Mijn paard werkt niet graag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:50

hestejente schreef:
Dat begrijp ik. Maar ik denk dat de TS meer heeft aan posts met opbouwende tips. Dus die zet ik dan ook maar neer.

Een beetje humor kan een topic ook geen kwaad ;)

Goede tips zijn gegeven, af en toe ook van de wei halen voor andere dingen dan werk, verder is het ook een spel inderdaad.

Tessaaaaaa schreef:
Maar ik heb ze al meer dan een jaar mij nu nog testen das toch raar dat ze het dan niet eerder deed?

Nee hoor, ze kan best later beginnen met testen, dat hoeft niet in het begin :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:05

Tessaaaaaa schreef:
Danku voor al je tips. Ik denk dat ik weet wat ik verkeerd doe. Zou het kunnen dat ze vind dat ik te weinig kom? Ze staat in een privestal dus ik kom in principe niet elke dag kijken omdat de mensen daar zorgen voor alles

Dat denk ik niet, ik ben ook niet elke dag bij mijn paard. Die vermaakt zich ook zonder mij wel, beetje rausen met z'n vrienden en hij krijgt ook lekker te eten :9

Ik denk dat je je paard meer variatie moet aanbieden. En dan niet alleen in het rijden maar ook in... in alles eigenlijk. Zoek uit wat je paard leuk vindt (en niet wat jij leuk vindt of wat je goed uitkomt dat hij leuk vindt) en ga dat ook eens een keertje met 'm doen. Sluit compromissen met je paard, uiteraard binnen jouw grenzen. Als bijvoorbeeld mijn paard te ongedurig is om braaf mee te werken laat ik 'm eerst even een paar minuten galopperen, dan issie z'n ei kwijt en kunnen we daarna aan de slag. Dat werkt (althans bij mijn paard) beter dan afdwingen dat hij koste wat kost meteen doet wat ik wil. Overigens rijd ik zelden in de bak, meestal zet ik 'm in dit soort gevallen op het ruiterpad langs het spoor, wachten op een trein en dan kijken wie er sneller is :D En daarna gaan we ingewikkelde dingen doen, zoals tempowisselingen of sv in stap, daar kan hij zich dan op concentreren omdat hij even heeft kunnen uitrazen.
Of doe eens een leuk spelletje met 'm, of ga vd doen. En dan niet van tevoren bedenken wat je die dag wil bereiken, stel jezelf alleen als doel dat je bijvoorbeeld een nieuwe oefening gaat doen, en kijk dan hoe ver je daarmee komt met je paard. Paar keer proberen, kijken of hij het snapt, dan weer even wat anders en dan nog een keer de oefening die je die dag wilde leren om te kijken of hij het nog steeds snapt. Als hij het niet snapt: uitzoeken hoe je het 'm in kleinere stapjes kunt uitleggen. Dat soort dingen. En vooral: relax :D Je paard snapt het niet als je ondertussen met je gedachten ergens anders zit. Wees aanwezig in het hier en nu, behalve je paard is er even helemaal niks. Let steeds op hoe je paard aanvoelt, ipv op wat je "doel" is. Je doel is toch niet een perfecte galopwissel... je doel is samen met je paard kijken hoe ver je komt in het aanleren of perfectioneren van die wissel, en ondertussen in de gaten houden hoe hij op het hele gebeuren reageert?
En gaandeweg zal je paard doorkrijgen dat jij gewoon leuke dingen met 'm wil doen. Soms doen jullie dingen die jij leuk vindt, en je paard doet dan met je mee. En soms doen jullie dingen die je paard leuk vindt (kijk goed naar wat hij aangeeft, je komt er vanzelf achter wat dat is als je open staat voor je paard) en dan doe jij mee. Je paard merkt dan als het goed is dat hij ook wat van je kan terugverwachten. Wanneer ik in de paddock rondloop doet mijn paard tegen mij alsof ik gewoon bij de kudde hoor, en dat vind ik een groot compliment. Ik ben niet iemand die hem alleen maar aan het werk zet. Ik ben iemand die hem als individu ziet. En dat was in het begin ook niet zo hoor. Maar inmiddels wel, en het is veel leuker nu :)

