Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) dan negeer ik zijn gedrag, en doe alsof er niks gebeurd is. Doet hij een poging er vandoor te gaan, dan heb ik hem meestal al terug voordat hij in galop zitn, voordeel van een schrikkerig paard: je ontwikkeld snelle reflexen
Als hij stilstaat beloon ik hem, hij heeft immers goed geluisterd
zoals Hawai zegt helpt een liedje zingen/hummen of fluiten ook, je blijft daardoor zelf rustig ademen en dar werkt ook weer rustgevend op je paard, én paarden zijn gevoelig voor dit soort ontspannende geluiden 
en dan ga ik zelf op het zeil staan, en ieder stapje dat hij dichterbij komt beloon ik met mijn stem
Verder gewoon normaal verder doen alsof het mij helemaal niet interesseert en als hij écht bang is, geruststellend praten en stapje voor stapje met het 'enge ding' confronteren en belonen als hij het uiteindelijk accepteert. 

Ariebren schreef:Waarom schrikt of verschiet een paard ????
Zelfs in een vertrouwde omgeving, de buitenbak, waar ze elke dag lekker los lopen zie je het gebeuren.
Een stuk of zes merries zijn aan het rondscharelen in de bak.
Ineens schiet er een merrie weg, waarom ???
De rest ziet dat en één voor één vliegen ze er achter aan.
Wat ziet dat paard wat wij niet zien ??
De bakkabouter ?
Een muisje of vogeltje wat ineens weg rent of vliegt ?
Ik sta er al jaren naar te kijken, maar kan er niet achterkomen wat de reden is van het verschieten.
Het leuke van Tinkers is dat ze wegsperen en na 5 meter stoppen en zich omdraaien om te kijken wat er aan de hand was.
Arabieren zien dit als aanleiding om lekker hard te gaan rennen.
Quarters kunnen soms Tinkers zijn, soms ook Arabieren.
Ariebren schreef:Waarom schrikt of verschiet een paard ????
Zelfs in een vertrouwde omgeving, de buitenbak, waar ze elke dag lekker los lopen zie je het gebeuren.
Een stuk of zes merries zijn aan het rondscharelen in de bak.
Ineens schiet er een merrie weg, waarom ???
De rest ziet dat en één voor één vliegen ze er achter aan.
Wat ziet dat paard wat wij niet zien ??
De bakkabouter ?
Een muisje of vogeltje wat ineens weg rent of vliegt ?
Ik sta er al jaren naar te kijken, maar kan er niet achterkomen wat de reden is van het verschieten.
Het leuke van Tinkers is dat ze wegsperen en na 5 meter stoppen en zich omdraaien om te kijken wat er aan de hand was.
Arabieren zien dit als aanleiding om lekker hard te gaan rennen.
Quarters kunnen soms Tinkers zijn, soms ook Arabieren.
boshuisje schreef:Adil en JPS, daar sta ik helemaal achter, juist het losgooien en de ontspanning zorgt voor een andere reactie van het paard dat wil gaan schrikken.
De meeste mensen die weten dat het paard wil gaan schrikken gaan krampachtig doen... houden de teugels strak en geven een verkeerde energie door aan het paard zoals ik dat altijd deed.
Mijn fries had een probleem met het oversteken van drukke kruispunten, hij kon niet stilstaan, draaide rondjes en was druk, druk, druk ... heb het altijd op een verkeerde manier aangepakt... zat altijd krampachtig te doen etc.
Totdat ik het ineens op een andere manier aanpakte. Ik zakte als een papzak in het zadel en gooide de teugels los... en wat denk je...probleem was opgelost en hij stond netjes te wachten totdat ik kon oversteken.
HIj merkte dat ik rustig en ontspannen was. Jullie willen niet weten hoe blij ik was dat ik mijn probleem had opgelost... enkel door ontspanning.
En van je fouten leer je... en door fouten om te zetten naar goede dingen krijg je meer zelfvertrouwen zodat je de angst van je paard onder controle kan houden.
Ook een voorbeeld waren hokjes of electriciteitshuisjes waar hij altijd van schrok... en als ik weet dat hij weer wil gaan schrikken of er voor weg wil lopen gooi ik mijn teugels los... ga zogenaamd luidruchtig zitten gapen of ik ga neurien... net alsof er niet aan de hand is.... klinkt stom maar werkt super