Slofteugelleed... :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:35

Ja. Tegen dove ruiters. Tong uitsteken

Maar goed, deze discussie wordt niet voor niets eindeloos herhaald,
neem ik aan?
Door berijders m/v die 'alles' gereden hebben en er met hun passende oplossingen uitgekomen zijn?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:44

Ik kan CGJ12 alleen maar gelijk geven, ik heb mijn vorige paard ook een hele tijd met slof gereden, niet om naar beneden te trekken, want aan de teugel rijden dat ging goed, maar als rem. Als we weer eens als een idioot door de bak heen gingen racen was het fijn om toch nog iets van een rem te hebben.

Doordat ik wist dat die slof erom hing en ik kon remmen als al het andere niet meer lukte kreeg ik meer (zelf)vertrouwen en zo kon ik leren Hertog te laten stoppen zonder de slof te gebruiken. Op een gegeven moment had ik hem dus niet meer nodig.

Het is wel heel makkelijk om maar te roepen "af dat ding" maar zo eenvoudig werkt dat niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:11

Botervlieg schreef:
Ja. Tegen dove ruiters. Tong uitsteken

Maar goed, deze discussie wordt niet voor niets eindeloos herhaald,
neem ik aan?
Door berijders m/v die 'alles' gereden hebben en er met hun passende oplossingen uitgekomen zijn?

Tjonge jonge Botervlieg. De arrogantie druipt eraf zeg. Vertel, vertel. Hoe los jij de genoemde probleempjes op. Ik kan niet wachten op je oplossing. Of blijft het bij roepen dat het verkeerd is? Of is het in jouw geval meer het advies: waar de problemen liggen, liggen ze goed vooral na te volgen? Getuige je onderschrift dus kennelijk wel.

Als ik een ding heb geleerd in mijn best redelijk lange leven, dan is het wel dat er niet een waarheid, een methode en een gelijk bestaat. Natuurlijk zijn er situaties waarin mensen akelige dingen doen met een slof. Maar is de oplossing dan om jou type argumenten ertegen aan te gooien? Leer ze met de slof te rijden. Leer ze de slof ook op tijd weer weg te leggen. Discussieer voor mijn part. Maar dom veroordelen. Tja.....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:20

CGJ12 schreef:
We kunnen hier nu alemaal wel lekker stellen dat het eigenlijk een schande is om met slof te rijden, maar ik durf er best vooruit te komen dat ik zo'n ding geregeld gebruik.

Neem van mij aan dat wanneer je meerdere paarden per dag rijdt, waaronder enkele lastige exemplaren, zo'n ding er wel voor zorgt dat je niet eerst op body-building moet. Anders ga je echt kapot.

Van mij mag de uitvinder van de slofteugel (WIE WAS DAT EIGENLIJK: QUIZVRAAG??) alsnog een nobelprijs......

Ik ben tenminste eerlijk en geeft het gewoon toe.
Je dacht toch niet dat Anky / Coby / Tineke, maar ook Jos / Franke / Jeroen / Angelique .....of noem ze verder maar op..... zo'n ding nooit gebruikt hebben?

Het is eigenlijk jammer dat de aankomende instructeurs bij hun opleiding daar zo weinig over geleerd wordt. Door het probleem te ontkennen (ding moet eraf in de les) los je het niet op. Gaan de mensen thuis aan de gang!

Persoonlijke mening hoor maar als jij vindt dat je in die situatie eerst op bodybuilding moet alvorens je die slof kunt laten hangen, dan moet je misschien toch iets anders voor je lol gaan doen.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:21

Ook ik heb mijn jonge tuiger een half jaar met slof gereden.
Voor mijn vertrouwen en voor hem om te leren te ontspannen..
Sinds 4 maanden rijd ik in de bak helemaal zonder en dat gaat super.. Maar ik weet niet of ik het zonder slof voor elkaar had gekregen wat ik nu bereikt heb.
Tijdens buitenritten heb ik hem er nog steeds om. Aan de ene kant ben ik blij dat ik hem niet meer nodig heb.. Maar ook bij mij ligt hij niet in de vuilnisbak.
Ik heb het afbouwen in 2 weken gedaan. Maar ik gebruikte hem ook bijna niet meer tijdens het rijden, hij was er puur om te begrensen.
Mijn paard raakte in paniek als hij zijn rug strak zette en zijn front erop zette... Waardoor ik ook ging spannen en de wisselwerking was dan kompleet. Ik heb wel altijd met goede begleiding met slof gereden, dus ben niet zelf aan het experimenteren geslagen..
Maar ik heb er veel baat bij gehad, maar ben toch blij dat ik hem nu niet meer nodig heb.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:25

CGJ12"]
[quote="Botervlieg schreef:
Ach ja, als je niks ziet in minder gebruikelijke oplossingen dan lekschoppen of de slof erop...

