gebruiken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:03

Filmpjes gezien, maar zoals je zelf al zei, geven ze niet echt een duidelijk beeld, over wat jij schrijft. Ben benieuwd of je er een paar kunt laten maken, als je er zelf op zit. Dit is niet echt te vergelijken met mijn vz paard, die van jou loopt een stuk makkelijker/buigzamer. Maar misschien dat jouw paard een lichte versie er van heeft. Misschien kun je ook eens Stefan Alen uit Belgie laten komen? (osteopaat)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 08:37

maikeltje schreef:
Ik neem aan dat je onder het zadel veel (schijn)overgangen rijdt? Om haar wat van je hand af te krijgen kun je ook veel vierkanten/rechthoeken proberen ipv voltes. Maar ik denk dat je dat allemaal wel doet. Je schrijft dat je niet lang genoeg draaft om tempowisselingen te rijden maar op 1 lange zijde kun je zeker 4 keer schakelen. Wat ik ook vaak doe is draven en dan afwenden op de lange zijde, in stap overgaan en dan weer wegrijden. Vooral ook alles op de binnenhoefslag rijden zodat ze niet ook nog eens aan de kant kan gaan kleven, ze zoekt duidelijk graag steun van iets :D

De filmpjes laten denk ik niet helemaal zien wat jij bedoelt maar af en toe krijg je wel het idee dat ze zo op haar neus gaat vallen. Die bijzetjes, ookal zitten ze vrij los, geven haar wel de kans om ergens in te gaan hangen. Dat kun je met dubbel longe werk veel meer zelf in de hand houden dus die touwtjes lijken mij bij haar niet ideaal. Doordat ze er in kan gaan hangen loopt ze op de touwtjes ipv op haar eigen benen.

Ik wacht nog even de filmpjes van het rijden af, wel vervelend dat je (nog) niet lekker met haar kunt werken want het is een hartstikke leuk dier. :j

Wel logisch dat ze met iemand erop moeite heeft met instappen want ze mist natuurlijk nog veel aan balans.

Zal eens proberen vandaag vierkanten te maken, en toch proberen wat meer te schakelen. Maar rechte stukken zijn juist zo moeilijk, ze is enkel nagevelijk als ze over haar schouder mag wegvallen. Anders trekt ze haar hoofd gewoon naar boven.

Neen je kunt de bijzettouwtjes niet zien op de filmpjes, je kunt niet goed zien hoeveel druk ze neemt. Bv in draf neemt ze geen druk. Ze kan er niet op gaan hangen ze zijn te lang. Ze kan er net niet aan eigenlijk. In galop drukt ze er net tegenaan.
En indd soms is het net alsof ze bijna op haar neus zal vallen en een koprol gaat doen. En dat is het probleem. Ik ben constant aan het schakelen maar toch blijft ze een duikboot. En onder het zadel is deze houding echt wel te laag. Teugels zijn zelfs te kort om vast te houden al ze in die houding loopt. En als ze haar voet zou miszetten dan zou ze echt een koprol maken met iemand op haar rug. Dus voor haar zou een houding tot kniehoogte al veel beter zijn. En dan gaan schakelen. Maar ze laat deze houding niet toe. Ofwel gaat de dan extreem gaan hangen of smijt ze haar hoofd in de lucht en heb je al helemaal niets te zeggen.

Ook geeft ze nooit echt na. Als ze even nageeft schud ze altijd even met haar hoofd om er dan weer net tegenaan te lopen.

Met dubbele longe 'vroeger' was ze ook een duikboot. Maakte je haar korter met je teugels dan ging het wel maar hangde ze liet je ze dan plots los was ze weer een duikboot. Maar sinds dien heeft ze wel al iets meer balans, zal dat even opnieuw proberen.

