alleen buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:33

_Caitje__ schreef:
Nee, als er iemand anders naast loopt/fietst, meestal ook niet, maar is maar net hoe zijn bui is.

Ik denk dat het zoiets kan worden: Als iemand met je meegaat, moet die steeds verder weg gaan lopen, snappie?

pip_nijn6

Re: alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:40

Wat als je bv. de/een trailer pakt en naar een ander buitenrijd gelegenheid rijdt?
Zodat hij eerst leert dat hij met jou op stap is en in het bos niet meteen met verkeer te maken krijgt.
Als hij gewent is om alleen met jou te rijden, kun je het na een paar keer proberen om vanaf stal op stap te gaan..

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:52

Wat ik nog niet gelezen heb is dat het probleem ws. zit dat je paard niet van de groep weg wil. Dit kun je oefenen met een paar paarden. De paarden blijven aan een kant en jij rijd weg en komt weer terug. Dit kun je ook met een paar paarden buiten oefenen, jij gaat alvast een stukje vooruit en even later sluit je je weer aan. Zo leer je je paard dat hij het alleen ook kan. Suc6!

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:28

Heel herkenbaar!!!als je alleen gaat rijden.........ik heb het na een hele tijd eindelijk voor elkaar om zorgeloos buiten te kunnen rijden,zonder wegschieten steigeren en omdraaien, vervolgens moeilijk doen en weer steigeren om je weg te kunnen vervolgen.
En paarden nemen geen loopje met je , maar alles draait om vertrouwen en leiderschap en recpect.

Als eerste moet het paard respect voor je hebben(vanaf de grond al!!) en jij moet de leider zijn en dus ook leiding geven,en vertrouwen geven, niet met zweep, sporen of ander materiaal, maar het zit in je zelf!
Ontspannen zitten, telkens jezelf corrigeren, en niet denken aan omdraaien, stoppen etc.en als hij stopt, ff halthouden, ff rust, belonen, praten.
Je zult zien dat z'n oren richting jou gaan, wat doe jij??Hij refereert aan jou, vindt jij het ook spannend??Ja want je spant je spieren, doeiiii denkt ie,ik ben weg, terug naar de veilige haven........

Dus straal vertrouwen uit en denk bij jezelf er is maar 1 weg en dat is naar voren, ff halthouden ff rust, een keer een aai over z'n hals, en hup (rustig)naar voren.
Op termijn hoeft het ff halthouden niet meer, is een aai over z'n hals of ff kriebelen tussen z'n manen genoeg, zonder dat je de teugels los hoeft te laten.

Beloon m uitgebreid, met stem, als hij het goed doet, en zeg dat je m geweldig vindt, dat werkte bij mij heel goed, haha

Ik doe weinig met teugels en benen, hoe meer hulpen, hoe erger het word, leg zachtjes m'n been eraan en geef m steun in m'n hand, en praat tegen m, en als het te erg word, dan mopper ik, oei oei, daar kan ie niet tegen!!!
Op de heenweg zet ik m wel aan m'n been, ik zorg dat de "rem" en het "gaspedaal" wel werken en regel z'n tempo, dat geeft ook vertrouwen.
Als jij het tempo bepaalt ben je al een leider!!

Zo ben ik er uit gekomen met m'n kwpn-er van nu inmiddels bijna 20 en ruim 1.70 en keiiiii bedorven door vorige eigenaars........

Goeie tip nog;, longeren en geef daar het commando" Ga Door" als hij door moet draven of galloperen,en Hoooo Rustig als hij moet terugkomen, die commando"s kan je weer super gebruiken met buitenrijden, als hij staakt of druk word.
En met verkeer, ik kijk altijd vooruit wat er aan komt, en zoek een inrit om daar ff halt te houden als het groot verkeer is, als je ruimte hebt is er niks aan de hand
En vooral niet opgeven!!!!!!!!!!hihi

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:02

Hij kan wel van de groep weg als ik er niet op zit. Ook als we met een groep gaan, kan hij op een afstandje lopen, maar alleen van stal weg is echt het probleem.

