Niet nageven? Taai en dauwerig aan de voorkant..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:16

Wat vindt je fyiso daarvan? Dat hij zo typisch in z'n stal staat? Dat verklaart wel waarom jij aan een wervelprobleem denkt. Misschien is een ostheopaat nog een toegevoegde waarde?

Misschien is aan de longe met dubbele lijn, zonder verdere hulpteugels, wel een hele prettige manier voor hem om onbelast in te buigen en los te laten. Aan de longe kan een paard ook veel makkelijker de ontspanning opzoeken en is het 'van achter naar voren rijden' ook erg makkelijk toe te passen.

Als je een longeercirkel hebt is het ook een interessante optie om met hoofdstel en dus bit, maar zonder lijnen te longeren. Van achter naar voren, over de rug en zodra ontspanning om de hoek komt en hij is fysiek in staat daartoe, dan zal hij echt nageven.

aerdenhout1

Re: Niet nageven? Taai en dauwerig aan de voorkant..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:55

Kan je er niet eens een filmpje van maken, van zowel het rijden als die rare houding op stal, want dat laatste is natuurlijk niet normaal.
Ik vind dit best een interessant probleem eigenlijk.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:53

@Zonneglans; Fysio is ook osteopaat. Is enorm kundig. En weet er ook van, maar zegt ook dat het paard daar niets heeft wat zo gevoeld/gezien kan worden. Er kan natuurlijk ook niet door het paard heen gekeken worden, zoals een foto wel doet. Hij kan aan de hand ook prima zo doorbuigen en ook wel op de juiste manier met hoofd recht en kaak ontspannen. Maar dat is als hij er bij moet nadenken en met een brokje gevraagd wordt en de tijd genomen wordt.

Ik heb zelf het idee dat het voor het paard nog lang geen gewoonte is om op de juiste manier de buigen en de kaak los te laten. En dat dat misschien ook de reden is dat hij gewoonlijk op stal met z'n hoofd scheef staat.

Het is een heel mooi paard met super model, dus hij heeft z'n leven lekker strak kunnen lopen en scoorde toch wel. Daarom is het nooit opgemerkt dat hij eigenlijk voor geen meter loopt.

Hij gaat nu met rijden wel vooruit vind ik. Heb er nu een aurigan bitje in, lijkt hij wat smakelijker op. En heel rustig uitbouwen met idd overdreven buigen en heel veel schakelen. Dus ik heb geduld en ga op deze manier door.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:46

Tjuppie schreef:
Ik heb zelf het idee dat het voor het paard nog lang geen gewoonte is om op de juiste manier de buigen en de kaak los te laten. En dat dat misschien ook de reden is dat hij gewoonlijk op stal met z'n hoofd scheef staat.

Tja, ik heb er gisteren nog een tijdje over nagedacht en ik denk dat het ontspannen het bit aannemen, het vertrouwen in de ruiterhand iets is wat een paard leert, bij het inrijden. Jij schreef al dat de vorige eigenaar met harde hand reed en het paard zelf ingereden heeft, dus dat paard heeft het gewoon nooit geleerd. Dus jij bent gewoon aan het omscholen en ik denk dat wat jij hierboven schrijft, dat je daarmee de spijker misschien wel op de kop slaat.

Wat ik bedoel, het is geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van nooit geleerd hebben.
Laatst bijgewerkt door ZZonneglans op 16-03-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:53

Tjuppie schreef:
Het is een heel mooi paard met super model, dus hij heeft z'n leven lekker strak kunnen lopen en scoorde toch wel. Daarom is het nooit opgemerkt dat hij eigenlijk voor geen meter loopt.

En voor dit geldt natuurlijk hetzelfde, die ontspannenheid, soepelheid bij het bewegen, het op eigen benen lopen, wat onlosmakelijk verbonden is met het vertrouwen in het bit, wat dat paard ontbeert, is ook gewoon onderdeel van datgeen wat jij aan het omscholen bent en wat hij gewoon nooit geleerd heeft.

Succes hoor, hou je ons op de hoogte?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:59

Ja je hebt gelijk hoor! :) Maar het was zo leuk geweest als iemand de gouden tip had gehad :+ Maar ik hou jullie inderdaad op de hoogte!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:11

Ik heb zelf een ex-wobbler (halsbeschadeging + extreem lange hals) die liep voorheen alsof hij een bezemsteel ingeslikt had :o

Je rijden zal het niet aan liggen zo te horen, maar wat bij mij geholpen heeft is veel suikerklonten (stuk of 6)
of appel vooraf erin (met bit al in en neusriem dicht) en onder het rijden bij nageven ook af en toe wat suiker toestoppen.
Verder binnenhand hoog houden (wel van de binnenhand af proberen te rijden), goed druk op je buitenteugel, buitenhand laag en wat van de hals af.
Paard kan nu achter de kaak buigen, loslaten en zijn hals inkorten of verlengen + op het achterbeen komen voor oprichting.