Anneliesdj: Er zijn 2 verschillende dierenartsen bijgeweest voor andere problemen. Heb het probleem aan hun ook verteld maar die vonden niets abnormaals aan het paard en staken het op jong zijn en onervaren zijn.
Fysio heeft rechts blokkade gevonden, is opgelost. Bij check-up was hij ook weggebleven. Ze was toen links iets vaster dan rechts zei ze. Maar blijkbaar is dit niet ongewoon.
Heb ook al zitten denken dat we ze van de zomer bij de hengstenboer doen en dan na het veulen overnieuw beginnen. Maar dat is niet de reden waarvoor ik haar heb gekocht. Wil zo graag er mee gaan rijden.
Qua bit zit er momenteel een dubbelgebroken trensje in van middelmatige dikte. Werd ze bij vorige eigenaar ook op gereden en liep ze goed op voor spierbevangenheid.
Wel kan ze niet kauwen met bit in. Geef je haar een snoepje met haar bit in dan speelt ze wat met het snoepje en dan stopt ze. Snoepje op zou je dan denken. Dus neusriem toe, hup rijden of longeren. Maar als je achteraf dan bit er uit haalt zit het snoepje er nog steeds in. Beetje soppig maar voor de recht ongehavend.
Zal eens vragen aan een vriendin om een kunstofbitje te mogen gebruiken.

Coentjuh: Paardje kon voor spierbevangenheid wel normaal nagevelijk zijn.
Als mijn fysio nu momenteel er niet uitkomt samen met dierarts dan zal ik eens kijken om Stefaan Alen te laten komen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:48

Als jij niet trekt kan het paard ook niet trekken en moet ze terug leren op haar eigen benen te lopen... klinkt te simpel, maar het werkt wel, ik heb zelf ook een extreem sterk paard gehad, tenminste, daar was ik én alle instructeurs en ruiters in mijn buurt van overtuigd, tot ik mijn instructrice tegenkwam. En die stelde een hele andere aanpak voor. Laat los, gebruik je benen, trek het je niet aan dat ze naar binnenvalt, of wegloopt, of wat dan ook, laat los... De eerste paar weken voelt dat aan als een complete ramp en kan je ook het beste alleen in een piste rijden. Maar het doet wonderen, nu kan ik mijn paard op een pinkje rijden. Er staat ook wat uitleg, zeer beperkt op een site, als je interesse hebt ga je maar eens kijken:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... it-trekken

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... aard-trekt

Mijn instructrice wijst er ook altijd op dat je een paard niet kan 'loswerken' via de mond, je kan een paard enkel loswerken door de juiste trainingsmethodes toe te passen waardoor ze sterker en uitgebalanceerd worden in hun lichaam, flexibeler worden én op hun eigen benen leren lopen. En die training bestaat uit bepaalde oefeningen, overgangen, figuren, combinaties... Ook ben ik zeker dat ze je zou afraden er een bijzetteugel aan te hangen, paarden leren daardoor enkel nog meer te gaan hangen. Het wordt tijd dat jou paard leert op zijn eigen benen te lopen denk ik! Veel succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:07

IK heb ook de filmpjes bekeken en zou ook zeker de bijzet eraf halen en zeker ook niet longeren met bit in als een paard daar zo op gaat hangen,
Je zegt eerder dat je verstand hebt van het rechtrichten dat zie ik in alle 3 de filmpjes niet terug komen, ook met longeren kun je daar juist mee bezig zijn, het paard loopt erg op de voorhand en die krijg je er op deze manier van longeren niet eraf, je ophoudingen kunnen op die afstand ook niet doorkomen, dus ja hoe wil je je paard dan leren dat hij in balans gaat lopen, dus meer naar de achterhand,
Denk toch dat je les neemt en idd zoals hierboven gezegd het paard leren op eigen benen te lopen, en beseffen dat hulpteugels gepakt worden waar de ruiter zijn kunde ophoud, een echt goeie instructrice zou je ook geen bijzet aanraden , die zou jou helpen hoe je een paard zelf kan trainen

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:22

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang is het geleden dat ze spierbevangen was? En hoe lang daarna ben je haar weer gaan longeren? Ik krijg een beetje het idee dat het voor haar te snel was (nog veel pijn in haar spieren), als ze niet eens kon draven aan de longe destijds....

Als ze bij het longeren in de bijzet hangt zou ik die er echt af laten, anders blijft ze daar steun aan vinden ipv op haar eigen benen te lopen. Hoe loopt ze eigenlijk als ze 'in vrijheid' loopt? Dus in weide/bak, of in (longeer)bak als je haar laat lopen (optoming, longeerlijn etc)?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:35

ChocoBesnier schreef:
Coentjuh: Paardje kon voor spierbevangenheid wel normaal nagevelijk zijn.
Als mijn fysio nu momenteel er niet uitkomt samen met dierarts dan zal ik eens kijken om Stefaan Alen te laten komen.

