Galop gaat niet goed, wat doe ik fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Galop gaat niet goed, wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:38

ER zijn al div. goede tips gegeven, maar vraag...op welk niveau is het paard afgericht?
Kan hij b.v vanuit de stap aan springen?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:03

Mijn paardje springt heel ongecontroleerd aan als ik mijn hak optrek als ik 'm aandrijf. Zodra ik mijn hakken uitdruk en met mijn kuiten drijf gaat het stukker netter.

Ik weet natuurlijk niet of jij dat ook doet, maar misschien heb je er wat aan. :)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:10

Ik heb dit ook, en soms heb ik echt het gevoel dat mijn verzorgpaard door de bakrand gaat springen, omdat hij de bocht gewoon niet haalt..
Maar dit heb ik een paar rondes volgehouden, en meestal zet ik hem dan terug in draf, maar ik dacht: doorgalopperen.
Hij werd echt boos want hij had geen energie meer, en toen zat ik ineens in een dressuurgalopje.
Ik met open mond omdat ik echt niet had gedacht dat ik dat ooit met hem zou doen, haha.
Maar misschien is het een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:51

Goed je zit, hand en been eraan houden, niet teveel vrijheid geven bij het aanspringen, maar net genoeg om de sprong te kunnen maken. Beetje verzamelen voordat je aanspringt, alert maken, buitenteugel eraan en binnenhand ontspannen. Na de overgang, iets terug zitten, jezelf zwaar maken en bij je houden. Vooral niet gaan klemmen, echt ontspannen en diep blijven ademen, maar zorg dat je hem goed blijft begrenzen. Ik weet niet hoe hij loopt en hoe je hem rijdt, maar zorg dat de nageeflijkheid en aanleuning goed zit voordat je aanspringt en probeer die te behouden in de overgang, anders ben je hem gegarandeerd kwijt. Desnoods iets ronder instellen voordat je aanspringt.

In het begin kleine stukjes galopperen, na een paar passen alweer terug en draven tot je weer de volledige controle hebt. Houd hem vooral aan het werk, geef hem geen tijd om na te denken. De overgang vaak (evt. achter elkaar) oefenen, zodat hij steeds beter bij je blijft en op je zit terugkomt. Omdat je telkens kleine stukjes doet heb je ook minder kans dat hij uit balans raakt en gaat rennen. In het begin zul je hem direct nadat je aanspringt alweer terug moeten pakken (om te voorkomen dat hij gaat rennen), maar zodra hij op steeds minder 'druk' terug komt kun je het stukje galop steeds uitbreiden. Voor meer zekerheid kun je beginnen op een volte, en die indien nodig kleiner maken. Voel dat je hem echt bijna kwijtraakt kun je ook contrastelling rijden, dat remt af.

Dit werkt voor mij bijna altijd. Maar misschien reageert jouw paard beter op het tegenovergestelde, juist extra ruimte geven. Dat zul je uit moeten proberen.
Werken aan de pessoa of dubbele longe kan ik ook echt aanraden, dan kun je de galop rustig oefenen en verbeteren zonder dat je hem onbewust in de weg zit. En de rem nog eens goed bevestigen ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:16

Wauw, veel reacties, en erg uitgebreid, hier ga ik zeker mee aan de slag. :)
Ben net terug van vakantie en op stal hebben ze haar gelongeerd met passoa dus ze heeft niet helemaal stil gestaan.

Van de week ga ik eerst rustig aan beginnen en of ik de galop dan al ga oefenen moet ik even naar kijken. Ik denk zelf dat ik heel erg gespannen op haar zit omdat ik van te voren weet dat ze 'ervandoor' gaat.
Maar met de tips en uitleg kan ik zelf al heel wat.

Overigens zoek ik geen andere instructrice want ben over haar dik tevreden en krijg daarnaast af en toe ook nog les van iemand anders.

En overigens loopt ze in de draf juist super, fijne aanleuning, op me pinkjes te sturen, ze loopt dan echt als een zonnetje en luistert erg goed, ze loopt in het tempo wat ik wil, en tja gewoon heel erg ontspannen.

Wat betreft paard zelf, is het een hele hete tante, heel erg voorwaarts en je moet haar echt laten weten wie er nou de baas/leider is anders neemt ze een loopje met je. Zit veel pit en karakter in. Het rijden gaat erg goed, en we worden ook steeds meer een combinatie alleen het 'probleem' is de galop, fout ligt bij mij en ik denk dat het op een moment zeker goed komt aangezien we al met enorme sprongen vooruit zijn gegaan.