Wil je een keer op mijn Lindo op trensje zonder slof?
Ik geef je 1,5 rondje (tenminste als je rechtsom begint. Linksom kom je nog niet eens halverwege).........en die is al 10!
.....die vind zichzelf namelijk zo grappig!

Ik bedoel maar even: de beste stuurlui........staan aan wal te schreeuwen dat je geen slof mag gebruiken.
[/quote]

ik zal de laatste zijn die schreeuwt dat het niet mag. Als iemand denkt dat het een geoorloofde reden is om de slof te gebruiken en hij of zij KAN er op de juiste manier mee omgaan dan prima. Het is ook mijn paard niet.

Maar mensen die gaan roepen dat ze hem omdoen want anders is hun paard niet handelbaar etc etc. Die moeten toch mijns inziens echt eerst eens het probleem ergens anders gaan zoeken.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:40

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:40

AlmostBlack schreef:

*'Ja, hij is zo moeilijk rond te rijden'
*'Ik krijg de achterhand er zo moeilijk onder'
*'Ik wil betere overgangen kunnen maken met hem, heeft ie moeite mee'
*'Ik wil een betere controle krijgen over het tempo'[/b]

een woord: gemakzucht.... Scheve mond

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:51

[quote="CGJ12]
Wil je een keer op mijn Lindo op trensje zonder slof?
Ik geef je 1,5 rondje (tenminste als je rechtsom begint. Linksom kom je nog niet eens halverwege).........en die is al 10!
.....die vind zichzelf namelijk zo grappig!

=> fout in de basisafrichting. je moet je paard leren ontspannen en kalm voorwaarts gaan als ie jong is. natuurlijk als je hem pas als 8-jarige in je bezit hebt ofzo, kan jij der niets aan doen. vertrouwen tussen ruiter en paard.

althans dat maakt m'n lesgever, tevens cursusgever in 5 provincies (jurycursus) en is 'de man' voor alle dressuurwedstrijden in onze provincie me wijs.

Ik bedoel maar even: de beste stuurlui........staan aan wal te schreeuwen dat je geen slof mag gebruiken.[/quote]

laat iedereen schreeuwen zoveel ze willen , doe je ding, denk na over je eigen werkwijze en luister naar je lesgever, durf vragen stellen, maar blijf niet halsstarrig vaststeken in iets. of het nu over paarden gaat of niet.

ik zal de laatste zijn die schreeuwt dat het niet mag. Als iemand denkt dat het een geoorloofde reden is om de slof te gebruiken en hij of zij KAN er op de juiste manier mee omgaan dan prima. Het is ook mijn paard niet.

Maar mensen die gaan roepen dat ze hem omdoen want anders is hun paard niet handelbaar etc etc. Die moeten toch mijns inziens echt eerst eens het probleem ergens anders gaan zoeken.[/quote]
=> 100% mee eens.
en dat heb ik hierboven een beetje verduidelijkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:11

Botervlieg schreef:
Leuk topic, Anya:

[SC] MAKE LOVE, NOT WAR!!!!! Lachen

Meet you there? Haha!

Lieve Botervlieg... Jij begon Schijnheilig Clown Clown
Dit was eindelijk eens een sloftopic waar niet alleen de nadelen, maar ook die situaties waarin het ding wel nuttig te gebruiken is aan bod komen.
Daarbij past genuanceerd commentaar. Van voor- en tegenstanders.

anyhow... zie je op het bewuste love-topic OK dan!
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-08-03 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Grani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:12

Uiteindelijk is alles wat je bij een paard gebruikt een hulpmiddel. Een slecht zittend zadel of bit lijkt me lastiger voor een paard dan een goed ingezette slofteugel.
Wie moeite heeft met dit alles: touwhalstertje kopen, ( of zelf knopen, lekker crea bezig) zakje worteltjes bij de hand en lekker gaan wandelen met het knolletje. En wie in een bosrijk gebied woont: nog een paar maandjes en dan jawel hoor, hoera ! de paddestoeltjes zijn er weer Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:15

Grani schreef:
Wie moeite heeft met dit alles: touwhalstertje kopen, ( of zelf knopen, lekker crea bezig) zakje worteltjes bij de hand en lekker gaan wandelen met het knolletje.

