Hoe paard geruststellen als het schrikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Re: Hoe paard geruststellen als het schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:27

Bij mijn paard werkt negeren ook het beste, het is een schrikkerig dier maar ze kan er naar mijn idee ook wel een spelletje van maken om zo onder het werk uit te komen. Ik doe dus net of ik gek ben en rij er net zolang langs zonder er aandacht aan te besteden tot ze dat zelf ook niet meer doet.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:33

Ik lees even mee! :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:35

Ik lees even mee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:47

Mijne blijven meestal staan als ze schrikken. Ik spoor dan gewoon zachtjes aan dat ze door moeten lopen en stuur ze, wanneer ze proberen om te draaien gewoon weer die richting op die we al gingen. Zodra ze dan een paar passen in de juiste richting maken zonder raar te doen beloon ik meteen met de stem en halsklopjes. Als mijn fjord schrikt wil hij ook nog wel eens aan de kletter gaan (wanneer er iets achter hem gebeurde). Als de situatie het toelaat laat ik hem dan eerst rennen en blijf ik gewoon rustig zitten terwijl ik hem met rustige stem probeer af te remmen (hooooooo...ruuuustiiiiggg enzo), dan langzaam de teugels erbij pakken en zodra hij vaart begint te minderen beloon ik hem meteen met de stem. Dan stopt hij daarna ook altijd wel snel (en dan beloon ik hem voor het stoppen). Werkt steeds beter, hij is hierdoor een stuk makkelijker geworden.
Bij een drukke verkeerssituatie stuur ik hem de juiste kant op voor ik het bovenstaande toepas, hij blijft namelijk altijd stuurbaar.
In zijn mond gaan hangen werkt averechts, dan gaat hij bokken en gooit hij je er in onbalans af. (hij kan dan zo raar gaan rennen dat je niet kan blijven zitten)

pat85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 08:59

Bedankt voor alle antwoorden zeg!
Ik heb het pas gehad dat mijn tinker onderweg op buitenrit schrok van iets (weet niet wat)
We liepen in de berm van het fietspad en daarnaast ligt een 80km.weg.
Hij ging er niet vandoor gelukkig, maar draaide en keerde weg van hetgeen waar hij van schrok en liep zo
achteruit de weg op...
Er kwamen net wat auto's aan, dus ik ben er toen snel afgesprongen en heb hem aan de hand meegenomen.
Hij stond te snuiven en te hijgen van de spanning.
Heb hem toen een eindje aan de hand meegenomen tot hij rustig was en ben toen weer opgestapt maar ik schrok zelf ook heel erg toen hij die weg opliep!
Het liefst was ik niet afgestapt maar dit was nu het slimste.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:57

je paard zou van nature jou moeten zien als leider en jou dus vertrouwen....
als jij het paard geruststellen word het een soort van, paard alles is toch wel goed??
waardoor het paard alleen maar onzekerder wordt, want hij weet niet meer wat hij van je kan verwachten. het ene moment ben je de baas, het volgende laat je het aan hem over..
dus niet geruststellen, doen alsof er niets aan de hand is, en gewoon doorgaan waar je mee bezig was..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:21

Ik doe niets en ga verder alsof er totaal niets is gebeurt, werkt het beste :j
Mocht ik merken dat er spanning opbouwd dan is het doorpakken, soms wil het bij de dame die ik nu rijd helpen als ik haar "prik" met een paar vinger op haar nek, vind ze niet leuk(het is een erg sensible dame) maar dan is de spanning wel meteen weg en gaan we kunnen verder alsof er niets gebeurt is.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:27

Misschien heel stom, maar gewoon een rustig liedje gaan zingen helpt vaak ook.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:31

als mijn paard schrikt (wat om de 10-20 minuten gebeurt, paard is bang voor z'n eigen schaduw :Y) ) dan negeer ik zijn gedrag, en doe alsof er niks gebeurd is. Doet hij een poging er vandoor te gaan, dan heb ik hem meestal al terug voordat hij in galop zitn, voordeel van een schrikkerig paard: je ontwikkeld snelle reflexen :') Als hij stilstaat beloon ik hem, hij heeft immers goed geluisterd :j zoals Hawai zegt helpt een liedje zingen/hummen of fluiten ook, je blijft daardoor zelf rustig ademen en dar werkt ook weer rustgevend op je paard, én paarden zijn gevoelig voor dit soort ontspannende geluiden :)

met schriktrainingen klets ik aan 1 stuk door tegen hem, gewoon onzinpraat over dat het een leuk blauw zeil is en hij er best wel op kan staan want het bijt echt niet :j en dan ga ik zelf op het zeil staan, en ieder stapje dat hij dichterbij komt beloon ik met mijn stem :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:57

