Leren wijken voor druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:40

Cassidy schreef:
Is een stap opzij. Altijd de kleinste poging belonen.

Interessant artikel, het eerste staat er wel niet ;)
zal dan eens men beste engels boven halen en het eens doorspitten :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:42

Cassidy schreef:
De druk die gegeven wordt wordt opgevoerd, eerst raak ik de haren aan, dan de huid, dan de spieren en dan het bot. Geeft het paard tegendruk neem ik de druk niet weg, als hij aanstalte maakt om te wijken, laat ik de druk varen alsof ik me verbrand heb. Druk geef ik op alle delen van het lichaam, zijn hoofd, naar beneden en opzij, zijn schouders, zijn achterhand, de middenhand.
Ik kan alle delen van mijn paard apart bedienen. Dat bereik ik met grondwerk.
En als ik dan specifiek het wijken ga oefenen, zet ik mijn paard met zijn neus naar het hek neer, en zet eerst de schouderpartij opzij, daarna de achterhand, daarna weer de schouderpartij, daarna weer de achterhand. Enz.

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=M0TLXXkRXpY

Oke zo snap ik het! Maar bijvoorbeeld bij het wijken, als je dan eerst de schouders doet, en dan de achterhand, kom je dus alleen bij de voorhand en achterhand, maar niet op de plek bij het been. Terwijl je dat wel juist nodig hebt bij het rijden. Is het zo dat je dan eerst achterhand en voorhand (zoals jij doet) moet oefenen, en als hij het principe snapt, dat je dan druk bij het been kan geven zodat dat opheldering geeft bij het rijden? Zodra ik heb gereageerd op de andere reacties ga ik de linken bekijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:42

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:44

Cassidy schreef:
Nog een artikel, maar dan vanuit het zadel:

http://www.equisearch.com/horses_riding ... ass_040110

Stap lang de bakrand, zet zijn achterhand opzij. De voorwaartse beweging laat hem een paar pasjes overstappen. Meer is in het begin ook niet nodig.

Dat langs de bakrand heb ik ook al eens geprobeerd. Eerst wilde hij gewoon de muur in, en daarna reageerde hij gewoon niet meer. Werd niet boos, maar liep gewoon rechtuit alsof hij het niet voelde.. Zou het zijn dat hij dat dan ook niet snapt? Ik ga in ieder geval veel opzoeken over grondwerk en er echt mee aan de slag gaan voor zover dat mogenlijk is, want volgensmij kan ik bij hem dat echt wel gebruiken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:44

Geryon schreef:
Cassidy schreef:
De druk die gegeven wordt wordt opgevoerd, eerst raak ik de haren aan, dan de huid, dan de spieren en dan het bot. Geeft het paard tegendruk neem ik de druk niet weg, als hij aanstalte maakt om te wijken, laat ik de druk varen alsof ik me verbrand heb. Druk geef ik op alle delen van het lichaam, zijn hoofd, naar beneden en opzij, zijn schouders, zijn achterhand, de middenhand.
Ik kan alle delen van mijn paard apart bedienen. Dat bereik ik met grondwerk.
En als ik dan specifiek het wijken ga oefenen, zet ik mijn paard met zijn neus naar het hek neer, en zet eerst de schouderpartij opzij, daarna de achterhand, daarna weer de schouderpartij, daarna weer de achterhand. Enz.

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=M0TLXXkRXpY

Oke zo snap ik het! Maar bijvoorbeeld bij het wijken, als je dan eerst de schouders doet, en dan de achterhand, kom je dus alleen bij de voorhand en achterhand, maar niet op de plek bij het been. Terwijl je dat wel juist nodig hebt bij het rijden. Is het zo dat je dan eerst achterhand en voorhand (zoals jij doet) moet oefenen, en als hij het principe snapt, dat je dan druk bij het been kan geven zodat dat opheldering geeft bij het rijden? Zodra ik heb gereageerd op de andere reacties ga ik de linken bekijken

Als je grondwerk goed doet, komt uiteindelijk ook druk op de plek aan te pas waar je been komt te liggen.
Maar eerst moet je paard begrijpen dat hij zijwaarts kan en moet, voordat je de hulp kunt verfijnen en niet meer schouder-achterhand moet bedienen maar kunt volstaan met een simpele druk op de ribbenkast, gecombineerd met later een gewichtshulp in het zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:46

Geryon schreef:
Cassidy schreef:

Stap lang de bakrand, zet zijn achterhand opzij. De voorwaartse beweging laat hem een paar pasjes overstappen. Meer is in het begin ook niet nodig.

Dat langs de bakrand heb ik ook al eens geprobeerd. Eerst wilde hij gewoon de muur in, en daarna reageerde hij gewoon niet meer. Werd niet boos, maar liep gewoon rechtuit alsof hij het niet voelde.. Zou het zijn dat hij dat dan ook niet snapt? Ik ga in ieder geval veel opzoeken over grondwerk en er echt mee aan de slag gaan voor zover dat mogenlijk is, want volgensmij kan ik bij hem dat echt wel gebruiken!