Ik doe touwhalstertje rijden en slofje rijden Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-08-03 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:17

Tyrza"]
[quote="AlmostBlack schreef:

[/quote]

Citaat:
Van mij mag de uitvinder van de slofteugel (WIE WAS DAT EIGENLIJK: QUIZVRAAG??) alsnog een nobelprijs...

En ik heb ook op handelstalletjes gereden, met ook verklote knollen.
En toch niet naar de slof gegrepen en de paarden wel goed gekregen
Krijg ik nu niet die nobel prijs Knipoog Schijnheilig

Het kan echt zonder, maar misschien duurt het dan wat langer, maar dan heb je ze na een week proef tenminste ook niet terug Lachen

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:46

duur der zeg je iets. tegenwoordig moet het allemaal snel gaan.

geef het tijd, krijg je pas duurzaam resultaat zou ik zo zeggen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:19

Geef mij toch maar de slof, heb geen zin om weken met een sterrenkijker rond te rijden als ik het sneller kan oplossen.

Iedere keer worden in dit soort topics weer voorbeelden aangehaald (vaak uit eigen ervaring) waarin verteld wordt dat het helemaal fout is gegaan met een combinatie. Dat alles kwam door het rijden met een slof.
De slof kan je inderdaad fout gebruiken, maar schuif de schuld dan niet op de slof af maar kijk naar jezelf.
Ik weet nog wel tig manieren waarmee je een paard zou kunnen vernaggelen en daar heb je helemaal geen slof bij nodig.
Beetje kort door de bocht om slofgebruik te veroordelen omdat je hem zelf niet weet toe te passen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:47

Het komt steeds op hetzelfde neer: niet iedere ruiter is geschikt om met een slofteugel te rijden.
Dus: ken jezelf en weet wat hoe de slof werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 00:44

In het verlengde van Kendra klopt het dat niet iedereen met de slof kan omgaan. Volgens mij is ook niet ieder paard geschikt om met slof gereden te worden. Daarbij komt nog dat de slofteugel heel erg makkelijk verkeerd gebruikt kan worden en dat is nou juist het verraderlijke van die teugel. Toch geloof ik wel dat de slofteugel ook een nuttige functie kan hebben, als, wanneer en alleen dan, enzovoort.

Pas geleden heb ik er met een stalgenoot nog een discussie over gehad omdat ik er een vraag over had. Ik vroeg me af of die slofteugel eigenlijk wel voor nageeflijkheid zorgde omdat ik er constant een zekere lichte spanning op zag. Door die vraag kwamen we erover in gesprek, hij zijn visie en ik de mijne, op een leuke manier. Daarmee was mijn nieuwsgierigheid dus weer vervuld Lachen. Ik rij dus nooit met slof, ik heb er nooit echt mee leren rijden en ik waag me er dus liever niet aan. Ik denk trouwens ook dat het bij mijn paard geen goede uitwerking zou hebben en dat is nog een reden om de slof (en alle andere hulpteugels) niet te gebruiken.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:26

runningkawa"]
[quote="Tyrza"][quote="AlmostBlack schreef:

[/quote]

Citaat:
Van mij mag de uitvinder van de slofteugel (WIE WAS DAT EIGENLIJK: QUIZVRAAG??) alsnog een nobelprijs...

En ik heb ook op handelstalletjes gereden, met ook verklote knollen.
En toch niet naar de slof gegrepen en de paarden wel goed gekregen
Krijg ik nu niet die nobel prijs Knipoog Schijnheilig

Het kan echt zonder, maar misschien duurt het dan wat langer, maar dan heb je ze na een week proef tenminste ook niet terug Lachen
[/quote]

Ik nomineer RK voor de nobelprijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:29

Whahahha, was maar een grapje hoor Lachen
maar toch bedankt, dus wie weet als je me over een tijdje op tv ziet Lachen

Maar ff ontopic, er zijn mensen die er goed mee kunnen rijden, maar helaas het meerendeel niet, maar die denken wel dat ze het kunnen en dat is zo eng met het slofrijden, denken dat je et kunt.
Doe je het zonder, weet je zeker dat je je paard er niet mee naar de kl*te helpt, tuurlijk kan dat ook zonder slof, maar met de hefboomwerking van de slof, kan je toch eerder je paard helemaal de verkeerde kanten in trekken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:43

Kawa... dat laatste ben ik helemaal met je eens. Maar het geldt voor alle instrumenten met min of meer 'dodelijke potentie'. Een mes, een auto, een scooter, noem maar op. Allemaal gevaarlijk in de handen van een gek, of de gek die denkt niet gek te zijn (iedereen kent wel een automobilist die denkt fantastisch goed te rijden en een gevaar op de weg te zijn). Daarom pleit ik er al heel lang voor om bij instructie dan maar heel veel aandacht te besteden aan het goed rijden met een slof. Omdat veel mensen het ondanks de waarschuwingen toch gaan gebruiken. Dan beter goede sociale controle (i.p.v. alleen veroordelen) en goede instructie. Daarmee voorkom je denk ik veel onnodig slofleed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:51