Flexen wil idd ook wel eens helpen....
Maar dat scheve hoofd is toch wel raar, zou er een chiroprator naar laten kijken of zijn hals een keer of de foto laten zetten.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:13

Ja die suikerklontjes hebben we het ook al over gehad. Ga ik ook zeker proberen en anders een idee om het alleen op concours te doen als het werkt. Maar jongens hij gaat vooruit hoor!! Gister na het rijden was hij zowaar (toen ik er al naast stond) aan het kauwen. Uit zichzelf :+ Ik moest er gewoon om lachen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:17

tis wel een plakzooi al die suikerklonten in je zakken :') maar goed als het helpt....

Inmiddels doen we het zonder suikerklonten, nu het doel bereikt is, vanaf vorig jaar konden we op rijtechnische middelen verder :D

Overigens was mijn paard wel fijn in de mond, maar kon niet buigen achter de kaak en had moeite met hals inkorten en oprichting (maar dat laatste komt vanuit de achterhand, dat gaat nu ook goed)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:17

listiglistje schreef:
tis wel een plakzooi al die suikerklonten in je zakken :') maar goed als het helpt....

Inmiddels doen we het zonder suikerklonten, nu het doel bereikt is, vanaf vorig jaar konden we op rijtechnische middelen verder :D

Hoe werken die suikerklonten dan?
Wat moet daarmee precies verbeteren en hoe?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:35

Ik zou hem eens aan Hans Coster in Zwaanshoek laten zien. Hij is veearts en osteopaat! Heel secuur in zijn werk, reusachtig veel verstand! Succes!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:17

Zoals je kunt lezen heb ik een heel kundige fysio/manueel/osteopaat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:16

marijkedam schreef:
listiglistje schreef:

Hoe werken die suikerklonten dan?
Wat moet daarmee precies verbeteren en hoe?

er zijn paarden die als reactie op de suikerklonten het bit gaan afkauwen (cq loslaten) en vaak vanuit daar ook ontspannen en gaan buigen achter de kaak....

Ik heb deze methode destijds overgenomen van Douwe Rinkes,
hij gebruikt het ook om paarden de oefeningen aan te leren (onder het rijden af en toe wat suiker als beloning toestoppen).
Het werkt wel echt....ik heb er baat bij gehad, ts misschien dus ook bij dit paard :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:55

Even een update van deze kant, voor de geïnteresseerden. Bovendien kan ik nog steeds wel wat hulp gebruiken..

Inmiddels zijn foto's gemaakt van halverwege de schedel tot een klein stuk van de hals. Daar was niets op te zien. DA vond dat het aan de tanden lag (wilde ook niet meedenken verder dus ik voelde me behoorlijk te kakken gezet en niet serieus genomen). Heeft deze bijgewerkt en de kaken gemanipuleerd. Ben weer gaan rijden en eigenlijk was het alleen maar slechter. Paard wordt echt link af en toe en is nog taaier. DA zei dat eventueel de banden/pezen nog beschadigd kunnen zijn, maar daarvoor moet een scan gemaakt worden en dat wil de eigenaar niet.

Ben nu nog kritischer aan het kijken en in de buiging naar z'n buik zeg maar, houdt hij het middelste gedeelte van zijn hals volledig recht wanneer hij buigt (ook wanneer hij dat zelf doet). Afbeelding . Dit gedeelte is ook heel erg weggevallen, zit geen bespiering. De bovenlijn is hier gewoon helemaal niet ontwikkeld. De rest inmiddels wel, ook voor de schoft, maar daarna houdt het gewoon op. Naar mijn idee komt dit doordat hij zich nooit geeft en nooit zijn hele hals volledig loslaat. Van de week maar weer geprobeerd te longeren en dan zie je pas echt goed wat voor drama het is. Hij kan alleen op eigen benen lopen als hij met z'n hoofd omhoog loopt zonder iets er aan. Ook geen dubbele longe. Anders gaat hij er óf in hangen (op de voorhand) of hij gaat gewoon rennen. Losgelassenheit.. Het IS er gewoon niet..

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat hij nog ergens last van heeft. M'n gevoel laat me nooit in de steek en ik luister naar het paard. Maar WAT?? Ben het spoor echt bijster nu..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:49

Citaat:
Inmiddels zijn foto's gemaakt van halverwege de schedel tot een klein stuk van de hals.

jammer dat ze niet meteen de hals verder op de foto hebben gezet, anders was misschien aan het licht gekomen waarom hij het middenstuk niet beweegt...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 09:25

Vind ik ook erg jammer, maar eigenaar vh paard deed nogal moeilijk en de DA wilde niet echt mee werken/denken. Ik twijfel dus nu ook erg of het niet daar zit.

