Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maikeltje schreef:Ik neem aan dat je onder het zadel veel (schijn)overgangen rijdt? Om haar wat van je hand af te krijgen kun je ook veel vierkanten/rechthoeken proberen ipv voltes. Maar ik denk dat je dat allemaal wel doet. Je schrijft dat je niet lang genoeg draaft om tempowisselingen te rijden maar op 1 lange zijde kun je zeker 4 keer schakelen. Wat ik ook vaak doe is draven en dan afwenden op de lange zijde, in stap overgaan en dan weer wegrijden. Vooral ook alles op de binnenhoefslag rijden zodat ze niet ook nog eens aan de kant kan gaan kleven, ze zoekt duidelijk graag steun van iets![]()
De filmpjes laten denk ik niet helemaal zien wat jij bedoelt maar af en toe krijg je wel het idee dat ze zo op haar neus gaat vallen. Die bijzetjes, ookal zitten ze vrij los, geven haar wel de kans om ergens in te gaan hangen. Dat kun je met dubbel longe werk veel meer zelf in de hand houden dus die touwtjes lijken mij bij haar niet ideaal. Doordat ze er in kan gaan hangen loopt ze op de touwtjes ipv op haar eigen benen.
Ik wacht nog even de filmpjes van het rijden af, wel vervelend dat je (nog) niet lekker met haar kunt werken want het is een hartstikke leuk dier.![]()
Wel logisch dat ze met iemand erop moeite heeft met instappen want ze mist natuurlijk nog veel aan balans.
ChocoBesnier schreef:Coentjuh: Paardje kon voor spierbevangenheid wel normaal nagevelijk zijn.
Als mijn fysio nu momenteel er niet uitkomt samen met dierarts dan zal ik eens kijken om Stefaan Alen te laten komen.
Muizenissen schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang is het geleden dat ze spierbevangen was? En hoe lang daarna ben je haar weer gaan longeren? Ik krijg een beetje het idee dat het voor haar te snel was (nog veel pijn in haar spieren), als ze niet eens kon draven aan de longe destijds....
Als ze bij het longeren in de bijzet hangt zou ik die er echt af laten, anders blijft ze daar steun aan vinden ipv op haar eigen benen te lopen. Hoe loopt ze eigenlijk als ze 'in vrijheid' loopt? Dus in weide/bak, of in (longeer)bak als je haar laat lopen (optoming, longeerlijn etc)?
, zodanig veel gelongeerd de laatste tijd dat ze dat al zeer goed onder de knie heeft haha. Tonidressuur schreef:Als jij niet trekt kan het paard ook niet trekken en moet ze terug leren op haar eigen benen te lopen... klinkt te simpel, maar het werkt wel, ik heb zelf ook een extreem sterk paard gehad, tenminste, daar was ik én alle instructeurs en ruiters in mijn buurt van overtuigd, tot ik mijn instructrice tegenkwam. En die stelde een hele andere aanpak voor. Laat los, gebruik je benen, trek het je niet aan dat ze naar binnenvalt, of wegloopt, of wat dan ook, laat los... De eerste paar weken voelt dat aan als een complete ramp en kan je ook het beste alleen in een piste rijden. Maar het doet wonderen, nu kan ik mijn paard op een pinkje rijden. Er staat ook wat uitleg, zeer beperkt op een site, als je interesse hebt ga je maar eens kijken:
http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... it-trekken
http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... aard-trekt
Mijn instructrice wijst er ook altijd op dat je een paard niet kan 'loswerken' via de mond, je kan een paard enkel loswerken door de juiste trainingsmethodes toe te passen waardoor ze sterker en uitgebalanceerd worden in hun lichaam, flexibeler worden én op hun eigen benen leren lopen. En die training bestaat uit bepaalde oefeningen, overgangen, figuren, combinaties... Ook ben ik zeker dat ze je zou afraden er een bijzetteugel aan te hangen, paarden leren daardoor enkel nog meer te gaan hangen. Het wordt tijd dat jou paard leert op zijn eigen benen te lopen denk ik! Veel succes
ChocoBesnier schreef:Nono: We hebben eerst haar met lang teugeltje gereden. Omdat ze eigenlijk compleet totaal niet meer op je been reageerde. Gewoon vooruit. schakelen, naar rechts naar links. Slangevolte's evenwicht laten zoeken. Probleem werd toen eigenlijk maar erger. Hoofd zeer hoog houden of duikboot voor diepste zee spelen. Profruiter ermee laten rijden en hij zei dat ze juist begrenzing nodig heeft. Niet trekken, begrenzen. En loslaten op tijd en stond. Is allemaal niet gemakkelijk natuurlijk. En inderdaad als stap goed is is stap goed. Goed is goed. Liever 1 goede stap dan. Slechte draf en rampzalige galop er nog bij. Profruiter komt soms ook niet verder dan stap.
