Merrie, 6 jaar, niet meer te rijden in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:47

Lieshorses schreef:
Kijk waar het vandcaan komt, Ik kan me voorstellen dat dat niks helpt maar als het je echt verveelt en toch een rijpaard wilt dan kun je m ook verkopen als fokpaard daar lijkt ie me dus wel geschikt voor :J

ik denk toch niet dat je paarden met zulk een karakter moet gaan fokken!!

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:54

Taffje schreef:
Wat er aan de hand is? Je hebt een Osmium merrie.........
Ik heb er ook een en ze hebben wel een speciale aanpak nodig, probeer vooral niets af te dwingen dan gaat het mis. Het inrijden is bij die van mij te snel en te grof gegaan en die angst zit tussen haar oren, vooral onzekerheid.
Ze doet niet zulke hele rare dingen maar zet het op een rennen. We zijn helemaal terug naar af gegaan, eerst alleen longeren, grondwerk, freestylen, dubbele longe, enz. en voorzichtig er weer op. Maanden alleen stappen en wachten tot ze de rust en ontspanning wil opzoeken, het been wil accepteren, wijken voor druk, enz. Met heel veel geduld haar het vertouwen geven dat ze durft te ontspannen en vandaar uit weer verder, vooral niet te veel en te snel.
Daar ben ik nu nog mee bezig, maar het is een gouden paard met een super karakter maar o zo gevoelig. En inderdaad, de keren dat ik met haar buiten ben geweest is ze super.

hier ook iemand met een osmiummerie.
heb haar totaal verreden gekocht. wat was dat paard boos, zeg.
ook op stal zuur.
en bang voor andere paarden in de bak. ze kroop weleens tegen het schot omhoog.
en het hangen herken ik.
maar nu, ik heb er een wereldpaard aan.
zacht hinniken als ze me ziet. direct naar me toe komen en super fijn te rijden.
met stress nog wel steeds een moeilijke mond.
maar wat kan ze fijn lopen.
verzamelen mooi van de grond en het hogere werk pakt ze ook steeds beter aan.
ik zou toch hulp blijven zoeken.
ze zijn slim, die dames.
ik hou het toch op aangeleerd gedrag.
het heeft mij vier maanden gekost om de brand eraf te rijden. want lopen wil ze wel, dus dan juist niet terug grijpen op de hand

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:55

Dees schreef:
http://www.stalgertvandenhof.nl/

Áls het op te lossen is, kan Gert van den Hof het oplossen.

Is dat die idioot die zich op de rug van groene, onbeleerde paarden gooit en direct gaat springen enzo? Zo van, niet op vertrouwensbasis maar breken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:57

_/-\o_ Ik heb ook zo'n paard!

Maar dan wel met een andere afstamming, al heel wat jaartjes ouder, maar voorts klopt het wel helemaal met jouw probleem. Buiten in groep pieslief, laat zich goed verzamelen en verruimen, reageert prima op druk van het been, op lichte teugeldruk, op compleet losse teugels en op stem.
Aan de longe loopt ze prima met bijzetje, met dubbele lijnen, pessoa, balkjes draven, klein sprongetje (balkjes op emmers) en echt alles piekfijn zoals het hoort.

Maar ohz in de bak? Ze gaat al aan het stuiteren als je op de poetsplaats opstapt en haar neus nog maar richting de bak zet...
Hier ook osteo geweest, DA, hoefsmid, tandarts, zadelpasser, niks te vinden. Vorig voorjaar tot begin van de zomer (half juni) rust en weidegang gegeven, draad proberen opnemen en mits protest en doorzetten lukte het toen wel. Daarna door omstandigheden paar keer langere rustperiodes moeten geven, nieuwe locatie en toch... Geen sikkepit mee aan te vangen ohz in de bak. Ben in december dan maar gestart na een rusttijd van 3 maanden met basiswerk, stapwandelingen aan de hand, VD en groepswandelingen en ga vanaf nu gewoon koppig zijn en mijn zin doordrijven (op een correcte manier!) en toch weer proberen in de bak.