Ja dat moet je eens proberen. Ik durf ook nog niet te zeggen dat het werkt hoor, daarom wil ik hem nog een keertje naar Thorin laten kijken, want die loopt nog steeds niet goed en is idd niet nageeflijk te rijden en zou ook extreem gaan hangen in bijzetteugels. Ik denk dat ze ongeveer wel een beetje hetzelfde probleem hebben, alleen lijkt die van jou nog wel een klein beetje buigzaam, maar die van mij dus totaal niet. Idd ook veel spierbevangengeweest en heeft daar echt te tijd voor gehad om te herstellen. Heeft jouw paard ook dikke/opgezette schouders? En een soort kuiltje in zijn/haar schoft? Thorin is ook erg overbouwd..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:04

Ik zie op de longeerfilmpjes niet echt een sterk paard maar valt ook niet heel veel van te zien natuurlijk.
Je hebt wel een supernetjes opgevoed paardje zeg!

Wat al gezegd is; als jij je niet sterk maakt kan je paard dat ook niet, hij moet toch ergens aan gaan trekken.
Dus het is een kwestie van loslaten en heel voorzichtig de druk wat opbouwen en vragen het paard na te geven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:29

Ik moest vanochtend, tijdens het rijden van mijn eigen merrie, nog aan je denken. Want wat ik op het moment doe is rechtsom in draf op het verkeerde been licht rijden. Die van mij is ook nog niet recht en wanneer ik rechtsom op het goede been licht rijdt dan lijkt het of ze me helemaal naar binnen gooit. Ik kan dan ook geen normale volte rijden of normale bocht doorrijden, het lijkt dan voor mijn gevoel of we plat door de bocht gaan. Ik rij dus bewust op het verkeerde been licht en dan gaat het wel goed en kan ik ook netjes mijn binnenbeen eraan houden rechtsom. Anders maakt ze zich aan die kant te hol waardoor ik er met mijn been niet meer aan kan blijven aan de binnenkant.

En jij schreef dat je paard ook nog wat scheef is, misschien moet je op de kant waar ze extreem naar binnen buigt eens proberen hoe het gaat wanneer je op het verkeerde been licht rijdt. Bij mij werkt dat goed, ik blijf op die manier wel recht boven mijn paard en ze loopt dan zelf ook rechter.

Die van mij kon ook linksom niet in de goede galop aanspringen (nou ja het was meer in galop vallen eigenlijk) en nu kan ze dat wel. Het is echt een kwestie van balans en meer kracht in die achterhand. Zo'n twee maanden geleden kon ik nog niet eens denken aan galop onder het zadel maar nu doet ze het netjes. Ik deed dan ook alleen maar stap en draf onder het zadel en de galop heb ik eerst aan de dubbellonge met haar gedaan. Maar goed, ik heb sowieso eerst een half jaar alleen maar kunnen longeren. Zij was zo scheef en had zo'n hoge spierspanning dat je alleen maar extreme explosies kreeg met 4 benen de lucht in als je erop ging zitten. En ze kondigde dat niet van tevoren aan door spanning op te bouwen, ze explodeerde zonder aanwijzing en als ze dan "klaar" was dan liep ze door alsof er niks aan de hand was. Dit werd op een gegeven moment echt gevaarlijk en toen heb ik haar naar de Bosdreef in Moerbeke gebracht waar ze haar binnenste buiten hebben gekeerd om er zeker van te zijn dat ze geen wervel/beenprobleem had. Ze is daar compleet door de scintigrafie geweest en daar kwamen wel een paar plekjes uit die leken op ontstekingshaarden, maar geen kissing-spines of andere vervelende dingen in de wervels.