Het wijken langs de bakrand is een oefening die stukken makkelijker gaat als je van tevoren een paar dingen met je paard hebt rechtgezet, en hebt afgesproken. Want zoals je in het door mij gequote filmpje ziet, gaat CA (Clinton Anderson) eerst een paar andere oefeningen doen voordat hij aan de zijgangen begint. Hij zet de voorhand weg door op de schouder te tikken, en de achterhand weg door naar de achterhand te wijzen of erop te tikken. Maar daar is wel wat aan vooraf gegaan....

Grondwerk is net als dressuurrijden. Begin nou niet aan de Piaffe als de Draf al niet goed gaat...zprg voor een goede basis en onthou: als je met paarden werkt, zijn er geen quick fixes....

Geryon

Re: Leren wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:50

Dat filmpje is echt erg handig, dankjewel. Het lijkt zo makkelijk hoe hij dat zo voor elkaar krijgt met dat front,back,front,back etc. Maar zo kan je het ook doen met je hand? Want zweepje of iets anders gaat echt niet lukken. Ik denk dat het bij mij wel erg langzaam gaat lukken allemaal, aangezien ik er niet veel ervaring mee heeft, en hij echt heel dominant is en er zeker tegeningaan komen.. De bakrand zou ik niet kunnen gebruiken, maar er is vast wel iets anders dat op hetzelfde neerkomt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:54

Voordat je zover bent dat je kunt doen wat de man in dat filmpje doet, moet je eerst andere oefeningen met je paard doen. Want anders is het beslist niet zo makkelijk zoals het eruit ziet. Dus zorg ook voor jezelf voor een goede basis, hardlopers zijn doodlopers.
En dat stokje is wel essentieel, om afstand te houden van je paard, en ook echt in het midden te blijven staan. En als je paard wel nijdig wordt en hapt, heeft hij het stokje te pakken, en niet je hand...:D
De stok is ook een grondwerkstok, en geen zweep. Hij is van fiberglas en veert niet mee. Je kunt er ook van een afstand kracht mee zetten.
Een goede omheining is voor deze oefening wel essentieel. Een schrikdraadje volstaat absoluut niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:55

Cassidy schreef:

Dat langs de bakrand heb ik ook al eens geprobeerd. Eerst wilde hij gewoon de muur in, en daarna reageerde hij gewoon niet meer. Werd niet boos, maar liep gewoon rechtuit alsof hij het niet voelde.. Zou het zijn dat hij dat dan ook niet snapt? Ik ga in ieder geval veel opzoeken over grondwerk en er echt mee aan de slag gaan voor zover dat mogenlijk is, want volgensmij kan ik bij hem dat echt wel gebruiken![/quote]

Het wijken langs de bakrand is een oefening die stukken makkelijker gaat als je van tevoren een paar dingen met je paard hebt rechtgezet, en hebt afgesproken. Want zoals je in het door mij gequote filmpje ziet, gaat CA (Clinton Anderson) eerst een paar andere oefeningen doen voordat hij aan de zijgangen begint. Hij zet de voorhand weg door op de schouder te tikken, en de achterhand weg door naar de achterhand te wijzen of erop te tikken. Maar daar is wel wat aan vooraf gegaan....

Grondwerk is net als dressuurrijden. Begin nou niet aan de Piaffe als de Draf al niet goed gaat...zprg voor een goede basis en onthou: als je met paarden werkt, zijn er geen quick fixes....[/quote]

Dat is inderdaad zo, goede uitspraak. Vind dat tweede filmpje erg 'mooi'. Wat een lief paard! Als je dit zo ziet is het jammer dat niet iedereen aan grondwerk doet..

Hebben jullie tips waar ik mee zou moeten beginnen en wat daarna? Een soort stappenplan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:56

Ja ik heb een tip. Verdiep je eens in Pat Parelli. Hij heeft een website en een Youtube kanaal, en wat hij met zijn paarden kan is ook geweldig!
En dat stappenplan waar je naar op zoek bent, vindt je bij hem. Volg Level 1, doe de 7 games, en je hebt een goede en veilige basis om door te gaan.

http://www.parelli.nl/homepage.php
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-11 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:57

Cassidy schreef:
Voordat je zover bent dat je kunt doen wat de man in dat filmpje doet, moet je eerst andere oefeningen met je paard doen. Want anders is het beslist niet zo makkelijk zoals het eruit ziet. Dus zorg ook voor jezelf voor een goede basis, hardlopers zijn doodlopers.
En dat stokje is wel essentieel, om afstand te houden van je paard, en ook echt in het midden te blijven staan. En als je paard wel nijdig wordt en hapt, heeft hij het stokje te pakken, en niet je hand...:D
Een goede omheining is voor deze oefening wel essentieel. Een schrikdraadje volstaat absoluut niet.