Kan me wel vinden in je uitleg waarom. Maar hoe terug opbouwen?
rij haar op je zit, want dat is de basis van paardrijden. Stuur met je heupen, je gewicht, je knieen. Net alsof je zonder handen fietst. Kijk waar ja naartoe gaat, gebruik geen teugels, misschien een teugeltje om even te helpen, verder niet. Gaat dit goed, dan kan je voltes gaan vragen. Misschien gaat het wel heel ontspannen en kan je het zelfde in draf proberen. Zodra je merkt dat er spanning komt doe je een stapje terug. Zet je paard stil om even de aandacht op iets anders te zetten en ga weer verder als ze ontspannen is. Je geeft zelf al aan dat het niet met zijn neus op kniehoogte wil lopen. Als je een paard op die hoogte wil instellen MOET het over zijn rug gaan lopen, als hij zijn spieren op dat punt gaat voelen, komt het dus in verzet. Maar hoe voelt hij zijn spieren? Is het angst? Is het pijn? Geef hem tijd
Niet ieder geval is het zelfde geval. Mavelle schreef:Ik denk niet dat Tonidressuur en NoNo bedoelen dat je haar met een lang teugeltje moet rijden, maar met normaal teugelcontact en dan eigenlijk zonder ook maar iets van haar te vragen. Ik kan me overigens heel goed vinden in wat Tonidressuur zegt.
midgie schreef:Miss je eigen eens gaan verdiepen in het rechtrichten, als hij door zo`n goede ruiter gereden word zou zij dit ook moeten weten
ChocoBesnier schreef:Coentjuh: Paard heeft geen opgezette schouders en heeft geen kuiltje in haar schoft. Ook niet overbouwd. Maakt het ook niet makkelijk voor je paardje.
Mijn ander paard heeft wel een kuiltje in haar schouder maar dacht dat dit een kuiltje ontstaan is door haar hoef die ertegen gedrukt heeft in de baarmoeder. Of is het niet zo'n kuiltje dat je bedoelt?
hedwig111 schreef:Ik zie een paard dat echt zijn bit gebruikt als een 5de been.Dat losse paard aan de longe herken ik totaal niet onder het zadel.Vooral op de wendingen links neemt ze keihard haar bit vast en jij laat dat mooi gebeuren.Probeer ze eerst en vooral gewoon te laten voorwaarts stappen,dat ze terug beweegt als een paard onder je dan gaat die schoft ook wat omhoog komen,de hand neem je gewoon een lichte aanleuning en laat ze vooral linksom maar naar rechts kijken en vooral geen druk verdragen in je linker hand.Ze accepteert geen enkele begrenzing rechts omdat ze aan die zijde absoluut geen respect heeft.Dus ga je linksom rijden,op de hoefslag,met enkel aanleuning rechts en laat dat hoofd maar hoog komen,je blijft gewoon voorwaarts rijden en biedt ze absoluut geen linker hand aan.Ze gaat vreselijk naar rechts gaan kijken maar dat heeft als voordeel dat haar lichaam wel in balans kan komen.Het allerliefste zou ik ze dat in draf zien doen omdat je dan als ruiter dadelijk voelt wanneer het goed is,dan komt ze namelijk duidelijker van die linker hand af en komt de schoft makkelijker omhoog.En dan mooi rondjes rijden in balans;een beetje schakelen maar enkel terugnemen op de buitenteugel eventueel zelfs zodanig veel dat je denkt dat ze tegen de muur gaat lopen,maakt allemaal niet uit maar blijf wel vriendelijk en kordaat.Ze moet gewoon ook onder de man op haar eigen benen leren lopen en dat kan enkel als je even dat nageven vergeet en eerst haar de kans wil geven haar natuurlijke evenwicht te vinden onder de ruiter.Als ze gaat kauwen op die rechterzijde gaat ze vanzelf nageven.Elk paard dat correct VOORWAARTS gereden is en in evenwicht geeft na.