ik zie het inrijden niet meer zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:34

(topic over Gert zijn er al genoeg geweest denk ik, denk dat het sneu voor de TS is als dit uitmondt in een reltopic over Gert. En Gert is een paardenman pur sang, a.s. vrijdag kan je nog bij hem kijken in 't KNHS centrum in Ermelo ;) En Gert en zijn broer weten heel goed wat ze doen, prima methode. Maar goed off-topic)

Maar TS, zou je pony lekker wegbrengen :j
Denk niet dat hij meteen naar Ome Gert hoeft ;) Maar zoek met ervaren mensen bij jou in de buurt naar een fijne africhtingsstal en dan moet het goedkomen.
Zou iig niet meer verder gaan prutsen thuis.

MaritB

Re: ik zie het inrijden niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:38

TS heeft aangegeven dat wegbrengen geen optie is.

verdiep je meer over inrijden van het paard, en misschien eerst aan een basis op de grond werken (denk aan: parelli,voest)
als je die basis goed hebt, wordt het zoveel makkelijker met rijden :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:40

Dan niet wegbrengen maar iemand erbij halen is wel echt goed lijkt me.
Als TS er onzeker opstapt wordt het een heel lastig verhaal.

Succes in ieder geval TS! Ben benieuwd wat je gaat doen, en dan wel foto's van als jullie samen helemaal lekker gaan hè?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:41

Tja wegbrengen geen optie?
Het is keuzes maken, zelf redt je het blijkbaar niet.
Je kan thuis verder gaan lopen prutsen of hem voor een paar weken naar een professional brengen.
En dat hij een naar verleden etc. heeft, is bij veel stallen echt geen probleem... die krijgen vaker lastige klantjes.
Dus ja, of zelf prutsen en wellicht pony verkloten of wegbrengen lijkt me.

Misschien hard, weet ik....maar beleren moet gewoon goed gebeuren.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:43

Mindfields schreef:
Omdat dit overdonderen is en geen basis van vertrouwen van waaruit wordt gewerkt. Mensen blijven maar vergeten dat een paard het grootste deel van zijn leven met een ruiter op de rug moeten rondlopen, waarom nemen we dan zo weinig tijd voor een fijne basis? Ik heb nooit bokkende paarden met inrijden, nooit gehad ook. Paarden die zo overdonderd worden lopen de eerste twee weken braaf, dan krijgen ze spierpijn omdat de rugspieren hier totaal niet op voorbereid zijn dmv longewerk en dan gaan ze van de spierpijn bokken en krijgen ze nog op hun donder ook. Dit heb ik al zo vaak gezien bij paarden die zo zadelmak gemaakt zijn. Ik vindt het echt helemaal niks.

Uit test met een hartslagmeter kwam deze manier van beleren er juist goed uit, omdat de paarden kunnen rennen bouwen ze weinig stress op.
Juist bij het rustig hangen en opbouwen kwam er meer stress.. zal misschien niet voor elk paard hetzelfde zijn, maar vond het wel een opvallende uitslag waarin je ziet dat dingen wel eens anders zijn dan je in eerste instantie zou denken.

Zelf beleer ik mijn eigen paarden tegenwoordig wel op deze manier, ik wil ze liever niet al ellendig lang aan de longe belasten voor ik er op ga en daarna nemen we ze snel mee het bos in.
Mijn paarden heb ik al jaren voor ik er op ga en dan reageren ze goed op mijn stem, ze lijken het leuk te vinden om iets nieuws te gaan doen en na 3 dagen kan ik er alleen mee aan de gang, ik heb ook nog nooit last gehad van een lastige periode daarna.

Voor de TS, hier in de buurt zit iemand die paarden heel netjes zadelmak maakt, hij begint met grondwerk en gaat er pas op als er wederzijds vertrouwen is, zou voor die van jou misschien sowieso wel goed zijn om (voor zover mogelijk) wat meer vertrouwen in andere mensen te krijgen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:46

Het hoeft ook niet aan de longe.

Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe het in totale harmonie kan gan , dus zonder enige dwang echt super! paard vind alles goed!(nu wel toen niet) door middel van Parelli.

Paard hoeft ook niet perse weg gebracht worden, zou ik ook niet willen.
wel iemand erbij evt voor een helder oog, tips en adviezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:47

Mindfields schreef:
Omdat dit overdonderen is en geen basis van vertrouwen van waaruit wordt gewerkt. Mensen blijven maar vergeten dat een paard het grootste deel van zijn leven met een ruiter op de rug moeten rondlopen, waarom nemen we dan zo weinig tijd voor een fijne basis? Ik heb nooit bokkende paarden met inrijden, nooit gehad ook. Paarden die zo overdonderd worden lopen de eerste twee weken braaf, dan krijgen ze spierpijn omdat de rugspieren hier totaal niet op voorbereid zijn dmv longewerk en dan gaan ze van de spierpijn bokken en krijgen ze nog op hun donder ook. Dit heb ik al zo vaak gezien bij paarden die zo zadelmak gemaakt zijn. Ik vindt het echt helemaal niks.

Toch grappig hoe dat kan verschillen...
Ik heb inmiddels meer dan genoeg paarden gezien (en ook wel gereden) die bij Gert geweest zijn en stuk voor stuk fijne beesten geworden en niks te zien van wat jij hierboven schrijft :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:48

Ik zou hem toch wegbrengen als ik jou was..
Ik heb ook een mishandeld paard gehad, maar toch weggebracht. Hun hebben de knopjes erop gezet (stap, draf en rem) ik heb haar de rest onder hun begeleiding geleerd (over de hoefslag rijden, sturen e.d..). Nooit geen spijt van gehad.

Een ander gevoelig paard heb ik ook weggebracht als zijnde ''probleemgeval'', daar hij zich bij stal 1 zonder moeite achterover liet vallen, gevolg, beleerder in het ziekenhuis en niemand wou hem nog beleren. Uiteindelijk heeft die stal 1 stal gevonden die het wel wou proberen, stal Schreuder. Doet internationaal rijden en beleren, is een echte paardenman en geen man met paarden (zoals de vorrige). Mijn probleemgeval heeft bij hem geen enkel probleem getoont, en binnen een week had ik hem weer thuis staan want de basis (stap, draf, rem, beetje sturen) zat er op!

Mn volgende paard ga ik ook weer naar stal Schreuder brengen. Ze houden het paard echt niet langer dan nodig, en laten je daar rijden onder toezicht zodat hun ook kunnen zien of het verantwoord is het paard weer mee te geven, en of het voldoet aan de verwachtingen van de eigenaar, of dat hij wellicht wat meer doorgereden moet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:49

Ik schrijf ook alleen mijn ervaringen maar op. Ik vind Gert een superbeste vent want je kunt altijd met hem lachen, maar IK VINDT zijn systeem niet prettig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:50

Maritje1991 schreef:

Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe het in totale harmonie kan gan , dus zonder enige dwang echt super! paard vind alles goed!(nu wel toen niet) door middel van Parelli.

Ja, zoals ik al zei. Ieder z'n methode, de jouwe dus Parelli.
Ik vind dat van Gert er eerlijk gezegd ook niet zielig uitzien hoor.. Ben dus blij met die onderzoeken naar de hartslag. Dat geeft de feiten weer.
En wat parelli betreft, ook hier zijn weer een hoop voor- en tegenstanders van.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:54

Ts het is helemaal niet gek om tussen door je twijfels te hebben of je goed bezig bent. En er zullen altijd dingen zijn die je met de volgende weer anders doet. Maar dat is dan weer een ander paard met weer andere dingetjes. Doe een paar dagen rustig aan, ga even lekker op een ander paardje rijden en begin volgende week gewoon weer. Je houd met je paard altijd betere en mindere periodes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:54