Als al het andere niet helpt, ze zijn fysiek en mentaal gezond, dan heb je maar 1 optie meer: karakter. En da's dan erop of eronder.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:00

Wat voor een karakter is het dan? :)

fokfanaat schreef:
Lieshorses schreef:
Kijk waar het vandcaan komt, Ik kan me voorstellen dat dat niks helpt maar als het je echt verveelt en toch een rijpaard wilt dan kun je m ook verkopen als fokpaard daar lijkt ie me dus wel geschikt voor :J

ik denk toch niet dat je paarden met zulk een karakter moet gaan fokken!!

fokfanaat

Re: Merrie, 6 jaar, niet meer te rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:01

een karakter, dat zich zelfs door deskundigen niet laat rijden, levensgevaarlijk zo'n dier.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:05

Taffje schreef:
Wat er aan de hand is? Je hebt een Osmium merrie.........
Ik heb er ook een en ze hebben wel een speciale aanpak nodig, probeer vooral niets af te dwingen dan gaat het mis. Het inrijden is bij die van mij te snel en te grof gegaan en die angst zit tussen haar oren, vooral onzekerheid.
Ze doet niet zulke hele rare dingen maar zet het op een rennen. We zijn helemaal terug naar af gegaan, eerst alleen longeren, grondwerk, freestylen, dubbele longe, enz. en voorzichtig er weer op. Maanden alleen stappen en wachten tot ze de rust en ontspanning wil opzoeken, het been wil accepteren, wijken voor druk, enz. Met heel veel geduld haar het vertouwen geven dat ze durft te ontspannen en vandaar uit weer verder, vooral niet te veel en te snel.
Daar ben ik nu nog mee bezig, maar het is een gouden paard met een super karakter maar o zo gevoelig. En inderdaad, de keren dat ik met haar buiten ben geweest is ze super.

ik heb ook een osmium merrie en idd dezelfde soort problemen....
Ik heb hetzelfde gedaan idd. Gewoon een tijd gelongeerd, ff de rust weer terug en toen, met zeer veel geduld, haar weer opgepakt. Ik ben momenteel met het rijden eindelijk een stapje verder, maar ik blijf haar wel zeer veel longeren, omdat ze daar haar rust uithaalt.
Ik denk dat je bij jezelf te rade je dit wel wil... haar karakter zal waarschijnlijk wel ietsje makkelijker worden, maar makkelijk zal ze niet worden.
Ik heb een tijdje gehad dat ik het geduld niet kon opbrengen en toen ben ik ook niet gaan rijden, om het vertrouwen niet te schaden. ik heb toen ook even hard nagedacht of ik dit wel wou. Ik heb er gewoon een tijd voor gezet, als ik voor die tijd haar weer stil moet zetten, omdat ik het geduld niet meer ervoor op kan brengen.. dan gaat ze weg, dan is het duidelijk dat we niet bij elkaar passen....
misschien dat dat ook een tip voor jou is....
succes!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:17

GamblersCup schreef:
[naam verwijderd] schreef:
http://www.stalgertvandenhof.nl/

Áls het op te lossen is, kan Gert van den Hof het oplossen.

Is dat die idioot die zich op de rug van groene, onbeleerde paarden gooit en direct gaat springen enzo? Zo van, niet op vertrouwensbasis maar breken?

Jij snapt er duidelijk niets van :D
Nee dan liever 'op vertrouwensbasis' het dier helemaal suf longeren en dan opstappen.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Die van Gert is minder schadelijk dan jij hier doet voorstellen.
Daarnaast: het paard van TS is geen groen beestje maar een probleempaard. De merrie heeft geen 'vertrouwen' nodig, maar iemand die het écht verstaan kan. Er worden in NL (en Duitsland!) teveel paarden 'doodgeknuffeld'. Dikke kans dat de merrie van TS daar eentje van is.

