Paard plakt aan stal en erf...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nixss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:26

lindar1985 schreef:
Maar ik vraag me een ding af: als hij dus in de achteruit gaat, en als je dat dan over neemt zodat je zelf achteruit gaat. sta je toch weer zo op het erf, heb ik dat dan mis. dan kom je toch geen steek verder?

_O- _O- _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:49

Miekemuis_ schreef:
Wat je gedaan hebt is zeer goed. Het is nu echt duidelijk dat ze niet bang is maar gewoon een stevige hand nodig heeft.
Het is niet leuk maar als je paard gewoon niet wil moet je streng zijn.
De typische bokt-manier is altijd grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Maar blijkbaar hebben jij en ik een paard waar grondwerk niet alles kan oplossen.. :)
Succes nog en doe vooral voort hoe je bezig bent!

En hieruit blijkt weer dat je de waarde van grondwerk serieus onderschat. ALLES is vanaf de grond op te lossen, bij IEDER paard. En als je daarna in het zadel kruipt, zal dat wat je vanaf de GROND hebt aangeleerd - mits je dat goed hebt gedaan - je helpen bij het oplossen van de problemen in het zadel. Het kan zelfs levensreddend zijn, voor jou en je paard.
Maar hey, als jij niet in grondwerk gelooft, be my guest. Ik zou het niet durven om op een paard dat ik vanaf de grond of in een veilige omgeving niet compleet onder controle heb of in geval van schrikken weer snel onder controle kan krijgen, de weg op te gaan.
Dat is echt vragen om problemen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:56

OPG-->RT-P

Tooske

Re: Paard plakt aan stal en erf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:01

Mijn oude paard deed het ook en die heb ik er met een harde remedie vanaf geholpen maar dat is elk paard persoonlijk.
En dat is met de springzweep tussen de oren slaan als ze willen draaien.
Ik heb het ooit 2 of 3 keer moeten doen en daarna was het over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:32

Vaak is het iets dat er in sluipt. Als je kijkt naar het tweede filmpje van Cassidy dan wordt er gelachen als het paard steigert en gedaan of er niets aan de hand is. Dat is zo fout vind ik. Gelijk aan pakken en streng zijn is dan het devies.
Toen ik zes weken geleden terug was van vakantie en in de buitenbak reed vloog mijn paardje opeens vanuit het niets naar de uitgang van de bak. Ik was super verbaasd maar ik had gelijk zo iets "al moet ik je hier zelf persoonlijk liggend op de grond leggen je gaat er gewoon niet uit". Dan rijd ik haar heel erg stoer en gooi haar op de volte de andere kant uit. Ze deed echt zo verschrikkelijk lelijk dat ik echt boos werd en riep "kappen.. nu en ze kreeg een pets met de zweep (doe ik nooit bij haar want dat is gewoon niet nodig)". Daar schrok ze behoorlijk van en was gelijk braaf. Gelijk ontspannend voorwaarts en neerwaarts gereden (hart klopte in mijn keel) en toen ze braaf was beloond en het werken weer opgepakt alsof er niets gebeurd was.
Later hoorde ik van mijn bijrijder dat ze tijdens mijn vakantie tot twee keer toe aan de kletter was gegaan bij haar |( . Dat duurt wel weer even voor dat je dat er helemaal uit hebt. Maar nu ik dit weet ben ik er wel op berekend . Nu we weer zes weken verder zijn gaat het weer goed, het negatieve gedrag lijkt er uit. Ik ben consequent, streng als ze dreigt iets te doen en de innerlijke houding is je luistert gewoon. Ik geef dan ook gerust een pets met de zweep hoor als ze zo lelijk doet maar ze gaat gewoon niet naar het erf waar de kleine kinderen spelen, al moet haar kop eraf bij wijze van spreken.
Wat je dus ziet dat het zelfde super brave paardje opeens bij een andere ruiter heel lelijk gaat doen. Dat heeft te maken met consequent zijn en duidelijkheid geven wat je van je paard verwacht.
Ik wens je veel succes, want het is lastig negatief gedrag weer om te buigen maar het lijkt dat je weer goed bezig bent.
Het eerste filmpje van Cassidy vind ik wel een leuke maar let wel "veiligheid voor alles, is het niet goedschiks dan maar kwaadschiks".

