Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:17

Stelling 1: mee eens
Stelling 2: niet mee eens

Toelichting: een hulpteugel kan helpen om een bepaald probleem op te lossen. Ik zie echter in mijn omgeving dat een slof geen standaard oplossing is. Word er een slof gebruikt dan wordt daar goed over nagedacht en 9 van de 10 keer in de les ook aandacht aan geschonken.

Het beeld wat hier geschetst wordt (oh een probleem: slof eraan) herken ik niet.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:17

Ik blijf er vanuit persoonlijke doelen inderdaad 'verre van'. Ik wil graag eerst goed leren rijden voordat ik hulpteugels ga gebruiken. Laat mij eerst maar ploeteren voordat ik ergens gebruik van maak Lachen (en vind dan ook nog maar eens een instucteur tegenwoordig die niet voor het snelle plaatje gaat)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:22

1: Slof is wel hulpmiddel. Het tweede stuk is ook waar, maar voor alle hulpmiddelen en niet specifiek de slof.

2: zeker, maar dit geldt ook weer voor alle hulpmiddelen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:41

silco schreef:
Ik heb zelf nu een paard net 4 jaar en een echt puber!! Hij doet omgeving helemaal niks!! je kunt bijv. met een vrachtwaagen over z'n voeten rijden!!
Maar tijdens het rijden en vooral tussen andere, ontploft hij steeds en begint hij te bokken en alle kanten in te springen!!
Ik heb er nu al twee keer mee in het ziekenhuis gelegen. Maar ik "vecht" door, ik geef niet op!
Ook ik gebruik bijv. op de rijvereniging ook wel eens een slof, als ik het aan voel komen, en dan kan ik net die spanning aan.

Dus je kunt ze zeker wel gebruiken als je het maar verstandig doet!!!

als jij liever hebt dat je dadelijk in je rolstoel zit, maar dat je het wel zonder slof hebt opgelost, vind ik het ook best.
Het is mijn hobby en dan doe ik wat mogelijk is om het ziekenhuis te vermijden.

Hoe denk jij dit gedrag te gaan stoppen dan? Of hoop je dat hij straks verstandig wordt en denkt: Ik vind mijn baasje zo lief, ze gebruikt iig geen slof, ik zal niet meer bokken.
Volgens mij heeft deze toch een kleine heropvoeding nodig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:44

Nou, eerst reageren op stelling 1:
een slofteugel kun je gebruiken als het paard niet nageeflijk is en vooral NIET als je ZELF een paard niet nageeflijk kunt rijden.

als een paard niet nageeflijk is, ben je meer geneigd om te gaan schoppen/drijven met je benen en met je handen terug te gaan werken, hetgeen erg storend is voor een paard. Dan werkt een slof eerder vriendeljiker omdat je dan rustiger wordt met je handen. DAn nog moet je het kunnen hoor, rijden met een slof, ermee om kunnen gaan.

Wat stelling 2 betreft: mensen grijpen misschien soms wel wat snel naar een slof ja. Meestal is het probleem toch een rijtechnisch iets, en mijns inziens is zoiets dus alleen maar rijtechnisch op te lossen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:57

Hmm, maar er zijn ook zat slimme paarden die het dondersgoed doorhebben als de slof of wat dan ook verwijderd wordt. En dan dus weer gaan spoken, ook dat vermijdt ik liever. Vandaar dat ik evt problemen ook graag rijtechnisch op wil lossen, en dat is in elk geval mogelijk, er zijn meer wegen die naar rome lijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:42

cornelie schreef:
Hmm, maar er zijn ook zat slimme paarden die het dondersgoed doorhebben als de slof of wat dan ook verwijderd wordt. En dan dus weer gaan spoken, ook dat vermijdt ik liever. Vandaar dat ik evt problemen ook graag rijtechnisch op wil lossen, en dat is in elk geval mogelijk, er zijn meer wegen die naar rome lijden.