Maar nogmaals bedankt voor de reacties! :)
Dit zal zeker goed van pas komen tijdens het trainen/oefenen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:26

niet alle tips helemaal zorgvuldig dorgelezen dus als dit dubbel is sorry :o

val je voorover bij het aanspringen? ik merk soms aan mezelf dat ik snel voorover val in galop. probeer er op te letten dat je echt op je billen zit en alles omtspant, been hand rug. gewoon rustig meegaan in de beweging. als je paard gaat rennen probeer dan alsnog te ontspannen en lichte ophoudingen te maken zonder een constante (te hoge) spanning op de teugels te zetten. dit geeft veel paarden de aanleiding om door te blijven rennen.

over die teugeldruk kan ik wel een voorbeeld geven. ik heb een tijdje en weltmeyer ruin gereden die in galop de volte achter in de bak niet wilde maken. als je hem met een constante druk de volte op stuurde dan ging hij er ook vandoor terwijl als je hem stuurde met een soort van halve ophoudingen op de binnenhand dan galopeerde hij keurig netjes de volte.

ik vind het trouwens super dat je naar jezelf durft te kijken om het probleem op te lossen. heel knap :j

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:44

aerdenhout1 schreef:
ER zijn al div. goede tips gegeven, maar vraag...op welk niveau is het paard afgericht?
Kan hij b.v vanuit de stap aan springen?

Of ze dat kan, weet ik niet aangezien ik daarzelf niet mee bezig ben. Werkelijk geen idee. Zou het kunnen vragen als er een keer iemand opzit die meer ervaring heeft, alleen ik heb met haar al moeite vanuit draf naar galop dus ben (nog) niet bezig vanuit stap naar galop. Omdat ik zelf de basisgangen, dus stap, draf en galop onder controle wil hebben met dit paard, richt ik me pas op dat soort dingen als de basisgangen er met mij als ruiter goed inzitten. En dat is nu dus niet het geval.

@ Carolalisa: Dank je, ik probeer mezelf altijd de volgende vragen te stellen:
- Wat wil ik dat mijn paard uitvoert? (bijv. overgang of wending)
- Hoe vraag ik dat op dit moment?
- Hoe reageert mijn paard op mijn vraag en waarom?
- Wat doe IK fout?

Ik ben van mening dat als er een miscommunicatie is of het paard het verkeerd uitvoert, dit in de meeste gevallen bij de ruiter ligt omdat de ruiter in de weg zit of niet duidelijk genoeg is in wat diegene van het paard vraagt.

Want vraag is antwoord, en bij het verkeerd vragen, krijg je dus een verkeerd antwoord. In mijn ogen dus de ruiter zijn fout. In dit geval dus mijn fout, want mijn paard reageert niet zoals ik wil, dat ligt niet aan het paard, maar aan mij. ;)

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:08

Soms is aanspringen juist makkelijker uit stap. Als ze het kan, dan is het ook een manier voor jou je galophulp te verfijnen. Ik kan een veel beter, kleiner, zuiverder galophulp geven uit stap -- geen overgang van lichtrijden tot doorzitten en alles gaat langzamer (duh) en zo heb ik de tijd om het goed te doen. Die van mij vind het aanspringen heel moeilijk - achterhand genoeg eronder en dan aanspringen uit stap kan ie wel, maar ik moet hem vrij snel terugnemen anders eindigt het soms in rennen en bokken. Uit draf, wil hij liever gaan rennen en dan in galop vallen ipv aanspringen. Wij longeren 1 of 2 keer per week met veel overgangen, en met rijden, doen wij het galop op de volte, ook met veel overgangen.

Ik blijf lezen -- ons galopprobleem ligt ook meestal bij mij (als ie gaat rennen, blijf ik niet ontspannen en dat geeft hem meer strees en voila, daar gaan we racend door de bak heen. Het is echt een 'vicious circle' en ik zal blij zijn als ik het opgelost heb.)

Succes deze week. Laat je ons horen hoe het gaat?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:14

Jep doe ik, aangezien we alleen over een buitenbak beschikken, en deze vandaag erg soppig is, niet kunnen rijden. Morgen ben ik met school naar Düsseldorf en hoewel ik hoop dat ik morgen kan rijden, vrees ik dat ik weer erg laat thuis ben, dus mams zal d'r wel longeren.

