lopen bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Re: lopen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:37

Kwestie van opvoeding. Mijn paard deed het ook. Ik stap met een krukje op (vanwege een blijvende enkelblessure) en ze MOET stilstaan, ik kan niet "meehupsen". Het is ook een kwestie van volhouden. Mijn oplossing was eerst met hulp, belonen voor het stilstaan en dan de helper steeds wat verder weg te laten staan.
Ik sluit me ook aan bij Girassol: als ze gaat lopen meteen mee naar achter lopen, dan is het spelletje voor je paardje al gauw niet meer leuk. Kost soms een minuut of 10 (;-) maar heeft uiteindelijk wel effect. Succes.

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:27

Hier is een filmpje van youtube, die ik herinnerde van een paar maand terug.
Ik zeg niet dat dit DÉ oplossing is, maar misschien vang je hier en daar nog wat op wat handig zou kunnen zijn!

Succes ermee!
http://www.youtube.com/watch?v=4rybDT-fi68

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:03

de pony van een vriendin van mij gaat liggen als hij stilstaat met opstappen dus die móet juist lopen met opstijgen. Zij zet haar voet in de beugel. Hupst dan een paar keer mee en goit dan haar been erover en gaat rustig zitten. :)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:49

@evelotje:

Een paard bij ons op de manege deed dat ook altijd, uiteindelijk bleek dat hij een gebroken been had.. Dus als een paard gaat liggen bij opstappen lijkt mij dat niet zo goed..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:42

Girassol schreef:
Dat probleem heb ik ook wel eens gehad met een pony, die begon altijd al te lopen als iemand de voet in de beugel zette. Haar eigenaresse had/heeft daar niet zo'n probleem mee, maar toen ik haar een aantal keer zou rijden wilde ik wel dat ze stil zou staan bij het opstijgen. Telkens als zij al wou lopen terwijl ik dat nog niet wou, zette ik haar een aantal passen naar achteren. Steeds weer totdat ze stil stond als ik op ging stijgen, na een paar keer lukte dat dan. Ik ben er volgens mij ook wel een keertje bijna 10 minuten mee bezig geweest, maar goed ik had die dag toch de tijd en je moet er natuurlijk wel consequent in zijn ;) Het gedrag hield wel stand en ze doet het nu nog steeds bij haar eigenaresse (en als er eens iemand anders op rijdt, dan bij die persoon waarschijnlijk ook), maar als je het consequent vol blijft houden dan zal het vast wel (bijna helemaal) verdwijnen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Paarden vinden het meestal niet zo leuk om achteruit te moeten lopen. Ze zullen snel genoeg begrijpen dat het de bedoeling is dat ze stil moeten staan bij het opstijgen. Vergeet vooral niet te belonen als je paard netjes stil blijft staan!

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:14

Dit zijn allemaal goede oplossingen maar ik ben bang dat ik niet 1 zal kunnen gebruiken, namelijk moet ik eerst thuis naast de weg opstappen voor dat ik ergens ben wat een manege wordt genoemd.
En denk ik niet dat er bij mij thuis iemand op zit te wachten om mij te helpen met mijn (zoals zij het noemen) ''onhandelbaar'' paard.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:16

Naast de weg kun je je paard toch ook in z'n achteruit zetten?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:09

Je paard een aantal passen achteruit zetten, zou ook wel kunnen naast een weg toch? Je kan er juist gebruik van maken door bij de weg te oefenen met stilstaan bij het opstijgen en die oefening bij de manege nog even te herhalen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:50

Tjaaaa, de eerste vereiste om tot een goed resultaat te komen , is er zelf in geloven.
En dat is blijkbaar helemaal niet zo.
Neem les, "privéles"

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:00

Evelotje schreef:
de pony van een vriendin van mij gaat liggen als hij stilstaat met opstappen dus die móet juist lopen met opstijgen. Zij zet haar voet in de beugel. Hupst dan een paar keer mee en goit dan haar been erover en gaat rustig zitten. :)

Liggen betekend vaak dat ze gewoon heel erg bang zijn , of de pony is zo uit balans, aan beide is te werken, opstappen via een krukje voor de balans, en voor het liggen vertrouwen geven,

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:54

Ik krijg nu vast een hoop woorden over me heen, maar ik hoor iedereen hier over geduld, rustig aan, blijven proberen etc..
Maar naar mijn mening is niet stil staan gewoon ongehoorzaam zijn van je dier. Mijn pony stond heel af en toe niet stil, dan geef ik hem toch echt een wat hardere ruk aan de teugel en gebruik mijn stem, hij moet namelijk gewoon luisteren, en hij staat tegenwoordig echt altijd stil. Ik kan buitenritjes maken, zweep laten vallen en langs de weg weer opstappen, is gewoon een kwestie van consequent zijn. Maar soms moet je echt even streng zijn, als hij niet aan wil draven, blijf je toch ook niet tot in den treure proberen?
Het is natuurlijk een ander geval als je paard echt angstig is ofzo, maar dat maak ik niet uit je verhaal op..
Succes in ieder geval!