Edit: wbt het uitproberen: bijna een jaar nadat ik mijn paard had gekocht had hij voor het laast een uitprobeergeintje bedacht. Als hij niet wilde ging hij steeds langzamer lopen en als ik dan been gaf speerde hij ineens weg :+ Maar goed, kort daarna ging ik me meer bezig houden met de subtiele signalen die hij afgeeft en inmiddels doet hij eigenlijk zelden nog bokkig. Waarom zou hij? ;)

Edit 2: er zijn ook dagen waarop ik besluit om niet naar mijn paard te gaan. Wanneer ik erg onrustig of ongeduldig ben heb ik er niets aan om wat met hem te gaan doen, en hij ook niet. Doet meer kwaad dan goed. Nou ja, morgen weer een dag toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:25

Tessaaaaaa schreef:
achter elke les krijgt ze een koekje en onze lessen zijn ook wel puur dressuur gericht zou het kunnen dat ze graag ook zou willen springen? dat doe ik al regelmatig gwn koekje geven en borstelen maar dan doe ik ze geen halster om omdat ze mooi blijft staan dan.

Koekje geven voordat je het halster om doet of nadatje het halster om doet, koekje geven tussendoor..... Gewoon meer je fantasie gebruiken zoals hestejente ookal aan gaf. Zoek uit wat ze leuk vind en doe vooral lekker positief met je stem.... (belonen en ouwehoeren als een knuffel vragen en lachen als er wat fout gaat of ze heel lief doet desnoods wanneer ze dat doet voor een koekje ofzo ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:29

superwoman schreef:
Tessaaaaaa schreef:
achter elke les krijgt ze een koekje en onze lessen zijn ook wel puur dressuur gericht zou het kunnen dat ze graag ook zou willen springen? dat doe ik al regelmatig gwn koekje geven en borstelen maar dan doe ik ze geen halster om omdat ze mooi blijft staan dan.

Koekje geven voordat je het halster om doet of nadatje het halster om doet, koekje geven tussendoor..... Gewoon meer je fantasie gebruiken zoals hestejente ookal aan gaf. Zoek uit wat ze leuk vind en doe vooral lekker positief met je stem.... (belonen en ouwehoeren als een knuffel vragen en lachen als er wat fout gaat of ze heel lief doet desnoods wanneer ze dat doet voor een koekje ofzo ;) )

Ja :j Bedenk dat je paard toch maar zomaar met jouw meewerkt, terwijl jij eigenlijk z'n natuurlijke vijand bent enzo.

Nog weer voorbeeldje: hoeven krabben. Wat is het nou voor moeite om na ieder been even braaaafff te zeggen en even een aai te geven? Natuurlijk moet je paard gewoon z'n voeten optillen wanneer jij daarom vraagt maar bedenk je ook dat het paard een vluchtdier is en dat het in feite levensgevaarlijk voor 'm is om op 3 benen te staan terwijl hij nog vastgebonden staat ook. Mensen vergeten naar mijn idee te vaak in hoeverre een paard zich al aan ons aanpast.

En natuurlijk is je paard het aaaaaaaaallllerbeste paard van de heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele wereld :D wanneer iets nieuws goed lukt, of wanneer het eerste stapje in de goede richting daar is. Doet hij z'n best? Hoera! En ga dan wat anders doen. Eventueel kun je die oefening later nog weer doen, maar goed meewerken = door naar wat anders. Stel dat je je paard met grondwerken iets nieuws wil laten doen. Het hoeft niet in 1 keer perfect. Doet hij z'n best, en laat hij zien dat hij het snapt? Ga dan daarna wat doen dat hij leuk vindt en goed beheerst. Daarna kun je dan eventueel de nieuwe oefening nog weer een keer doen.
Hou het leuk en afwisselend voor je paard, en leer herkennen wanneer hij zich verveelt of juist wanneer hij iets moeilijk vindt of niet begrijpt. En speel daar op in.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 15:36

hestejente schreef:
Tessaaaaaa schreef:

Ja :j Bedenk dat je paard toch maar zomaar met jouw meewerkt, terwijl jij eigenlijk z'n natuurlijke vijand bent enzo.