je vergeet iets. Wat is de reden dat een paard niet nageeflijk is? GEwoon, omdat hij het moeilijk vindt. Als je hem m.b.v. slof door een moeilijke periode heen krijgt heb je de slof daarna niet meer nodig. Want dan heeft het paard het niet moeilijk meer en waarom zou hij dan niet nageven?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:08

Inderdaad, en daarom werk ik liever aan de oorzaak ipv het gevolg. Dus ik ga nog een stap terug ipv met hulpteugels het gevolg bestrijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:59

Het gevolg bestrijden hoeft toch niet? dan moet je zorgen voor een goed gevolg, iets dat je wilt bereiken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 14:44

Desiree schreef:
Het gevolg bestrijden hoeft toch niet? dan moet je zorgen voor een goed gevolg, iets dat je wilt bereiken.

Waarom is een paard dan niet nagevelijk?
Ik betwijfel of een paard het na de slof het wel doet. Met een slof dwing je het paard, bij dwang ontstaat spanning(vergelijk het met jezelf) en waar spanning is zeer zeker geen ontspanning mogelijk. Met andere woorden je kan onmogelijk die spieren trainen die je traint als je het paard rijtechnisch nagevelijk rijdt. Dan is er ontspanning en en blijven de bewegingen van het paard zelf. Alleen dan kan je vanuit mijn visie een paard correct nagevelijk rijden. Soory ik ga off topic.
Even terug na de stelling: ik ben het dus met beide eens.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:50

Op het moment dat een paard zich zet tegen de slof ontwikkel je inderdaad de verkeerde spieren. Dat is hetzelfde als een paard naar links trekken om hem rechts soepeler te maken; hij zet zich dan rechts.

Met de slof moet je goed kunnen rijden. Het is niet per definitie zo dat je een paard verslechtert met de slof, je kunt het paard er ook mee verbeteren. Een paard is niet nageeflijk omdat hij vermoedelijk ergens in zijn lichaam souplesse te kort komt, of, omdat het gewoon van nature een gespannen dier is en dat zit tussen de oren. Je mag een slof in ieder geval niet continu vast zetten, want dan gaat het dier inderdaad zich erop vastzetten en bereik je het verkeerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:56

Even een praktijkvoorbeeldje dan maar:

ik heb nu tijdelijk een merrie te rijden. Heel erg fijn paard, echt een sensibel bloedbeestje. Ze heeft zich onder haar vorige ruiter een probleem aangeleerd in het aangalopperen. Ze raakt haar balans een beetje kwijt en gaat dan rennen, waarbij ze haar kop recht naar voor steekt en verder alles compleet op slot zet. Daar kom je echt niet doorheen.

Ze fokt zichzelf helemaal op en sluit zich dan helemaal af voor de ruiter. Zo heeft dus een soort vicueuze cirkel kunnen ontstaan. De eerste paar keer zat ik er op zonder hulpteugeltjes of wat ook. Deze merrie is van nature uitzonderlijk correct in de bovenlijn, daar hoef je bijna niets meer aan te doen. In draf had ze in het begin ook wat problemen, maar dat was heel makkelijk op te lossen door haar gewoon op haar eigen benen te zetten en er verder vooral af te blijven. Er zijn maar weinig paarden waar je zo'n fijne verbinding op krijgt, ook al hebben ze wat rijtechnische probleempjes. Ik dacht dus de eerste paar keer dat ik de galop ook wel zo opgelost kon krijgen (was te lui om naar stal terug te lopen en een slof op te halen namelijk Haha!) Maar juist door dat sensibele karakter lukt je dat niet bij zo'n paard. Die gaat harder en harder en wil gewoon niet meer stoppen en dan kun je daar wel braaf stil gaan zitten en haar tegen een soepel meeverende hand aanrijden, daar schiet je niks mee op. Want de volgende keer dat je aanspringt is ze bij voorbaat al meer gespannen etc etc.