Doen alsof er niks aan de hand is en gewoon doorgaan waarmee je bezig bent.. Daarmee toon je leiderschap en schenk je het vertrouwen dat je paard nodig heeft wanneer hij ergens van wil gaan schrikken of schrikt.
Onderandere om deze reden denk ik dat belonen of geruststellen op zo'n moment averechts werkt, en in de ogen van 't paard jouw onzekerheid bekrachtigt, waardoor je de situatie groter maakt..
Het gebeuren negeren alsof het de normaalste gang van zaken is (wat natuurlijk simpeler gezegd is dan gedaan ivm al-dan-niet bewust opbouwende spanning in je eigen lichaam) lijkt me hier de beste remedie.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:58

klopje op de hals, even op de hals aaien, en doen alsof er niks aan de hand is :D

Aanpakken heeft (bijna) nooit nut ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:01

Ik doe er een beetje lacherig om, zeg dat hij zich niet moet aanstellen en dat een brievenbus (of iets anders) niks is om bang van te zijn ;) Verder gewoon normaal verder doen alsof het mij helemaal niet interesseert en als hij écht bang is, geruststellend praten en stapje voor stapje met het 'enge ding' confronteren en belonen als hij het uiteindelijk accepteert.

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:22

Kroelen op de hals en geruststellend praten ... :)
Zéker niet gaan sussen! Ik merk wel eens dat mensen dat doen tegen hun paard, zo "sssshhhht!", maar dat mag je dus absoluut niet doen: worden ze vaak nog veel zenuwachtiger van. :n

En ook terug voorbij rijden waar het paard verschoot tot hij/zij er gewoon normaal voorbij loopt (lukt soms van de eerste keer, soms moet je vijf keer opnieuw), zodat hij/zij weet dat er helemaal niks engs is. :j

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:46

ik heb een 3jarige friese merrie, maar sinds ik haar heb, heb ik veel gedaan aan de vertrouwen tussen ons en dat ze mij zag als leider.. Monty Roberts halster werkt daarvoor prima.. Dat heeft ontzettend veel geholpen... Ze staan nu altijd los en loopt me netjes achterna als een mak lammetje! Ook met rijden als ze iets eng vind, even laten kijken de eerste keer daarna rustig doorrijden. De volgende keer gewoon langs rijden met iets binnenstelling en belonen... werkt prima:D

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:48

Ik blijf rustig en negeer het gedrag, met een los teugeltje erlangs rijden helpt vaak ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:03

Ik gebruik altijd geruststellend en kalme taal zoiets als "ach, moet je daar nou voor schrikken?"

Als ze netjes blijft staan om te kijken laat ik dat even toe, schouderklopje of kroeltje in de manen en dan komop meid, loop nu maar door, niks aan de hand. Als ze mooi verdergaat beloon ik uiteraard opnieuw.
Dit paard zal hooguit aan de hand eens haltouden en een tijdje staan kijken of hooguit als ze schrikt een keertje met de 4 benen wat wijder gaan staan. Op dat vlak valt die dus ontzettend mee. Ze zal bij het langsgaan misschien wel wat opzij gaan, maar ze gaat er wel langs.

Mijn andere paard zal daarentegen veel makkelijker aan de kletter gaan, die is ook meer van het idee "eerst rennen, dan kijken". Als ze niet kan rennen durft ze wel eens een keertje in de staak gaan of lichtjes omhoog komen. Mits rustig te blijven en niet teveel druk te zetten kalmeert die ook best snel en dan ook er weer wat tegen praten op rustige toon, als ze kalm is kroeltje geven en dan rustig aan er voorbij laten stappen, desnoods met een grote boog. Bij dat paard is het gewoon een kwestie van er 1x langsgaan, daarna kijkt ze er niet meer naar, ook niet op andere momenten in het jaar.