Ze heeft toen meso-therapie gehad om haar te helpen ontspannen. Dan gaan ze met een heleboel kleine soort acupuntuurnaaldjes de zenuwuiteindjes aan beide zijden langs de wervelkolom verdoven. Dit om er zeker van te zijn dat ze geen pijn zou hebben met het opbouwen van het werk. Verder had ze een extreme vorm van singeldwang. Dit hebben we opgelost door haar wekenlang met een dekensingel om buiten te laten staan. De singeldwang is er helemaal uit en die dekensingel hoeft nu niet meer om. Maar het opbouwen heb ik eerst een half jaar van op de grond gedaan, aan de longe dus. En mbv die mesotherapie durfde ze haar lijf beter te gaan gebruiken en durfde ze los te laten. Die meso werkt zo'n 6 tot 8 weken en gelukkig was dat lang genoeg om het tussen haar oren weer goed te krijgen. Ik rij nu sinds een maand of 2 weer intensief en ze gaat nu echt met sprongen vooruit. Ze krijgt lekker de tijd om haar spieren op te bouwen en we zijn in twee maanden tijd met rijden al van het lopen op de voorhand naar horizontaal evenwicht gegaan en dat begin ik nu te merken. Met name met het aanspringen in galop en dan ook in de goede galop. Ik rij dus nu veel overgangen en schijnovergangen om haar sterker te maken en dus ook veel vierkantjes en rechthoeken ipv voltes en slangenvoltes.

Maar ieder paard is weer anders maar misschien kun je er iets mee. Dat lichtrijden op het verkeerde been wilde ik je nog even meegeven. Misschien werkt dat bij jouw paard ook aan de kant waar ze zich overmatig hol maakt en weg valt over de buitenschouder. Dat deed mijn merrie ook heel erg namelijk.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:13

Muizenissen schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang is het geleden dat ze spierbevangen was? En hoe lang daarna ben je haar weer gaan longeren? Ik krijg een beetje het idee dat het voor haar te snel was (nog veel pijn in haar spieren), als ze niet eens kon draven aan de longe destijds....

Als ze bij het longeren in de bijzet hangt zou ik die er echt af laten, anders blijft ze daar steun aan vinden ipv op haar eigen benen te lopen. Hoe loopt ze eigenlijk als ze 'in vrijheid' loopt? Dus in weide/bak, of in (longeer)bak als je haar laat lopen (optoming, longeerlijn etc)?

Ze is spierbevangen geraakt midden december. We hebben 2 weken enkel 5 a 10 min gestapt. Daarna rustig opgebouwd 5 min aan de longe, iets langer dan 5min, 10min,...,20min,..
Was wel wat lastig want paard wilde enkel maar galopperen en bokken. Dierenarts is er bij geweest voor we begonnen zijn met opbouwen om te kijken als ze nog last had.

Verder hoor ik ook ervaringen uit de rensport dat je een paard dat spierbevangen is geweest zeker niet mag stilzetten. De dag zelf wel en niet meer uit stal halen.
Maar de dag erop halen ze ze er terug uit en doen ze licht longewerk met die paarden. En daar hebben ze zeer veel gevallen van spierbevangenheid. De persoon uit de rensport denk dan ook dat de rust juist te lang was.

Bijzet op filmpje kan ze net niet gaan hangen. Daarvoor zijn ze te lang. Indien ze korter zouden zijn zou ze dat zeker wel doen. Ze protesteerd er soms in echt naar boven toe haar hoofd erin snakken. Meerdere malen na elkaar.
Moet van fysio ook met bijzet werken, omdat paard moet leren over haar rug werken. Ze raadde mij een gogue aan. Dat ging eerst goed, wel duikbootachtig maar liet er mooi los op. Maar na 2x had ze gevonden hoe ze er naar boven in kon gaan in trekken.
Los is ze evenzeer een duikboot afgelost met momenten sterrekijker. Dus helemaal naar beneden, en helemaal naar boven, en weer heeeeleemaal naar beneden.

Maikeltje: Amaai je hebt ook al een hele weg afgelegt. En nog een te gaan ook :(:)
Zal eens kijken als dat lichtrijden op het verkeerde been helpt. Want paard is nog meer dan een beetje scheef hoor...

Anneliesdj: Ja ze luisterd heel erg goed :j , zodanig veel gelongeerd de laatste tijd dat ze dat al zeer goed onder de knie heeft haha.
Ze zou blijven trekken tot ze in de houding loopt dat zij zelf wil. Dus ofwel duikboot ofwel sterrekijker. Dus ik blijf gewoon zitten. Trek niet terug maar geef ook niet mee. En wacht tot ze stopt met trekken en geef dan na. Als dat nu in een hoge halshouding is of een lage of te diep, als ze los laat ik ook.