Slof er aan gehangen, en ik had het in 10 minuten opgelost. Ze moest even doorkrijgen dat het veel makkelijker is als ze gewoon rond en los blijft en haar bovenlijn aanspant ipv haar onderlijn. Ik heb dat een paar dagen volgehouden en de merrie galoppeert nu ontspannen aan zonder problemen.

Ik weet 110% zeker dat ik hier met een slof de paardvriendelijkste, snelste en correctse manier heb aangehouden. Ik had ook wekenlang kunnen gaan knooien, met als gevolg dat dat paard compleet verzuurd in de rug en helemaal niet meer mee wil. De eigenaar heeft er al genoeg problemen mee gehad en dingen uitgeprobeerd, die wil nu alleen nog maar dat die vicueuze cirkel eens doorbroken wordt.

Ideaal paardrijden kan alleen op een ideaal paard dat van begin af aan ideaal gereden is. De praktijk is echter anders. Ik zie heel veel gevallen zoals hierboven omschreven, allemaal hun eigen specifieke probleem.

Ik heb geen zin en geen tijd om te wachten tot kleine probleempjes zijn uitgegroeid tot serieuze problemen. Problemen moet je niet over zaniken, maar oplossen.

Ik ben het met iedereen eens die zegt dat er heel veel paarden gewoon op de kop getrokken worden met een slof en dat de eigenaren dan denken dat ze goed bezig zijn. Maar zoals ik eerder al zei: die mensen komen niet op bokt. Dat vinden ze zelf tenminste (...) Het maken van dit soort topics is dus volstrekt zinloos. Denk je nou serieus dat er ook maar 1 iemand zal zeggen: "Goh, hmmm, dat doe ik nou ook dagelijks. Tja eigenlijk nooit over nagedacht, laat ik daar maar eens snel mee ophouden!!" Zo werkt het niet in de praktijk. Als je nou eens begint met je eigen problemen op te lossen, voor je je druk gaat lopen maken om die van een ander.

Hoe "het hoort" weten we echt allemaal wel....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:05

Ik ben het met beide stellingen niet eens.

Ik gebruik een slof namelijk of als ingebouwde extra zekerheid bij het buitenrijden of als ik zo ontiegelijk lui ben en absoluut helemaal geen zin heb om te rijden maar het paard wel onder het zadel moet. Dan ga ik ook ladida rijden en alleen maar rechtuit..............

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:13

ik kan helemaal achter Zep staan in alles wat ze zegt. De slof wordt door velen mensen benaderd als iets "om de ruiter te helpen", maar dan krijgt het inderdaad een negatieve lading. Je kunt een slof ook gebruiken om een paard te helpen, zoals zep hierboven beschrijft.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:18

Ik durf best toe te geven dat ik mijn eerste paard verpest heb door de slof. Ik had al jaren op de manege gereden maar een eigen paard is dan toch wat anders. Helaas had ik een instructeur die inderdaad voor het plaatje ging en er niet op lette dat ik het paard (3.5 jaar oud) op de verkeerde teugel reed (slof dus). Paard was dus helemaal vast in de spieren geworden. Ik vertrouw mijzelf hierdoor niet meer wanneer het op de slof aankomt. Bij zo'n paard als wat Zep beschreef had ik ook vast en zeker de slof gepakt en ik gebruik hem nog tijdens buitenritten en aan de longe, maar verder niet.

En ik weet zeker dat er wel meer mensen hier op bokt zijn die of verkeerd rijden of verkeerd hebben gereden met de slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:20

Citaat:
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat er heel veel paarden gewoon op de kop getrokken worden met een slof en dat de eigenaren dan denken dat ze goed bezig zijn. Maar zoals ik eerder al zei: die mensen komen niet op bokt. Dat vinden ze zelf tenminste (...) Het maken van dit soort topics is dus volstrekt zinloos. Denk je nou serieus dat er ook maar 1 iemand zal zeggen: "Goh, hmmm, dat doe ik nou ook dagelijks. Tja eigenlijk nooit over nagedacht, laat ik daar maar eens snel mee ophouden!!" Zo werkt het niet in de praktijk. Als je nou eens begint met je eigen problemen op te lossen, voor je je druk gaat lopen maken om die van een ander.