Verder ga ik mee in de reactie van Fokfanaat. Als professionele ruiters er al niets mee kunnen, dan rest de slager.
Met zo'n merrie wil je liever ook niet mee fokken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:27

Hmm, je hebt wel van die beesten ja die zijn gewoon hoe dan ook onhandelbaar
Ik weet niet wat je er mee kunt :P

fokfanaat schreef:
een karakter, dat zich zelfs door deskundigen niet laat rijden, levensgevaarlijk zo'n dier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:36

Dees, jij denkt dat ik er niets van snap... grappig, geen idee wie je voor je hebt denk ik? :D
Ik stel nergens voor om het beest dood te longeren en er dan op te stappen. Maar een vertrouwensbasis moet er wel zijn. Dat jij denkt dat het een feit is dat het minder schadelijk is wat die van het Hof doet, dan een andere manier, zegt genoeg. Ik heb met zin en verstand naar die man zitten kijken en luisteren. Dat ie mooi in het zadel blijft plakken prima. Maar nee, ik ben het niet eens met de stelling dat zijn manier het minst schadelijk is. Met een beetje meer tijd (nee, geen suf longeren of andere dooddoeners) kun je al deze stress vermijden.

Maar dat terzijde, bij een probleempaard is zo'n "plakkerd" misschien een idee. Ik heb ook alleen maar gevraagd of we het over dezelfde vent hadden, ik heb bergens gezet dat ik het een verkeerde vind voor het paard van TS, dees.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 23:45

Joltsje,
moet eerlijk zeggen dat ze buiten ook onwijs op het bit gaat hangen, daarom rij ik haar daar met een lange teugel. Heb niet niet eerder geprobeerd buiten wat dingetjes te oefenen met haar. Wel een goed tip!

knollentuin
Citaat:
het stukje dat ze in volle kracht aan het bit hangt geeft mij meteen de reactie te vragen aan de ruiter: als het paard niets te leunen heeft kan het niet hangen of sterk worden aan die teugel...

Daarom heb ik haar de laatste keren met een losse teugel geredne in de bak, dat gaat wel, alleen blijft ze dan flink rennen en zoekt ze toch vaak je hand op.

stienmasjien,
op de vorige stalling had ik helaas geen buitenbak, op de nieuwe wel! Deze is nu nog niet te rijden, maar in het voorjaar wel weer.

Myca,
ik ga inderdaad met grondoefeningen beginnen! Ben benieuwd, kijk er wel naar uit!

Duhelo,
Ik snap inderdaad wat je probeerd te zeggen. Zo hou je haar eigenlijk een beetje voor de gek. Geen stom idee!

Sasie81,
ze is al 2 keer echt door iemand anders geprobeerd te corrigeren...

robbedoes,
Enig advies, hoe jij dat gedaan hebt? Of eventueel tips?

Dees,
Tja weet je, als je al je geld al eraan hebt uitgegeven, ze is gewoon gezond en kan lopen als een gek aan de longe, dan krijg je soms wel eens de neiging om haar naar zo iemand toe te brengen. Ze heeft gewoon onwijs veel karakter, dat klopt. Het is een aparte dame. In de omgang een geweldig paard waar je zelfs een klein kind alles mee durft te laten doen.

Heb haar nu de laatste keer gereden, zonder teugeldruk, zodat ze echt op eigen benen moest lopen en niet kon gaan hangen, we zijn wel op een flink tempo door de bak gegaan, maar liever naar voren dan stil gaan staan en bokken en steigeren vind ik dan. Meeste problemen los je in mijn eigen, zoals bokken en steigeren ook op met voorwaarts te gaan.

Grondwerk gaan we ook doen.

Maar het is gewoon moeilijk, als je op een punt komt, en je totaal niet meer weet wat is goed en wat is niet goed? Ook omdat het voor elk paard gewoon verschillend is.