Coentjuh: Paard heeft geen opgezette schouders en heeft geen kuiltje in haar schoft. Ook niet overbouwd. Maakt het ook niet makkelijk voor je paardje.
Mijn ander paard heeft wel een kuiltje in haar schouder maar dacht dat dit een kuiltje ontstaan is door haar hoef die ertegen gedrukt heeft in de baarmoeder. Of is het niet zo'n kuiltje dat je bedoelt?

Midgie: Zou je graag wel eens in 1 keer (gelijk met welk hulpmiddel of zonder) haar van haar voorhand afhalen. Of zelfs in 1 week. Op een ontspannen manier!
Ze is 4, ze is nog scheef, ze moet opnieuw beginnen. Het zou eerder wonderbaarlijk zijn al ze van voor naar achter denkt en een mooie oprichting vertoond. Dat zou pas onnatuurlijk zijn.
Ik zie mijn manier van rechtrichten eigenlijk wel terugkomen en ophoudingen komen wel door aan de longe, eens terugkijken zou ik zeggen.
Zou dit eigenlijk willen verduidelijken met wat ik hiermee bedoel, maar zou dan een andere manier van werken afkraken en dat is hier niet de bedoeling.
Ik respecteer u manier van werken met paarden dus heb het respect en doe hetzelfde zou ik zeggen.

Heb ook een mail gestuurd naar een happy athlete die dicht aan de begische grens woont. Wel nog even kilometervergoeding berekenen...

Verder heb ik besloten de filmpjes onder het zadel in pb door te sturen naar de mensen die ik de indruk van krijg dat ze meedenken met mij. Of mensen die soortgelijke situatie bevinden.
Indien ik iemand vergeet. Of nieuwe geinteresseerden kunnen me altijd pb'en en dan zend ik filmpje alsnog door
.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:46

Tonidressuur schreef:
Als jij niet trekt kan het paard ook niet trekken en moet ze terug leren op haar eigen benen te lopen... klinkt te simpel, maar het werkt wel, ik heb zelf ook een extreem sterk paard gehad, tenminste, daar was ik én alle instructeurs en ruiters in mijn buurt van overtuigd, tot ik mijn instructrice tegenkwam. En die stelde een hele andere aanpak voor. Laat los, gebruik je benen, trek het je niet aan dat ze naar binnenvalt, of wegloopt, of wat dan ook, laat los... De eerste paar weken voelt dat aan als een complete ramp en kan je ook het beste alleen in een piste rijden. Maar het doet wonderen, nu kan ik mijn paard op een pinkje rijden. Er staat ook wat uitleg, zeer beperkt op een site, als je interesse hebt ga je maar eens kijken:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... it-trekken

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... aard-trekt

Mijn instructrice wijst er ook altijd op dat je een paard niet kan 'loswerken' via de mond, je kan een paard enkel loswerken door de juiste trainingsmethodes toe te passen waardoor ze sterker en uitgebalanceerd worden in hun lichaam, flexibeler worden én op hun eigen benen leren lopen. En die training bestaat uit bepaalde oefeningen, overgangen, figuren, combinaties... Ook ben ik zeker dat ze je zou afraden er een bijzetteugel aan te hangen, paarden leren daardoor enkel nog meer te gaan hangen. Het wordt tijd dat jou paard leert op zijn eigen benen te lopen denk ik! Veel succes

Dit was het eerste wat in mij opkwam, laat los! Paard rondrijden, nagevelijk rijden enz enz, is niet altijd het belangrijkst. Ik heb het idee dat dit paard eerst weer vertrouwd moet raken in het bewegen. Het paard heeft natuurlijk verschrikkelijk veel pijn gehad toen het spierbevangen was, nu moet het weer aan het werk en moet het zijn spieren weer gaan gebruiken. De spieren die dit paard heeft gebruikt hij al verkeerd (lees, op de voorhand lopen, onderhals sterk maken etc) misschien voelt ze haar spieren behoorlijk als je haar vraagt in een andere houding te gaan lopen waardoor ze zich sterk maakt?
Vergeet niet dat een paard zijn eigen balans en zijn eigen houding heeft, mensen belasten een paard waardoor het zijn spieren anders moet gaan gebruiken en zijn evenwicht moet hervinden en ze vragen een paard in een andere houding te gaan lopen. Tel die dingen eens bij elkaar op?
Net zo belangrijk, bouw het rustig op. Al doet ze het stappen alleen maar goed, stop dan. Ga niet meer vragen met de grote kans dat het weer te veel wordt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:01

