Paard bang voor tractoren en vrachtwagens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:07

ik heb idd het zelfde probleem. Zelfs als er een vrachtwagen stilstaat gilt mevrouw al op vijftig meter afstand en blijft ze stil staan. Ik moet er altijd van af stappen en met twee mensen haar meenemen. Maar tractoren is gelukkig niet zo erg.

Ik heb ook te horen gekregen dat je met een verkeersmak paardje het beste dit kan voorkomen.
Heb je dit inmiddels al geprobeerd?
en anders succes ermee :D

Susanne

Re: Paard bang voor tractoren en vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:47

Dit probleem heb ik ook. Vandaag weer eens ondervonden hoe gevaarlijk dat is. Had m'n beessie aan de hand mee, want ik zag dat ze hier in de weg bezig waren met trekkers. Dus mooi even oefenen. Nou een paar stilstaande trekkers en een kraan voorbij, ging best netjes, goed beloond.

Eindje verderop, kwam er een trekker aan, reed best hard en had er nog een zeilenwagen achter. Ik kon geen kant op (smalle polderweggetjes, sloten, greppels). Paard omhoog, ik bijna onder de trekker, paard springt de greppel naar beneden (1,5 meter steil naar beneden) en sleurt mij mee. Lag ik daar op mn plaat. Mijngod zeg, ik stond ff te trillen op mn benen.

Verkeersmak paard erbij helpt bij mijne echt niet hoor, die keert helemaal in zichzelf als hij in paniek is. Ik zoek het vaak op, oefen veel, maar zit totaal geen verbetering in. Als deze eenmaal iets in zn kop heeft dan is dat er moeilijk uit te krijgen. Ik lees hier ook even mee..

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:55

ik had precies hetzelfde probleem...

Gelukkig staan we op een boerderij dus hebben we trekker en vrachtwagen training gedaan.
Ook met meerdere paarden. Eerst zonder motor aan, dan met, dan rijdend enz.
toen dat goed ging hebben we het eens op iemand anders zijn land gedaan.
(thuis zijn ze meestal iets rustiger dan op vreemd terrein)
En dit zo een paar keer...
Langs de weg is het al vreemd terrein en rijden de trekkers soms aso hard.
dus liever thuis oefenen.

Meestal komt het ook doordat je als ruiter er ook al op let. (lochisch natuurlijk)
mijn pony schrok er ook van en als ik een trekker zag d8 ik al gaan we weeer...
toen zij mij instructeur: Een mens leid het meest onder het leiden dat hij vreesd..
maar onbewust is dit wel zo, dus als je met z'n tweeen bent kun je met elkaar kletsen.
waardoor je minder op je paard let (werkte bij mij goed)

Ik heb nu een heel dapper paard.
Die nu ook weer steun is voor paarden die het wel eng vinden.
die van mij heeft het helaas wel iets te serieus genomen.
Als ze met de trekker door het land rijden dan gaat hij ook niet meer aan de kant.....

heel veel suc6 ermee!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:30

Keoma schreef:
We hebben een tractor op het erf staan, opzich vindt ze die niet heel eng dus ik kan wel een keer vragen of de staleigenaar die even aan wilt zetten. Ik ga altijd aan de hand naar buiten want ik durf het gewoon niet aan om er nu op te gaan zitten buiten. Daar werken we zegmaar naartoe.
Maar het levert nu gewoon gevaarlijke situaties op, en ze raakt zo in paniek dat ik er ook niet iets positiefs uit kan halen. En als er een keer een chauffeur komt die net wat minder sociaal is en gewoon hard doorcrosst zijn paardje en ik straks plat. Ik ga in ieder geval oefenen op het erf en kijken of er iemand een keer een rondje mee naar buiten wilt. Bedankt (:

Wat je ook kan doen is om te beginnen het paard de tractor 'weg te laten jagen' zeg maar. Dus je went hem eerst aan geluid van de traktor. Dan loop je naar de traktor toe en die rijdt dan weg. Dat geeft je paard vertrouwen, hij gaat erheen en het ding gaat weg. Dat kan je dan langzaam uitbreiden.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:23

Mijn pony was vroeger ook overal bang voor,durfde er ook niet mee over de weg. Trekkers zijn nooit opgelost maar heb hem aan heel veel enge dingen laten geloven,zoals zeiltjes. Hier moest hij in het weiland overheen lopen en zo konden er ook geen ongelukken!

Hij werd gewoon iets cooler in zijn hoofd hierdoor misschien kun je het proberen ?:) :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:02

Mijn friese merrie is er ook panisch voor en alhoewel het wel iets beter is geworden in de loop der jaren, heb ik het inmiddels opgegeven wbt groot verkeer. Hysterische honden, opvliegende eenden, dat doet haar helemaal niets, maar een vrachtwagen.....Aangezien we nu in een buitengebied wonen met smalle weggetjes, met aan beide kanten bomen en veel giga groot verkeer ivm loonwerkers ga ik met haar niet meer naar buiten, ik heb gewoon niet overal de mogelijkheid om een oprit oid te gebruiken dus ik vind het gewoon te gevaarlijk voor zowel paard/ikzelf als de andere verkeersdeelnemers.
FriesWytske, is het toevallig mijn merrie die je kent? :D

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:05

effe een stipje

joychucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:38

Lekker in een wei zetten waar veel traktor en etc voorbij komen en een paard er bij zetten die er niet bang voor is

joychucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:40

Vervolgens veel oefen eerst langs een trator die uitstaat aan de hand
dan een keer eentje die aanstaat vervolgens het zelfde met een vrachtwagen.

Dan een keer der op en der langs...en altijd met een paard samen doen die het niet eng vind