Wat betreft overdonderen dat is bij mijn gevoelige haflinger dus uitgelopen op een ritje ziekenhuis. Volgens mij beleerd die man ook geen paarden meer na mn haf..
Schreuder pakt het volgens mij anders aan, want die heeft geen enkel probleem met mijn haflinger gehad. Hij was goed bevriend met de andere beleerder, dus wist precies wat die man gedaan hadmet beleren en hoe de pony reageerde. Hij heeft het gewoon rustig aan gedaan en nooit geen enkel probleem gehad in die ene week. Ik tot op heden ook niet. Het is gewoon een slim dier, en als je hem overdonderd reageert hij daarop.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:55

IMJ schreef:
Maritje1991 schreef:

Ik vind dat van Gert er eerlijk gezegd ook niet zielig uitzien hoor.. Ben dus blij met die onderzoeken naar de hartslag. Dat geeft de feiten weer.

IK weet niet of je dat nu zo hard kan stellen, tuurlijk kan je zeggen dat het paard op dat moment misschien wel minder stress ervaard maar hoe het daarna onder het rijden is word niet gemeten. En wat iemand op de vorige pagina zij over de belasting van de spieren zo in een keer daar word in zo'n testje helemaal niet naar gekeken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:57

Ik zou toch ook eens gaan kijken of je begeleiding (instructie) wel goed is?

Is je paard voor 100% bevestigd aan de longe en commando's?

Ik heb mijn haflinger zo ingereden: http://www.youtube.com/watch?v=b9EJFVKYU6M
In Juni is hij een jaar onder het zadel, hij kan bokken/ gekke sprongen maken als de beste, maar heeft nog nooit iets gedaan als ik bij hem op ze rug zit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:01

Ziet er vriendelijk uit Doei. Zo is het ook bij de mijne gegaan.
Maar.. niet ieder paard blijft zo relaxed.
Ik weet niet wat TS haar paardje doet?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:01

Beleren doe je miz het beste als je het paard goed kent.....een paard wat je als enter of twenter op stal krijgt gaat dan ook verreweg het beste,het paard heeft dab ..waneer je er genoeg mee gedaan hebt althans..het volledige vertrouwen.....een paard beleren dat je niet kent vind ik af teraden.....min 3mnd op stal voor je er serieus mee begint....weg brengen om gelijk door te rijden heeft dan ook niet mijn voorkeur.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:06

Ook daarmee kan je de fout in gaan.
Zelf ervaring hebben met inrijden, een 3.5 jarige die je zelf gefokt hebt en vervolgens een maand lang nog last van je hersenschudding nadat je 1 keer met paard om gegaan bent en 1 keer gelanceerd bent.

Gert is een type lijm aan zijn kont, die blijft altijd zitten.
Hij doet over het algemeen dus ook de draken waar een ander op blijft steken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:09

Shanna schreef:
Wat betreft overdonderen dat is bij mijn gevoelige haflinger dus uitgelopen op een ritje ziekenhuis. Volgens mij beleerd die man ook geen paarden meer na mn haf..
Schreuder pakt het volgens mij anders aan, want die heeft geen enkel probleem met mijn haflinger gehad. Hij was goed bevriend met de andere beleerder, dus wist precies wat die man gedaan hadmet beleren en hoe de pony reageerde. Hij heeft het gewoon rustig aan gedaan en nooit geen enkel probleem gehad in die ene week. Ik tot op heden ook niet. Het is gewoon een slim dier, en als je hem overdonderd reageert hij daarop.

:D Mark heeft 1 ding wat heel veel africhters niet hebben: Engelengeduld.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:23

Hiermee ben ik het volkomen eens!
Al krijg ik een paard op stal van 10 jaar die alle oefeningen al kent, ik ken dat paard niet en het paard mij niet.
De eerste 3 maanden is sowieso aan nieuwe omgeving wennen, tutten, grondwerk (trailer,wasplaats, scheren etc.), een taal ontwikkelen met elkaar.