Woensdag heb ik les, dus even vragen aan instructrice of we wat meer aandacht kunnen besteden aan de galop, aanspringen ervan en mijn houding. Heb de komende tijd ook wat extra lessen geplant. Hou jullie op de hoogte!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 16:21

Er stond een tijdje terug trouwens een heel interresant stuk over de galop in een paardenblad, was de Bit, geschreven door Sander Marijnissen.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:43

Goede tip; ik ga de oude bits doorbladeren.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:16

Was nummer... 183 en had als thema Zadels, was uit 2011.

Artikel over galop ging ook over het aanspringen, rechtrichten en hoe je meer sprong kon krijgen in de galop, tips en trucjes enzo, hoe je de galop kon verbeteren. Was wel informatief.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:00

mijn pony bokte eerst ook erg vaak in de galop en als ik aansprong maar dat was gewoon protest.
ook ging ze erg snel en kon ze niet eens een volte maken.
ik heb dit gewoon erg vaak geoefend als ze te snel ging maakte ik een volte en als ze dan stopt meteen door drukken dat ze wel in de galop blijft.
als ze bokte klein tike op de kont dat ze weet dat ze fout zat
en nu doet ze de galop erg rustig en zonder bokken <3

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:06

Als ik je verhaal zo lees ( je begin bericht, heb de rest niet gelezen)

Dan is het eerste wat in mij opkomt, dat het ongemerkte spanning is van jezelf.

Doordat het paard bokt en hard gaat galoperen, span je jezelf en klem je misschien je benen wel aan en gaat het nog harder.
Die spanning voelt het paard en hij gaat mooi met jou aan het spelen.

Maar hoe los je dit nu op? Ga eerst goed na of je zit goed is niet klemmen etc.
Ga vervolgens op de volte aan galoperen en neem hem/haar na het aanspringen gelijk weer terug. Gebruik bij het aanspringen je stem door bijv. galop te zeggen. Hierdoor leert het paard op jou stemgeluid te gehoorzamen. Erg makkelijk met name voor het longeer werk.

Herhaal dit net zo lang tot je aanvoelt dat het paard gaat wachten op jou. Doe het paard dit dan ga je een klein stukje verder, maar zou gauw je voelt dat hij/zij weer harder gaat neem je haar terug. En begin opnieuw.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:20

Vinca schreef:
mijn pony bokte eerst ook erg vaak in de galop en als ik aansprong maar dat was gewoon protest.
ook ging ze erg snel en kon ze niet eens een volte maken.
ik heb dit gewoon erg vaak geoefend als ze te snel ging maakte ik een volte en als ze dan stopt meteen door drukken dat ze wel in de galop blijft.
als ze bokte klein tike op de kont dat ze weet dat ze fout zat
en nu doet ze de galop erg rustig en zonder bokken <3

Ik gebruik ten alle tijde geen zweep, mijn paard is een ontzettend hete bok (en echt heel erg voorwaarts) en het rijden (behalve ons 'galop'probleem dan) gaat verder ontzettend goed.

Ga ik een zweep erbij pakken, en ik hoef hem alleen maar vast te houden.. dan vliegt ze de hele bak door, zowel onder het zadel als met longeren en bij beide gebruik ik dus geen zweep.

Longeren doe ik helemaal op me stem en dit gaat super, ze loopt dan gewoon netjes, pak ik een (longeer)zweep erbij, dan word ze een rodeo stier, begint te rennen als een idioot en is niet meer te stoppen. Dus zweep is bij mij, met dit paard not done.

Denk dat het paard nare ervaringen hiermee heeft, er bang voor is, I don't know, maar bij dit paard heb ik hem absoluut niet nodig. Nou zullen sommige Bokkers denken dat dit mischien ook een 'probleem' is maar dat ervaar ik niet zo want zonder zweep gaat het verder prima en heb hem verder ook niet nodig om paard actiever te laten lopen, want dat doet ze wel.

Maar wel top dat iedereen zo meedenkt, is toch fijn om een soort second opinion van Bokkers te hebben en ga zeker wat met de adviezen doen zodra we weer aan de slag kunnen (is even afwachten wat het weer gaat doen van de week), anders word het longeren.

+:)+

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:33

Ik heb de eerste pagina even doorgelezen. Maar had zelf al gelijk een ander idee.
Sorry als dit op pagina 2 al is gezegd.