Wat ik wel zeer belangrijk vind, is het moment van belonen/kroelen. Ik doe het NOOIT onmiddellijk na de schrikreactie, ik doe het pas als ze netjes blijven staan. Opdat er makkelijk zo'n 10 seconden tussen zit, gaan ze de link niet leggen tussen schrikken en belonen.

Ook bij longeerwerk of bakwerk gebruik ik in eerste instantie een kalmerende stem als er wat eng is, en dan laat ik ze daar desnoods 100x aan voorbij gaan met rustgevende stem zodat de aandacht op mij gericht blijft. Vanaf het moment dat ze er rustig langsgaan, ga ik belonen met stem of een andere oefening doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:05

Waarom schrikt of verschiet een paard ????

Zelfs in een vertrouwde omgeving, de buitenbak, waar ze elke dag lekker los lopen zie je het gebeuren.

Een stuk of zes merries zijn aan het rondscharelen in de bak.
Ineens schiet er een merrie weg, waarom ???
De rest ziet dat en één voor één vliegen ze er achter aan.

Wat ziet dat paard wat wij niet zien ??
De bakkabouter ?
Een muisje of vogeltje wat ineens weg rent of vliegt ?

Ik sta er al jaren naar te kijken, maar kan er niet achterkomen wat de reden is van het verschieten.

Het leuke van Tinkers is dat ze wegsperen en na 5 meter stoppen en zich omdraaien om te kijken wat er aan de hand was.
Arabieren zien dit als aanleiding om lekker hard te gaan rennen.
Quarters kunnen soms Tinkers zijn, soms ook Arabieren.

Gauchooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:17

je moet zelf natuurlijk ook rustig blijven het paard geruststellen en er meteen weer langsrijden zodat ij daar niet bang blijft..

Gauchooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:19

Ariebren schreef:

Zelfs in een vertrouwde omgeving, de buitenbak, waar ze elke dag lekker los lopen zie je het gebeuren.

De bakkabouter ?

Ik sta er al jaren naar te kijken, maar kan er niet achterkomen wat de reden is van het verschieten.

Het leuke van Tinkers is dat ze wegsperen en na 5 meter stoppen en zich omdraaien om te kijken wat er aan de hand was.

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij het gaat opzoeken waar kan ik gaan shcrikken?

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:26

Wat ik goed vind is, laaat hem kijken wat er is, blijf tegen hem praten, en aai hem een beetje,...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:46

Ariebren schreef:

De bakkabouter ?

Aangezien zo'n beetje alle zintuigen van een paard sterker ontwikkelt zijn dan die van de mens (o.a. gezien hun rol in de voedselketen, een rol die wij niet hebben), zul je waarschijnlijk een hoop schrikreacties meemaken die voor jou niet te verklaren zijn, maar voor een paard volstrikt logisch en ook nodig.

Ik negeer de schrikreacties volledig, pak niet te teugels op, praat niet. Ze maken een keer een sprongetje, laten de achterhand zakken of maken zelfs echt een paar passen, maar daar blijft het wel bij, vooral wanneer je zelf rustig blijft. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard schrikt en er vandoor gaat, ondanks dat ik de teugels niet oppak...Vaak wint de nieuwschierigheid het wel en houden ze na een paar passen op om vervolgens te kijken waar ze nou eigenlijk van geschrokken zijn.

Juist het vlug oppakken van de teugels werkt, aldus mijn ervaring, averechts. Opzich logisch: Paard schrikt/vindt iets eng en wil zich in zekerheid brengen (let eens op je paard, hij zal altijd zijn lijf zo ver mogelijk weg proberen te drukken bij het passeren van en eng objecht) dmv een paar passen naar voren bijvoorbeeld, of het wegdraaien van het lijf. Pak je de teugels op, ontneem je jouw paard (vluchtdier) alle kansen te ontsnappen mocht het nodig zijn, en dat levert vaak nog meer paniek en stress op dan het object zelf.

En zoals gezegd: De meeste paarden zullen niet vluchten omdat een paard een sterk ontwikkelde vorm van nieuwschierigheid heeft die de angst vaak en vaak ook snel overwint :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:54

Hier kan ik me helemaal in vinden Adil, ik reageer hetzelfde en ben het met je eens.
Voor de beginnende ruiter echter, is het in beginsel best lastig om te leren dat hij zelf ontspannen blijft wanneer hij voelt dat zijn paard ergens bang voor is. Dat vergt enige tijd en ervaring, want het is vrij tegennatuurlijk om op zo'n moment juist 'los te geven en te ontspannen' en geen gehoor te geven aan je primaire reaktie.
Het duurt even voordat je die knop hebt omgezet en het je vervolgens 'eigen' hebt gemaakt..

