Buitenritprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Buitenritprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:25

Gelukkig heb ik er nergens problemen mee, kan zo op rug springen en zo van het erf afrijden, hij is geen plakker, dat hij bij andere paarden wil zijn, hij vind het ook heerlijk om alleen te zijn met mij.

Zorg ervoor dat het leuk is en dat het dier in jou vertrouwen heeft en dat je geen angst toont. Vooral geef het nooit zijn zin.

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:37

Mijn pony is niet sociaal.... Hij moet alleen staan.. hij trapt iedereen
elke pony naast hem in de stal bijt hij.....

Dus teerug naar de anderen wil ie niet..
Het is gewoon voor hem het idee dat hij het erf afgaat. dat is onbekend en nieuw..
ik denk dat als ik vaker naar buiten ben gewwest dat het normaal voor hem word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:33

mijn paard had dat in het begin ook, wat heb ik er op gevonden....
Eerst gewoon altijd stukje bij stukje verder rijden (hij wilde niet verder dan achter de hoek) en nu gaat meneer zonder probleem naar het bos

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:41

Mijn paard doet dit ook.. Als het veilig kan, lekker achteruit laten lopen totdat 'ie er genoeg van heeft en weer vooruit wil. Als dit niet veilig kan (dit is zo op de stal waar ik nu sta) even naast lopen en een stuk verderop opstappen. Ik moet een drukke weg oversteken en Miep heeft het geduld niet om te wachten tot er een gaatje is om de weg over te gaan. Dus ik loop er naast (en achteruit weer terug, en weer vooruit, en achteruit weer terug, en weer vooruit... Wachten is moeilijk!) totdat ik ruimschoots die weg voorbij ben en er op kan klimmen. Verder stap ik onderweg niet meer af, kabouters passeren wij achterwaarts. Ik heb nogal een groot paard waar ik vrij moeizaam op kom :Y)

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:05

Brendaaaa schreef:
daNiielle_ schreef:
Persoonlijk zou ik er echt niet afstappen. Alleen als je zeker weet dat hij niet verder wil uit angst.
Is het eigenwijsheid, dan zou ik hem toch echt een keer aanpakken.
Mijn paard wilde bij mij ook niet van de oprit, en heb haar toen een keer op pad gestuurd met iemand die meer ervaring had. Sporen mee, zweep mee, in draf de oprit af en geen kans geven om stil te staan.
Was twee keer nodig, daarna heeft ze nooit meer stil gestaan op de oprit of tijdens buitenrit.
Moest de eerste keren nog in draf weg, maar nu kunnen we lekker rustig op pad zonder zweep of iets.

Mijn jonge paard was bang om weg e gaan, dit hebben we verholpen door een ervaren paard mee te nemen. Dan wel proberen om steeds voorop te lopen, maar als het niet lukt dan het andere paard voor laten gaan.

Dus, dan slá je hem het terrein af begrijp ik? Terwijl je niet weet wat er in die kop omgaat? Nou knap hoor, zo;n machtstrijd aangaan. Vind ik meer teken van zwakte en denk niet dat je daar vertrouwen bij je dier mee kweekt. Het probleem is veel simpeler en vriendelijker op te lossen zoals ik al schreef.

Volgens mij kan het ook met een mix. Te soft is ook niet goed hoor, zeker bij bepaalde karakters gaat het van kwaad tot erger. Je zult gewoon eerst de signalen die het paard geeft moeten bekijken, is het angst, of onwil?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:42

Mijn paard deed dit ook, puur omdat hij bang was. Buiten is hij helemaal alleen, weg van de andere paarden. Dan moet een paard leren dat hij veilig is bij jou. Ga je gelijk met zweep en sporen werken wordt dat gevoel van je paard bevestigd: buiten is het eng en gevaarlijk. Uiteindelijk ga je zover komen dat je nog niet op de oprit geraakt. Wat bij mij werkte is dat je bijvoorbeeld eerst eens aan de hand gaat wandelen. Op deze manier kan hij al eens opnemen hoe het daar na die oprit eruit ziet en niet gevaarlijk is. Wil hij volgende keer onder zadel nog niet mee stap je even af en neem je hem te voet mee en stap je later weer op. Na verloop van tijd ga je niet meer moeten afstappen. Ook met andere paarden wandelen zou kunnen helpen.