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:08

Geef het even de tijd. Als er na een tijdje nog geen verbetering optreed
dan foto's van zijn bekken laten maken.Misschien heeft het paard veel pijn

Graag hoor ik van je ,of je vooruit bent gekomen!

Succes internationaal rijden met je paardje!

Groetjes van Diane(trust5)

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:18

Als al het medische is uitgesloten denk ik maar aan een ding. Loslaten!
Dit paard heeft nooit van iemand het vertrouwen gehad. Laat hem gewoon is een paar weken lekker los onder je lopen. Gymnastiseren en voorwaarts laten lopen zonder ondersteuning. Dit paard vertrouwt gewoon niet op zichzelf en wil alleen maar steun. Doorbreek dat patroon. Niet met hulp-/dwangteugels maar gewoon los.
En als dat goed gaat ga je hem weer heel voorzichtig oppakken maar zodra hij weer gaat hangen in een keer je teugels los. Hij moet leren op eigen benen lopen en dat kan alleen als jij hem die kans geeft.
Met beleren hebben ze hem waarschijnlijk uit angst te vast gehouden waardoor het normaal werd voor hem.
Als hij straks lekker los over zijn rug kan laten lopen kun je hem van achteruit lekker eronder rijden tegen je hand aan. Kun je zien wat een ander paard je al kunt hebben in 3 maanden. Dan leren temporiseren en je krijgt een mooie oprichting van achter uit zonder hangen en trekken.
Soms is het zoveel simpeler dan wij denken, maar zoals gezegd eerst zeker weten dat er geen lichamelijke gebreken zijn.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:17

Wat leuk dat je weer wat laat horen op dit topic, jammer dat het geen geweldige berichten zijn.
Als er fysiek wat met 'em is komt dat er echt wel uit, maak je daar niet te veel zorgen over.

Tjuppie schreef:
Naar mijn idee komt dit doordat hij zich nooit geeft en nooit zijn hele hals volledig loslaat. Van de week maar weer geprobeerd te longeren en dan zie je pas echt goed wat voor drama het is. Hij kan alleen op eigen benen lopen als hij met z'n hoofd omhoog loopt zonder iets er aan. Ook geen dubbele longe. Anders gaat hij er óf in hangen (op de voorhand) of hij gaat gewoon rennen. Losgelassenheit.. Het IS er gewoon niet..

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat hij nog ergens last van heeft. M'n gevoel laat me nooit in de steek en ik luister naar het paard. Maar WAT?? Ben het spoor echt bijster nu..

Wat betreft het rijden: Ik denk dat Judith_VB nuttige dingen zegt.
Daarnaast: dat hij op eigen benen loopt zonder iets eraan is goed, dat hij er dan bijloopt als een hert is van later zorg. Het blijft een jonge-paarden-kwestie naar mijn gevoel. Zaken als vertrouwen, op eigen benen lopen, houding, losgelassenheit, dit is allemaal niet vanzelfsprekend en niet automatisch. Misschien kun je hem nog meer beschouwen als een groen paard. Vertrouwen-ontspanning en vice versa blijft essentieel. Zolang hij geen vertrouwen heeft in de ruiterhand krijg je geen 'op eigen benen lopen', geen houding en geen losgelatenheid. Een paar keer per week onbelast in de longeercirkel (wel hoofdstel met prettig bit, geen longe) vind ik degelijke trainingsarbeid. Hij komt vanzelf naar beneden, zodra hij ontspant. Die nieuwe houding -op eigen benen lopen- is ook wel een spieren kwestie, onbelast trainen, veel overgangen, is prettiger voor het paard.

Succes hoor en hou ons op de hoogte!

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:57

Ik heb niet alles gelezen, maar heb je naar zijn tanden laten kijken?
Die van ons was ook zo, bleek 2 wolfskiesjes te hebben en nog een kies moest eruit, is nu een stuk fijner!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:35

Lees maar even alles dan.

@Judith & Zonneglans; Jullie zeggen inderdaad goeie dingen. En een groot deel daarvan is ook zeker waar. Maar waar moet het 'uit komen' dat ie iets heeft Zonneglans? Het kan iets in z'n rug zijn, waardoor hij zich niet kan loslaten in het van achter naar voren lopen. Hij kan zich niet 'geven' en loslaten ofzo. Of toch iets in z'n hals.