Gerko18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:27

Ik herken mij ook totaal in dit verhaal. Vier jaar geleden heb ik mijn toen bijna vijf-jarige Gribaldi x Jazz naar stal gehaald en ben gaan rijden. Vanaf het begin al problemen met haar gehad in de bak. Longeren is nooit een probleem geweest. Paard loopt keurig met dubbele lijnen de bak door. In de omgang kan je geen beter paard hebben.

Paard heeft altijd moeilijk gedaan van steigeren naar bokken en weer terug. Toch had ik 9 maanden geleden het idee dat er toch meer aan de hand was. Na een uitgebreid onderzoek in de kliniek kwam er toch wat naar voren. Paard heeft nooit een pas onregelmatig gelopen. We zijn nu 9 maanden verder paard heeft geen pijn meer maar blijft toch een gedeelte van het gedrag vertonen. Om zeker te zijn dat er echt niets aan de hand is toch op pijnstillers gezet. Ze blijft levensgevaarlijk gedrag vertonen onder het zadel.

Totdat gister mijn geduld op was. Het is niet vriendelijk gegaan maar ik ben van mening dat je soms echt niet anders meer kan. Alles is nagekeken en het enige wat overblijft is haar karakter. Nadat het gister voor mij echt niet meer veilig meer was was er nog maar een oplossing over. Na een paar pogingen gaf ze het op en was het gebruik van mijn stem al voldoende om verder te kunnen rijden. Wat niet betekend dat we morgen weer hetzelfde verhaal zullen gaan krijgen.

Wat ik er van geleerd heb. Geduld is heel belangrijk maar wanneer alles goed is met je paard en het op karakter aan komt dan kan je helaas niet altijd meer vriendelijk blijven. Hoe moeilijk het ook is. Van de zomer gaat ze een paar maanden de wei op om aan het eind van het jaar weer rustig te gaan beginnen. We zien dan wel weer verder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:45

Ik zou het dier ook wegbrengen, je hebt maar één nek :o
Als het dier is nagekeken en er is niets aan de hand, dan blijft er maar één ding over en dat is karakter!
Dus ga d'r maar aan staan... sta je stevig in je schoenen, ben je snel genoeg en heb je het ervoor over?
Dan je verstand op nul en gaan, maar in mijn ogen ben je al te laat, ze kent het spelletje al....

Ideeën opwerpen als fokmerrie vind ik echt waardeloos... dan heb je weinig verstand van zaken :n

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:48

ik ga mee met dees, ik zou ook gaan voor wegbrengen naar 1 van de 2 grootste van NL,
Gert van der Hof (noorden) of Fried van Stiphout (Zuiden)....deze 2 heren krijgen echt alles klaar!

Kost wat maar na 1 of 2 maanden heb je een heel ander paard, wat weet wat wel en niet mag!

Zelf fabrieken heeft geen zin, ze kent het spelletje al te lang....

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:12

listiglistje schreef:
ik ga mee met dees, ik zou ook gaan voor wegbrengen naar 1 van de 2 grootste van NL,
Gert van der Hof (noorden) of Fried van Stiphout (Zuiden)....deze 2 heren krijgen echt alles klaar!

Kost wat maar na 1 of 2 maanden heb je een heel ander paard, wat weet wat wel en niet mag!

Zelf fabrieken heeft geen zin, ze kent het spelletje al te lang....

Ik heb bovengenoemde mannen beide een mail gestuurd, met mijn verhaal erin.
Ben eens benieuwd wat ik terug krijg!

En ik heb het met mijn ouders ook vaak erover gehad en wij zien op het moment geen andere oplossing. Ik heb haar nu al 2 jaar de kans gegeven...