De commado's gebruik ik al, maar reageert hij niet altijd op.
En ff halthouden en rust eindigt vaak in steigeren, en hij steigert vrij hoog.
Belonen doe ik idd heel veel als hij braaf is.

Ik span me alleen aan als hij steigert, voor de rest niet.

De trailer gaat ie voor zover ik weet niet in, dus dat gaat niet.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:11

#meelezer#

Ik vraag me af: sommige mensen zeggen: bij een moeilijke situatie wel afstappen, anderen zeggen weer da je dat juist niet moet doen.
Net als belonen: als je wel beloont voelt het paard dat het een enge situatie was, dus gewoon doorlopen en niet belonen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:15

misschien met een paard samen naar het bos gaan (alleen de eerste keren om te oefenen), en dan het ene paard rechtuit laten lopen, en jij gaat rechtsaf, en dan ga jij twee keer weer linksaf tot je weer op hetzelfde pad komt?! volg je hem nog?
dus dat jij een blokje maakt, en dan het andere paard weer tegen komt, zodat hij leert dat hij het andere paard weer tegen komt..
jammer dat je er niet op kunt komen zonder krukje... ik heb namelijk ook een paard wat gek kan doen langs de weg als ze alleen is... ik ga nog altijd met de fiets naar het bos toe, en daar zet ik mijn fietsje op slot, en ga erop... terugweg weer naast de fiets.. dan is ze tien keer braver dan als ik erop zit... heel raar, maar voor ons werkt het...

hoe stap jij altijd op? met een krukje? en blijft je paard altijd netjes staan? anders zou je nog kunnen proberen te fietsen, of te wandelen tot je een stuk van stal af bent, en je paard rustig is en dan opstappen met behulp van een elektriciteitskastje, of evt. een krukje van te voren neerzetten?
een paar honderd meter van stal af?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:20

Mijn Tinker was ook lastig naar buiten te krijgen, die wilde t erf niet eens af. Maar ze was daarvoor ook 16 jaar altijd met zijn 2en naar buiten gegaan en nooit alleen. Toen kreeg ik de gouden tip van een paardenkenner. Eén en hetzelfde kleine rondje gaan wandelen totdat hij het op zijn duimpje kent. Dan het allerlaatste stukje voordat je terug op stal bent opstijgen en terugrijden. Gaat dit goed, dan eerder opstijgen. En dan steeds vroeger. Koppeling die paard maakt = opstijgen = terug naar stal. Het probleem dat je zonder krukje niet meer kan opstappen zou ik opvangen door even voordat je gaat rijden met de fiets een krukje neer te zetten waar je wil gaan opstijgen (even achter boom zetten oid). Daarna weer ophalen. Is wel beetje omslachtig, maar goed dat kan dan niet anders. Dit werkte heel goed bij mijn Tinker, die er ook een hard hoofd in had. En natuurlijk helpt ook ontspannen en uitademen als je op m zit, en leiderschap, maar dat is al gezegd. Ondertussen ben ik bijna een jaar verder en rijden we heerlijke buitenritjes alleen. Ze zal het altijd spannender blijven vinden alleen dan met een ander paard, maar dat geeft niks, we hebben allebei toch lol. Voor een kuddedier is alleen wegrijden ook niet normaal.
Verder: een koudbloed kan echt een kop opzetten bij dit soort dingen, hoeveel leider je ook bent. Ik vind dat koudbloeden daar echt wel in verschillen met warmbloeden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:22

mijn paard gaat wel van de stal/groep weg dus daar kan ik je misschien niet echt bij helpen maar ik kom wel vaker "enge" dingen tegen. Dan draait hij om, steigeren, wegrennen enzovoorts afstappen is voor mij geen optie aangezien meneer ruim 1.80m is. wat ik meestal doe is hem naar het "enge" laten kijken tot zijn aandacht ergens anders naar toe gaat, dan spoor ik aan en meestal gaan we dan 2 á 3 stapjes verder en dan zien we opeens dat "enge" weer, opnieuw laten kijken tot de aandacht verslapt en uiteindelijk krijg ik hem zo overal langs...