Nono: We hebben eerst haar met lang teugeltje gereden. Omdat ze eigenlijk compleet totaal niet meer op je been reageerde. Gewoon vooruit. schakelen, naar rechts naar links. Slangevolte's evenwicht laten zoeken. Probleem werd toen eigenlijk maar erger. Hoofd zeer hoog houden of duikboot voor diepste zee spelen. Profruiter ermee laten rijden en hij zei dat ze juist begrenzing nodig heeft. Niet trekken, begrenzen. En loslaten op tijd en stond. Is allemaal niet gemakkelijk natuurlijk. En inderdaad als stap goed is is stap goed. Goed is goed. Liever 1 goede stap dan. Slechte draf en rampzalige galop er nog bij. Profruiter komt soms ook niet verder dan stap.
Kan me wel vinden in je uitleg waarom. Maar hoe terug opbouwen?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:12

Ik denk niet dat Tonidressuur en NoNo bedoelen dat je haar met een lang teugeltje moet rijden, maar met normaal teugelcontact en dan eigenlijk zonder ook maar iets van haar te vragen. Ik kan me overigens heel goed vinden in wat Tonidressuur zegt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:15

Heb je dit paard wel eens aan de lange lijnen gezet?
Het klinkt dat het te maken heeft met loslaten van spierspanning.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:37

ChocoBesnier schreef:
Nono: We hebben eerst haar met lang teugeltje gereden. Omdat ze eigenlijk compleet totaal niet meer op je been reageerde. Gewoon vooruit. schakelen, naar rechts naar links. Slangevolte's evenwicht laten zoeken. Probleem werd toen eigenlijk maar erger. Hoofd zeer hoog houden of duikboot voor diepste zee spelen. Profruiter ermee laten rijden en hij zei dat ze juist begrenzing nodig heeft. Niet trekken, begrenzen. En loslaten op tijd en stond. Is allemaal niet gemakkelijk natuurlijk. En inderdaad als stap goed is is stap goed. Goed is goed. Liever 1 goede stap dan. Slechte draf en rampzalige galop er nog bij. Profruiter komt soms ook niet verder dan stap.
Kan me wel vinden in je uitleg waarom. Maar hoe terug opbouwen?

Ik zou haar juist geen voltes laten lopen, eerst maar als een net beleerd paard gaan rijden. Over de hoefslag, soms wat binnenhoefslag, wat van handveranderen, maar zeker geen ingewikkelde buigingen want daar is dit paard (zijn spieren) niet aan toe. Als de stap goed is en goed blijft gaan (je paard voelt goed) dan kan je eens aan een drafje gaan denken. ALs je paard niet in zijn ontspanning zit, kan je het hem alleen maar moeilijker gaan maken door meer van hem te gaan vragen. Als je dan meer gaat vragen krijg je inderdaad meer problemen. Ontspanning, werk vanuit de ontspanning. Stap haar lekker los aan een lange teugel, ja de waslijntjes bedoel ik ;) rij haar op je zit, want dat is de basis van paardrijden. Stuur met je heupen, je gewicht, je knieen. Net alsof je zonder handen fietst. Kijk waar ja naartoe gaat, gebruik geen teugels, misschien een teugeltje om even te helpen, verder niet. Gaat dit goed, dan kan je voltes gaan vragen. Misschien gaat het wel heel ontspannen en kan je het zelfde in draf proberen. Zodra je merkt dat er spanning komt doe je een stapje terug. Zet je paard stil om even de aandacht op iets anders te zetten en ga weer verder als ze ontspannen is. Je geeft zelf al aan dat het niet met zijn neus op kniehoogte wil lopen. Als je een paard op die hoogte wil instellen MOET het over zijn rug gaan lopen, als hij zijn spieren op dat punt gaat voelen, komt het dus in verzet. Maar hoe voelt hij zijn spieren? Is het angst? Is het pijn? Geef hem tijd ;) Niet ieder geval is het zelfde geval.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:48

Mavelle schreef:
Ik denk niet dat Tonidressuur en NoNo bedoelen dat je haar met een lang teugeltje moet rijden, maar met normaal teugelcontact en dan eigenlijk zonder ook maar iets van haar te vragen. Ik kan me overigens heel goed vinden in wat Tonidressuur zegt.

