Mindfields schreef:Omdat dit overdonderen is en geen basis van vertrouwen van waaruit wordt gewerkt. Mensen blijven maar vergeten dat een paard het grootste deel van zijn leven met een ruiter op de rug moeten rondlopen, waarom nemen we dan zo weinig tijd voor een fijne basis? Ik heb nooit bokkende paarden met inrijden, nooit gehad ook. Paarden die zo overdonderd worden lopen de eerste twee weken braaf, dan krijgen ze spierpijn omdat de rugspieren hier totaal niet op voorbereid zijn dmv longewerk en dan gaan ze van de spierpijn bokken en krijgen ze nog op hun donder ook. Dit heb ik al zo vaak gezien bij paarden die zo zadelmak gemaakt zijn. Ik vindt het echt helemaal niks.
Uit test met een hartslagmeter kwam deze manier van beleren er juist goed uit, omdat de paarden kunnen rennen bouwen ze weinig stress op.
Juist bij het rustig hangen en opbouwen kwam er meer stress.. zal misschien niet voor elk paard hetzelfde zijn, maar vond het wel een opvallende uitslag waarin je ziet dat dingen wel eens anders zijn dan je in eerste instantie zou denken.
Zelf beleer ik mijn eigen paarden tegenwoordig wel op deze manier, ik wil ze liever niet al ellendig lang aan de longe belasten voor ik er op ga en daarna nemen we ze snel mee het bos in.
Mijn paarden heb ik al jaren voor ik er op ga en dan reageren ze goed op mijn stem, ze lijken het leuk te vinden om iets nieuws te gaan doen en na 3 dagen kan ik er alleen mee aan de gang, ik heb ook nog nooit last gehad van een lastige periode daarna.
Voor de TS, hier in de buurt zit iemand die paarden heel netjes zadelmak maakt, hij begint met grondwerk en gaat er pas op als er wederzijds vertrouwen is, zou voor die van jou misschien sowieso wel goed zijn om (voor zover mogelijk) wat meer vertrouwen in andere mensen te krijgen.