Ik kan het niet geloven dat een paard zo raar gaat doen uitzichzelf,
Wat ik wel heb gemerkt is dat het meest groene paardje het braafste is, want die is nog nergens "verpest"...

Ik ben nu bezig met de beginselen van longeren en grondwerk met een paar groene paarden. Dit gebeurt in alle rust zonder gedoe...
Ook longeer ik wekelijks een ouder paard (14 jaar, ooit Z1 dressuur), die wil je aanvallen en luistert niet naar de commando's. Het is aan mij om duidelijk, consequent en eerlijk te werk te gaan.
Om dit paard weer fijn aan de longe te laten lopen zodat hij de longeur vertrouwd en plezier krijgt om voor de mens te werken is een stuk moeilijker als die jonkies die ik van huis uit een fijne ervaring meegeef :j

TS ik wil hiermee zeggen dat de eerste stapjes super belangrijk zijn!
Durf te stoppen en toe te geven dat het paard nog niet klaar is, ben jij de leider? vertrouwd hij jou?, vertrouwen hij en jij je instructrice/longeur (HEEL erg belangrijk!!!)?, snapt hij wat je van hem vraagt (stap, draf, HOO, braaf, goedzo)? Is de rug wel sterk genoeg om een ruiter te dragen (Heb je bv. met grondwerk de rugspieren/buikspieren al getraind?)?, Heeft hij het concentratievermogen al of kan je dit groter maken en stimuleren dmv opdrachtjes, spelletjes, commando's?

Ga eens bij jezelf na en durf ook toe te geven dat die stapjes nog niet 100% zeker zijn... Durf een stapje terug te nemen ;)

edit: En hoeveel voer je de pony?

papagroom schreef:
Beleren doe je miz het beste als je het paard goed kent.....een paard wat je als enter of twenter op stal krijgt gaat dan ook verreweg het beste,het paard heeft dab ..waneer je er genoeg mee gedaan hebt althans..het volledige vertrouwen.....een paard beleren dat je niet kent vind ik af teraden.....min 3mnd op stal voor je er serieus mee begint....weg brengen om gelijk door te rijden heeft dan ook niet mijn voorkeur.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:00

Vind dat eerste filmpje er totaaaal niet vriendelijk uitzien!

Ik zorg eerst dat alles aan de longe bevestigd is.. Dan ga ik hangen als het paard stil staat.. Volgende 2 keer keer hangen en stappen.. Dan ga ik zitten, alleen zitten, nog niet stappen oid.. Een keer of 3/4. Dan ga ik stappen een paar keer, aan de longe met iemand ernaast.. Als het paardje het goed oppakt, aan de longe zonder dat iemand mee loopt.. Dan rustig draven een keer of 6/7.. En dan de galop... Uitstappen doe ik wel los, zodat ik ook een beetje het stuur er vast op zet :j !

Heb mijn bijna 4 jarige nu al een half jaar.. Heb er pas voor de 2de keer op gedraafd.. Paardje heeft tijd nodig en ik heb alle tijd van de wereld :) !

Dit was volgens mij de 4de keer dat ik erop zat.. Een beetje onwennig zoals je ziet.. Nu draven we al.. Maar we hebben de tijd :j !

Hier draven we voor de 2de keer :) .. Hij was moe en dat kan je ook merken.. Geen reden voor mij om er met de zweep achter aan te gaan.. Hij is als de dood voor de zweep.
[/

@ TS, Ik zou iemand aan huis nemen.. Als je het toch zelf wilt doen heb je iig een ervaren iemand op de grond staan :j !

Heel veel plezier met je paardje :) !