Hier ben ik het mee eens, jammer genoeg heb je daar gelijk in.
Tja en niet druk maken, dat lukt me helaas niet bij zulke mensen
dus blijf me druk maken over slof en scherpe bitten bij naar mijn idee te onervaren ruiters

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:59

Tja, ik leer van mijn huidige ''ínstructeur''' Take the time it takes and it takes less time. Mijn paard is ook jarenlang in de galop een racekanon geweest wat ik inderdaad in 1 sessie op heb kunnen lossen. Gewoon vanuit ontspanning met een speciale impuls oefening. Ik denk ook zeker niet dat dit een discussie is die 'opgelost' kan worden en dat hoeft voor mij ook zeker niet. Het zou mij saai lijken als iedereen het over alles met elkaar eens is Lachen Maar als discussieren overgaat in discuzeuren hoeft het van mij ook niet nee Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 09:03

Desiree schreef:
Op het moment dat een paard zich zet tegen de slof ontwikkel je inderdaad de verkeerde spieren. Dat is hetzelfde als een paard naar links trekken om hem rechts soepeler te maken; hij zet zich dan rechts.

Met de slof moet je goed kunnen rijden. Het is niet per definitie zo dat je een paard verslechtert met de slof, je kunt het paard er ook mee verbeteren. Een paard is niet nageeflijk omdat hij vermoedelijk ergens in zijn lichaam souplesse te kort komt, of, omdat het gewoon van nature een gespannen dier is en dat zit tussen de oren. Je mag een slof in ieder geval niet continu vast zetten, want dan gaat het dier inderdaad zich erop vastzetten en bereik je het verkeerde.

Maar dan moet je toch werken aan het probleem om het dier soupeler te maken.......met een slof als oplossing in deze maak je het alleen maar erger. Het dier gaat in verzet omdat hij het nog niet aankan en dus pijn voelt, met een slof trek je hem er dus gewoon door....dat is echt niet zo lekker hoor. Ook met de slof probeert hij onder die pijn weg te komen..of denk je dat je de pijn wegneemt. Spieren zijn organisch........en banden en pezen ook maar slechter doorbloed. De schade die je dus aanbrengt is erger dan je denkt. Kortom als je paard souplesse te kort komt moet je zien dat je dat met training kan oplossen, maar niet met hulpmiddel. Dat lost namelijk het probleem niet op, het maakt het alleen maar erger!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 09:06

Zep schreef:
Even een praktijkvoorbeeldje dan maar:

ik heb nu tijdelijk een merrie te rijden. Heel erg fijn paard, echt een sensibel bloedbeestje. Ze heeft zich onder haar vorige ruiter een probleem aangeleerd in het aangalopperen. Ze raakt haar balans een beetje kwijt en gaat dan rennen, waarbij ze haar kop recht naar voor steekt en verder alles compleet op slot zet. Daar kom je echt niet doorheen.

