Bitloos rijden = hangen: meer mensen dit probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:20

Isegrim schreef:
Duhelo schreef:
mijn paard hangt ook op een kaak/kingekruist hoofdstel
op de hack hangt ze totaal niet, en kan ik ze ook min of meer dressuurmatig rijden met losse aanleuning.
Mss idd eens kijken voor een glucksrad/hack met korte scharen/marylot bloem oid

Zou ik sowieso ook wel eens willen proberen. Kijken of ik zoiets voor een leuke prijs tegenkom op Equitana. :)

Hackamore zou ik ook niet aan beginnen, het kan zijn dat je paard niet hangt. Maar dat is dan om dezelfde reden als bij het bit; niet prettig.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:04

Miss_Malfoy schreef:
TS: Waarom meteen naar scherper grijpen? Waarom niet eerst je eigen rijden aanpassen, onder leiding van een instructeur, en dan pas naar het tuig kijken.
Onthoud, bijna altijd ligt het aan de ruiter...

Waar heb je het over? Ik wil gewoon veel verschillende bitloze optomingen proberen om te kijken wat mijn paard het prettigst vindt. Heeft helemaal niets te maken met scherper of minder scherp. Elke optoming is zo scherp als de ruiter die 'm gebruikt. Je vecht tegen windmolens. :P
Laatst bijgewerkt door Isegrim op 16-02-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:05

Sassol schreef:
Hackamore zou ik ook niet aan beginnen, het kan zijn dat je paard niet hangt. Maar dat is dan om dezelfde reden als bij het bit; niet prettig.

Ik doelde ook meer op Marylot / Glücksrad.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:08

Isegrim schreef:
Ik zou eigenlijk liever bitloos rijden, maar blijkbaar verleidt dat hem ertoe om lekker op zijn hoofdstel te gaan leunen.
Tips zijn welkom!

Eenvoudig.. dat paard loopt op de voorhand en draagt het ruitergewicht nog niet goed. Als je een bit in doet is dat onaangenaam/pijnlijk, en zal hij zijn hals krullen om je hand niet te voelen, bitloos is er geen pijnprikkel die hem verplicht zijn hals te krullen, dus doet hij het niet. Naar een scherpere optoming grijpen lost alleen de voorkant van je probleem op.
De enige oplossing is hem zodanig rijden dat hij zijn rug (eigenlijk buikspieren) gaat gebruiken, en dan komt die hals vanzelf wel los. En ja, dat kost bitloos veel meer moeite want je moet het volledig op de zit doen (zoals het hoort!), maar je hebt tenminste de valkuil van de valse verzameling niet (licht op de hand, maar lijf uit elkaar).

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:15

Bij mij past het marylot hackmore systeem ook beter. De druk op de neus ligt hem beter als bv het kruislingssysteem. Het is ook wel erg zwart wit om te zeggen:bit is pijn en bitloos niet. Als ik een kruislingssysteem om doe krijg ik alle hoeken van het bos te zien. Dat vind hij gewoon helemaal niks.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:20

JJane schreef:
Dat vind hij gewoon helemaal niks.

Als dat is omdat hij dat niet aangenaam vindt is dat te begrijpen, als het is omdat je dan te weinig te zeggen hebt heb je een gehoorzaamheidprobleem, geen tuigprobleem.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:23

JJane schreef:
Bij mij past het marylot hackmore systeem ook beter. De druk op de neus ligt hem beter als bv het kruislingssysteem. Het is ook wel erg zwart wit om te zeggen:bit is pijn en bitloos niet. Als ik een kruislingssysteem om doe krijg ik alle hoeken van het bos te zien. Dat vind hij gewoon helemaal niks.

idd, bitloos kan ook pijn doen als je er verkeerd mee omgaat.

Ik heb maandag voor het eerst een hoofdstel gemaakt van m'n touwhalster. Misschien was het eenmalig, maar had het idee dat mijn paardje juist minder hing, omdat hij toen geen bit had om op te hangen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:26

Bandida schreef:
Eenvoudig.. dat paard loopt op de voorhand en draagt het ruitergewicht nog niet goed. Als je een bit in doet is dat onaangenaam/pijnlijk, en zal hij zijn hals krullen om je hand niet te voelen, bitloos is er geen pijnprikkel die hem verplicht zijn hals te krullen, dus doet hij het niet. Naar een scherpere optoming grijpen lost alleen de voorkant van je probleem op.
De enige oplossing is hem zodanig rijden dat hij zijn rug (eigenlijk buikspieren) gaat gebruiken, en dan komt die hals vanzelf wel los. En ja, dat kost bitloos veel meer moeite want je moet het volledig op de zit doen (zoals het hoort!), maar je hebt tenminste de valkuil van de valse verzameling niet (licht op de hand, maar lijf uit elkaar).

Overdrijven is ook een vak natuurlijk. :) Een paard heeft niet per definitie pijn met een bit. Als ik met bit rijd, rijd ik met zeer zachte hand en altijd zonder neusriem, zodat ik het direct kan zien als hij wél pijn zou hebben. Aan in de krul trekken doe ik niet. Overigens kan dat met een bitloze optoming net zo goed. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:28

Isegrim schreef:
Een paard heeft niet per definitie pijn met een bit.

Nou ik durf beweren van wel. Vast niet iedere rit, maar af en toe wel eens, genoeg om hem te herinneren aan wat in zijn mond kan volgen als hij niet meewerkt..
Maar ja, tip is gegeven, jullie doen er maar mee wat je wilt ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:41

Nou ik zou niet zeggen dat wij een ongehoorzaamheid probleem hebben. Mijn paard is een open boek die duidelijk kan aangeven: ja, nee, leuk, niet leuk, lekker, vies.