Maar ik heb jaren met een mes gewerkt, kan er redelijk mee omgaan, maar of ik er ook redelijk mee om kan gaan als ik kwaad ben Lachen

Want vergis je niet dat daarom helaas veel ruiters de slof eraan gooien.
Ik hij luister niet ##$%#$^#% pokke knol, hup er word naar de kast gevlogen, slof eraan en hup, jakkeren met die knol.
En jezelf beheersen op je paard, is een moeilijk iets als je weet dat hij het wel kan, maar gewoon ff niet doet.
Spreek uit ervaring.
Tot je een paar paarden mag rijden, die je meteen zand laten happen als je ze onterecht te hard pakt, goede leermeesters Lachen
Helaas doet niet elk paard dat Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:10

Ja die kwaaie ruiters ken ik wel. Maar die verfu###en hun paard sowieso op zulke momenten. Met slof of zonder slof. Haha ik biedt ze mijn paard aan: die bokt niet o.i.d als zich zo'n boze ruiter aandient. Die stampvoet een keer, gromt en gaat stilstaan. Gewoon zero beweging! Heel effectief! Ik heb het haar twee keer zien doen (toen ze nog niet van mij was) en was toen al helemaal trots op haar:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:57

Sjuimpje zei "ïk heb geen zin om weken met een sterrenkijker rond te rijden".

Waarom eigenlijk niet? Waarom wil iedereen altijd meteen en nu een resultaat zien. Het lijkt me een veel grotere voldoening geven als je het na een paar weken helemaal op eigen kracht opgelost hebt.

En als het is omdat mensen bang zijn dat anderen vinden dat ze niet kunnen rijden als het paard een keer rondstuift door de bak, een bok geeft of wekenlang met zijn neus in de lucht rondloopt.

Of heeft het te maken dat veel mensne tegenwoordig ook als wat onervarener ruiter toch een Z paard of een jong paard (het zogeheten toppertje) willen hebben inplaats van een ervaren oude rot die misschien niet uitblinkt in de dressuur maar waar je een hoop van kunt leren.

Het is link om hier te zeggen maar ik denk nog steeds eerlijk duurt het langst ook ten opzichte van je paard.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:10

ik heb mijn vorige paard ook met slof gereden. want het was een sterrekijker en hij drukte lekker zijn rug weg. als ik zo verder was blijven rijden had ik hem naar de klote gereden, ook sterrenkijken heeft zijn nadelen en kun je een paard goed naar de klote rijden.
door de slof kreeg ik hem uiteindelijk naar beneden en heb ik zijn rug veel sterker gereden. uiteindelijk kon ook de slof eraf en was het geen sterrekijker meer.
dus vindt een slof ook voordelen hebben en natuurlijk als je er niet mee om kan gaan dan moet je er niet mee rijden. ik ben er mee begonnen onder begeleiding van mijn instructeur.

als je goed kan rijden heb je geen slof meer nodig werd er ergens gezegd.... dus dat betekend dat de meeste topruiters in principe niet zo goed kunnen rijden omdat ik van een aantal weet dat ze regelmatig met de slof rijden.

ook bij ons op stal staan grand prix en lichte tour ruiters. ook zij trainen regelmatig met de slof terwijl ze toch goed kunnen rijden.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:18

Met mijn pony heb ik leren rijden met slof, reed alleen onder begeleiding hiermee! Hij was namelijk heel sterk en moest leren oprichten wat voor hem heel moeilijk was, omdat het maar een recreatief pony-tje was.

Nu gebruik ik hem om niet in gevecht te gaan met jonge paarden. Gewoon relax alleen slof gebruiken als hij in opstand komt en of niet nageeft zoals het hoort....
Meestal hangt daardoor de slof ook los, maar ik rijd ook niet altijd hiermee.

Meestal probeer ik zoveel mogelijk zonder te rijden, maar dan als ze in opstand komen hang ik hem dr weer aan, wil namelijk geen gevecht!
Vooral niet bij het paard wat ik nu heb, ze is namelijk snel gestresst en als ik dan met haar moet vechten wil ze nog wel eens omhoog komen zonder te weten dat ze hierdoor achterover kan vallen.

Met de slof; Houd de slof strak (laat m wel los hoor als ze alsnog omhoog komt) en druk stevig mijn been om voor vw te gaan.