Als je normaal contact houdt zoekt ze het zelf op om te gaan trekken. En laat je dan iedere keer losser en losser zit je uiteindelijk toch met lange teugel. Op die manier kan je zelfs je hand niet stil houden omdat ze zodanig aant trekken is.
Is natuurlijk altijd moeilijk vanachter een pc.
Niet elk paard is hetzelfde, en hetzelfde paard is ook niet altijd hetzelde in dezelfde situatie. Om iets makkelijks weer moeilijk te maken. }:0

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:54

Ik zie een paard dat echt zijn bit gebruikt als een 5de been.Dat losse paard aan de longe herken ik totaal niet onder het zadel.Vooral op de wendingen links neemt ze keihard haar bit vast en jij laat dat mooi gebeuren.Probeer ze eerst en vooral gewoon te laten voorwaarts stappen,dat ze terug beweegt als een paard onder je dan gaat die schoft ook wat omhoog komen,de hand neem je gewoon een lichte aanleuning en laat ze vooral linksom maar naar rechts kijken en vooral geen druk verdragen in je linker hand.Ze accepteert geen enkele begrenzing rechts omdat ze aan die zijde absoluut geen respect heeft.Dus ga je linksom rijden,op de hoefslag,met enkel aanleuning rechts en laat dat hoofd maar hoog komen,je blijft gewoon voorwaarts rijden en biedt ze absoluut geen linker hand aan.Ze gaat vreselijk naar rechts gaan kijken maar dat heeft als voordeel dat haar lichaam wel in balans kan komen.Het allerliefste zou ik ze dat in draf zien doen omdat je dan als ruiter dadelijk voelt wanneer het goed is,dan komt ze namelijk duidelijker van die linker hand af en komt de schoft makkelijker omhoog.En dan mooi rondjes rijden in balans;een beetje schakelen maar enkel terugnemen op de buitenteugel eventueel zelfs zodanig veel dat je denkt dat ze tegen de muur gaat lopen,maakt allemaal niet uit maar blijf wel vriendelijk en kordaat.Ze moet gewoon ook onder de man op haar eigen benen leren lopen en dat kan enkel als je even dat nageven vergeet en eerst haar de kans wil geven haar natuurlijke evenwicht te vinden onder de ruiter.Als ze gaat kauwen op die rechterzijde gaat ze vanzelf nageven.Elk paard dat correct VOORWAARTS gereden is en in evenwicht geeft na.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:58

midgie schreef:
Miss je eigen eens gaan verdiepen in het rechtrichten, als hij door zo`n goede ruiter gereden word zou zij dit ook moeten weten

Wie ben jij om te zeggen dat deze TS niet goed kan rijden?
Volgensmij kan niemand een extreem sterk paard rijden waar geen land mee te bezeilen is.
En een paard wat op zijn 3 jarige is ingereden hoef niet alleen meer te leren op z'n 4,5 hoor.

Genoeg paarden die M klaar zijn op die leeftijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:17

Als je zelf nooit zo'n sterk paard hebt gereden kun je je daar echt geen voorstelling van maken. Een paard wat echt hangt en zichzelf vastzet maakt een Z ruiter nog wanhopig.

Wil je de reactie's op je filmpjes hier in topic of via pb?
En waar longeer je nu mee? Watvoor bit gebruik je en bijzet/touwtje ofwat?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:19

ChocoBesnier schreef:
Coentjuh: Paard heeft geen opgezette schouders en heeft geen kuiltje in haar schoft. Ook niet overbouwd. Maakt het ook niet makkelijk voor je paardje.
Mijn ander paard heeft wel een kuiltje in haar schouder maar dacht dat dit een kuiltje ontstaan is door haar hoef die ertegen gedrukt heeft in de baarmoeder. Of is het niet zo'n kuiltje dat je bedoelt?

