Jong paard gaat stil staan. (bezig met inrijden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:39

laura_power schreef:
spatter ik kan niet met dubbele lijnen.... :(

waarom niet?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:40

probeer het al met wandelen mee te oefenen. Ik heb ook een jonkie (die had juist het tegenovergetselde probleem wou alleen maar lopen) en daar heb ik al tijdens het wandelen geleerd dat ze ook dapper vooruit kan lopen. Ze loopt nog steeds het liefts achter me dan kan ze schuilen als het eng is maar durft nu ook vaak met wat aanmoediging van achter netjes door te lopen.

Zlf zou ik zeggen ga eens proberen met de lange lijnen te werken zoals spatter het doet. Zolang je rustig blijft stappen is het niet te ingewikkeld.

laura_power

Re: Jong paard gaat stil staan. (bezig met inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:04

nou omdat ik niet weet hoe het moet. en ik heb op bokt wel is gelezen dat het ook heel fout kan gaan?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:12

het is helemaal niet moeilijk
je begint met longeren met één lijn
dan bevestig je die lijn daarna aan het halster aan de zijkant, een andere lijn bevestig je aan de andere kant en haal je over het zadel of via een ring van een longeersingel naar jou kant
je blijft gewoon longeren aan die eerste lijn, dan draai je je paard om aan de hand en doe je de andere kant om aan de andere lijn
als je dat goed kan ga je rustig de tweede lijn erbij pakken en voorzichtig je paard eens op de longeercirkel iets naar buiten vragen(cirkel wat vergroten)
zo oefen je het sturen links en rechtsom, alles in stap trouwens
met dubbele lijnen ga ik zelden in draf

de achterste lijn doe ik pas achter de achterhand om als een paard daar geen moeite mee heeft
liever houdt ik de lijn over het zadel of net achter het zadel over de rug
wordt een paard druk of wil hij gaan draven dan neem ik gewoon weer de binnenlijn en longeer even met de ééne lijn op de cirkel

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:16

maar dan kan je dus niet dezweep erbij houden of kan dat wel?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:20

ik gebruik zelden een zweep maar als dat nodig mocht zijn gebruik ik een dressuurzweepje, dat past er nog wel bij in mijn hand
bedenk dat je alleen in stap bezig bent

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:21

ja dat weet ik dat ik alleen met stap bezig ben. maar ze heeft snel de neiging om te stoppen, express. dus vandaar

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:22

Op zich kun je nog wel een longeerzweep vasthouden met dubbele lijnen, het vergt
alleen even wat oefening ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:29

ja denk dat het best een geklieder wordt. word ook best lastig met de lijn korter of langer maken denk ik

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:19

laura_power schreef:
ja proud wat jij zegt had ik ook voorgesteld, maar degene die me hielp die is gestopt met rijden en met paarden omdat ze bang is geworden door een naar paard.
en daarom durft ze dus ook niet achter me paardje te lopen :p dus ik ga nu les nemen. en dan ga ik gewoon opnieuw beginnen, en ook dat proberen :D

Heel lief dat diegene wil helpen maar daar heb je dus eigenlijk niks aan want die kan geen leiding geven en vertrouwen als ze ernaast loopt. Wordt je paardje weer onzeker van en kom je dus niet veel verder.

verder stemcommando easy gebruiken bij langzamere gangen, dan adem je nl door je "buik" en ontspan je meer. Stemcommando Hooooooo komt vanuit een hoge ademhaling dus spanning.

En al eens zonder lijn geprobeerd te longeren op ene halve bak of in ene longeercirkel, dat is zoveel fijner en kun je de natuurlijke cirkels van je paard veel beter gebruiken, is voor het paard ook veel duidelijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:12

Je paard snapt niet wat je bedoelt of is bang om balans te verliezen.

Mogelijke oplossingen:
- Stemhulp beter aanleren aan de longe (dus zonder lichaamstaal), de longeur moet dan ook de ruiter zijn!
- Rijden aan de longe
- Wachten tot ze gaat lopen (doen op een vrije dag)
- Tikje met de zweep erbij en uitbundig belonen als ze ook maar iets voorwaarts gaat (ook als dat rennend en bokkend is, hand los en belonen! Voorwaarts is voorwaarts, later schaaf je het wel bij. ).
- Een ervaren bereden paard laten volgen.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 07:05

Vippie schreef:
laura_power schreef:
ja proud wat jij zegt had ik ook voorgesteld, maar degene die me hielp die is gestopt met rijden en met paarden omdat ze bang is geworden door een naar paard.
en daarom durft ze dus ook niet achter me paardje te lopen :p dus ik ga nu les nemen. en dan ga ik gewoon opnieuw beginnen, en ook dat proberen :D

Heel lief dat diegene wil helpen maar daar heb je dus eigenlijk niks aan want die kan geen leiding geven en vertrouwen als ze ernaast loopt. Wordt je paardje weer onzeker van en kom je dus niet veel verder.

verder stemcommando easy gebruiken bij langzamere gangen, dan adem je nl door je "buik" en ontspan je meer. Stemcommando Hooooooo komt vanuit een hoge ademhaling dus spanning.