Nog weer voorbeeldje: hoeven krabben. Wat is het nou voor moeite om na ieder been even braaaafff te zeggen en even een aai te geven? Natuurlijk moet je paard gewoon z'n voeten optillen wanneer jij daarom vraagt maar bedenk je ook dat het paard een vluchtdier is en dat het in feite levensgevaarlijk voor 'm is om op 3 benen te staan terwijl hij nog vastgebonden staat ook. Mensen vergeten naar mijn idee te vaak in hoeverre een paard zich al aan ons aanpast.

En natuurlijk is je paard het aaaaaaaaallllerbeste paard van de heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele wereld :D wanneer iets nieuws goed lukt, of wanneer het eerste stapje in de goede richting daar is. Doet hij z'n best? Hoera! En ga dan wat anders doen. Eventueel kun je die oefening later nog weer doen, maar goed meewerken = door naar wat anders. Stel dat je je paard met grondwerken iets nieuws wil laten doen. Het hoeft niet in 1 keer perfect. Doet hij z'n best, en laat hij zien dat hij het snapt? Ga dan daarna wat doen dat hij leuk vindt en goed beheerst. Daarna kun je dan eventueel de nieuwe oefening nog weer een keer doen.
Hou het leuk en afwisselend voor je paard, en leer herkennen wanneer hij zich verveelt of juist wanneer hij iets moeilijk vindt of niet begrijpt. En speel daar op in.[/quote]

In het rijden is ze nog al lui ze doet het allemaal liever op de makkelijk manier, net zoals in gallop gaan ze gaat liever snel gaan door draven dat ze zo in gallop valt in plaats van echt in de gallop te springen en daar werk ik aan en dan doe ik andere oefeningen maar ze blijft dan nog een beetje gefocused op da galloperen dat ze ook nog altijd snel gaat draven en wat zenuwachtig begint te doen. Maar ga straks zkr eens proberen om haar hoefjes uit te krabben en zal dan laten weten hoe het ging.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:45

Tessaaaaaa schreef:
In het rijden is ze nog al lui ze doet het allemaal liever op de makkelijk manier, net zoals in gallop gaan ze gaat liever snel gaan door draven dat ze zo in gallop valt in plaats van echt in de gallop te springen en daar werk ik aan en dan doe ik andere oefeningen maar ze blijft dan nog een beetje gefocused op da galloperen dat ze ook nog altijd snel gaat draven en wat zenuwachtig begint te doen. Maar ga straks zkr eens proberen om haar hoefjes uit te krabben en zal dan laten weten hoe het ging.

Hard draven ipv aangaloperen is imo geen blijk van luiheid, helemaal niet zelfs. Galop is echt niet vermoeiender dan de draf, laat staan hard draven ;)
Ze snapt je hulp gewoon niet, geeft die zenuwachtigheid ook aan, want ze snapt niet wat je bedoeld en wordt daar onzeker van.
Volgens mij is ze gewoon een beetje "doof" aan de hulpen wat jij voor luiheid aan ziet - wordt ook vaak zo benoemd op maneges trouwens....
Wanneer je zelf beter leert rijden zal je merken dat de "luiheid" vanzelf minder wordt. Zelf ga je ook geen stap harder zetten wanneer iemand blijft zeggen dat je harder moet, of je nu langzaam of hard loopt. Dan denk je "laat maar l#llen" ;)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:50

Als ze wegloopt in de wei (stap/draf/galop wat dan ook) en ze wil gaan stilstaan jaag haar dan op, laat zien dat jij baas bent.
Maak er dus indd grondwerk van. Laat zien dat jij die ''hulp'' dan geeft. En je moet gewoon vaker uit het land halen, alleen
maar om te poetsen, knuffelen, rondje wandelen wat dan ook.

