Eindelijk goede galop, maar dan.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:58

Ow zo herkenbaar :')

Dus je galoppeert zegmaar op de volte en op het moment dat je een rechte lijn maakt springt die over?
Mijn paardje heeft ook even die fase gehad :P

Waar het denk ik aanligt:
Op de volte vraag je stelling naar binnen, dat is de juiste stelling voor de goede gallop.
Op het moment dat je uit die volte komt vraag je hem recht en waarschijnlijk zit je dan teveel aan je buitenteugel of stuur je teveel met je lijf naar buiten en is het gebruik van je been teveel.

Steeds als mijn paardje dat deed nam ik hem rustig terug om weer in de goede gallop te gaan, het heeft bij ons 2 weekjes geduurd en toen was het over.

Hier een heel erg duidelijk voorbeeld (hij springt net niet over): http://www.youtube.com/watch?v=s3GuLWylhUU
Laatst bijgewerkt door doei op 02-03-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

wessjuhh

Re: Eindelijk goede galop, maar dan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:09

Heyy Sass,

Wat vervelend joh dat hij dat nu ineens gaat doen. Maar de kans is heel groot dat het met zijn natuurlijke scheefheid te maken heeft. Zolang jij hem op de linkerhand in de linkergalop op de volte houd, is hij niet in staat om op zijn rechterschouder te vallen (en dat wil een rechts gebogen paard graag doen). Zodra jij rechtuit gaat en de linkerstelling daarmee verminderd is krijgt hij de kans om op de rechterschouder te vallen en dus om te springen.

Weet je nog de slangenlijnen die je met de lesdag moest rijden dat is een mooie oefening om ook in de galop toe te passen. je neemt dan dus linkerstelling aan tot dat hij stelling volgt dan een rechte houding, je zal voelen dat hij dan direct naar rechts wil vallen en voordat hij op de r. schouder valt neem jij weer linkerstelling tot hij hem volgt. en dat blijf je doen.

Op die manier maak je hem duidelijk dat hij niet op zijn schouder mag vallen.

XX

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:46

Yep dat ben ik! Fijn dat je een geschikte en fijne plek hebt gevonden. Enne bedankt voor je tips!

eowyn04 schreef:
HI Sas,
Tenminste volgens mij ben je sasha.

Ik ben toen bij je geweest, buuf van brigit.
Alles goed?
Heb inmiddels een onwijs leuke stal gevonden en met mijn kids gaat het super goed!!
Heb 2 andere paardjes gekregen!

Ok on-topic:

Ga mee met de andere betreft de jongigheid. Eowyn heeft er ook last van, maar gaat zo langzaam aan goed vooruit.
Gisteren in de les, wist ze soms ook even neit meer waar ze haar pootjes moest neerzetten. Ook ik ga veel de volte in, dan volte toch iets proberen te verkleinen, vandaar uit weer een stukje rechtuit. Dan weer volte in enz...
Dus precies wat ZZonneglans zegt.
Goed door blijven lessen en oefenen, dan gaat t denk ik goed komen. Missen vaak de spierkracht en die kan je alleen maar krijgen door oefenen, oefenen en oefenen.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:56

Tnx Noëlle, ik zal dat ook eens gaan oefenen. Blijft moeilijk he, paardrijden :D , xx
wessjuhh schreef:
Heyy Sass,

Wat vervelend joh dat hij dat nu ineens gaat doen. Maar de kans is heel groot dat het met zijn natuurlijke scheefheid te maken heeft. Zolang jij hem op de linkerhand in de linkergalop op de volte houd, is hij niet in staat om op zijn rechterschouder te vallen (en dat wil een rechts gebogen paard graag doen). Zodra jij rechtuit gaat en de linkerstelling daarmee verminderd is krijgt hij de kans om op de rechterschouder te vallen en dus om te springen.

Weet je nog de slangenlijnen die je met de lesdag moest rijden dat is een mooie oefening om ook in de galop toe te passen. je neemt dan dus linkerstelling aan tot dat hij stelling volgt dan een rechte houding, je zal voelen dat hij dan direct naar rechts wil vallen en voordat hij op de r. schouder valt neem jij weer linkerstelling tot hij hem volgt. en dat blijf je doen.

Op die manier maak je hem duidelijk dat hij niet op zijn schouder mag vallen.

XX

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 18:06

klopt wat de lange zijdes betreft, maar als ik linksom de volte BEB galoppeer, en ik moet tussen MCH overgang maken naar de draf, zit hij al een stuk voor de M in de overkruiste (voor)galop. Dus mijn plannetje om dan maar als ik dat aan voel komen, terug naar de draf te gaan, dan heb ik in ieder geval de volte goed gegaloppeerd, dat het dan niet precies op de korte zijde is, neem ik maar voor lief. Bedankt voor je reactie!

opisop_shop schreef:
als het goed is zitten er in dit B proefje toch geen lange zijdes?
Alyhans ik heb zondag mijn eerste B-proefje gereden met mijn paard, die linksom ook nog geen lange zijdes kan galoperen en bij onz zaten er alleen maar voltes in, dus voor ons geen probleem. Volgens mij is dat bij de meeste b-proefjes zo?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:19

Ik zou gewoon in je proef hem iets stelling naar binnen houden en voor je binnenbeen op de hoefslag drukken :) Dan kun je gewoon al je onderdelen naar behoren afwikkelen en voor de rest zijn de tips van Zonneglans echt heel goed :)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:41

mijn paard doet/ deed het ook, maar zij doet om onder het werk weg te komen en ze doet het gewoon op de volte :S. Maar wat ik moest doen is gewoon doorrijden en de volte sluiten en haar het zelf laten op lossen op een gegeven dacht ze van pff dit word wel erg moeilijk en sprong ze maar gewoon weer over.
misschien proberen voor jouw paard om het inderdaad van uit de volte te oefenen en rechte stuk meer uitbreiden en stelling naar binnen
succes in ieder geval