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:06

IMJ schreef:
Maritje1991 schreef:

Ik ga hem binnenkort in Essen zien.
Misschien zien we weer eens wat nieuws.
Het ene paard is het andere niet en soms zit het ronduit tegen.
Gemiddeld doen we over een paard inrijden rond de 6 maanden. Maar zo nu en dan zit er een tussen die langer nodig heeft.
Niet alle paarden zijn even betrouwbaar, er zijn erbij die ronduit in de aanval gaan of compleet door het lint en de hele tent inclusief zichzelf verbouwen.
En als je een keer flink te grazen genomen bent door een paard dat er op uit is om je flink te raken, dan wordt je vanzelf wat voorzichtiger. Niet elk paard deinst achteruit als het bang of gestrest is, zo 1 op de 10 doet precies het tegenovergestelde.
Net zo min als elk paard bokt, we hebben er hier ook gehad die... gaan rollen om dat gezwel van hun rug af te krijgen. Nou, dan wil je wel snel afstappen op dat moment. Na dik 30 jaar leer je toch altijd wat bij. Wat wel absoluut noodzakelijk is, is een goede roundpin als je een paard wilt inrijden. Veilig voor je paard, omstanders en voor jezelf.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:20

Ik vind het frappant dat er zo vaak op mensen afgegeven wordt omdat ze hun paard op de verkeerde manier proberen te beleren. Nu hebben we een topic waarin de TS toegeeft dat ze 1) geen ervaring heeft met inrijden, 2) sowieso nog niet zo heel lang rijdt, 3) geen vooruitgang boekt en 4) er geen vertrouwen meer in heeft, en juist nu vinden velen dat ze vooral zelf door moet blijven gaan?

Lieve TS, ik vind het erg dapper van je dat je hiervoor uitkomt. Sommige paarden zijn nou eenmaal moeilijker dan andere, dat heeft helemaal niks met jou te maken, maar als jij er niet zo veel vertrouwen in hebt dan voelt je paard dat waarschijnlijk. Maak je niet druk over mensen teleurstellen! Jij wil het beste voor jouw paard en als je daar help bij nodig hebt is dat echt geen schande. We hebben allemaal af en toe hulp nodig, toch?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:37

Als je nog niet veel ervaring hebt met paarden, dan zul je toch ergens moeten beginnen als je een bepaald doel voor ogen hebt. Anders leer je nooit iets, denk ik.
Hulp is altijd handig. Ik heb het geleerd met vallen en opstaan, familie, paardenhouders/trainers, voornamelijk in buitenland en school. Mijn belangrijkste les is: Leren volharden, geduld hebben, niet bang zijn dat je fouten maakt en vooral; Zelfvertrouwen. En juist dat laatste is waar TS moeite mee heeft, als ik het zo lees. Vandaar dat ik voorstander ben om te stimuleren om door te gaan en niet af te haken omdat je denkt dat iets niet kan. Positief benaderen heet dat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 03:27

Als je zelf zo onzeker bent is het niet verstandig door te gaan, je paard voelt dat en wordt daar ook onzeker en bang van.
Je kunt een paard alleen goed inrijden als je 100% zeker bent van jezelf, je paard moet immers op jou vertrouwen, hoe kan dat als je jezelf niet eens vertrouwd?

Ik zou hem toch wegbrengen. Zoek iemand die het hobbymatig of op kleine schaal doet, die kunnen ruim de tijd nemen voor hem, leg het verhaal uit en vraag of ze er niet direkt de volgende dag al een zadel op gooien. Vaak ligt het meer aan de manier van benaderen dan het vreemd zijn op zich dus ik denk dat het het proberen wel waard is.
Dan kun je hem beter 2 weken langer ergens anders gestald hebben dan wanneer het jou niet lukt en er iets gebeurd waardoor jij en hij en vertrouwen helemaal kwijt zijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:49

Zijn we allemaal wel eens niet onzeker? Ik kom buiten ook wel eens in een situatie waarbij ik denk: oke was lekker geweest als er iemand bij was geweest. Maar ja als ik daar op moet wachten kom ik nergens meer. Op zulke momenten moet je vaak even doortastend zijn. Maar op die momenten maak je ook progressie.