met het van de stal weg krijgen kan je misschien proberen om na het rijden in de bak een klein stukje de weg op uit te stappen, dan is hij al wat energie kwijt door het rijden, gewoon een klein stukje al is het 100 meter en wat hierbij heel belangrijk is.... draai om voor dat hij om draait! Want dan krijg je weer dat gevecht waar je geen zin in hebt. Probeer het zo vaak mogelijk te doen ook al vind hij rijden in de bak niet leuk, als je hem daarmee naar buiten krijgt(op een veilige manier) moet hij zich maar even aanpassen. gewoon 20 minuutjes rijden en dan de weg op en na een paard dit gedaan te hebben kan je eens proberen om een paar keer de weg op en af te stappen en dan steeds een paar meter verder, bijvoorbeeld; eerst 100 meter, dan een "half huis" verder, dan het "hele huis" verder en na 3keer de weg op en af gestapt te zijn zet je hem weer op stal/wei. als hij eenmaal in de gaten heeft dat het best leuk is met jou buiten gaat hij vast graag met je mee ;)

succes ermee

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:29

Zoals Lelijke Heks het deed heb ik ook gedaan, alleeen geen 100 meter buiten het hek, maar eerst eens langs het hek staan en dan letterlijk pasje voor pasje. Uitgebreid belonen en mijn vreetmonster waardeerde een brokje tussendoor ook altijd. Het genot van een brokje was toch groter dan de angst!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:39

Herkenbaar probleem heb je. Mijn paard is iets minder groot en zwaar als de jouwe (e-pony), en schrikt ook niet zo snel buiten, maar hij werd wel altijd ontzettend leip en gevaarlijk zodra hij in de gaten kreeg dat ik alleen met m naar buiten wilde, of hij na ongeveer 300 meter bedacht toch liever terug naar stal te gaan.

De oplossing kan ik je niet geven, 3 jaar geleden kreeg ik m niet eens in de richting van de uitgang van het erf, inmiddels heeft ie dit jaar nog geen moment geweigerd waar dan ook heen te gaan en ik heb geen idee waarmee ik m nou uiteindelijk heb overgehaald.

In het begin stapte ik altijd af als ie zo lomp begon te steigeren, wachtte vervolgens tot ie weer met alle benen op de grond stond, zette paard even in de achteruit, draaide om en ging weer verder in de richting waarin we aan het rijden waren. Na een paar honderd meter probeerde ik dan weer op te stappen. Soms bleef ie vervelend en leip doen en liep ik er 2 uur naast, maar hij heeft nooit de kans gehad om eerder bij stal terug te zijn. Na ongeveer een jaar werd het steigeren vervangen door keihard achteruit lopen, zo een sloot, greppel of prikkeldraad in. Ook niet echt een ideale situatie dus. Met een flinke donderpreek bleef ie soms stil staan waardoor ik m weer in de vooruit kreeg, soms was afstappen wederom de enige optie. Weer een jaar verder stond ie ineens stokstijf stil, en jawel, na wat aandringen ging ie weer vooruit. Sinds dit jaar gaat ie overal mee naar toe, de aanhouder wint dus echt!

Ook bij mij zat het probleem m alleen in het onder de ruiter alleen naar buiten gaan. Aan de hand of met andere paarden erbij heeft ie nooit voor problemen gezorgd.

Veel succes!

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:40

Als mijn pony iets engs vind buiten, en laat ik haar halt houden, er naar kijken, praat tegen der dat er niks aan de hand is, eventueel een aai geven, en dan proberen rustig aan te stappen. Heeft ze dit braaf gedaan, dan krijgt ze een brokje als beloning.
ZE heeft ook een poosje gesteigerd, om gewoon te klooien want er was niks engs, en dat deed ze ook als we met ze 2en weg gingen. Dit had ik opgelost om eens een tik met de zweep tussen der oren te geven, dit hoeft niet hard, maar alleen dat ze schrikt en zo niet meer omhoog komt. En dat omdraaienken ik ook, dan doe ik mijn zweep ook naar voren, langs het hoofd houden, reageerd ze niet op die zweep daar, dan tik ik der ook zachtjes tegen der hoofd en dan schrikt ze en draait ook niet ver om. Loopt ze weer normaal door, dan weer belonen.
Dus niet alleen straffen als ze iets niet goed doet, maar ook met stem, aaien en eventueel brokjes belonen.