Ze fokt zichzelf helemaal op en sluit zich dan helemaal af voor de ruiter. Zo heeft dus een soort vicueuze cirkel kunnen ontstaan. De eerste paar keer zat ik er op zonder hulpteugeltjes of wat ook. Deze merrie is van nature uitzonderlijk correct in de bovenlijn, daar hoef je bijna niets meer aan te doen. In draf had ze in het begin ook wat problemen, maar dat was heel makkelijk op te lossen door haar gewoon op haar eigen benen te zetten en er verder vooral af te blijven. Er zijn maar weinig paarden waar je zo'n fijne verbinding op krijgt, ook al hebben ze wat rijtechnische probleempjes. Ik dacht dus de eerste paar keer dat ik de galop ook wel zo opgelost kon krijgen (was te lui om naar stal terug te lopen en een slof op te halen namelijk Haha!) Maar juist door dat sensibele karakter lukt je dat niet bij zo'n paard. Die gaat harder en harder en wil gewoon niet meer stoppen en dan kun je daar wel braaf stil gaan zitten en haar tegen een soepel meeverende hand aanrijden, daar schiet je niks mee op. Want de volgende keer dat je aanspringt is ze bij voorbaat al meer gespannen etc etc.

Slof er aan gehangen, en ik had het in 10 minuten opgelost. Ze moest even doorkrijgen dat het veel makkelijker is als ze gewoon rond en los blijft en haar bovenlijn aanspant ipv haar onderlijn. Ik heb dat een paar dagen volgehouden en de merrie galoppeert nu ontspannen aan zonder problemen.

Ik weet 110% zeker dat ik hier met een slof de paardvriendelijkste, snelste en correctse manier heb aangehouden. Ik had ook wekenlang kunnen gaan knooien, met als gevolg dat dat paard compleet verzuurd in de rug en helemaal niet meer mee wil. De eigenaar heeft er al genoeg problemen mee gehad en dingen uitgeprobeerd, die wil nu alleen nog maar dat die vicueuze cirkel eens doorbroken wordt.

Ideaal paardrijden kan alleen op een ideaal paard dat van begin af aan ideaal gereden is. De praktijk is echter anders. Ik zie heel veel gevallen zoals hierboven omschreven, allemaal hun eigen specifieke probleem.

Ik heb geen zin en geen tijd om te wachten tot kleine probleempjes zijn uitgegroeid tot serieuze problemen. Problemen moet je niet over zaniken, maar oplossen.

Hoe "het hoort" weten we echt allemaal wel....

Van zo'n slof wordt het dier alleen maar meer gespannen....snap je dat nou nog niet? En als je weet hoe het hoort, moet je het zo doen.....problemen rijtechnisch oplossen. Lukt je dan niet, zoek dan iemand die je kan helpen om je verder te scholen, want je hebt kennelijk toch een rijtechnische beperking. Bovendien vraag ik me sf waarom die merrie van jou zo doet?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 09:09

ven vergeten, dat van die ideaal paarden klopt van geen kant......wij hebben hier bijna allemaal verre van ideaal paarden toen ze kwamen.....nu zijn het ideaal paarden met souplesse, swung en tact en een persoonlijkheid. Deze persoonlijkheid vraagt een eigen aanpak!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:17

Tjeez zeg. Denk je dat het mogelijk is dat er andere mensen zijn dan alleen jij, die ook een kijk op paarden hebben en gewoon op een andere manier dan jij goed met hun paarden bezig zijn. Dat getrut! Een slof kan een geweldig goed hulpmiddel zijn voor ruiter en paard. Dat jij er niet in geloofd alla, maar ga ons niet als nitwits behandelen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 09:24

Waar haal je die stelling vandaan? Dat zeg ik helemaal niet....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:25

Uit je antwoorden aqua, uit je antwoorden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:31

We houden het gezellig he??
Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:38

Aqua8horse schreef:
Waar haal je die stelling vandaan? Dat zeg ik helemaal niet....

jawel aquarhorse. Zep legt bijvoorbeeld duidelijk uit hoe die gevoelige merrie reageerde en de slof in no time niet meer nodig was. Nu was dit denk ook niet direct een fysiek probleem, maar eerder iets dat tussen de oren van het paard zat. Maar ze is echt wel in staat om te voelen als een paard gespannen reageert. Daar twijfel ik niet aan.

Een gespannen paard voelt nu eenmaal plankerig aan, een ontspannen paard soepeler, is zachter in de rug, maakt vloeiendere bewegingen.