Tuigpaard onder het zadel rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:04

Je kan ook proberen een tijdje met oogkleppen te rijden, grote kans dat ze dan minder snel ergens van schrikt en dat je lekker aan het werk kan.
Als dat goed gaat probeer je weer een gewoon hoofdstel.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:06

sommodore schreef:
Je kan ook proberen een tijdje met oogkleppen te rijden, grote kans dat ze dan minder snel ergens van schrikt en dat je lekker aan het werk kan.
Als dat goed gaat probeer je weer een gewoon hoofdstel.

Ah fijn dat je dat zegt! Dat vroeg ik me al een hele tijd af of dat nou geen probleem was om ohz mee te rijden. Ga ik gelijk proberen morgen, bedankt!

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:11

Als ik begin de tuigpaarden te beleren onder het zadel rij ik altijd eerst met kleppen vooral omdat ze dat gewend zijn.
Op het moment dat ik (en paard)er genoeg vertrouwen in hebben doe ik een open hoofdstel om. Succes!!

chillaxing

Re: Tuigpaard onder het zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:42

En rijd je ze onder het zadel ook met een stang? Die van mij heeft namelijk aangespannen een stang en ohz een dubbel gebroken trensje ..

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:17

Ja, onder het zadel rijd ik dan gewoon met de liverpoolstang. Later gewoon op een dubbel gebroken bit.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:09

Zo te horen gewoon een dominante merrie, de meeste tuigpaarden zijn niet voor de poes.

Gewoon zitten en rijden. De geintjes gelijk de kop in duwen, want ze neemt een loopje met je. Als ze merkt dat jij bang wordt, kan ze daar mooi misbruik van maken.

Tuigers kunnen prima onder het zadel, daar zit het probleem echt niet in.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 09:47

GJ9 schreef:
Zo te horen gewoon een dominante merrie, de meeste tuigpaarden zijn niet voor de poes.

Gewoon zitten en rijden. De geintjes gelijk de kop in duwen, want ze neemt een loopje met je. Als ze merkt dat jij bang wordt, kan ze daar mooi misbruik van maken.

Tuigers kunnen prima onder het zadel, daar zit het probleem echt niet in.

Weet ook wel dat dat het probleem niet is, heb er meer gereden maar dat waren allemaal ruinen haha. Tis inderdaad een vrij dominante merrie, maar toch op stal is ze dan weer zo lief :p

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:59

Als het erop niet lukt om hem lang en laag te krijgen, waarom doe je het dan niet ernaast? Longeer hem met touwtjes (zie bv longeren met Lammert Haanstra, of de DVD's van John O'Leary en velen anderen)

Wat tuigpaarden overigens wel leuk vinden (er zijn natuurlijk uitzonderingen) is springen. Heb je dat al eens geprobeerd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:03

Zo te zien zijn er meerdere topics over tuigpaarden onder het zadel, dit is ook een leuke:
[HK] Wie rijd er ook een KWPN Tuigpaard???

Wordt jouw paard ook wel eens gelongeerd? Want dan zou je met bijvoorbeeld bijzettouwtjes of een pessoa aan de gang kunnen gaan om haar beter door de hals en lijf te krijgen, waardoor je onder het zadel ook een fijner paard krijgt uiteindelijk. Paarden die regelmatig beter door hun lijf worden gevraagd tijdens het longeren gaan natuurlijk uiteindelijk gewoon soepeler en beter lopen ook onder het zadel omdat ze gewoon beter in hun lijf komen te zitten.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:11

Het lijkt mij, aan de hand wat je verteld, dat je zelf niet genoeg rij-technisch onderlegd bent. Een tuigpaard is een gewoon paard. Het ligt aan degene die erop zit, wat er weer uitkomt.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:09

Akhal_Teke schreef:
Als het erop niet lukt om hem lang en laag te krijgen, waarom doe je het dan niet ernaast? Longeer hem met touwtjes (zie bv longeren met Lammert Haanstra, of de DVD's van John O'Leary en velen anderen)

Wat tuigpaarden overigens wel leuk vinden (er zijn natuurlijk uitzonderingen) is springen. Heb je dat al eens geprobeerd?

Ze wordt al een paar x per week gelongeert zowel met pessoa als los :) Dat gaat ook altijd goed en daar heeft ze ook plezier in! Springen heb ik wel gedaan met dr vond ze toentertijd ook erg leuk! Alleen nu op het moment is het wel belangrijk om eerst weer een goede basis te krijgen en dan pas weer eens een sprong wagen ..