Nee zo'n kuiltje bedoel ik niet. Bovenkant van zn schouders zijn een beetje opgezet, waarbij er een klein kuiltje zichtbaar wordt op zijn schoft. Soms heeft hij betere tijden en dan zie je dat bijna niet.

Loopt ze wel gemakkelijk voltes? Die van ons loopt heeeel moeilijk in de bochten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:31

hedwig111 schreef:
Ik zie een paard dat echt zijn bit gebruikt als een 5de been.Dat losse paard aan de longe herken ik totaal niet onder het zadel.Vooral op de wendingen links neemt ze keihard haar bit vast en jij laat dat mooi gebeuren.Probeer ze eerst en vooral gewoon te laten voorwaarts stappen,dat ze terug beweegt als een paard onder je dan gaat die schoft ook wat omhoog komen,de hand neem je gewoon een lichte aanleuning en laat ze vooral linksom maar naar rechts kijken en vooral geen druk verdragen in je linker hand.Ze accepteert geen enkele begrenzing rechts omdat ze aan die zijde absoluut geen respect heeft.Dus ga je linksom rijden,op de hoefslag,met enkel aanleuning rechts en laat dat hoofd maar hoog komen,je blijft gewoon voorwaarts rijden en biedt ze absoluut geen linker hand aan.Ze gaat vreselijk naar rechts gaan kijken maar dat heeft als voordeel dat haar lichaam wel in balans kan komen.Het allerliefste zou ik ze dat in draf zien doen omdat je dan als ruiter dadelijk voelt wanneer het goed is,dan komt ze namelijk duidelijker van die linker hand af en komt de schoft makkelijker omhoog.En dan mooi rondjes rijden in balans;een beetje schakelen maar enkel terugnemen op de buitenteugel eventueel zelfs zodanig veel dat je denkt dat ze tegen de muur gaat lopen,maakt allemaal niet uit maar blijf wel vriendelijk en kordaat.Ze moet gewoon ook onder de man op haar eigen benen leren lopen en dat kan enkel als je even dat nageven vergeet en eerst haar de kans wil geven haar natuurlijke evenwicht te vinden onder de ruiter.Als ze gaat kauwen op die rechterzijde gaat ze vanzelf nageven.Elk paard dat correct VOORWAARTS gereden is en in evenwicht geeft na.

Inderdaad paard denkt dat ik een onderdeel ben van haar bewegingsapparaat.
En inderdaad ze trekt enkel op links. En nog niet redelijk. Maar ze buigt niet naar recht. Ze valt over haar rechterschouder weg en kanteld zo haar hoofd om toch links te kunnen trekken.
Ze is geen banaan maar een tuinslang.

Aan de longe laat ze ook nog niet los, los. Maar onder het zadel is ze in alle gangen trager en kan ze nog niet overstappen en draven en daarom is ze minder voorwaarts. Als ik haar vooruit zou drijven zou ze eigenlijk gewoon aandraven.
Ben zelfs aangenaam verrast door filmpje dat ze daar instapt. In het begin kon ze nog niet met lange teugel instappen. Maar je hebt wel gelijk hoor alles moet veel vlotter voorwaarts en losser.
Zal het ook proberen wat je zegt rechterteugel er gelijk hoe bijnemen en links helemaal los. En laat maar kantelen en draaien dat paard. En kijken als ze dan wil/probeerd na te geven.

Coentjuh: Dat heeft ze eigenlijk niet.
Volte's vind ze gemakkelijker dan rechtuit. Ze heeft wel nog niet correcte buiging en stelling daarin. Maar als je rechtuit gaat loopt ze ook nog niet recht.

Anneliesdj: Gohja is mij eigenlijk gelijk waar je reageerd.
Ik longeer momenteel ofwel los ofwel met touwtjes (à la lemmert haanstra) tussen haar benen bevestigd.
Heb al eens dubbele longe gedaan en al eens pessoa. Laatste was echt geen succes. Ze had snapte niet dat als ze trok dat het trok aan haar billen en als ze los liet dat het stopte. Maar omdat te leren moet ze wel echt eens loslaten he.

Soulsister: Haha.

Ben gemiddelde ruiter, alsinds niet goed genoeg om dit paard los te rijden. Anders zou ik geen topic openen natuurlijk.