En al eens zonder lijn geprobeerd te longeren op ene halve bak of in ene longeercirkel, dat is zoveel fijner en kun je de natuurlijke cirkels van je paard veel beter gebruiken, is voor het paard ook veel duidelijker.

he dat longeren zonder touw heb ik nog niet gedaan! maar een longeer cirkel hebben we niet, dus dan wordt het een halve bak. kan dat dan wel?
dus je kan beter Easy dan Hooo zeggen?

het was ook niet de bedoeling om ermee verder te komen. het was de bedoeling dat ze me hielp met longeren alleen. want dat wilde niet helemaal. en dat ging juist hartstikke goed dus. :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 07:18

Het beste is gewoon goede hulp te zoeken. Alle adviezen hier zijn gebasseerd op een OP
en wat aanvullend commentaar. Dus voor iedereen die een advies geeft is geen volledig beeld aanwezig. Zeker met het inrijden is het van belang dat er geen fouten gemaakt worden.

En om nu maar met van alles te gaan rommelen lijkt me ook niet echt handig.

Ik vind het super dat je een instructeur gevonden hebt. Wellicht kan die je ook helpen met dubbele lijnen wamt je hebt daarin helemaal gelijk: het kan ook gruwelijk fout gaan als je niet weet waar je mee bezig bent.

Dus toppie!

Heel veel succes met je paard!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:00

bedankt voor je reactie zooist! komt vast en zeker goed :D

ik krijg binnenkort een proefles van haar, en ik heb het gevraagd, ze kan ook dubbele longe :D
houd jullie zeker op de hoogte.
hoop dat ik vandaag of aankomende week me proefles heb namelijk!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:03

Succes!

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:03

ja inderdaad goed belonen, en vertrouw hem.
gebruik stemhulp ook zeker!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:06

ELNSRL schreef:
ja inderdaad goed belonen, en vertrouw HAAR. *\o/*
gebruik stemhulp ook zeker!

dat goed belonen, met braaf, goedzoooo aaien enzo, of snoepjes? wawnt denk dat ze dan heel gauw daar aan gewend raakt :P

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:11

Als het aan de longeerlijn allemaal goed gaat, kan degene die de lijn vast heeft steeds meer "achter" het paard gaan lopen. Dan krijg je inderdaad een beetje het effect van de foto's. Ik heb het inderdaad ook weleens bij eentje gehad, dat toen ik erop ging zitten ze niet meer wilde lopen omdat ze me kwijt was :) Best grappig, ze keek echt om zich heen waar ik was :D .. Toen ben ik er ook eerst naast gaan lopen en steeds verder naar achter "geschoven". Dan horen ze inderdaad een stem achter zich en dat kan zeker helpen als je er daarna op gaat zitten!
Succes!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 08:00

ik heb les gehad gister!!!!!

in 1 zin: het ging zo super goed ben zo trots op mijn meiske! *\o/* *\o/*

ik had meteen een hele goede klik met haar (de lesgeefster) en ook met zijn 3en.
ze begon met longeren met zadel op, ik keek toe.
barokka heeft 1 moeilijke kant, en dit kostte wel even wat moeite. wat steigertjes en bokjes maar na lang doorgaan en punt bij paal houden lukte het :j
ze deed het zo goed, allebei deden ze het goed! barokka was zo braaf en ze kon zo mooi lopen.

op een gegeven moment ging ik erop, lees: aan de longe, en ik heb gestapt, gedraafd en zelfs gegalopeerd 2 rondjes haha.
het ging mega goed, als een trein.
nu heb ik huiswerk gekregen om op een speelse manier ook de rechter kant (slechte kant dus) door te breken. door middel van buigen en haar om me heen laten lopen etc. ben echt heel erg blij, problems solved! :')

volgende week gelijk weer les :D bedankt voor alle tips! en ik heb er wel wat aan gehad, zij dreef der ook van achter naar voren.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 08:10

Heel veel tips staan hier om je te helpen, maar ik mis 1 heel belangerijk ding.
en dat is de rol van leider zijn voor jou paard!

Zorg dat je de leiderschapsrol hebt, het paard zal jou dan beter volgen.

Een paard is van nature altijd scheef, (slechte kat en een goede kant)
Daar kan je wel 1 jaar mee bezig zijn om dat recht te krijgen, neem daar dus de tijd voor.
En dus niet door te breken zoals je hier dat benoemt!

Veel longeerwerk op de juiste manier, om jou paard recht te richten bij voorkeur aan een kaptoom.

Succes en ook veel succes toegewenst !

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 08:16

wat benoem ik door te breken?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:36

Je zegt dat je haar slechte kant wil doorbreken (op een speelse manier)
Ik met het wel met je eens dat je soms moet doorpakken!

Maar zo werkt dat niet op de lange termijn, en kan je haar belemmeren om zich op een goede manier te ontwikkelen!

Probeer haar eerst meer recht te krijgen d.m.v longeerwerk.
Dan kan ze jou makkelijker dragen, en krijg je veeel minder verzet!
Ook is het een manier om jou leiderschap positie te bevestigen.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 09:44

Ja maar dat is ook precies wat we doen :j

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:39

succes meid ik heb het ook gehad maar ik heb het rustig opgelost met eerst aan de longeerlijn en nu rij ik helemaal alleen en niks meer aan de hand :D:D