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:38

Adil en JPS, daar sta ik helemaal achter, juist het losgooien en de ontspanning zorgt voor een andere reactie van het paard dat wil gaan schrikken.
De meeste mensen die weten dat het paard wil gaan schrikken gaan krampachtig doen... houden de teugels strak en geven een verkeerde energie door aan het paard zoals ik dat altijd deed.

Mijn fries had een probleem met het oversteken van drukke kruispunten, hij kon niet stilstaan, draaide rondjes en was druk, druk, druk ... heb het altijd op een verkeerde manier aangepakt... zat altijd krampachtig te doen etc.
Totdat ik het ineens op een andere manier aanpakte. Ik zakte als een papzak in het zadel en gooide de teugels los... en wat denk je...probleem was opgelost en hij stond netjes te wachten totdat ik kon oversteken.
HIj merkte dat ik rustig en ontspannen was. Jullie willen niet weten hoe blij ik was dat ik mijn probleem had opgelost... enkel door ontspanning.

En van je fouten leer je... en door fouten om te zetten naar goede dingen krijg je meer zelfvertrouwen zodat je de angst van je paard onder controle kan houden.

Ook een voorbeeld waren hokjes of electriciteitshuisjes waar hij altijd van schrok... en als ik weet dat hij weer wil gaan schrikken of er voor weg wil lopen gooi ik mijn teugels los... ga zogenaamd luidruchtig zitten gapen of ik ga neurien... net alsof er niet aan de hand is.... klinkt stom maar werkt super!

Moet zeggen dat ik best veel dingen geleerd heb door veel te kijken naar Cesar Millan... de hondentrainer op tv. Tuurlijk kan je honden niet vergelijken met paarden maar uiteindelijk komt de energie en het zelfvertrouwen die je aan je paard doorgeeft op dezelfde manier neer.

Die hondentrainer zeg dan ook altijd... kijk eerst naar je zelf... grootste gedeelte ligt de fout bij je zelf en niet bij het dier.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:54

Grappig ik leer ook veel van Cesar Milan wat ik bewust/onbewust bij de paarden toepas. Geloof er ook echt in dat als je zelf ontspannen doet en je er niet zo druk om maakt dat je paard dat ook voelt. Als jij bang bent voor grote tractoren dan is je paard dat ook sneller..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:01

boshuisje schreef:
Adil en JPS, daar sta ik helemaal achter, juist het losgooien en de ontspanning zorgt voor een andere reactie van het paard dat wil gaan schrikken.
De meeste mensen die weten dat het paard wil gaan schrikken gaan krampachtig doen... houden de teugels strak en geven een verkeerde energie door aan het paard zoals ik dat altijd deed.

Mijn fries had een probleem met het oversteken van drukke kruispunten, hij kon niet stilstaan, draaide rondjes en was druk, druk, druk ... heb het altijd op een verkeerde manier aangepakt... zat altijd krampachtig te doen etc.
Totdat ik het ineens op een andere manier aanpakte. Ik zakte als een papzak in het zadel en gooide de teugels los... en wat denk je...probleem was opgelost en hij stond netjes te wachten totdat ik kon oversteken.
HIj merkte dat ik rustig en ontspannen was. Jullie willen niet weten hoe blij ik was dat ik mijn probleem had opgelost... enkel door ontspanning.

En van je fouten leer je... en door fouten om te zetten naar goede dingen krijg je meer zelfvertrouwen zodat je de angst van je paard onder controle kan houden.

Ook een voorbeeld waren hokjes of electriciteitshuisjes waar hij altijd van schrok... en als ik weet dat hij weer wil gaan schrikken of er voor weg wil lopen gooi ik mijn teugels los... ga zogenaamd luidruchtig zitten gapen of ik ga neurien... net alsof er niet aan de hand is.... klinkt stom maar werkt super

Zo herkenbaar hoe effectief dat werkt.. en leuke voorbeelden, Boshuisje!
Denk alleen niet dat de teugels helemaal losgooien altijd even verstandig is ;)