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:16

Goeie tip bij klein stukje naar buiten en dan weer terug,DRAAI NOOIT OM!!!want dan leer je m dat juist, rijd 3x een volte op de weg en ga dan pas richting huis!!
En zo te lezen weet jou paard precies hoe die jou krijgt waar die jou hebben wil, dus dan toch straffen bij slecht gedrag, zweepje tusen de oren is n goeie tegen het steigeren en belonen bij goed gedrag.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:43

Helga_Jonker schreef:
Goeie tip bij klein stukje naar buiten en dan weer terug,DRAAI NOOIT OM!!!want dan leer je m dat juist, rijd 3x een volte op de weg en ga dan pas richting huis!!
En zo te lezen weet jou paard precies hoe die jou krijgt waar die jou hebben wil, dus dan toch straffen bij slecht gedrag, zweepje tusen de oren is n goeie tegen het steigeren en belonen bij goed gedrag.

Daar ben ik zelf dus nog nooit opgekomen, ook stom van mij :+
Bedankt!

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:12

die volte draaien op de weg is inderdaad een hele goede tip, bij ons staat aan het einde van de weg een kappeletje daar draai ik meestal omheen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:30

Wow Flipper, wat een doorzetter ben je geweest en wat een geduld heb je gehad! Echt respect voor hoor!

De volte is een klapper, en je ziet bij Flipper ook dat je een heeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange adem moet hebben!
Ik vond het al erg dat ik 1 keer ben moeten afstappen,, maar dat is dus helemaal niet zo vreemd...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:48

Hmm wat ik lees is dus dat het paard aan de hand wel braaf loopt maar onder het zadel met ruiter "nukken" heeft.
Nu kan ik me voorstellen dat wanneer een paard doet steigeren dat erg eng is.Dan durft men vaak weinig terug te vertellen.Gevolg paard wint op een zeer elendige wijze van zn baasje.

Maar wat als je het nou eens probeert met belonen?!?
Ik heb zulke problemen ook gehad met mn Fjord,die draaide plots op een been om en naaide er dan zo hard als ze kon tussenuit.

Hier mijn tip;

Neem iets mee wat je paard erg lekker vind (kleine snoepjes of stukjes fruit enz.)
Ga in de bak (of wei) eerst wat grondwerk(verzin maar wat) doen zodat het belonen geoefend kan worden.
Ga erop zitten en doe simpele oefeningen zoals halthouden of pasje achterwaarts enz.,op het punt van belonen tik je eerst op de schouder en vervolgens als het paard zn hoofd naar je draaid geef je het lekkertje.

Met buitenrijden idem;
Zodra je paard iets goed doet belonen!Gebruik ook je stem,zeg gewoon iets aardigs tegen je paard.
Bij een spannend moment (vaak voel je het aankomen) tik je op de schouder,je paard zal zn hoofd omdraaien om het lekkertje te ontvangen.
Gevolg: Je hebt meteen je paard uit die "zone" gehaald,zonder stress en mét beloning.

Wedden dat ie gewoon doorloopt zonder nukken!!?
Oefen dit elke keer als je gaat rijden,die link naar het lekkers hebben ze zo gelegt en het scheelt je massa in elende onderweg.Zo maak je voor je paard het buitenrijden leuk en voor jezelf natuurlijk ook.

En neeeee ze raken er niet door verwent of worden vervelend hoor.
Ik heb een fjord,die lust alles maar zal nooit opdringerig doen als je ernaast staat of erop zit.Alles kan geleerd worden.