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:25

Cassidy schreef:
Miekemuis_ schreef:
Wat je gedaan hebt is zeer goed. Het is nu echt duidelijk dat ze niet bang is maar gewoon een stevige hand nodig heeft.
Het is niet leuk maar als je paard gewoon niet wil moet je streng zijn.
De typische bokt-manier is altijd grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Maar blijkbaar hebben jij en ik een paard waar grondwerk niet alles kan oplossen.. :)
Succes nog en doe vooral voort hoe je bezig bent!

En hieruit blijkt weer dat je de waarde van grondwerk serieus onderschat. ALLES is vanaf de grond op te lossen, bij IEDER paard. En als je daarna in het zadel kruipt, zal dat wat je vanaf de GROND hebt aangeleerd - mits je dat goed hebt gedaan - je helpen bij het oplossen van de problemen in het zadel. Het kan zelfs levensreddend zijn, voor jou en je paard.
Maar hey, als jij niet in grondwerk gelooft, be my guest. Ik zou het niet durven om op een paard dat ik vanaf de grond of in een veilige omgeving niet compleet onder controle heb of in geval van schrikken weer snel onder controle kan krijgen, de weg op te gaan.
Dat is echt vragen om problemen...

Nou dan daag ik je uit om dat met mijn paard te proberen :p Mijn paardje doet aan de hand alles wat ik wil, echt ALLES, ook op de weg.. Tis maar als ik erop zit dat hij 't in zn koppie krijgt hé. Dus hoe kan je ongewenst gedrag corrigeren als het gedrag niet vertoond wordt?

Cassidy

Re: Paard plakt aan stal en erf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:51

Je moet niet alleen ingrijpen als hij ongewenst gedrag vertoond. Hou hem bezig, zet hem aan het werk. Ook op een buitenrit kun je de one-rein flex en de one rein stop gaan oefenen, ook als het paard er niet vandoor gaat of schrikt of dreigt te gaan steigeren. Ook op een buitenrit kan een paard verzameld gaan lopen.
En op het filmpje dat ik heb geplaatst, van het paard dat gate sour was en naar het hek toetrok, was de ruiter ook bezig met het iedere keer weer opzoeken van de plek waar het paard vervelend ging doen, en vervolgens hem daar hard aan het werk zetten. Je moet niet reageren, je moet je paard proactief gaan trainen. Niet afwachten tot hij iedere keer weer naar dat hek toetrekt, de situatie opzoeken, en hem daar aan het werk zetten. Niet afwachten tot hij uit gewoonte iedere keer weer dezelfde uitgang kiest, maar als je meerdere uitgangen in de bak hebt, iedere keer na het rijden een andere uitgang kiezen. Niet iedere keer op dezelfde plaats afstappen, iedere keer op een andere plek in de bak afstappen.
Een paard is een gewoontedier. Probeer te voorkomen dat gewoontes ontstaan, want dat worden rituelen. Blijf je paard verrassen. En ga dingen trainen, proactief. Dus niet wachten tot het probleem ontstaat. Zet hem aan het werk bij stal en laat hem ver van stal uitrusten. Ook al doet hij op dat moment niets verkeerd. Het is geen straf die je toepast en die het paard "verdiend" moet hebben...het is gewoon een onderdeel van de training.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:18

hoy bokkers,

Ik lees hier nog steeds mee, maar onze Nona heeft zich zondag op wandeling wat geblesseerd...

Ze is in een veld wegje geschrokken van een crossbrommer die plots achterons kwam rijden en nogal bruusk voorbij scheurde...
Ze sprong opzij en is even de greppel ingschoven met haar achterbenen.

Een lichte verreking als gevolg en 10 dagen complete rust zegt de DA