Gister met rijden was ze braaf, aan een lange teugel, wel blijft ze rennen. Maar liever naar voren rennen dan stil gaan staan en gekke dingen doen, dus dat was wel een pluspunt. Soms zocht ze mijn hand op, maar dan gaat ze meteen heel diep op het bit hangen, dus ik gaf haar geen kans om 'aan de teugel' te lopen, maar echt op eigen benen lopen. Ik ga vanaf nu ook weer aan de slag met een dubbele longe.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:31

Ik zou haar persoonlijk ook wegbrengen naar iemand die ze er echt door heen kan krijgen. Als ze dan nog niet normaal is, dan zou ik me flink achter de oren krabben en dratischere besluiten nemen.

Even flink de grens op laten zoeken, leren wat wel en niet mag, belonen en een lange tijd volhouden. Dan krijg je een paard terug met manieren, alleen moet je het wel zelf consequent blijven volhouden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:37

Gister met rijden was ze braaf, aan een lange teugel, wel blijft ze rennen. Maar liever naar voren rennen dan stil gaan staan en gekke dingen doen, dus dat was wel een pluspunt. Soms zocht ze mijn hand op, maar dan gaat ze meteen heel diep op het bit hangen, dus ik gaf haar geen kans om 'aan de teugel' te lopen, maar echt op eigen benen lopen. Ik ga vanaf nu ook weer aan de slag met een dubbele longe.[/quote]

goed begin, totdat je reactie hebt van de mannen idd dit werk blijven doen en voltes geruiken om het tempo onder controle te krijgen. ik weet niet of je in een binnenbaan rijdt of een goed hek om de rijbaan hebt maar recht op de muur\omheining af helpt ook de rem te vinden. je ophouding maken met je lichaam en een ophouding op de teugel en daarop het paard terug laten komen.
succes en ik ben benieuwd wat je van de heren hoort

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:39

knollentuin schreef:
ik weet niet of je in een binnenbaan rijdt of een goed hek om de rijbaan hebt maar recht op de muur\omheining af helpt ook de rem te vinden

:oo Dit meen je toch niet hè??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:43

lezen wat er staat he? je gebruikt het terug komen op het eind van de lange zijde of korte zijde om je hulp voor langzamer of een overgang terug te rijden. zo voorkom je de neiging om aan je teugels te gaan remmen,waar het met dit paard over gaat ...ik zeg niet dat je moet crashen tegen de muur...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:03

Ik kan heel goed lezen :j
Maar je meent het dus... daar verschillen we dan van mening!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:07

een muur of hoog hek remt visueel al af, is vaak een heel handig hulpmiddel in een overgang.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:12

Euh Kaja, ik zie niet direct het probleem van Knollentuin haar suggestie, wat is hier dan fout aan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:18

als je omheining goed is (ook hoog genoeg!) dan zie ik daar ook niet zo'n probleem in, tenzij het paard echt blind door de bak raced want dan wordt het gevaarlijk, maar dat is het dan ook al zonder op de muur af te rijden ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:20

foxy80 schreef:
Euh Kaja, ik zie niet direct het probleem van Knollentuin haar suggestie, wat is hier dan fout aan?

Een paard wat zich gedraagt en bewust is van de hulpen van de ruiter, ziet een hek of een muur aankomen. Een paard wat 'doof' is voor de hulpen en met zichzelf weg loopt, ziet een dergelijke drempel vaak te laat. Bovendien heeft dit paard een zeer uitgebreide trukendoos, als zij deze opentrekt op het moment dat een hek of een muur nabij is, is een confrontatie onvermijdelijk...

Ik ben sowieso tegen het afremmen op een blokkade wat niet mee geeft, dan poets ik liever een keer zijn tanden :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:28

Kaja, dat is rodeo rijden en dan moet je er gewoon tout court niet opstappen of zo snel mogelijk proberen af te komen. Als paard onder die omstandigheden tegen een hindernis knalt, geheid dat de kans groot is dat je dan ook wat mee krijgt. Maar ik zie nu waar Knollentuin haar reactie een gat laat dat deze interpretatie mogelijk maakt.
Ik begrijp jullie allebei *\o/* _/-\o_ :')