Geef je zelf niet te grote hulpen voor Galop, dus voor het aanspringen en misschien onbewust als ze al galoppeerd? Dat zou ook het gedrag kunnen verklaren. Na een paar rondjes hard, ga jij misschien je benen stiller houden/ afsteken waardoor ze dan rustiger gaat.

Dat stukje over stap-galop aanspringen op pagina 2 vind ik ook een goeie, dat doe ik ook met mijn bijrijdpaard op zijn moeilijke kant.

Succes ermee!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:25

Ik heb geen reacties gelezen, maar ik had een beetje hetzelfde als jou, alleen iets minder.
Bleek dat ik zodra ik begon met aangaloperen mijn hele onderlijf aanspande en kneep met mijn bovenbenen, als hij dan in galop zat zette ik mijn hele bovenlichaam vast en bleef ik met mijn bovenbenen knijpen.
Zodra ik ontspande en mijn hakken uitdrukte ging het gelijk beter!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:31

xx_Kelly_xx schreef:
Wauw, veel reacties, en erg uitgebreid, hier ga ik zeker mee aan de slag. :)
Ben net terug van vakantie en op stal hebben ze haar gelongeerd met passoa dus ze heeft niet helemaal stil gestaan.

Van de week ga ik eerst rustig aan beginnen en of ik de galop dan al ga oefenen moet ik even naar kijken. Ik denk zelf dat ik heel erg gespannen op haar zit omdat ik van te voren weet dat ze 'ervandoor' gaat.

En wat gebeurt er wanneer iemand haar even aan de longe heeft terwijl jij met haar galoppeert?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:49

Eerlijk gezegt nog nooit gedaan, dus kan ik ook nog doen.
Er is ook niet altijd iemand om me te helpen, of ze zijn zelf aan het rijden/bezig, maar kan vragen of iemand me daarmee wil helpen, me ma bjv.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:50

Dan hoef je namelijk alleen maar te zitten, en kun je goed opletten dat je wel ontspannen zit enzo. Als ze eraan gewend is om door bijvoorbeeld stalgenoten te worden gelongeerd.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:53

Ja opzich is het niet nieuw, want toen mijn zusje een bange periode had en er niet opdurfde, is ze er ook op gegaan aan de longe. Longeren is ze gewend en kent ze.

Hopelijk kan ik vanavond rijden en is de bak bijgetrokken en geen zwembad meer.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:21

Kom net terug van stal, en wat was ze vervelend zeg...

Het begon al op stal met enkel borstelen, niet stil willen blijven staan, me omver willen duwen en dat soort geintjes. Ze was erg ongeduldig. Toen ik opstapte voelde ik dat ik op een tijdbommetje stapte, ze stond te dribbelen en gewoon echt een beetje te klieren.

Ook toen we naar de bak gingen, trap die er al weken lag, was opeens hartstikke eng, maar ze ging er wel met veel geaarzel en gedribbel langs. In de bak was er in eerste instantie niks aan de hand, voelde wel dat ze erg heet was en had al zo'n gevoel dat ik de galop beter even achterwege kon laten.

D'r opgepakt en aan het werk gegaan, overgangen, figuren etc. Weer op een gegeven moment heel erg gaan klieren, was haar aandacht ook een beetje kwijt. Zitten we in draf, springt mevrouw opeens anderhalve meter opzij want de roze trapauto die er stond was opeens ook erg eng.. :+

En zo had ze steeds weer iets nieuws, alles was opeens eng terwijl ik normaal een best wel bomproof paard hebt die nergens van schrikt. Vond het een beetje klieren, maar kon er wel een beetje om lachen.

Vandaag dus even de galop eruit gelaten want heb me meer gericht op ''ho is ho'', ''wachten tot ik zeg dat je mag gaan'' en dat soort dingen. Omdat ik de galop toch een groter probleem vind dan dit alles van vandaag, ga ik pas de galop erbij nemen als ik haar in de andere gangen lekker heb lopen (zoals voor de vakantie) en ik haar iets beter in toom heb.

Wordt dus vervolgd. :)

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:50

Heel verstandig. Ze zijn allemaal wakker/fris (vervelend zelfs. . . :\ ) bij ons, ook. Spring is in the air . . . .

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:09

Vanavond heb ik les, eens kijken hoe het gaat. ;)