Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
silco schreef:Ik heb zelf nu een paard net 4 jaar en een echt puber!! Hij doet omgeving helemaal niks!! je kunt bijv. met een vrachtwaagen over z'n voeten rijden!!
Maar tijdens het rijden en vooral tussen andere, ontploft hij steeds en begint hij te bokken en alle kanten in te springen!!
Ik heb er nu al twee keer mee in het ziekenhuis gelegen. Maar ik "vecht" door, ik geef niet op!
Ook ik gebruik bijv. op de rijvereniging ook wel eens een slof, als ik het aan voel komen, en dan kan ik net die spanning aan.
Dus je kunt ze zeker wel gebruiken als je het maar verstandig doet!!!
cornelie schreef:Hmm, maar er zijn ook zat slimme paarden die het dondersgoed doorhebben als de slof of wat dan ook verwijderd wordt. En dan dus weer gaan spoken, ook dat vermijdt ik liever. Vandaar dat ik evt problemen ook graag rijtechnisch op wil lossen, en dat is in elk geval mogelijk, er zijn meer wegen die naar rome lijden.
Desiree schreef:Het gevolg bestrijden hoeft toch niet? dan moet je zorgen voor een goed gevolg, iets dat je wilt bereiken.
Citaat:Ik ben het met iedereen eens die zegt dat er heel veel paarden gewoon op de kop getrokken worden met een slof en dat de eigenaren dan denken dat ze goed bezig zijn. Maar zoals ik eerder al zei: die mensen komen niet op bokt. Dat vinden ze zelf tenminste (...) Het maken van dit soort topics is dus volstrekt zinloos. Denk je nou serieus dat er ook maar 1 iemand zal zeggen: "Goh, hmmm, dat doe ik nou ook dagelijks. Tja eigenlijk nooit over nagedacht, laat ik daar maar eens snel mee ophouden!!" Zo werkt het niet in de praktijk. Als je nou eens begint met je eigen problemen op te lossen, voor je je druk gaat lopen maken om die van een ander.
Desiree schreef:Op het moment dat een paard zich zet tegen de slof ontwikkel je inderdaad de verkeerde spieren. Dat is hetzelfde als een paard naar links trekken om hem rechts soepeler te maken; hij zet zich dan rechts.
Met de slof moet je goed kunnen rijden. Het is niet per definitie zo dat je een paard verslechtert met de slof, je kunt het paard er ook mee verbeteren. Een paard is niet nageeflijk omdat hij vermoedelijk ergens in zijn lichaam souplesse te kort komt, of, omdat het gewoon van nature een gespannen dier is en dat zit tussen de oren. Je mag een slof in ieder geval niet continu vast zetten, want dan gaat het dier inderdaad zich erop vastzetten en bereik je het verkeerde.
Zep schreef:Even een praktijkvoorbeeldje dan maar:
ik heb nu tijdelijk een merrie te rijden. Heel erg fijn paard, echt een sensibel bloedbeestje. Ze heeft zich onder haar vorige ruiter een probleem aangeleerd in het aangalopperen. Ze raakt haar balans een beetje kwijt en gaat dan rennen, waarbij ze haar kop recht naar voor steekt en verder alles compleet op slot zet. Daar kom je echt niet doorheen.
Ze fokt zichzelf helemaal op en sluit zich dan helemaal af voor de ruiter. Zo heeft dus een soort vicueuze cirkel kunnen ontstaan. De eerste paar keer zat ik er op zonder hulpteugeltjes of wat ook. Deze merrie is van nature uitzonderlijk correct in de bovenlijn, daar hoef je bijna niets meer aan te doen. In draf had ze in het begin ook wat problemen, maar dat was heel makkelijk op te lossen door haar gewoon op haar eigen benen te zetten en er verder vooral af te blijven. Er zijn maar weinig paarden waar je zo'n fijne verbinding op krijgt, ook al hebben ze wat rijtechnische probleempjes. Ik dacht dus de eerste paar keer dat ik de galop ook wel zo opgelost kon krijgen (was te lui om naar stal terug te lopen en een slof op te halen namelijk) Maar juist door dat sensibele karakter lukt je dat niet bij zo'n paard. Die gaat harder en harder en wil gewoon niet meer stoppen en dan kun je daar wel braaf stil gaan zitten en haar tegen een soepel meeverende hand aanrijden, daar schiet je niks mee op. Want de volgende keer dat je aanspringt is ze bij voorbaat al meer gespannen etc etc.
Slof er aan gehangen, en ik had het in 10 minuten opgelost. Ze moest even doorkrijgen dat het veel makkelijker is als ze gewoon rond en los blijft en haar bovenlijn aanspant ipv haar onderlijn. Ik heb dat een paar dagen volgehouden en de merrie galoppeert nu ontspannen aan zonder problemen.
Ik weet 110% zeker dat ik hier met een slof de paardvriendelijkste, snelste en correctse manier heb aangehouden. Ik had ook wekenlang kunnen gaan knooien, met als gevolg dat dat paard compleet verzuurd in de rug en helemaal niet meer mee wil. De eigenaar heeft er al genoeg problemen mee gehad en dingen uitgeprobeerd, die wil nu alleen nog maar dat die vicueuze cirkel eens doorbroken wordt.
Ideaal paardrijden kan alleen op een ideaal paard dat van begin af aan ideaal gereden is. De praktijk is echter anders. Ik zie heel veel gevallen zoals hierboven omschreven, allemaal hun eigen specifieke probleem.
Ik heb geen zin en geen tijd om te wachten tot kleine probleempjes zijn uitgegroeid tot serieuze problemen. Problemen moet je niet over zaniken, maar oplossen.
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat er heel veel paarden gewoon op de kop getrokken worden met een slof en dat de eigenaren dan denken dat ze goed bezig zijn. Maar zoals ik eerder al zei: die mensen komen niet op bokt. Dat vinden ze zelf tenminste (...) Het maken van dit soort topics is dus volstrekt zinloos. Denk je nou serieus dat er ook maar 1 iemand zal zeggen: "Goh, hmmm, dat doe ik nou ook dagelijks. Tja eigenlijk nooit over nagedacht, laat ik daar maar eens snel mee ophouden!!" Zo werkt het niet in de praktijk. Als je nou eens begint met je eigen problemen op te lossen, voor je je druk gaat lopen maken om die van een ander.
Hoe "het hoort" weten we echt allemaal wel....
Aqua8horse schreef:Waar haal je die stelling vandaan? Dat zeg ik helemaal niet....