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:57

Sanne2000 schreef:
Ik krijg nu vast een hoop woorden over me heen, maar ik hoor iedereen hier over geduld, rustig aan, blijven proberen etc..
Maar naar mijn mening is niet stil staan gewoon ongehoorzaam zijn van je dier. Mijn pony stond heel af en toe niet stil, dan geef ik hem toch echt een wat hardere ruk aan de teugel en gebruik mijn stem, hij moet namelijk gewoon luisteren, en hij staat tegenwoordig echt altijd stil. Ik kan buitenritjes maken, zweep laten vallen en langs de weg weer opstappen, is gewoon een kwestie van consequent zijn. Maar soms moet je echt even streng zijn, als hij niet aan wil draven, blijf je toch ook niet tot in den treure proberen?
Het is natuurlijk een ander geval als je paard echt angstig is ofzo, maar dat maak ik niet uit je verhaal op..
Succes in ieder geval!

mee eens hoor, dat doe ik ook. maar als ze daarna nog niet luistert, gaat ze flink stuk achteruit de bak door. Ben tegenwoordig al zo ver dat een streng "hee!" inderdaad voldoende is :D

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:51

@sanne2000

Ja, helemaal mee eens. Je kan beter 1 keer streng zijn dan een aantal weken blijven stuntelen om het je pony af te leren..

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:47

Kun je niet al wat dichter bij huis, langs een muur oid opstappen dan? Langs de weg wordt het inderdaad lastig om hem ergens tegenaan te zetten ;).

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:46

Door langs een muur op te stappen bestrijd je alleen het symptoom. Het paard moet gewoon opgevoed worden, opstijgen betekent stilstaan.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:52

ik ben het met Sanne2000 eens.. wees gewoon eens een keertje streng voor je paard.
heeft het nog niet voldoende balans, zet hem dan in ergens langs een muur..
maar je paard mag echt niet zomaar gaan lopen als jij daar geen commando voor geeft..
waar zijn de leiders in de ruiters, volgens mij hebben tegenwoordig toch de meeste paarden de leiding over hun ruiter, en dat zou toch echt andersom moetn..

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:38

Ik heb hier zelf ook last van, heel handig al deze tips!! :)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:40

ik heb ook een verzoogpony gehad die dit deed
ik stapte gewoon in de stal op
miss ook een optie ????

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:54

TheStar schreef:
Heee mede-bokkers,
Als ik wil opstappen gaat mijn paard altijd lopen, dit is echt heel irritant aangezien mijn paard even groot is als ik, maar in tegenstelling tot mij heeft ze lange benen.
Dus als ik er gewoon op wil klimmen kost het me al moeite maar laat staan als ze dan ook nog gaat lopen is het helemaal onmogelijk.
Meestal lukt het me wel maar niet al te subtiel.
Als iemand weet hoe dit op te lossen is? heel graag

neus in de hoek drukken, of het makkelijkst: iemand er naast om vast te houden:P of bij een bank/tafel/stoel ofzo. maar dan meot hij wel stilstaan daarbij:P

suc6!

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:25

Ik had hetzelfde probleem. Toen heb ik mijn instructrice om hulp gevraagd en die gaf mij het advies om er een zweepje bij te houden (zo eentje met een rond, rubber handvat). Als je pony dan naar achter loopt, geef je 'm een tik met het handvat op z'n kont. Aan de achterkant, naast de staart zegmaar. Als ie naar voren loopt, tik je met de zweep op z'n hoofd, tussen zijn ogen. Niet te hard, maar wel dat ie het voelt en vooral hoort. Als je een paard op die plek een tik geeft, horen ze een heel vervelend geluid. Het doet dus niet zo zeer pijn en ze zijn snel genoeg om te zorgen dat hun ogen niet geraakt worden. Terwijl je dit doet, is het het beste als je zelf rustig blijft staan en je tijd neemt. Als ie het goed doet, moet je je pony heel uitgebreidt belonen en een snoepje geven als je erop zit. Dan leert ie dat opstijgen niet iets negatiefs is. Mijn verzorgpony ging de eerste paar keren een beetje rennen en bokken (belangrijk dus dat je 'm vasthoudt), maar hij is ook wel heel koppig, misschien dat die van jou het minder doet. Nu staat hij echt helemaal stil met opzadelen, aansingelen, hoofdstel omdoen en, belangrijk voor jou, met op- en afstijgen.
Misschien klinkt het een beetje zielig, maar een paard vind het fijner als je consequent en duidelijk tegen hem bent, dus als je een leiderpositie aanneemt, dan wanneer je afwachtend bent.

Lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:24

@Ninie; mijn paard blijft ook niet altijd even goed stilstaan. Soms is het voor haar makkelijker om een stapje te doen, als ik mijn been eroverheen zwaai. Maar als ik ga toepassen wat jij beschrijft, kom ik er nooit meer op. Als ze weg stapt en ik geef haar een tikje op haar billen, dan is ze 4 meter verder weg. geef ik haar een tikje op haar hoofd, dan blijft ze ook niet meer staan. Waarschijnlijk snapt ze niet waarom ze een tik op haar hoofd of billen krijgt. Ik vind het een beetje een raar advies. Als ze gaat lopen voor ik zit, is het duidelijker als ik haar stil zet en even toespreek (streng) dan blijft ze wel staan. Ik stap op met een opstap, dus ze moet er wel naast blijven staan. De teugels stevig pakken en een streng: Sta en dan komt het wel goed.

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:44

sheela schreef:
@Niniee; mijn paard blijft ook niet altijd even goed stilstaan. Soms is het voor haar makkelijker om een stapje te doen, als ik mijn been eroverheen zwaai. Maar als ik ga toepassen wat jij beschrijft, kom ik er nooit meer op. Als ze weg stapt en ik geef haar een tikje op haar billen, dan is ze 4 meter verder weg. geef ik haar een tikje op haar hoofd, dan blijft ze ook niet meer staan. Waarschijnlijk snapt ze niet waarom ze een tik op haar hoofd of billen krijgt. Ik vind het een beetje een raar advies. Als ze gaat lopen voor ik zit, is het duidelijker als ik haar stil zet en even toespreek (streng) dan blijft ze wel staan. Ik stap op met een opstap, dus ze moet er wel naast blijven staan. De teugels stevig pakken en een streng: Sta en dan komt het wel goed.

Als dat voor jou paard werkt, moet je dat gewoon zo doen. Mijn verzorgpony is best koppig en trekt zich overal maar weinig van aan en dit is een manier om goed tot hem door te dringen. Jouw paard is duidelijk veel gevoeliger dan mijne. Wat ik beschreef hielp bij mij, dus misschien helpt het de TS ook wel, misschien ook niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:47

@ niniee: ja ik heb inderdaad een heel gevoelig paard. Als ik een keer mopper is ze diep beledigd. Een (in haar ogen) onterecht tikje met de zweep is not done.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:53

mijn paard deed dit ook ik ben gewoon aan een kant gaan hangen zodra ze aanliep...hierdoor raakt ze uit ballans en dit is natuurlijk ook niet zo prettig voor haar rug...maar ze heeft nu wel in de gaten dat als ze stil staat ik meteen ga zitten waardoor het voor haar ook prettiger is

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:50

Wat ik doe is het combineren met grondwerk.
Ik stap er regelmatig eens mee 'gewoon' aan de hand en leer ze de commando's Stappen en Staan.
Die spreken voor zich, niet? :D

Als ik dan de piste inwandel zeg ik Stappen, als ik wil halthouden doe ik dat zelf duidelijk (!) met mijn lichaamstaal en zeg een langgerekt Staan.
Stijgbeugels en singel etc zijn al in orde, dus ik loop ook niet rond terwijl het paard moet blijven staan!
Dan sta ik naast het zadel (jong paard wil wel nog eens wegdraaien, krijgt rustig Staaaan te horen en beloning als hij het goed doet) en geef ik ze paar zachte klopjes op hals en buik etc. Als beloning, en als gewenning.
Dan rustig opstappen, als ze dan al willen lopen, terug Staaaaan in samenwerking met de hulpen (zit en hand) Wat ik wel nog durf doen is dan mijn laarzen toedoen.
Belonen als ze het goed doen, dan zelf wegstappen. Eventueel met behulp van een Stappen!