teugels lossen, voorwaartser rijden, (hij kan niet hangen als jij hem niks geeft) ook kwestie van balans, hij moet leren om op 4 eigen benen te lopen dan zijn gewicht in jou hand te leggen, ik raad je aan, teugels losser, voorwaartser, veel overgangen op je zit rijden en altijd voorwaarst houden hoop dat je er wat aan hebt.
aeolusnr1
Geplaatst: 14-02-11 19:28
Logeren kan soms heel goed zijn om je paardje mooier en krachtiger te laten lopen. Maar het zomaar wat rondjes laten lopen heeft eigenlijk net het tegenovergestelde effect, het moet dus ook wel met kennis van zaken gedaan worden.
Gewoon lekker veel overgangen rijden en zodra je paard gaat hangen te teugels wat losser doen en ze daarna weer terugpakken, blijft hij heel erg hangen kun je ook op een gegeven moment de teugels even helemaal los geven en rijd hem ook goed voorwaarts!
Friso_lover
Geplaatst: 16-02-11 21:39
Ik heb ook een fries, en die deed precies hetzelfde wat dat hangen aangaat. Als eerste zou ik beginnen met een zweep rijden, ik weet niet of je dat doet maar zou het in dit geval doen (al is het maar voor een tijdje). Onthoud; de zweep is om te corrigeren, niet sneller te laten rijden.
Zodra je paard begint te hangen geef je haar een tikje met de zweep tegen het schouder. Niet tegen de kont, dan heb je het idee van 'sneller' gaan, hoe hard je die tik geeft moet je zelf even uitvogelen. Mijn fries reageert niet op zachte tikken, maar dat is bij ieder anders. Als het niet werkt mag je zonodig ook wel met je stem afstraffen, dit wel in combinatie met de zweep.
Als je niet met zweep wil rijden, of je paard reageert hier niet op zou ik iets anders proberen. Ten allen tijde moet je zowiezo je teugels niet laten vieren, dan denken ze "Wanneer ik trek, laat zij de teugels los en heb ik vrij spel". Dat mag dus niet. Gewoon teugels op maat houden en zodra je paard hangt een 'ophouding' maken. Een ophouding is gewoon een keer trekken aan de teugels en meteen weer ontspannen. De hoeveelheid kracht die je moet zetten tijdens deze handeling moet je ook zelf uitvogelen, is ook wel bij ieder paard anders.
Verder moet je je paard goed voorwaarts rijden, veel overgangen en voltes. Dit alles kost tijd en veel geduld, maar wel te halen! Veel succes!
Mary_X
Geplaatst: 16-02-11 21:40
zeker niet trekken en goed benen geven, je druk versterken, en ophoudeingen en kneepjes geven x
mijn pony heeft het ook een tijdje geprobeerd, van mijn instructrice moest ik haar altijd actief aan het been houden, zodra ze het deed los laten en er weer aan rijden, en soms als het eraan zat te komen een beetje lepelen, losvast met je verbinding zodat ze zelf blijft lopen
Dressuurgek
Geplaatst: 17-02-11 15:41
Tot op zekere hoogte ben ik het eens dat je niet iets moet geven om op te gaan hangen maar als ik naar mij en mijn paard kijk dan zou dat niet de oplossing zijn geweest. Het paard moet ook leren om niet meteen te gaan hangen zodra er contact wordt gezocht met de mond. Als ik elke keer m'n teugels langer had moeten laten zodra hij hangt dan zou ik binnen 2 rondjes de teugels bij het gespje vast moeten houden. Teugels korter pakken kan niet want elke keer als ik contact zocht met de mond dan ging hij weer hangen. In mijn geval gaat t om een paard die graag lang wil zijn en liefst stuwt dan draagt.