Wissel ook veel af. Gewoon rijden en dressuurlessen is niet bepaald veel afwisseling.
Denk aan; wandelen, buitenrit, springen, les dan, grondwerk, longeren (evt met bijzet).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:30

Ik ga mee met superwoman. Daarnaast kan het in galop pleuren of heeeel hard draven ook een teken van onbalans zijn.

Als ze zich in de wei niet laat vangen juist niet opdrijven... rustig erachteraan wandelen, laat zien dat je niet opgeeft en dat het geen zin heeft om weg te lopen want je wandelt toch wel weer haar kant op. Maar niet erachteraan jagen, daar word je maar moe van en je paard wint geheid want die houdt 't veel langer vol.

Mijn paard was 't na een week ongeveer al zat en besloot om maar stil te blijven staan want ik kreeg 'm toch iedere keer wel te pakken. Zijn volgende list was: zich verstoppen achter een shetlander (hier vindt ze me nooooooooit) :+

lenne2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:48

jaag haar eerst eens van je af en zodra zei naar jou toe komt ga je daar nog even mee door zodra je merkt nu is ze echt moe en jij vind het genoeg draai jij je om en laat je haar naar jou toekomen. dit kan soms wel 2 a 3 uur duren maar zo doet de leidende merrie dat ook bij veulens. als ze stout zijn geweest, google eens naar mounty roberts best leerzaam.

F_Orumster

Re: Mijn paard werkt niet graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:51

Ik vind de join up niet zo'n goed idee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:54

Ik ook niet. Daarnaast is een paard niet zomaar moedwillig stout, hij maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die de mens biedt. Je eigen onkunde compenseren met geestelijke mishandeling, want dat is wat ik van een ondeskundig uitgevoerde join up vind, lijkt me niet zo'n heel daverend idee.

lenne2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:05

nou er rustig achter aan lopen lijkt mij niet zo geweldig idee want bij veel paarden loop je er dan uren achteraan en geestelijke mishandeling join up!!! waar haal je dat vandaan?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:07

Join up lijkt me ook niet zo'n sterk plan.. :n Zeker niet als TS (weet niet hoe oud ze is(?) met grondwerk oa geen ervaring heeft.. Ben het ook eens met hestejente.. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:12

lenne2010 schreef:
nou er rustig achter aan lopen lijkt mij niet zo geweldig idee want bij veel paarden loop je er dan uren achteraan en geestelijke mishandeling join up!!! waar haal je dat vandaan?

Als je erachteraan rent zal je paard ook van je weg draven of galopperen. Bovendien stel je je dan op als jager en het paard is een prooidier, weet je nog.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:23

Geestelijke mishandeling is het omdat je je paard uit ''je kudde'' duwt, wat van natura slecht is (de dood zal vlot volgen door prooidieren). Je stelt je paard dus heel kwetsbaar en ja, als jij hem dan uiteindelijk accepteerd zal ie wel blij zijn. Maar wil je dit zo? Deze methode kan een optie zijn om een verwilderd paard met een gedragsstoring te ''breken''. Ik vind het niet fair en niet goed om dit toe te passen op een paard die zich eigenlijk zijn hele leven wel onderwerpt aan paarden maar in dit geval net te weinig respect heeft om zijn weidegang op dat moment te verruilen voor een rondje in de bak.

Daarnaast wil een join up niet in een grote weide.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:26

je kunt hem misschien een halster omlaten
of gwn een paar keer per dag naar hem toe, halster omdoen en belonen
en als het dan goed gaat met bv alleen je stem als beloning
of je kunt een keer leuke dingen doen als je hem uit de wei haalt

ik hoop dat je er iets aan hebt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:35

Persoonlijke vetes graag elders houden.
Heb jij je aangemeld om hestejente na te lopen?
Volwassen.

Ontopic!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:28

Iemand die er niet tegen kan als iemand het niet met haar/zijn mening eens is :Y) maargoed.

YS, zoek anders evt. op marktplaats naar iemand die les geeft of wilt helpen met grondwerk :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:56

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat berichten verwijderd. Het is niet nodig om elkaar te pakken op spellingsfouten danwel uit te maken voor 'rellert'. Het is ook mogelijk om een discussie te houden zonder dergelijk kinderachtig gedrag.

