Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Twiggy2008 schreef:Heb mijn paard met en zonder zadel ingereden (voornamelijk dan met bareback pad). Zeker de eerste keren dat ik er alleen op ging zitten, zat ik gewoon op mijn bareback pad, hoor, geen enkel probleem. Hij heeft een sterke, ronde rug, die ik ook regelmatig laat controleren (al zijn wervels laat ik jaarlijks checken door een chiropractor), niks geen problemen. En qua veiligheid, ik vertrouw(de) mijn paard hier volledig in. Bij het wat serieuzere werk en het langere rijden, deed ik dat wel met zadel overigens.![]()
Ik rij nu af en toe lekker zonder zadel, hetzij met of zonder bareback pad. Maar ga ik serieus aan de slag, dressuren, les of weet-ik-veel-wat, dan liever met zadel, zowel voor mijn paard zijn rug als voor mijn lichaam.
, ik heb hem 2 jaar en onze band was daar sterk genoeg voor. hij reageerde heel voorzichtig en braaf. ik heb alleen met hem gestapt, met begeleiding aan de longeerlijn, wilde hem een goede ervaring meegeven.
Coentjuh schreef:Aideen schreef:Je hulpen worden heus niet opeens duidelijker als je het zadel eraf haalt. En hoezo zou een paard de ruiter beter aanvoelen bij het rijden zonder zadel?
Dan zit er toch geen zadel tussen, dus heb je toch meer contact met je paard.
Sarah_Elise schreef:Als je van te voren een goede vertrouwingsband hebt opgebouwd zou ik het zeker doen! Met zadel en dan ineens iemand daarop lijkt me minder fijn voor het paard dan als je er lekker op zit zonder zadel. Maar hangt ook van je pony af natuurlijk.
Tigra_ schreef:Sarah_Elise schreef:Als je van te voren een goede vertrouwingsband hebt opgebouwd zou ik het zeker doen! Met zadel en dan ineens iemand daarop lijkt me minder fijn voor het paard dan als je er lekker op zit zonder zadel. Maar hangt ook van je pony af natuurlijk.
Een zadel verdeelt het gewicht over de rug zonder zadel zit je maar op enkele wervels bedoel kan me niet voorstellen dat een paard dat als prettiger zou ervaren.
) Rijden hebben we nooit zonder zadel gedaan. Ik vond het zonder zadel an sich eigenlijk wel prettig omdat je je paard erg sterk aanvoelt, maar stappen vond ik al te riskant omdat je zeker bij jonge paarden wat moet wennen aan de gang en je het paard dan wel hinderd en een slechte ervaring bezorgt.
Ik zei het bovenste.

Erna_89 schreef:ik vind het jammer dat er vrij rechtlijnig word gedacht over rijden zonder zadel en , de indianen van vroeger deden niks anders (deden ze ook nog met een geknoopt touwhalster)en die zaten beter dan menig ruiter anno 2011. het is even wennen en je evenwicht zoeken, het paard geeft zelf wel aan wat hij/zij fijn vind.
hoe verklaar je dan de gehoorzaamheid van de paarden van de indianen?
als je een heel smal paardje hebt of een draver begrijp ik dat je er liever een zadel hebt,maar bij mijn halfbloed haflinger zit dat zalig zonder zadel
Erna_89 schreef:ik vind het jammer dat er vrij rechtlijnig word gedacht over rijden zonder zadel en , de indianen van vroeger deden niks anders (deden ze ook nog met een geknoopt touwhalster)en die zaten beter dan menig ruiter anno 2011. het is even wennen en je evenwicht zoeken, het paard geeft zelf wel aan wat hij/zij fijn vind.
hoe verklaar je dan de gehoorzaamheid van de paarden van de indianen?
als je een heel smal paardje hebt of een draver begrijp ik dat je er liever een zadel hebt,maar bij mijn halfbloed haflinger zit dat zalig zonder zadel