Heb je tips voor welke oefeningen ik eerst zou kunnen doen en zodra dat lukt welke dan? Hmm ik ga dan wel iets zoeken dat op een zweepje lijkt, maar het niet is, ik denk dat dat wel al verschil maakt. Het allereerste wat ik moet doen is oefenen met dat stokje dus. Net als in dat filmpje in ieder geval. Ik denk dat dat veel tijd in beslag gaat nemen, maargoed we hebben alle tijd van de wereld.
Wij hebben een lange reeks stallen, misschien dat dat wel goed is. Als hij met mij bezig is kijkt hij niet zo naar andere paarden dus dat komt goed uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:05

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:07

Cassidy schreef:

Dankjwel voor de links, ik zla ze zometeen op mijn gemak allemaal even bekijken. Ik heb net opgezocht wat parelli nou inhoud en het lijkt me iets goeds voor dit paard en mij, zou zomaar kunnen dat (na een lange tijd) zijn karakter hiermee zou kunnen veranderen. Fijn dat er levels en games zijn, maakt het een stuk handiger allemaal. Ik zag dat er ook een boek is, dus ik ga zorgen dat ik die ook in handen krijg. Morgen zie ik het paard weer dus dan ga ik beginnen aan zijn stokjes angst..

Maar hoe zit het nu met mijn rijden? Ik ga dus vanaf nu alleen maar omstellen om mijn benen en voor de rest nog niks (behalve hetgeen wat ik altijd doe, maar niet het wijken voor het been en al dat soort dingetjes), pas als dat lukt vanaf de grond?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:10

Parelli adviseert om idd er in begin niet op te stappen en alles eerst vanaf de grond recht te zetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:11

ik wil je nu niet ontmoedigen, maar ik veronderstel dat er in parelli erg veel tijd zal kruipen
wees er je bewust van dat dit maar een manegepaard is, en dat het perfect kan dat ez hem zonder boe of ba van je wegtrekken, als je er al veel tijd ingestoken hebt en veel mee bereikt heeft, is het wel hard om dt kapotgemaakt te zien worden ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:16

Wat jezelf leert door je te verdiepen in Parelli, en met name met dit paard, kan niemand je ooit weer afpakken.
En Parelli is een ongoing leerproces. Ga je er maar in verdiepen, en je leert waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en je leert daarop in te spelen. En er gaat een wereld voor je open. Niet alleen voor nu en met dit paard, maar voor alle paarden die je in je toekomst nog tegen gaat komen....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-11 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:18

Cassidy schreef:
Wat jezelf leert door je te verdiepen in Parelli, en met name met dit paard, kan niemand je ooit weer afpakken.
En Parelli is een ongoing leerproces. Ga je er maar in verdiepen, en je leert waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en je leert daarop in te spelen.

dat is ook waar, maar zal TS echt vooruitgang boeken op die manier, als er nog tig andere ruiters mee rijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:20

Er is zeker vooruitgang mee te boeken. Ik begrijp dat dit paard op dit moment beperkt wordt ingezet in lessen, als er al anderen op rijden. Verder is het heel goed mogelijk om met alle gevorderde ruiters die op dit paard rijden afspraken te maken...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:21

Ik snap dat het een manegepaard is en dat het kapotgemaakt kan worden. Maar aan de ene kant weet hij wel al het verschil tussen mij en andere mensen dus ik denk dat dat beter gaat dan verwacht. Grondwerk is volgensmij ook echt (in de eerste fase) iets tussen de persoon en het paard en niet alleen het paard denk ik.

Bovendien zit ik eraan te denken om hem te kopen. (moet je nagaan hoe ik voor dit dier gevallen ben, ondanks al zijn dingen. ik mocht een goed springpaard (die letterlijk ong. 10 x zo duur is als hem) kopen die ik al had uitgeprobeerd, maar toch gekozen om tijdelijk met hem door te gaan. Nu nog steeds op zoek naar een springpaard maar mijn hart is toch voor hem gevallen..)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:25

Geryon schreef:
Ik snap dat het een manegepaard is en dat het kapotgemaakt kan worden. Maar aan de ene kant weet hij wel al het verschil tussen mij en andere mensen dus ik denk dat dat beter gaat dan verwacht. Grondwerk is volgensmij ook echt (in de eerste fase) iets tussen de persoon en het paard en niet alleen het paard denk ik.

Bovendien zit ik eraan te denken om hem te kopen. (moet je nagaan hoe ik voor dit dier gevallen ben, ondanks al zijn dingen. ik mocht een goed springpaard (die letterlijk ong. 10 x zo duur is als hem) kopen die ik al had uitgeprobeerd, maar toch gekozen om tijdelijk met hem door te gaan. Nu nog steeds op zoek naar een springpaard maar mijn hart is toch voor hem gevallen..)

dan is het uiteraard een ander verhaal :D
Veel succes alvast, en ben benieuwd naar vorderingen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:38

Dankjewel! Ik ben ook erg benieuwd naar vorderingen, hopelijk komen die er :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:39

Succes en heel veel plezier bij het ontdekken van de mogelijkheden via Parelli!