Kirstenn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:07

Neem eens wat snoepjes mee. En ga vaker naar haar toe, niet enkel als je moet trainen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:40

Kan je het halster niet zoiezo omlaten, dan is het al makkelijker om haar te pakken. Dan lok je haar gewoon en neem je geen halstertouw mee, neem je haar gewoon mee aan het halster alleen zodat je niks in je handen hebt als je aan komt lopen, alleen een snoepje.. Misschien ook eens een tip om gewoon lekker met haar te wandelen etc, of een keer poetsen/wassen. Zodat ze als ze jou ziet, ze jou niet meteen associeert met 'ik moet aan het werk'.

Succe

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:19

Paar dagen te laat maar ik kan het toch niet laten om te reageren.
Fatsoenlijk grondwerk is essentiël voor de omgang met je paard. Je leert op die manier je paard kennen en op die manier leer je hem zonder dwang naar naar je luisteren, dus ook naar je toekomen. Je zult eerst eens het vertrouwen en respect van je paard moeten krijgen en jij zal respect moeten hebben voor je paard
"omkopen" met snoepjes en koekjes valt daar niet onder. Gewoon rustig blijven en de tijd nemen bereik je veel meer mee.
Echter iedereen werkt op zijn eigen manier met zijn paard, de laatste jaren is het Natural Horsemanship heel populair waarbij het join up wel degelijk gebruikt word. Dit is géén geestelijke mishandeling van het paard, maar je maakt hem duidelijk dat jij de leider bent. Dit alles gebeurt zonder dwang, dus de visie van lenn2010 is helemaal niet raar. En je bent individueel met je paard bezig dus je "stoot"hem niet uit de kudde maar je laat hem gewoon weten dat dit gedrag niet acceptabel is.
Ik heb zelf een veulen van bijna 1 jaar die totaal niks kon toen ik hem bijna 3 maanden geleden kocht.
Nu 3 maanden verder geeft hij beentjes, loopt lekker aan het halster mee, draaft netjes langs je op, stopt als het hem gezegd word en komt naar je toe als hij geroepen worden, gaat achterwaart en heeft respect voor "mijn ruimte" . Dit alles met geduld , consequent zijn en veel aandacht geven. Ook ik heb hierbij de join up gebruikt met bovenstaande als resultaat.
Tuurlijk zijn alle tips en wetenwaardigheden welkom als iemand met een probleem zit, maar laat dan aub wel iedereen in zijn waarde zonder een bepaalde tip af te katten dat zoiets niet goed zou zijn. Iedereen werkt anders en uit ALLE tips kun je positieve dingen halen die misschien wel zouden kunnen helpen om van je probleem af te komen.
Misschien zou Tessa inderdaad wat vaker naar haar paard moeten gaan om er wat meer aandacht aan te geven. Het is wel makkelijk dat anderen je paard verzorgen maar als je het volledige vertrouwen en respect van je paard wilt hebben zul je er toch ZELF aan moeten werken.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:00

Probeer haar eens te lokken met een wortel of met wat biks. Of laathaar eens een dagje in de stal staan, dan krijg je haar wat makkelijker te pakken. Misschien, zoals eerder is gezegd, ligt het aan je houding. Wissel je het rijden vaak af of doe je steeds hetzelfde. Want dat kan voor het paard saai worden.

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:13

jaah, miss ligt het eraan hoe je te werk gaat met het paard als ze eenmaal aan het werk is, miss vind het poaard het niet loeuk (merk je dat ook?),
ook kun je je (wat ik doe als een paard dat doet..) met voedsel het paard lokken en ga meestal iets naar voren buigen dat ik ietsjes kleiner ben, meestal komen ze dan wel

succesnog!

Alicewonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:33

Wat ook goed kan helpen is om af en toe wat grondwerk te doen, zo krijg je een betere band, leer je elkaar beter begrijpen, ga je ze makkelijker te pakken krijgen op de wei en in algemene omgang en het is iets iets anders dan rijden het moet niks moeilijk zijn, gewoon lijden, stoppen, achteruit laten gaan, een pootje in de lucht ..