Ik kan inmiddels wel zeggen dat ik er zeker van ben dat hij ergens last heeft (dus terug naar 'jong paard' en gewoon laten lopen is niet de oplossing naar mijn idee). Hij reageert zo vreemd op een keer doorbuigen en dat is juist datgene wat je moet doen met gymnastiseren. Ik zet hem niet bovenin, ik wil alleen maar lossigheid. Hoe meer ik hem laat lopen, hoe harder hij gaat en hoe meer op de voorhand. Dan wordt hij steeds stugger en sterker en dat is precies wat de eigenaar het laatste jaar heeft gedaan waardoor hij helemaal niet meer te rijden was. Ik geef hem geen steun, juist helemaal niet, maar hij is zo sterk in het gymnastiseren, elke keer weer..

Kortom, wanneer hij niets zou mankeren zou ik direct gaan proberen wat jullie zeggen en zou het zeker goedkomen. Maar ik denk dat hij wel iets mankeert. Hij loopt nog op karakter.. Iemand daar misschien nog suggesties voor?

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:17

@ TS

Ik heb ook niet alles gelezen (alleen jouw postings), maar dit paard wordt al 7 jaar gereden, dus hij is minimaal 10 jaar. Vanwaar dan ineens in training, want ik las ook dat hij praktisch nooit door een derde is gereden. Maar dit paard blijkt voor die eigenaar altijd lastig te zijn geweest en het paard had al artrose, toch? Ik denk dat het paard altijd PIJN heeft gehad.

Dat jij hem niet nageeflijk krijgt, je rijdt internationaal zeg je, dan zal het niet aan jouw vaardigheden liggen, maar het is echt een medisch iets.

Maar die DA begint nu ineens over zijn pezen, hij springt wel met alles van de hak-op-de-tak. Is het niet verstandig om een second opinion bij een andere DA te nemen, desnoods een third. Waarom wil ook die eigenaar niet meewerken aan een scan? Vanwege de kosten of is hij bang voor de waarheid? Ja, zo blijft het dan voornamelijk natte vingerwerk.

Ik zal je iets zeggen dit paard komt van de ene in de andere blokkade en ik wil je niet bangmaken, maar je zei al dat hij link werd en het zal steeds dramatischer worden, waardoor hij je eraf wil meppen. Dit wordt een gevaarlijk paard voor jou als je ermee doorgaat. Ik zou tegen die eigenaar zeggen dat je ermee stopt. Aan dit paard is geen eer te behalen. Dit is een ZWAAR AFGEKEURD PAARD, kan het nog zo'n plaatje zijn om te zien, maar ik geef je op een briefje dat dit paard niet eens geschikt is voor lichte recreatie.

Sterkte!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:49

Tjuppie schreef:
Nou heb probleem zit 'm natuurlijk in dat hij niet door de kaak wil, dus hij 'geeft' zich zeg maar nooit echt. Dus het is de vraag of hij zonder bit wel door de kaak komt.
Maar goed, ik studeer nog even verder en heb geduld. Hij gaat wel vooruit. Maar langzaam..

Hallo,

Hij wil dus niet door de kaak?

Ik heb zelf ook een paard die ook stug was in de mond en een traag achterbeen had en het bekken probleem ken ik ook.
Ik heb hieraan het volgende gedaan:

Allereerst heb ik mijn paard laten behandelen voor het bekkenprobleem, de bekken zijn rechtgezet en ik heb een trainingsprogramma gekregen.
Van langzaam opbouwen vanuit stap en verder.
Toen dit probleem opgelost was heb ik ervoor gezorgd dat het paard sneller van achter werd, dus meer kracht krijgt in de achterbenen. ( Dit is iets waar ik altijd goed op moest blijven letten)
Voordat je een paard aan de teugel kunt rijden moet de motor (vooral bij dit soort paarden) goed actief zijn. Daarna ben ik mij bezig gaan houden met de voorkant. De stugheid uit zijn voorhand heb ik weg gekregen doormiddel van met de buitenteugel goed op druk houden en steeds het paard met je binnenhand te door de kaak te vragen, dus steeds een lichte stelling. Daarbij is een actief achterbeen zeer belangrijk. Zorg altijd dat je genoeg been geeft.

Ik heb na dit alles een fijn te rijden paard gekregen die het bit wel loslaat en lekker schuimt.
Misschien kun je ook nog eens nagaan of het bit goed zit niet te dik of te dun?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:54

Kun je geen fimpje maken, dan kunnen anderen ook veel beter zien wat het probleem is en dan kunnen wij ook betere reacties geven.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:10

Ik mis in alle posts van TS bij wie je lest, en wat je instructeur adviseert. Leuk dat je internationale ervaring hebt, maar iedereen heeft hulp nodig vanaf de grond. Als je internationaal gereden hebt, is het wel grappig dat je om tips vraagt op Bokt. Je zou toch moeten weten dat we hier honderden tips kunnen geven met zijn allen, maar dat niemand jou op het paard bezig ziet. Pas dan kun je gericht aan de slag.