Probeer het maar,succes!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:00

Belonen met snoepje doe ik idd al, maar Ille steigert echt uit het niets en draait om. Zonder spanning ervoor, dus dat werkt niet echt daarmee. Met schrikken werkt t idd wel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:10

_Caitje__ schreef:
Belonen met snoepje doe ik idd al, maar Ille steigert echt uit het niets en draait om. Zonder spanning ervoor, dus dat werkt niet echt daarmee. Met schrikken werkt t idd wel.

Jawel hoor,dan moet je gewoon op een willekeurig moment op de schouder tikken en belonen.
Het doel is om je paard op jouw gefocused te krijgen.
Als je regelmatig beloont zal dit ook lukken.

Onderweg kun je ook wat oefeningen doen om het belonen "een rede" te geven.Als je paard bijv lief door loopt gewoon eens rustig halt houden en belonen.Vervolgens stap je relexed weer verder.
Op deze manier zal je paard zn aandacht bij JOU houden en niet bij die maffe ideeën die hij dan loopt uit te broeden,snappie?

Tis een kwestie van de gulden middenweg te vinden.Qua kracht leg je het zowiezo af dus moet je het echt in het vertrouwen zoeken.
En vertrouwen krijg je alleen als het paard het ook leuk vind.
En zo krijg je een "kettingreactie" want als je paard het leuk vind,vind jij het ook leuk en omgekeerd!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:19

Mijn paardje vond het in het begin ook niet zo leuk om alleen weg te gaan. Weidegenoot flipte namelijk en bleef hem roepen. Was dus al redelijk gespannen weggaan. Paard zelf bleef gewoon staan en wilde ook niet alleen weg. Gelukkig bleven alle benen wel op de grond.
Ik ben in het begin ook veel alleen gaan wandelen (en rijden) en dan als ie braaf was ergens gras laten eten. Een beetje 'leuk' rondje maken dus. En dan telkens langer en verder en steeds minder gras.
Paard gaat nu liever alleen op pad, omdat er dan een kans bestaat dat we een vreetpauze inlassen. Als ik met anderen ga, gebeurt dat namelijk niet ;) Ik merk dat hij ook graag naar buiten gaat.
Hij trekt zich ook niets meer aan van zijn achterblijvende schreeuwende vriendin.

Tips van funnyhorses vind ik ook slim

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:24

Heb je echt niemand die te voet meekan (vader, vriendin..)? Je paard zoekt een leiderfiguur bij het wandelen, en waarschijnlijk zal een meelopende persoon deze functie kunnen aanbieden. Ook dit kan je afbouwen. Eerst kan die persoon naast het paard meewandelen, later achter het paard en op den duur kan je alleen gaan.
Succes ermee, lastig dit

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:34

Nee, er kan echt niemand mee. Vriendin die altijd mee ging is verhuisd naar verweggiestan, moet dan 2 uur reizen. Vader is als vrachtwagenchauffeur vaak lang weg en als ie dan thuis is gaat ie liever andere dingen doen (logisch). Moeder is bang voor paarden :+ . Zusje is nog te klein.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:47

en lukt het al een beetje beter?
misschien kan je anders iemand van stal vragen om mee te lopen of te fietsen...

zelf ga ik zaterdag voor het eerst met mijn merrie buitenrijden heb haar nu een half jaar en door de sneeuw nog niet buiten geweest... ik ga wel samen met iemand anders want mevrouw heeft nogal haar eigen willetje maar ik ga van te voren rijden en denk dat het dan wel goed gaat...(hoop ik)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:53

wat een nuttige tips allemaal, ik blijf ook even mee lezen want ik heb ook het zelfde probleem!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:57

heeft er iemand ook tips om een paard te laten wennen aan traktoren.
Hij is best wel een schijterd buiten, maar met zijn vriend gaat het goed. Todat er een trekker komt, dan gaat hij ervandoor.
helaas zit ik in het westen en is er overal een drukke weg of water en kan ik niet ver uitwijken.
Bij andere dingen is hij ook weleens bang, maar dan wordt ik boos en dan luistert hij, hij kan namelijk ook een spelletje ervan maken.