Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Girassol schreef:Dat probleem heb ik ook wel eens gehad met een pony, die begon altijd al te lopen als iemand de voet in de beugel zette. Haar eigenaresse had/heeft daar niet zo'n probleem mee, maar toen ik haar een aantal keer zou rijden wilde ik wel dat ze stil zou staan bij het opstijgen. Telkens als zij al wou lopen terwijl ik dat nog niet wou, zette ik haar een aantal passen naar achteren. Steeds weer totdat ze stil stond als ik op ging stijgen, na een paar keer lukte dat dan. Ik ben er volgens mij ook wel een keertje bijna 10 minuten mee bezig geweest, maar goed ik had die dag toch de tijd en je moet er natuurlijk wel consequent in zijnHet gedrag hield wel stand en ze doet het nu nog steeds bij haar eigenaresse (en als er eens iemand anders op rijdt, dan bij die persoon waarschijnlijk ook), maar als je het consequent vol blijft houden dan zal het vast wel (bijna helemaal) verdwijnen.
Evelotje schreef:de pony van een vriendin van mij gaat liggen als hij stilstaat met opstappen dus die móet juist lopen met opstijgen. Zij zet haar voet in de beugel. Hupst dan een paar keer mee en goit dan haar been erover en gaat rustig zitten.
Sanne2000 schreef:Ik krijg nu vast een hoop woorden over me heen, maar ik hoor iedereen hier over geduld, rustig aan, blijven proberen etc..
Maar naar mijn mening is niet stil staan gewoon ongehoorzaam zijn van je dier. Mijn pony stond heel af en toe niet stil, dan geef ik hem toch echt een wat hardere ruk aan de teugel en gebruik mijn stem, hij moet namelijk gewoon luisteren, en hij staat tegenwoordig echt altijd stil. Ik kan buitenritjes maken, zweep laten vallen en langs de weg weer opstappen, is gewoon een kwestie van consequent zijn. Maar soms moet je echt even streng zijn, als hij niet aan wil draven, blijf je toch ook niet tot in den treure proberen?
Het is natuurlijk een ander geval als je paard echt angstig is ofzo, maar dat maak ik niet uit je verhaal op..
Succes in ieder geval!
.
TheStar schreef:Heee mede-bokkers,
Als ik wil opstappen gaat mijn paard altijd lopen, dit is echt heel irritant aangezien mijn paard even groot is als ik, maar in tegenstelling tot mij heeft ze lange benen.
Dus als ik er gewoon op wil klimmen kost het me al moeite maar laat staan als ze dan ook nog gaat lopen is het helemaal onmogelijk.
Meestal lukt het me wel maar niet al te subtiel.
Als iemand weet hoe dit op te lossen is? heel graag
sheela schreef:@Niniee; mijn paard blijft ook niet altijd even goed stilstaan. Soms is het voor haar makkelijker om een stapje te doen, als ik mijn been eroverheen zwaai. Maar als ik ga toepassen wat jij beschrijft, kom ik er nooit meer op. Als ze weg stapt en ik geef haar een tikje op haar billen, dan is ze 4 meter verder weg. geef ik haar een tikje op haar hoofd, dan blijft ze ook niet meer staan. Waarschijnlijk snapt ze niet waarom ze een tik op haar hoofd of billen krijgt. Ik vind het een beetje een raar advies. Als ze gaat lopen voor ik zit, is het duidelijker als ik haar stil zet en even toespreek (streng) dan blijft ze wel staan. Ik stap op met een opstap, dus ze moet er wel naast blijven staan. De teugels stevig pakken en een streng: Sta en dan komt het wel goed.